اخبار و گزارشات کارگری ١٨ آذر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
December 10, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١٨ آذر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- تجمع اعتراضی کارگران پروژه مترواهواز نسبت به عدم پرداخت بیش از یک سال ونیم حقوق،وعده های توخالی وعدم پاسخگویی مسئولان مقابل ساختمان سازمان قطار شهری اهواز

- اعتصاب وتجمع کارکنان بیمارستان الزهرا اصفهان دراعتراض به عدم پرداخت 9ماه کارانه وحق اضافه کاری

- گزارشی از تجمع دانشجویان دانشگاه تهران و علامه به مناسبت روز دانشجو

- بازهم واژگونی سرویس رفت و آمد کارگران واینبار مصدومی 19 کارگرپتروشیمی سربندر

*تجمع اعتراضی کارگران پروژه مترواهواز نسبت به عدم پرداخت بیش از یک سال ونیم حقوق،وعده های توخالی وعدم پاسخگویی مسئولان مقابل ساختمان سازمان قطار شهری اهواز

روزدوشنبه 18 آذر برای باری دیگر،جمعی از کارگران پروژه مترواهوازبرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت بیش از یک سال ونیم حقوق،وعده های توخالی وعدم پاسخگویی مسئولان دست به تجمع مقابل ساختمان سازمان قطار شهری اهواززدند.

این کارگران که از شرکت کیسون از پیمانکاران مجری ساخت قطار شهری اهوازطلبکارند خواهان پاسخگویی مدیرعامل قطار شهری اهواز ، مدیریت شرکت پیمانکاری کیسون (مجری پروژه)  ومسئولان کشوری هستند.

یکی از کارگران معترض این پروژه به خبرنگار رسانه ای گفت:طی چند ماه گذشته پیمانکار وعده پرداخت بخشی از مطالبات 18 تا 20 ماهه کارگران پروژه ساخت قطار شهری اهواز را داده اما هر روز که مطالباتمان را پیگیری می‌کنیم کارفرما به ما می‌گوید منابع مالی کافی برای پرداخت بدهی خود به کارگران در دست ندارد.

او با بیان اینکه چند ماه است مشکل کارگران شاغل در پروژه قطار شهری اهواز با متوقف شدن فعالیت این پروژه عمرانی غیرقابل حل باقی مانده و کسی پاسخ‌مان را نمی‌دهد، در ادامه افزود: جای تاسف دارد بعد از ماه‌ها اعتراض، کسی صدای ما را نمی‌شنود.

وی تاکید کرد: کارگران خواستار پاسخگویی مدیرعامل قطار شهری اهواز و مدیریت شرکت پیمانکاری کیسون (مجری پروژه) در ارتباط با نابسامانی اوضاع هستند.

وی در پایان گفت:کارگران خواستاردخالت  مسئولان کشوری برایپرداخت مطالباتشان هستند.

*اعتصاب وتجمع کارکنان بیمارستان الزهرا اصفهان دراعتراض به عدم پرداخت 9ماه کارانه وحق اضافه کاری

روز دوشنبه 18 آذر،جمعی از کارکنان بیمارستان الزهرا اصفهان برای اعتراض به عدم پرداخت 9ماه کارانه وحق اضافه کاری دست از کارکشیدند ودر محوطه این مرکز درمانی تجمع کردند.

یکی از کارکنان معترض بیمارستان الزهرا اصفهان به خبرنگار رسانه ای گفت : کارانه و اضافه‌کاری ما از حدود 9 ماه گذشته تا کنون پرداخت نشده و مسوولان دانشگاه پاسخ مشخصی در این زمینه به ما نداده‌اند.

وی با بیان اینکه حقوق ثابت کارکنان این بیمارستان، کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد، افزود: امور رفاهی نیز پاسخگوی نیاز ما نیست به‌طوری که در 2 ماه گذشته وعده نهار برای کارکنان حذف شد.

به گفته وی به کارکنان این بیمارستان، شیفت اضافه کاری داده می‌شود اما مبلغی بابت آن پرداخت نشده است.

