اخبار و گزارشات کارگری ١٢ و ١٣ آذر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
December 04, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١٢ و ١٣ آذر ماه ١٣٩٨

اتحاد  مبارزه   پیروزی

زنده باد 16آذر روز دانشجو

کارگر   معلم   دانشجو اتحاد اتحاد

- بیانیه جمعی در باره اعتراضات هفته آخر آبان ماه

- اعتصاب دوباره کارگران سد شوریجه در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق

- پایان اعتراضات کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه بدنبال وعده های کارفرما

- اعتراض کارگران پالایشگاه هشتم عسلویه نسبت به عدم پرداخت 4 ماه حقوق و5 ماه حق بیمه

- تجمع اعتراضی جمعی از کشاورزان استان خوزستان نسبت به عدم پرداخت غرامت ناشی از سیلاب مقابل ساختمان سازمان جهادکشاورزی

- تجمع اعتراضی جمعی از معلولان کشور نسبت به عدم اجرای قانون معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه

- تجمع اعتراضی تاکسی داران میناب  نسبت به سهمیه کم سوخت و نبود جایگاه سوخت CNG  مقابل فرمانداری ویژه میناب

- محکومیت ندا ناجی به 5 سال ونیم زندان

- بازداشت جلیل محمدی در سنندج

- بازداشت روزبه پیری دانشجوی دانشگاه آزاد تبریز

- اطلاعیه کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشوردرباره دانشجویان بازداشتی درپی اعتراضات هفته آخر آبان ماه

- آزادی سپیده قلیان باتودیع وثیقه 200 میلیون تومانی

- جان باختن 2کارگر مقنی در غرب تهران براثر برق گرفتگی

- جان باختن یک کارگر در بابل حین کار با دستگاه برش سنگ

- جان باختن یک کارگر اسکله بندر عامری تنگستان براثر برخورد لودر با وی

*بیانیه جمعی در باره اعتراضات هفته آخر آبان ماه

بیانیه آذرماه 98

مردم زحمتکش ، طبقه کارگر ایران !

همانگونه که همگان شاهد بودیم در روزهای پایانی آبان ماه سال جاری و در پی افزایش قیمت بنزین از سوی دولت، موجی از نارضایتی سراسر ایران را فراگرفت. اعتراض‌های اخیر در متن و بطن شرایطی به وقوع پیوست که توده‌های مردم و طبقه کارگر در سال‌های گذشته به عناوین مختلفی علیه فقر، بیکاری، گرانی، فساد مالی، روند خصوصی سازی، حقوق های نجومی ، عدم آزادی‌ تشکل و اجتماعات و... به میدان آمده و دست به اعتراض‌هایی زده و خواهان احقاق حقوق ابتدایی خود بودند، اما هر بار با سرکوب نیروهای انتظامی و یا با وعده وعیدهای توخالی مسئولین و تهدید معترضین، بدون نتیجه مثبتی موقتا پایان می یافت. پس از تحریم‌های همه جانبه غرب بویژه آمریکا علیه ایران ( که البته بیشترین فشار آن بر دوش طبقه کارگر و مردم محروم جامعه است ) وضعیت اقتصادی کشور با رکود بی سابقه‌ای مواجه گردید بطوری که سوا از زمینه اقتصادی از پیش موجود که اقتصادی متزلزل و فقرزده را به ارمغان آورده بود؛ افزایش قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در فواصل زمانی کوتاه آنهم بصورت سرسام‌آور، با توجه به عدم افزایش دستمزد کارگران، کاهش قدرت خرید طبقه کارگر و عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی در جامعه را بهمراه داشت. پس با وجود این شرایط ، نتیجه می‌گیریم که اعتراضات اخیر نه صرفا ناشی از افزایش ناگهانی قیمت بنزین، بلکه اعتراض فروخفته آحاد مردم محروم و طبقه کارگر جامعه ، به فقر و بیکاری بود، که شوک ناشی از افزایش قیمت بنزین جرقه به میدان آمدن توده‌های ناراضی مردم را مهیا کرد. بروز این اعتراضات حقایقی را روشن و وظایفی را پیش روی ما قرار داد و آن اینکه اکثریت شرکت کنندگان در این تظاهرات که به دلایل منطقی و برحق به خیابان‌ها سرازیر شدند در حاشیه شهرهای بزرگ و یا در شهرهای کوچک و فقیر سکونت داشتند. این جریان اصیل مردمی نیاز به سازمان و تشکل دارد. از جمله باید در همه کارخانجات و در تمام محلات تشکلها و شوراهای سراسری راشکل دهیم. از همین رو بایستی پیشروان و فعالین رادیکال جنبش کارگری با اتحاد و همبستگی خود، گام‌های موثر و عاجلی را در این راستا برداریم. در پایان ما امضا کنندگان این بیانیه، خشونت عریان نیروهای مسلح و شلیک مستقیم گلوله به سوی مردم معترض را که موجب کشته و مجروح شدن صدها تن و دستگیری هزاران نفر شده را شدیدا" محکوم و خواهان شناسایی و مجازات آمرین و عاملین کشتار مردم و آزادی بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی از جمله دستگیر شدگان اخیرهستیم.

