اخبار و گزارشات کارگری ١٩ آذر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
December 11, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١٩ آذر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- ادامه و گسترش اعتراضات پرستاران بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به عدم پرداخت 9ماه کارانه وحق اضافه کاری با تجمع مقابل استانداری

- ادامه اعتراضات کارگران پروژه مترواهواز نسبت به عدم پرداخت بیش از یک سال ونیم حقوق،وعده های توخالی وعدم پاسخگویی مسئولان با تجمع در سطح شهر اهواز

- گزارشی درباره عدم حضور کارگران ذوب آهن اصفهان درکارخانه در روزهای هفته آخر آبان ماه

- اعتصاب وتجمع کارکنان دانشگاه آزاد ماهشهر دراعتراض به کاهش حقوق مقابل ساختمان مرکزی ریاست

- تجمع اعتراضی تکنسین‌های سلامت دهان ودندان دانشگاه علوم پزشکی سبزوارنسبت به بلاتکلیفی شغلی و وعده های پوچ همزمان با حضور وزیر بهداشت

- ادامه اعتراضات کارگران شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی کارون بزرگ نسبت به عدم  تبدیل وضعیت از پیمانی به قرارداد مستقیم

- اعتراض کارگران پیمانی تعمیرات تجهیزات و ماشین‌آلات پتروشیمی مارون نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق

- ادامه اعتراضات معلمان پیمانی ورودی 98 نسبت به عدم افزایش حقوق

- عدم پرداخت مطالبات معلمان درسایه بزرگنمایی طرح رتبه‌بندی معلمان

- اعتصاب تاکسی ون داران همدان در اعتراض به کم بودن سهمیه بنزین

- نگاهی کوتاه به وقایع روز دانشجو در دانشگاه سوره

- بیانیه کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال(IndustriALL) در همبستگی با مردم ایران

- جان باختن 6 کارگرطی 48 گذشته براثر حوادث کاری:

1- جان باختن 3کارگر جوان در حادثه آتش سوزی خانه کارگری یک کارگاه جمع‌آوری ضایعات مجید آباد کهریزک،سوختکی 3کارگر دیگر و وخامت حال یکنفرشان

2-مرگ یک کارگر حین کار درتهران براثر سقوط در چاهک آسانسور

3-جان باختن یک کارگر ذغال سنگ پابدانا بدلیل ریزش معدن

4-جان باختن یک کارگر دریزد براثر سقوط از بالابر بدنبال پاره شدن سیم کابل

*ادامه و گسترش اعتراضات پرستاران بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به عدم پرداخت 9ماه کارانه وحق اضافه کاری با تجمع مقابل استانداری

روز سه شنبه 19 آذر ماه،جمعی از پرستاران بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه اعتراضاتشان+ نسبت به عدم پرداخت 9ماه کارانه وحق اضافه کاری  دست به تجمع مقابل استانداری زدند.

یکی از پرستاران معترض به خبرنگار رسانه ای گفت:اعتراض پرستاران اصفهان به طرح قاصدک کاملاً خودجوش بوده است. پرستاران اصفهان معتقد هستند که از وقتی طرح قاصدک به اجرا درآمده است، مطالبات خود را با تاخیر دریافت می‌کنند.

وی درادامه گفت: پرستاران بارها اعلام کردند که طرح قاصدک که چند سالی است اجرایی می‌شود غیرقانونی است. متاسفانه بعد از تصویب طرح قاصدک بعد از یک سال، 9ماه و در برخی دانشگاه‌ها 14 ماه پولی به پرستار تحت عنوان طرح قاصدک پرداخت می‌شود که بسیار کم است. قاصدک در خیلی از دانشگاه‌ها شامل اضافه‌کاری و کارانه است.

وی افزود: قبل از طرح قاصدک پرستاران اضافه‌کاری را نهایتاً با یک ماه تاخیر دریافت می‌کردند؛ این در حالی است که از وقتی طرح قاصدک اجرایی شده است، پرستاران مجبور هستند، 9 ماه، یک سال یا 14 ماه منتظر بمانند تا مطالبات معوقشان را دریافت کنند. پرستاران قبل از طرح قاصدک نیز کارانه را نهایتاً با دو تا سه ماه تاخیر می‌گرفتند.

وی درپایان خاطرنشان کرد: البته مشکل اصلی پرستاران وجود تبعیض در پرداخت‌ها بین پزشکان و پرستاران است و خیلی از خدمات پرستاری به نام پزشکان ثبت می‌شود.

