سه خبر از اعتراضات کارگری

حزب كمونيست كارگرى ايران
January 03, 2020

اطلاعیه خبری 12 دیماه:
سه خبر از اعتراضات کارگری
- روز ١١ دیماه کارگران کارخانه کنتورسازی ایران در اعتراض به تعویق پرداخت ٢٦ ماه حقوق دست به اعتصاب زده و تجمع کردند. به گفته کارگران از ابتدای آبان سال جاری که فعالیت تولیدی این کارخانه از سر گرفته شده است، با آزادسازی قطعات و محصولات خریداری شده این کارخانه از گمرک، حدود ۱۲ هزار کنتور تولید کرده اند ولی کارفرما تحت عنوان اینکه فروشی نداشته است و وزارت نیرو که پیش از این خریدار محصولات این کارخانه بوده  در حال حاضر کنتورهای مورد نیاز خود را از دلالان واسطه‌ای خریداری می‌کند مزد کارگران را بالا کشیده و جوابی نمیدهد. بدین ترتیب کارگران قربانی این بساط دزدسالار و چپاول شده اند. مطالبات کارگران کنتور سازی مربوط به شش ماه حقوق سال ۹۵ به همراه عیدی و پاداش، چهار ماه مزد سال ۹۶، شش ماه مزد سال ۹۷ و هشت ماه مزد سال جاری آنهاست. این کارگران بیش از ١٥ سال سابقه کار دارند.
- صبح روز دهم دی ماه کارگران کارخانه کک سازی و پالایش قطران زرند دراعتراض به تبدیل وضعیت از دائمی به موقت واعمال فشار اقتصادی به کارگران برای امضای قراردادموقت دست از کار کشیده ودر محل مجتمع که در کیلومتر 7 جاده زرند - کرمان قرار دارد، تجمع کردند. به گفته این کارگران تحت عنوان خصوصی سازی تعرض زیادی به وضعیت معیشتشان شده و از جمله برخی مزایای شغلی شان قطع شده است.
- روز ٩ دی به دنبال اعتراضات چند روز ٤٠٠ کارگر  کارخانجات تولید تراورس در ناحیه راه‌آهن کرج، کارفرمای شرکت پیمانی «تراورس» دو ماه از مطالبات معوقه کارگران را پرداخت کرد. این کارگران دو ماه دیگر مزد خود را طلب دارند. همچنین از پرداخت حق لباس کارگران که هر شش ماه یکبار داده می‌شد هم خبری نیست.  این کارگران موقتا به اعتراض خود خاتمه داده و اعلام کرده اند که اگر باقی طلبهایشان پرداخت نشود، اعتراضاتشان را از سر خواهند گرفت. به گفته کارگران علاوه بر مطالبات مزدی، بخشی از مشکلات کارگران مربوط به پرداخت نشدن حق بیمه از جانب کارفرما به سازمان تامین اجتماعی بود که هیچ خبری از پرداخت آن نیست. بعلاوه اینکه یکی از معضلات  کارگران کارخانجات تولید تراورس ناحیه راه‌آهن نداشتن امنیت شغلی به سبب داشتن قراردادهای کوتاه‌مدت است که باعث تشدید نگرانی‌ها شده است.

پیش بسوی اعتصابات
پیش بسوی شوراها سراسری
حزب کمونیست کارگری ایران
١٢ دیماه ٩٨،  ٢ ژانویه ٢٠٢٠


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com