1 - عثمان اسماعیلی 2 – حسین میربهاری 3 – علی حسینی4 – افسانه عظیم زاده 5 – نجیبه صالح زاده 6 – عمر شبانی 7 – جوانمیر مرادی 8 – فردین میرکی 9 – اکبر یزدی 10 – کاوه حکیمی 11 – واله زمانی 12 – یدی صمدی 13 – عزت نصری 14 – محمود صالحی

*اعتصاب دوباره کارگران سد شوریجه در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق

کارگران سد شوریجه برای دومین بار درسال جاری+،برای اعتراض به ماه ها حقوق دست از کارکشیدند.

روزسه شنبه 12 آذر،یکی از کارگران سد شوریجه سرخس به خبرنگار رسانه ای محلی گفت: کارگران سد شوریجه سرخس از اردیبهشت‌ماه سال جاری حقوق خود را نگرفتند و6ماه معوقه حقوق دارند.

وی تصریح کرد: مطالبات روزمزد سال 1397 و هزینه ماشین‌آلات اجاره‌ای از دی‌ماه سال گذشته پرداخت نشده است.

این کارگر شاغل در سد شوریجه سرخس البته درباره پرداخت بیمه کارگران تصریح کرد: بیمه کارگران به‌طور کامل پرداخت شده اما حقوق کارگران 6 ماه است پرداخت نشده است.

+ دومین روزاعتصاب کارگران سد شوریجه سرخس دراعتراض به عدم پرداخت 6ماه حقوق ومطالبات دیگر

روز دوشنبه اول مهر برای دومین روز متوالی، کارگران سد شوریجه سرخس در استان خراسان رضوی دراعتراض به عدم پرداخت 6ماه حقوق ومطالبات دیگربه اعتصابشان ادامه دادند.

روز دوشنبه 1مهر،یکی از کارگران سد شوریجه سرخس به خبرنگار یک منبع خبری محلی گفت: کارگران سد شوریجه سرخس  روز از اسفندماه سال 97 و 6 ماه هم از سال  معوقه حقوق و سنوات دارند و به همین دلیل از روز گذشته دست به اعتصاب زدند.

وی با تاکید بر اینکه کارگران این سد امنیت شغلی هم ندارند، افزود:هر زمان اعتراضی نسبت به پرداخت حقوق و سنوات داریم، مدیران سد حرف از اخراج می زنند.

این کارگر شاغل در سد شوریجه سرخس بیان کرد: کارگران سد شوریجه سرخس سال گذشته حدود 185 نفر بودند که امسال به دلیل بی مهری ها در پرداخت حقوق و سنوات به 65 نفر رسیدند.

کاظم جم مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیزگفت: کارگران سد شوریجه از روز گذشته در اعتراض به معوقات حقوق خود کار را تعطیل کردند.

وی افزود: امروز نیز درباره موضوعات مرتبط با حوزه آب شهرستان سرخس با مسئولان این شهرستان در مشهد جلسه‌ای داریم و یکی از موضوعات مورد بررسی نیز همین عقب افتادن حقوق کارگران سد شوریجه است.

سد مخزنی شوریجه سرخس از نوع خاکی بوده و هدف از اجرای آن، تامین آب شرب مشهد و تامین آب کشاورزی منطقه است. این سد بر روی رودخانه کشف رود در 2 کیلومتری روستای پل گزی از توابع بخش مرزداران شهرستان سرخس قرار دارد و بودجه آن از صندوق توسعه ملی تامین و اعتبارت آن کاملاً مجزا است.

*پایان اعتراضات کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه بدنبال وعده های کارفرما

عصر سه شنبه 12 آذر ماه کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه،بدنبال موافقت نمایندگان کارفرما با  تعدادی ازخواسته هایشان در جلسه روزدوشنبه( 11آذر) شورای تامین شهرستان شوش در فرمانداری و با حضور تعدادی از کارگران این مجتمع، به اعتراضشان خاتمه دادند.