+ اعتصاب وتجمع کارکنان بیمارستان الزهرا اصفهان دراعتراض به عدم پرداخت 9ماه کارانه وحق اضافه کاری

روز دوشنبه 18 آذر،جمعی از کارکنان بیمارستان الزهرا اصفهان برای اعتراض به عدم پرداخت 9ماه کارانه وحق اضافه کاری دست از کارکشیدند ودر محوطه این مرکز درمانی تجمع کردند.

یکی از کارکنان معترض بیمارستان الزهرا اصفهان به خبرنگار رسانه ای گفت : کارانه و اضافه‌کاری ما از حدود 9 ماه گذشته تا کنون پرداخت نشده و مسوولان دانشگاه پاسخ مشخصی در این زمینه به ما نداده‌اند.

وی با بیان اینکه حقوق ثابت کارکنان این بیمارستان، کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد، افزود: امور رفاهی نیز پاسخگوی نیاز ما نیست به‌طوری که در 2 ماه گذشته وعده نهار برای کارکنان حذف شد.

به گفته وی به کارکنان این بیمارستان، شیفت اضافه کاری داده می‌شود اما مبلغی بابت آن پرداخت نشده است.

بیمارستان الزهرا بزرگترین بیمارستان استان اصفهان با 3500نفر شاغل و 1000تخت در جنوب کلانشهر اصفهان واقع شده است.

*ادامه اعتراضات کارگران پروژه مترواهواز نسبت به عدم پرداخت بیش از یک سال ونیم حقوق،وعده های توخالی وعدم پاسخگویی مسئولان با تجمع در سطح شهر اهواز

روز سه شنبه 19 آذر، کارگران پروژه مترواهوازدرادامه اعتراضاتشان+ نسبت به عدم پرداخت بیش از یک سال ونیم حقوق،وعده های توخالی وعدم پاسخگویی مسئولان دست به تجمع در خیابان نادری کلانشهراهواز زدند.

+ تجمع اعتراضی کارگران پروژه مترواهواز نسبت به عدم پرداخت بیش از یک سال ونیم حقوق،وعده های توخالی وعدم پاسخگویی مسئولان مقابل ساختمان سازمان قطار شهری اهواز

روزدوشنبه 18 آذر برای باری دیگر،جمعی از کارگران پروژه مترواهوازبرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت بیش از یک سال ونیم حقوق،وعده های توخالی وعدم پاسخگویی مسئولان دست به تجمع مقابل ساختمان سازمان قطار شهری اهواززدند.

این کارگران که از شرکت کیسون از پیمانکاران مجری ساخت قطار شهری اهوازطلبکارند خواهان پاسخگویی مدیرعامل قطار شهری اهواز ، مدیریت شرکت پیمانکاری کیسون (مجری پروژه)  ومسئولان کشوری هستند.

یکی از کارگران معترض این پروژه به خبرنگار رسانه ای گفت:طی چند ماه گذشته پیمانکار وعده پرداخت بخشی از مطالبات 18 تا 20 ماهه کارگران پروژه ساخت قطار شهری اهواز را داده اما هر روز که مطالباتمان را پیگیری می‌کنیم کارفرما به ما می‌گوید منابع مالی کافی برای پرداخت بدهی خود به کارگران در دست ندارد.

او با بیان اینکه چند ماه است مشکل کارگران شاغل در پروژه قطار شهری اهواز با متوقف شدن فعالیت این پروژه عمرانی غیرقابل حل باقی مانده و کسی پاسخ‌مان را نمی‌دهد، در ادامه افزود: جای تاسف دارد بعد از ماه‌ها اعتراض، کسی صدای ما را نمی‌شنود.

وی تاکید کرد: کارگران خواستار پاسخگویی مدیرعامل قطار شهری اهواز و مدیریت شرکت پیمانکاری کیسون (مجری پروژه) در ارتباط با نابسامانی اوضاع هستند.

وی در پایان گفت:کارگران خواستاردخالت  مسئولان کشوری برایپرداخت مطالباتشان هستند.

*گزارشی درباره عدم حضور کارگران ذوب آهن اصفهان درکارخانه در روزهای هفته آخر آبان ماه

پس ازآنکه معاون منابع انسانی ذوب آهن در خصوص نیامدن کارگران در روزهای شنبه 25آبان تا سه شنبه28آبان به دلیل مسایل ترافیکی!!! به کارخانه مطالبی را عنوان کردند، بازدید دادستان عمومی و انقلاب دادگستری لنجان از ذوب آهن اصفهان خبرساز گردید. در پی آن نشست بصیرتی توسط حوزه مقاومت بسیج تندگویان در خصوص ناآرامی های اخیر نیز در ذوب آهن برگزار شد.