بیمارستان الزهرا بزرگترین بیمارستان استان اصفهان با 3500نفر شاغل و 1000تخت در جنوب کلانشهر اصفهان واقع شده است.

*گزارشی از تجمع دانشجویان دانشگاه تهران و علامه به مناسبت روز دانشجو

دانشگاه تهران روز شانزدهم آذر یک مهمان «ویژه» هم داشت: آیت‌الله رییسی. دانشجویان هر دو دانشگاه برای او هم خوش‌آمدگویی ویژه‌ای داشتند و یک‌صدا شعار می‌دادند:  قضاییه،جلادان / مقدمتان خون باران

گزارشی از تجمع دانشجویان دانشگاه تهران و علامه به مناسبت روز دانشجو

با وجود هزینه‌های سنگینی که در دو سال گذشته بر فعالان صنفی دانشجویان تحمیل شده و با وجود فشارها و تهدیدهای امنیتی هفته‌های اخیر، روز شنبه شانزدهم آذر، دانشگاه تهران و روز یکشنبه دانشگاه علامه دوباره صحنۀ تجمع اعتراضی دانشجویان شد.

دانشجویان دانشگاه تهران از ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه در پردیس مرکزی این دانشگاه دست به تجمعی اعتراضی زدند. آنها با راهپیمایی، سر دادن شعار با در دست داشتن بنر و پلاکاردهایی، و در نهایت با خواندن بیانیه ای به این تجمع خاتمه دادند.

دانشجویان دانشگاه علامه نیز ساعت ۱۲ روز یکشنبه هفدهم آذر ماه با لغو کردن کلاس های خود در دانشکده علوم اجتماعی، گرد هم آمدند و با روشن کردن شمع به یاد شهدای آبان ماه ۹۸ اقدام به تجمع، خواندن سرود، شعر و بیانیه خود نمودند.

تجمع امسال دانشجویان از نظر شرایط داخلی و خارجی با سال‌های پیش فرق‌هایی داشت. در داخل، افزایش ناگهانی بنزین و سرکوب خونین مردم معترض به این سیاست‌ها، هم فضای تهدیدآمیزی را بر دانشگاه باز کرده بود و هم موقعیتی بود تا دانشجویان نیز در ادامۀ تجمعات هفته‌های پیش در دانشگاه‌ها - که با دستگیری چندین تن از دانشجویان همراه بود - در کنار اعتراض به سیاست های خصوصی سازی و کالایی سازی دانشگاه، همبستگی خود را با مبارزات زحمتکشان و فرودستان جامعه اعلام کنند. جنبش دانشجویی مستقل صنفی همواره بر همبستگی و پیوند مبارزات دانشجویی با مبارزات دیگر جنبش های اجتماعی تاکید داشته است. امسال نیز دانشجویان ضمن اعلام این همبستگی،  سرکوب خونین مردم در آبان ۹۸ را محکوم کردند. دانشجویان شعار سردادند:

آبان ادامه دارد/حتی اگر شب و روز/ بر ما گلوله بارد

فقر،کشتار، گرانی/مردم شدن قربانی

معترضا گلوله بارون شدن/شهرا همه رودخونه خون شدن

سرکوب پایان راه نیست/مبارزه رهایی است

زندان،تفنگ یا باتوم/نمیشینیم ما آروم

تبریز،اهواز،کردستان/ملت کف خیابان

ملتِ عاصی از ستم/ایستاده است کنارهم

سرکوب پایان راه نیست/مقاومت زندگیست

خیابونا خونی شد/آزادی قربانی شد

بازداشت،شکنجه، کشتار/فقر، حجاب، استثمار

دانشجو آگاه است/با کارگر همراه است

فرزند کارگرانیم/کنارشان میمانیم

دانشجو،کارگر/اتحاد اتحاد

ایستاده ایم در سنگر/دانشجو و کارگر

هپکو،فولاد، آذرآب/کارگران: اعتصاب، اعتصاب

از هفت تپه تا تهران /زحمتکشان در زندان

هفت تپه هپکو فولاد/ کارگران اتحاد اتحاد

ستم، سرکوب،استثمار/منطق سرمایه دار

دانشجو تو زندونه/استاد ساکت میمونه

گلوله تو خیابون/دانشجوها تو زندون/استادامون خفه خون

اساتید،اساتید/حرف بزنید،نترسید

استادامون ذلیلن/ذلتو می پذیرن

ستاره در پرونده/دانشجومون در بنده

در دانشگاه بیگاری/بعداز تحصیل بیکاری

دانشگاه پول گردان/تضعیف زحمتکشان

تشکل مستقل حق مسلم ماست

دانشگاه پولی شد/دانشجو زندانی شد

دانشگاه پولکی/شهریه زورکی

هم دانشگاه هم دولت/اتاق فرمان غارت

کلاس درس خالیه/ دانشجو زندانیه

حراست دانشگاه/ شعبه اطلاعات

اطلاعات حراست/پیوندتان مبارک

دانشگاه پادگانه/تدبیر امید چاخانه

 از طرف دیگر، شرایط بین‌المللی با سال‌های قبل متفاوت بود. ماه‌هاست در عراق و لبنان و شیلی و فرانسه و سایر نقاط جهان همچنان اعتراضات مردمی گسترده‌ای علیه سیاست‌های اقتصادی راست‌گرایانه و دولت‌های غیرمردمی در جریان است. دانشجویان در شعارها و پلاکاردهایشان با جنبش‌های مردمی منطقه و جهان اعلام همبستگی کردند. دانشجویان شعار می‌دادند:

لبنان، عراق تا ایران/قیام زحمت کشان

ایران،لبنان،فرانسه/سرکوب و غارت بسه

چه شیلی چه ایران/سرکوب زحمتکشان

از تهران تا بغداد/فقر، ستم،استبداد

ایران،بغداد و بیروت/پر از گوله و باروت

از عراق تا ایران/قیام زحمت کشان

از شیلی تا تهران/ قیام زحمت کشان

فعالین صنفی دانشجویی مشابه سال های گذشته بر لزوم پیوند مبارزات دانشجویی با دیگر گروه های تحت ستم تاکید داشتند. دانشجویان در بیانیۀ خود نیز تاکید کرده اند که هدف حملۀ آن‌ها وضعیتی است که حاصل ترکیبی از استثمار و ستم‌هاست: استثمار طبقاتی و ستم‌های مذهبی، قومیتی و جنسیتی. دانشجویان شعار می‌دادند:

خوابگاه دخترانه/یک بندی از زندانه

تبغیض جنسیتی محکوم است

بیگاری بیکاری/حجاب زن اجباری

نان کار ازادی/پوشش اختیاری

بهره کشی و ستم/ با قانون ضد زن

خشونت و تبعیض علیه زنان/درخانه درمحل کار توامان

قوانین ضد زن/ بهره کشی و ستم

زنان تحت خشونت /چه در خانه چه صنعت

در بند تبعیضیم/ بیایید برخیزیم

فقر، حجاب، استثمار/آماج یک پیکارند

دانشگاه تهران روز شانزدهم آذر یک مهمان «ویژه» هم داشت: آیت‌الله رییسی. دانشجویان هر دو دانشگاه برای او هم خوش‌آمدگویی ویژه‌ای داشتند و یک‌صدا شعار می‌دادند:  قضاییه،جلادان / مقدمتان خون باران

*بازهم واژگونی سرویس رفت و آمد کارگران واینبار مصدومی 19 کارگرپتروشیمی سربندر

صبح روز دوشنبه 18آذر، واژگونی سرویس رفت و آمد کارگران پتروشیمی سربندرواقع در ماهشهر در جاده سربندر - شادگان براثر تصادف بایک تریلر موجب مصدومیت 19 کارگر وانتقالشان به مراکزدرمانی ماهشهر وشادگان شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com