دوم دیماه: تجمع بزرگ بازنشستگان و اعتصاب و تحصن سراسری معلمان

حزب كمونيست كارگرى ايران
December 23, 2019

دوم دیماه: تجمع بزرگ بازنشستگان و اعتصاب و تحصن سراسری معلمان

باردیگر شمار زیادی از بازنشستگان با تاکید بر خواستهای خود دست به تجمعی سراسری زدند. ساعت ده صبح امروز دوم دیماه جمع بزرگی از بازنشستگان بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده و برای پیگیری خواستها و مطالباتشان در مقابل مجلس اسلامی تجمع کردند. در این روز معلمان نیز در همبستگی با فراخوان بازنشستگان در دهها شهر اعتصاب کردند و در دفاتر مدارس تجمع کردند.

اعتراض بازنشستگان و معلمان، اعتراض به فقر، به گرانی، به دستمزدهای چند بار زیر خط فقر، به تبعیض و نابرابری و به حقوقهای نجومی و بساط دزد سالار حاکم است. این حرکتی در تداوم خیزش آبان ماه و اعتراضات مردم به کل سیستم چپاول و گرانی و فقر و سرکوب است.   

حرکت اعتراضی امروز بازنشستگان با فراخوان مشترک شانزده نهاد و گروه از بازنشستگان، و معلمان و تشکلهای کارگری اعلام شده بود. در این روز بازنشستگان تجمع خود را با شعار "تا حق خود نگیریم، از پا نمی نشینیم" آغاز کرده و با شعارهای "فریاد، فریاد ، از این همه بیداد"، "دولت، مجلس، بس است فریب مردم" ادامه دادند. یک موضوع مهم اعتراض بازنشستگان لایحه بودجه دولت و اختصاص صرفا ١٥ درصد افزایش حقوقهای چند بار زیر خط فقر آنان، آنهم با وجود افزایش چند برابری قیمت هاست. بازنشستگان و معلمان در بیانیه های اعتراضی شان با اشاره به لایحه بودجه دولت آنرا تدارک تهاجمی بیشتر به زندگی و معیشت کل جامعه اعلام کردند و هشدار دادند. 

در تجمع امروز بازنشستگان در  اولین دقائق نیروهای انتظامی تلاش کردند جمعیت را متفرق کنند. اما بعد از دقایقی کشمکش و ایستادگی بازنشستگان و حضور تعداد قابل توجهی از جمعیت ناگزیز به عقب نشینی شدند و تا به آخر نظاره گر ماندند.

در این تجمع اعتراضی بازنشستگان با سخنرانی های کوتاه و سر دادن شعارها خواستها و اعتراضاتشان را فریاد میزدند. از جمله یکی از سخنران ها دلیل وقوع خیزش آبان را نتیجه همین سیاست های فلاکتبار و کارد به استخوان رسیدن مردم برای تغییر شرایط موجود توصیف کرد. و با استقبال تجمع کنندگان مواجه گردید.

زیر فشار جمعیت عضوی از کمیسیون مجلس با بلند گو در میان تجمع کنندگا ن شرکت کرد. او با توجیهاتی سعی در آرام کردن معترضین کرد. اما بازنشستگان در مقابل سخنان او ایستادند و شعاردهی ها ادامه یافت. در انتها قطعنامه ای خوانده شد و تجمع کنندگان با شعار تا حق خود نگیریم از پا نمی نشینیم محل را ترک کردند.

در همبستگی با فراخوان بازنشستگان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان نیز به اعتصاب و تحصن در مدارس برای امروز دوم دیماه فراخوان داده بود. در پاسخ به این فراخوان امروز شمار زیادی از معلمان در ده‌ها شهر از جمله در مدارس استانهای کردستان، فارس، خراسان و بوشهر دست  از کار کشیده و در دفاتر مدارس به تحصن نشستند. این در حالیست که جمهوری اسلامی در هراس از برپایی اعتصاب سراسری معلمان و گسترش دامنه آن به بخش های دیگر جامعه، به بهانه آلودگی هوا مدارس را در استان البرز و شهرهای تهران، تبریز، اصفهان، ارومیه و شماری از شهرهای دیگر تعطیل اعلام کرده بود. 

خواستهای فوری اعلام شده بازنشستگان و معلمان عبارتند از: اجرای قانون خدمات کشوری به نحوی که حقوقها به بالای خط فقر هشت ملیونی افزایش یابد،  درمان رایگان برای همه، تحصیل رایگان برای همه کودکان، تامین مسکن مناسب، حق تشکل، حق تجمع، حق رسانه بدون هرگونه امنیتی کردنی و آزادی فوری و بدون وثیقه معلمان زندانی، کارگران دربند و تمامی زندانیان سیاسی، پایان دادن به امنیتی کردن و پرونده سازی ها، پایان دادن به اختلاس ها و بازگرداندن پولهای به سرقت رفته به صندوق های بازنشستگی.

معلمان و بازنشستگان همچنین قبلا طی بیانیه هایی اعتراض خود را به سرکوبگری های حکومت اسلامی اعلام داشته و خواستار محاکمه آمرین و عاملین کشتار خیزش آبانماه و آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی بازداشت شدگان شده اند. حزب کمونیست کارگری حمایت قاطع خود را از خواستها و مبارزات بازنشستگان و معلمان اعلام میکند. تجمع بزرگ بازنشستگان و اعتصاب و تحصن معلمان در مدارس گامی مهم در تداوم فضای اعتراضی در جامعه در ادامه خیزش آبانماه است و برای گسترش اعتراضات مردمی راه نشان میدهد. جمهوری اسلامی یک حکومت چپاولگر و ضد مردمی است و در محاصره اعتصابات و اعتراضات و مبارزات بخشهای مختلف مردم باید عقب رانده شود. از خواستها و اعتراضات بازنشستگان و معلمان باید وسیعا حمایت کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

٢ دی ٩٨، ٢٣ دسامبر ٢٠١٩



 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com