این اخبار نشان دهنده این موضوع است که میزان ناآرامی ها در شهرها و شهرک هایی که کارگران ذوب آهنی در آن زندگی می کنند زیاد بوده است که کارگران نتوانسته اند به محل کار بیایند.

قابل یادآوری است که در چند سال اخیر کارگران ذوب آهن در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و کاری خود از شیوه های گوناگون اعتراضی همچون اعتصاب، نامه نگاری به مدیران و حتا دعوت از مدیران به قسمت های کاری خود جهت بیان و حل مشکلاتشان اقدام کرده اند. حتا زنان کارمند ذوب آهن در یک حرکت نسبت به وضعیت ساعت کاری خود اعتراض نمودند. بی تردید ناآرامی های اخیر کارگران ذوب آهنی و خانواده هایشان را تحت تاثیر قرار داده است.

منبع اصلی گزارش: سایت سندیکای کارگران فلز کار مکانیک

*اعتصاب وتجمع کارکنان دانشگاه آزاد ماهشهر دراعتراض به کاهش حقوق مقابل ساختمان مرکزی ریاست

صبح روز سه شنبه 19 آذر، ده ها نفر ازکارکنان دانشگاه آزاد ماهشهر برای اعتراض به مصوبه ای که منجر به کاهش حقوق‌شان‌ خواهد شد،دست از کار کشیدند ومقابل ساختمان مرکزی ریاست این دانشگاه، اجتماع کردند.

*تجمع اعتراضی تکنسین‌های سلامت دهان ودندان دانشگاه علوم پزشکی سبزوارنسبت به بلاتکلیفی شغلی و وعده های پوچ همزمان با حضور وزیر بهداشت

دوشنبه شب (18آذر) بعد از افتتاح پروژه‌ها دانشگاه علوم پزشکی سبزوار توسط وزیر بهداشت،تعدادی  از تکنسین های سلامت دهان و دندان اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی شغلی و وعده های پوچ بنمایش گذاشتند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتارخ 19آذر،شب گذشته بعد از افتتاح پروژه ها دانشگاه علوم پزشکی سبزوار توسط سعید نمکی، وزیر بهداشت، چند نفر از تکنسین های سلامت دهان و دندان به نحوه اجرا نشدن تعهدات خدمت سه برابر تحصیل خود اعتراض کردند.

با توجه به دستور وزیر بهداشت قرار بر آن بود تا تکنسین‌های سلامت دهان و دندان جذب دانشگاه علوم پزشکی شوند ولی امروز با توجه به جذب نیروهای شرکتی، تکنسین‌ها بلاتکلیف مانده‌اند. 

*ادامه اعتراضات کارگران شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی کارون بزرگ نسبت به عدم  تبدیل وضعیت از پیمانی به قرارداد مستقیم

اعتراضات کارگران شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی کارون بزرگ  در استان خوزستان نسبت به عدم  تبدیل وضعیت از پیمانی به قرارداد مستقیم ادامه دارد.

روز سه شنبه 19آذر،کارگران پیمانی شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی کارون بزرگ در استان خوزستان به خبرنگار رسانه ای گفتند: از اینکه در چند‌ سال گذشته به صورت پیمانی در استخدام چند شرکت پیمانکاری مشغول کار هستیم، معترض هستیم و خواستار آن هستیم که وضعیت استخدامی‌مان به قرارداد مستقیم تبدیل شود.

این کارگران افزودند:حقوق دریافتی آنها کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد و در این بین شرکت‌های واسطه‌ای که هیچ نقشی در خدمات طرح آبرسانی ندارد؛ به سودهای کلانی دست پیدا کرده‌‌اند.

کارگران پیمانی شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی کارون بزرگ که در چند سال گذشته نسبت  به عدم تبدیل وضعیت استخدامیشان معترضند،افزودند: سال ۹۴ سازمان آب و برق خوزستان به عنوان کارفرمای اصلی بخشنامه‌ای را در خصوص تبدیل وضعیت استخدامی کارگران پیمانی صادر کرد و در این بین تعداد زیادی از همکاران پیمانی (حدودا ۸۰ نفر) به قرارداد مستقیم تبدیل وضعیت شدند.

