گرامی باد یاد مادر قائدی از مادران خاوران!

حزب كمونيست كارگرى ايران
January 02, 2020

گرامی باد یاد مادر قائدی از مادران خاوران!

حاجیه سجودی مشهور به "مادر قائدی" مادر جواد و صادق قائدی که در سال های ۶۱ و ۶۲ توسط حکومت اسلامی اعدام شدند، و مادر مرسده قائدی که سالهای طولانی را در زندان و تحت شکنجه گذراند روز دهم دیماه ٩٨ در سن ۸۹ سالگی درگذشت. علاوه بر جواد و صادق، جمهوری اسلامی منیرالسادات هاشمی همسر جواد را نیز همزمان با جواد اعدام کرد و داغ سنگینی بر دل حاجیه سجودی و سایر بستگان این خانواده گذاشت.

 

مادر قائدی عزیز از چهره های سرشناس "مادران خاوران" بود و با توجه به جسارت و نفوذی که در میان خانواده ها داشت نقش مهمی در دادخواهی خانواده های اعدامی دهه شصت ایفا کرد. با تلاش این مادران خاوران به سمبل یک جنبش پایدار ضد اعدام و ضد جمهوری اسلامی تبدیل شد.

 

مادران هزاران نفر از کمونیست ها و مخالفین جمهوری اسلامی، که در دهه شصت توسط جلادان اسلامی شکنجه و اعدام شدند، در چند دهه گذشته یکی از سمبل های مقاومت علیه حکومت اسلامی و خاری در چشم این حکومت بوده اند. جمهوری اسلامی هزاران عزیز مردم را در دهه شصت اعدام کرد تا حکومت منحوس خود را سر پا نگهدارد. جانباختگان را در گورهای بی نام و نشان دفن کرد و تلاش کرد تا خانواده های آنها را مرعوب کند و به سکوت بکشاند تا ابعاد جنایت عظیم خود را مخفی نگهدارد. خانواده های جانباختگان و بویژه مادران آنها نقش موثری در یافتن حقایق مربوط به شکنجه و قتل زندانیان سیاسی، افشای دست اندرکاران و آمران اصلی اعدام ها، اعضای "کمیته مرگٰ" و شکنجه گران و اعدام کنندگان و محل دفن فرزندان خود داشتند. خاوران را که محل دفن مخفیانه عزیزانشان بود، علیرغم سبعیت حکومت و موانعی که هر روز و هر سال مقابل آنها میگذاشت، به محل تجمعات هر ساله خود تبدیل کردند، در آنجا گل کاشتند و قبر عزیزانشان را  گلباران کردند، آنرا از یک محل بی نام و نشان به میعادگاه هزاران خانواده در سراسر کشور تبدیل کردند. هر سال در خاوران تجمع کردند و در مقابل چشم سرکوبگران سرودهای انقلابی خواندند و جنبش دادخواهی مادران را شکل دادند. مادر قائدی نقش مهمی در شکل گیری این جنبش و کارزار محاکمه سران حکومت بدلیل نسل کشی در دهه شصت ایفا کرد و از جمله مادرانی بود که در بیانیه شجاعانه ای در دیماه امسال علیه "مسئولان جنایتکار حکومت اسلامی و وقاحت و بیشرمی آنها"، کشتار و سرکوب مردم در آبان ماه را محکوم کردند‌،‌ خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط زندانیان و خانواده های جانباخته شدند و از تمامی مردم ایران و جهان خواستند که فریاد دادخواهی مردم را بلند کنند.

 

حزب کمونیست کارگری درگذشت مادر قائدی را به مرسده قائدی عزیز، محمود قائدی عزیز و سایر بستگان آنها و همچنین کلیه مادران و خانواده های جانباختگان صمیمانه تسلیت میگوید و یاد او را همراه با یاد کلیه جانباختگان راه آزادی و انسانیت گرامی میدارد. آن روز که حکومت ننگ و جنایت اسلامی توسط انقلاب آزادیخواهانه مردم به زباله دان تاریخ سپرده شود دور نیست.

 

گرامی باد یاد عزیز حاجیه سجودی

 

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۱ دیماه ۱۳۹۸، ۱ ژانویه ۲۰۱۰



 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com