آنها درادامه گفتند:در مجموع حدود ۳۰۰ نفر در شرکت بهره‌برداری کارون بزرگ مشغول کار هستند که از این تعداد حدود ۱۵۰ نفر رسمی و مابقی پیمانکاری بودند که با ابلاغ این بخشنامه تقریبا ۸۰ نفر تبدیل وضعیت شدند و حدود ۷۰ نفر دیگر باقی ماندند. این درحالی‌ست که شرکت آب و برق خوزستان به‌جای تبدیل وضعیت این ۶۰ تا ۷۰ کارگر پیمانکاری که سوابق ۱۴ تا ۱۵ ساله کاری دارند، حدود ۳۰ نیروی کار جدید استخدام کرده است.

یکی از کارگران پیمانی شرکت بهره‌بردای کارون بزرگ در تشریح وضعیت شغلی خود گفت: دستمزد پیمانکاری‌ها بسیار پایین‌تر از قراردادی‌ها و رسمی‌هاست. یک کارگر پیمانکار هرچند سمت بالایی داشته باشد، با ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کار، سه میلیون تومان حقوق می‌گیرد؛ حقوق‌های پایین‌تر هم داریم؛ مثلاً بعضی که مدرک پایین‌تری دارند و فقط دو میلیون تومان می‌گیرند. هر طرحی هم سازمان آب و برق برای افزایش دریافتی کارگران و کارکنان می‌دهد، می‌گویند شامل حال پیمانکاری‌ها نمی‌شود. درنتیجه بسیاری از کارگران پس از سه ـ چهار سال دیگر طاقت ادامه وضعیت موجود را نداشته و از شرکت می‌روند.

او گفت: کارگران پیمانکاری همچنین از بسیاری از مزایای قانونی و رفاهی محروم هستند. در این شرکت همه کارگران قراردادی و رسمی دارای بیمه تکمیلی هستند اما کارگران پیمانکاری بیمه تکمیلی نشده‌اند. نحوه  پرداخت اضافه‌کاری‌ها نیز برابر نیست. به کارگران پیمانکاری اضافه‌کاری‌های کمتری داده می‌شود و آنها از امکانات گردشگری و مزایای رفاهی که کارگران قراردادی و رسمی از آن برخورداند نیز محروم هستند.

به گفته وی؛ یکی دیگر از مشکلات کارگران پیمانکاری نداشتن ثبات شغلی است زیرا هر لحظه کارفرما اراده کند امکان بیکاری کارگر وجود دارد.

*اعتراض کارگران پیمانی تعمیرات تجهیزات و ماشین‌آلات پتروشیمی مارون نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق

کارگران پیمانی تعمیرات تجهیزات و ماشین‌آلات پتروشیمی مارون اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق،رسانه ای کردند.

روز سه شنبه 19 آذر این کارگران معترض به خبرنگار رسانه ای گفتند: هنوز دستمزد آبان ماه را نگرفته‌ایم و عموماً پرداخت دستمزدهای ما با تاخیر انجام می‌شود.

این کارگران که بعضاً از قبل هم معوقات مزدی پرداخت نشده دارند، مشکل را از پیمانکاری بودنِ فعالیت خود می‌دانند و می‌گویند: در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی‌ها، اکثر فعالیت‌ها را به پیمانکاران واگذار کرده‌اند و دست کارگر را برای دفاع از حقوق خود بسته‌اند؛ ما نمی‌دانیم برای دریافت حقوق خود به کجا مراجعه کنیم؛ سلسله مراتبِ کارفرمایان، کار را برای ما سخت کرده است.

این کارگران که تعداد آنها چند ده نفر است، از شرایط سخت معیشتی خود انتقاد دارند و می‌گویند: وقتی دستمزدها را با تاخیر می‌پردازند، چه کسی قرار است دیرکرد اقساط ما را بپردازد؟!

درهمین رابطه:

ششمین روزتحریم غذای رستوران کارگران پتروشیمی مارون

اذیت و آزار کارگران معترض توسط اداره حراست شرکت

روز پنج شنبه 14 آذر برای ششمین روز متوالی، کارگران پتروشیمی مارون واقع در سایت 2 منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان  نسبت به عدم توزیع برابر خدمات عمومی و اجتماعی به کارگران قراردادی و پیمانکاری از حضور در رستوران و سِرو غذا خودداری کردند.

به گزارش 14آذریک منبع خبری محلی، رستوران شماره 2 پتروشیمی مارون که محل سرو وعده‌های غذایی برای کارگران و نیروهای پیمانکاری شرکت است، روزهای اخیر را بدون توزیع غذا سپری کرده است.

بنابهمین گزارش بنقل از کارگران پتروشیمی مارون،طی 6روزگذشته تعدادی از کارگران حق طلب توسط اداره حراست این شرکت احضار و تذکرات جدی دریافت کرده اند.

همین منبع بنقل از منابع غیررسمی از تعلیق برخی کارگران معترض خبرداده است.

*ادامه اعتراضات معلمان پیمانی ورودی 98 نسبت به عدم افزایش حقوق

معلمان پیمانی ورودی 98 درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم افزایش حقوق شکایتی را به دیوان عدالت اداری ارسال کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 19آذر،، معلمان پیمانی ورودی ۹۸، از تبعیض در فیش‌های حقوقی انتقاد دارند. آنها می‌گویند: تعداد ما ۱۶ هزار نفر است که همگی ورودی مهر ۹۸ هستیم. حدود ۳ هزار نفر از ما در هنرستان‌ها و باقی در دبیرستان‌ها و مدارس ابتدایی جذب شدیم. تبصره ۱۲ قانون بودجه ۹۸ که افزایش حقوق مزدبگیران دولت را مشخص کرده، به صراحت گفته افزایش حقوق در دو مرحله، یکی ۴۰۰ هزار تومان نقدی و دیگر ۱۰ درصد افزایش، بایستی صورت بگیرد اما دولت برای ورودی‌های ما فقط ۱۰ درصد را در نظر گرفته و افزایشِ ۴۰۰ هزار تومانی حقوق، شامل حال ما نشده است.

آنها در شکایتی که برای دیوان عدالت تنظیم کردند، آوردند: بین احکام صادره معلمان پیمانی (ماده۲۸) استخدامی سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ اختلاف حقوقی در حدود ۴،۰۰۰،۰۰۰ ریال برای یک جایگاه و طبقه شغلی یکسان وجود دارد که مصداق بارز تبعیض و عدم رعایت عدالت در نظام پرداخت کارکنان است و مغایر با بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی، ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه کشور و ماده ۸۹  قانون مدیریت خدمات کشوری می‌باشد.

*عدم پرداخت مطالبات معلمان درسایه بزرگنمایی طرح رتبه‌بندی معلمان

رضا مسلمی با انتقاد از بزرگنمایی‌های صورت گرفته در مورد طرح رتبه‌بندی معلمان گفت: مطالباتی داریم که پرداخت نشده است.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 19آذر، ماه‌هاست که بحث رتبه‌بندی معلمان در صدر اخبار رسانه‌ها قرار دارد و مسئولان به انحای مختلف تلاش می‌کنند این طرح را که ایرادات بسیار به آن وارد است، حلال همه مشکلات معیشتی معلمان کشور معرفی کنند. پای صحبت در مورد «رتبه‌بندی معلمان» به تلویزیون هم کشیده شده است؛ هجدهم آذر، الهیار ترکمن (معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش) در مورد مراحل اجرای رتبه‌بندی معلمان در گفتگو با شبکه خبر گفت: مقدمات کار و آماده‌سازی چک‌لیست‌های ممیزی براساس امتیازات معلمان انجام شده است.

ترکمن در مورد زمانبندی اجرای طرح گفت: پیش‌بینی ما این است که کمتر از ۴۵ روز آینده، احکام رتبه‌بندی معلمان صادر خواهد شد.

اما چرا مسئولان تا این اندازه در مورد موضوع «بزرگنمایی» می‌کنند؛ چرا اجرای طرحی را که قرار است فقط برای معلمان رسمی (حق‌التدریسی‌ها، معلمان آزاد و آموزش‌دهندگان نهضت از چرخه طرح بیرون انداخته شده‌اند) اجرا شود و به‌طور متوسط فقط ماهی ۲۰۰ هزار تومان افزایش حقوق به دنبال خواهد داشت، تا این اندازه در بوق و کرنا می‌شود؟

رضا مسلمی (فعال معلمان همدان) در این رابطه می‌گوید: آنچه در مورد رتبه‌بندی می‌بینیم، بیشتر پروپاگاندا و نمایش تبلیغاتی است؛ مسئولان قصد دارند به جامعه بگویند ما به معیشت معلمان اهمیت می‌دهیم؛ برای ما معلمان و سطح زندگی آنها مهم است و می‌خواهیم زندگی آنها را بهبود ببخشیم.

او با بیان اینکه بسیاری از نهادها و ارگان‌های دولتی، بی‌سروصدا حقوق و مزایای مزدی کارمندان خود را افزایش می‌دهند و این افزایش، به هیچ وجه به رسانه‌ها درز نمی‌کند، از تلاش برای بزرگنمایی موضوع انتقاد کرد.

مسلمی در عین حال به نکته مهمی اشاره می‌کند: مسئولان به جای تبلیغِ بسیار برای رتبه‌بندی، معوقات مزدی معلمان را بپردازند؛ معلمان رسمی همدان ماه‌هاست که حق‌الزحمه‌ی تصحیح اوراق، اضافه‌کاری، حق‌الزحمه مراقبت امتحان و مطالبات دیگری دارند که پرداخت نشده؛ چرا در گام اول این مطالبات را نمی‌پردازند؟!

مسلمی در پایان تاکید می‌کند: اجرای رتبه‌بندی با شاکله فعلی و با این اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی که بسیار ناکافی‌ست، تفاوت محسوسی در معاش معلمان ایجاد نخواهد کرد. در مجموع نمی‌توان چندان به آن خوش‌دل بود.

*اعتصاب تاکسی ون داران همدان در اعتراض به کم بودن سهمیه بنزین

روز دوشنبه 18آذر، رانندگان ون داران همدان در اعتراض به کم بودن سهمیه بنزین دست از کار کشیدند و خودروهای هایشان را به صف کشیدند.

نماینده تاکسی‌داران همدان با اشاره به عدم پیگیری‌ها و مطالبات قانونی رانندگان ون توسط مسؤولان برای افزایش سهمیه بنزین، گفت: سهمیه در نظر گرفته‌شده برای این رانندگان 400 لیتر است درحالی‌که با در نظر گرفتن تک‌سوز بودن این خودروها این مقدار سهمیه کفاف یک ماه آن‌ها را نمی‌دهد.

وی افزود: مشکل اصلی این رانندگان تمام شدن سهمیه بنزین این ماه است و عدم مقرون‌به‌صرفه بودن استفاده از بنزین آزاد که باعث می‌شود آن‌ها تا آخر ماه منتظر سهمیه جدید بمانند.

وی با اشاره به طولانی بودن مسافت بعضی شهرک‌ها و پرهزینه بودن سایر تاکسی‌ها، تصریح کرد: در شهر همدان بیش از 400 دستگاه ون وجود دارد که استفاده از آن‌ها برای مسافران بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از سایرخوردوها است، اما با توجه به اقدامات اخیر دولت مبنی بر افزایش بهای بنزین این میزان سهمیه و کرایه برای رانندگان به‌صرفه نیست و باید اقداماتی برای رفع این مشکلات صورت گیرد.

نماینده تاکسی‌داران همدان با تأکید بر واقف بودن به مشکلات این قشر و هزینه بنزین آزاد، ادامه داد: پایین بودن نرخ کرایه و بالا بودن سایر هزینه‌ها ازجمله تعمیر و نگهداری قطعات خودرو این امکان را به رانندگان ون نمی‌دهد که از بنزین آزاد استفاده کنند.

*نگاهی کوتاه به وقایع روز دانشجو در دانشگاه سوره

 16 آذر روز دانشجو، دانشگاه سوره نیز مانند بسیاری از دانشگاه‌های کشور عرصه اعتراض بود. این اعتراضات به درگیری شدید بین بسیجی‌ها و نیروهای حراست و دانشجویان معترض انجامید. تصاویر مربوط به برنامه کانون‌های هنری دانشگاه در صحن دانشگاه است. دانشجویان با نوشتن شعار و طرح‌هایی روی پرده‌ها اعتراض خود را آغاز کردند. در برنامه‌ای با حضور ریاست جدید دانشگاه، دانشجویان خواستار قرائت بیانیه خود شدند اما این اجازه به آنها داده نشد. پس از این جو متشنج شد و با ورود حراست دانشگاه شعارهای نوشته‌شده جمع و از ادامه برگزاری برنامه دانشجویان جلوگیری شد. دانشجویان این دانشگاه مدت‌هاست مطالبه برگزاری انتخابات شورای صنفی دارند اما ریاست جدید این دانشگاه همچنان صراحتا با این حق صنفی دانشجویان مخالف است.

دانشجو ترمز قطار تاریخ را می‌کشد! :

متن بیانیه دانشجویان دانشگاه سوره به مناسبت روز دانشجو

«۱۶ آذر را به یاد آور»

۶۵ سال از ۱۶ آذر سال ۳۲ می‌گذرد. در تمام این سال‌ها، جنبش دانشجویی یکی از بازیگران عرصه‌ی تحولات اجتماعی بوده و در وقایع مهم تاریخ معاصر، نقشی اساسی ایفا کرده است. دانشجویان مستقل و دغدغه‌مند نسبت به اجتماع، کسانی هستند که ادامه‌ی حیات این جنبش، با وجود تمامی فراز و نشیب‌هایش، مدیون آن‌هاست. واقعه‌ی سال ۳۲ رخدادی‌ست که هیچ‌گاه پایان نیافته و نیز نمی‌توان گفت که  سال ۳۲ آغاز آن بوده است.

طی چند دهه‌ی اخیر، سیستم فرمایشی حاکم بر دانشگاه، برای از کار انداختن قوه‌ی تصمیم‌گیری و مداخله‌ی دانشجویان، سنگ تمام گذاشته است. با این وجود، هم‌چنان لازم است نوک پیکان انتقاد، نه فقط به سمت مسببین این وضعیت، بلکه به سوی آن دسته از دانشجویانی نیز باشد که نسبت به این وقایع، تماما منفعل و بی‌اعتنا بوده‌اند. که همین بی‌اعتنایی در فراهم آوردنِ موجباتِ فراموشی جنبش دانشجویی، در جامعه‌ی امروز بی‌تأثیر نبوده است.

درچنین شرایطی، دانشجویان نباید خود را مستثنی از باقی اجتماع ببینند. چرا که در عمل هم، سیاست‌های تحمیل‌شده بر دانشگاه که رفاه دانشجویان را تنزل داده و پولی‌سازی آموزش را رواج می‌دهد، از سنخ همان سیاست‌هایی هستند که در دیگر حوزه‌های اجتماعی اجرایی شده و معیشت اجتماعی را به مخاطره انداخته‌اند. اما با توجه به آن‌چه که ذکر شد، نقش دانشجوی هنر در پیش بردنِ جریان‌های اجتماعی امروز چیست؟

پاسخ روشن است؛ از آن‌جا که هنر اساسا مسئله‌ای گسست‌ناپذیر از امر اجتماعی است، هنرمند باید از حساسیت انتقادی دوچندان، نسبت به رخدادها برخوردار باشد. درحالی که به انزوا رانده شدن  هنرمندان در شرایط امروز، باعث مخدوش شدن دیالکتیک هنر و اجتماع شده است. اکنون بهترین موضعی که دانشجو می‌تواند نسبت به این گسست اتخاذ کند، این است که تاریخش را نزد خود احضار کند و از آن راه‌حلی استخراج کند که این گسست را به حداقل برساند.

۱۶ آذر بهترین فرصتی‌ست که به جای گفتن تبریک‌های سرخوشانه به یک‌دیگر، این تاریخ را ورق بزنیم.

- انجمن علمی سینما دانشگاه سوره

- کانون فیلم دانشگاه سوره

- کانون تئاتر دانشگاه سوره

- کانون گرافیک دانشگاه سوره

- کانون نقاشی دانشگاه سوره

منبع:کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

- بیانیه کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال(IndustriALL) در همبستگی با مردم ایران

*بیانیه کنفدراسیون سندیکایی جهانی اینداستریال(IndustriALL) در همبستگی با مردم ایران

اینداستریال از دولت ایران می خواهد كه:

-به معترضین بازداشتی اجازه دسترسی به پرسنل پزشکی و معالج و همچنین وکیل مدافع داده شود

-فوراً همه معترضین بازداشتی از تاریخ جمعه 15 نوامبر 2019 را آزاد کند

-منشاء خشونت علیه معترضین – به ویژه دستور “شلیک به قصد کشت” شناسایی شود

-تعداد دقیق و هویت معترضین کشته شده، زخمی و بازداشتی در روزهای گذشته اعلام گردد

۲۹ نوامبر ۲۰۱۹ - سرکوب وحشیانه اعتراضات در ایران منجر به کشته شدن دست کم 250 نفر، زخمی شدن 3700 نفر و دستگیری حداقل 7000 نفر شده است.

این اعتراضات از تاریخ 15 نوامبر، به دنبال افزایش قیمت سوخت که دولت یک شبه سه برابر کرد، آغاز شد. آنچه به عنوان اعتراض اقتصادی آغاز شده بود، به سرعت به مجموعه گسترده ای از تظاهرات علیه فساد و سوء مدیریت دولتی تبدیل شد.

دولت با سرکوب وحشیانه، تیراندازی و ضرب و شتم معترضین واکنش نشان داد. بسیاری از کشته شدگان جوانانی بودند که گفته می شود توسط تک تیراندازها مورد هدف قرار گرفته اند. معترضین متعاقباً اقدام به برپایی موانع و سنگرسازی در معابر کرده و چندین بانک، ساختمانهای دولتی و سایر نمادهای رژیم را به آتش کشیدند. رئیس جمهور حسن روحانی، ایالات متحده و سایر عناصر خارجی را مسئول سازماندهی اعتراضات دانست.

رژیم ایران با مسدود کردن اینترنت از تاریخ 16 تا 27 نوامبر، دستیابی به اطلاعات دقیق را دشوار ساخت. به همین دلیل، اینداستریال قادر به برقراری تماس با عضو ایرانی خود، سندیکای کارگران فلز کار مکانیک (UMMI) نبود. اینترنت در روز چهارشنبه این هفته ترمیم شد.

اینداستریال با ابراز همبستگی در این دوران تاریک سرکوب، از مردم ایران در مبارزه خود برای صلح ، حقوق انسانی و دمکراتیک و عدالت اجتماعی و اقتصادی حمایت می کند.

اینداستریال از دولت ایران می خواهد كه:

– به معترضین بازداشتی اجازه دسترسی به پرسنل پزشکی و معالج و همچنین وکیل مدافع داده شود

– فوراً همه معترضین بازداشتی از تاریخ جمعه 15 نوامبر 2019 را آزاد کند

– منشاء خشونت علیه معترضین – به ویژه دستور “شلیک به قصد کشت” شناسایی شود

– تعداد دقیق و هویت معترضین کشته شده، زخمی و بازداشتی در روزهای گذشته اعلام گردد.

*جان باختن 6 کارگرطی 48 گذشته براثر حوادث کاری:

1- جان باختن 3کارگر جوان در حادثه آتش سوزی خانه کارگری یک کارگاه جمع‌آوری ضایعات مجید آباد کهریزک،سوختکی 3کارگر دیگر و وخامت حال یکنفرشان

دوشنبه شب(18آذر)، در حادثه آتش سوزی خانه کارگری یک کارگاه جمع‌آوری ضایعات مجید آباد کهریزک،3کارگرجوان جان باختند و3کارگردیگر دچار سوختگی شدند وحال یکنفرشان وخیم گزارش شده است.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ 19آذر،جان‌باختگان این حادثه سه کارگر به نام‌های «اسدالله امیری» ۱۸ ساله، «رضا حسینی» و «محمد حسینی» ۱۹ ساله هستند که به عنوان کارگر ساده مشغول کار بوده‌اند.

همچنین «محمد رسولی» ۵۰ ساله، «محمد حسینی»۲۰ ساله و «افضل رضایی» ۳۰ ساله کارگرانی هستند که در این حادثه دچار سوختگی شده‌ ودربیمارستانی درشهر ری بستری شدند وبنابه گفته اورژانس این بیمارستان، افضل رضایی به علت شدت سوختگی به بیمارستان یافت‌آباد منتقل شد.

2-مرگ یک کارگر حین کار درتهران براثر سقوط در چاهک آسانسور

ظهر روز دوشنبه 18 آذر،یک کارگر43 ساله حین کار در یک ساختمان در حال احداث واقع در در خیابان سراج تهران از طبقه پنجم به داخل چاهک آسانسور سقوط کرد و ودر دم جان باخت.

 را ازدست داد.

3-جان باختن یک کارگر ذغال سنگ پابدانا بدلیل ریزش معدن

عصر روز سه شنبه 19 آذر،یک کارگر 35 ساله معدن ذغال سنگ پابدانا در کوهبنان استان کرمان

به دلیل ریزش معدن  در دم جانش را ازدست داد.

4-جان باختن یک کارگر دریزد براثر سقوط از بالابر بدنبال پاره شدن سیم کابل

براساس گزارش رسانه ای شده درروزسه شنبه 19 آذر،یک کارگرساختمانی دریزد هنگام بالا رفتن با بالابر به علت پاره شدن سیم کابل سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com