درگزارش منتشره درشبکه های اجتماعی تحت عنوان «توقف موقت و مشروط اعتصاب در هفتاد و دومین روز اعتصاب کارگران هفت تپه»ازجمله آمده است:

نظر به تعهد کارفرما برای بازگشت به کار همکاران اخراجی ظرف کمتر از پنج روز، نظر به قول اکید به بستن تمام پرونده های مفتوحه علیه همکاران در دادسرای شوش، همچنین با توجه به سلب اختیار از کارفرما برای اخراج خارج از کمیته انضباطی، تهیه و توزیع سالی دوبار لباس کار و کفش، زمان بندی معین و مکتوب ارائه شده برای پرداخت حقوق( حقوق مهرماه در تاریخ بیست و شش آذر، حقوق آبان در پنجم دیماه و حقوق دیماه به بعد سر موعد و بدون تاخیر )، پرداخت مطالبات بازنشستگان نهایتا تا سه ما آینده، تمدید بی چون و چرا و فوری دفترچه بیمه و پرداخت لیست بیمه، تامین مطالبات عرفی، حق همسر، سختی کار، ایاب و ذهاب، پاداش و بهره برداری، پرداختی ماه رمضان و... افزایش حق غذا و موارد متعدد دیگری، امروز سه شنبه همکاران با قبول موقت و مشروط صورتجلسه امضا شده بین کارفرما و مسئولین شهر تصمیم گرفتند تا موقتا اعتصاب را معلق کنند. همکاران اعلام کرده اند که در صورت برآورده نشدن بازگشت به کار اخراجی ها و در صورت بسته نشدن پرونده های قضایی و در صورت معین نشدن وضعیت قرارداد و بازگشت به کار اسماعیل بخشی تا نهایتا روز چهار شنبه هفته آینده، اعتصاب و تجمعات را این بار مستقیما در مقابل فرمانداری از سر خواهند گرفت.

واما در گزارش رسانه ای شده آمده است: عصر سه‌شنبه12آذرماه به دنبال مذاکرات کارگران که روز دوشنبه در محل فرمانداری با حضور اعضای شورای تامین شهرستان شوش انجام شد، اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه پس از گذشت چند هفته پایان یافت و کارگران به سر کار خود برگشتند.

در جلسه روز دوشنبه11 آذر ماه که اعضای شورای تامین به همراه نمایندگانی از کارفرما وکارگران حضور داشتند کارفرما مکلف شد:

 -  تا 20 روز دیگر حقوق مهر ماه کارگران را پرداخت کند.

-  حقوق آبان ماه کارگران حداکثر تا 10 د ی ماه پرداخت شود.

- بازنشسته ها طی سه قسط حق سنوات و مزایای قانونی خود را دریافت کنند.

- عناوین شغلی و ارتقای کارگران را در کمیته طرح طبقه بندی مشاغل بررسی و بر اساس قانون اقدام نماید.

- لباس و کفش کار ایمنی برای کارگران در موعد مقرر تامین شود.

- حق غذای کارگران با 100 درصد افزایش به پنج هزار تومان افزایش یابد.

در بخش دیگری از این مصوبه علاوه بر آنکه تاکید شده حضور کارگران از تاریخ 11 آذر ما جاری در محل کارشان الزامی است و در صورت عدم حضور غیبت غیرموجه محسوب و اقدامات قانونی در مورد آن شخص اعمال می‌شود.

*اعتراض کارگران پالایشگاه هشتم عسلویه نسبت به عدم پرداخت 4 ماه حقوق و5 ماه حق بیمه

کارگران پالایشگاه هشتم عسلویه واقع در فازهای 20 و 21 عسلویه اعترضشان را نسبت به عدم پرداخت 4 ماه حقوق و5 ماه حق بیمه ،رسانه ای کردند.

روز سه شنبه 12آذر،کارگران پیمانکاری شاغل در واحد 108 پالایشگاه هشتم که در فازهای 20-21پارس جنوبی مشغول به کار هستند، از عدم پرداخت معوقات مزدی خود خبر دادند.

آنها که برای یکی از شرکت‌های زیرمجموعهO1 کار می‌کنند،به خبرنگار رسانه ای گفتند: الان 4ماه است که حقوق نگرفتیم؛ بیمه اسفند 97 و فروردین 98 و شهریور، مهر و آبان 98 نیز  به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است و به همین دلیل در تمدید دفترچه‌های بیمه درمانی خود با مشکل مواجه هستیم.

این کارگران در بخش ساخت پالایشگاه هشتم مشغول به کار هستند و از قرار معلوم، پروژه ساخت همچنان ادامه دارد. 

*تجمع اعتراضی جمعی از کشاورزان استان خوزستان نسبت به عدم پرداخت غرامت ناشی از سیلاب مقابل ساختمان سازمان جهادکشاورزی

روز سه شنبه 12آذر، جمعی از کشاورزان خوزستان برای اعتراض نسبت به عدم پرداخت غرامت ناشی از سیلاب مقابل ساختمان سازمان جهادکشاورزی تجمع کردند.

بر اساس اعلام سازمان جهادکشاورزی حدود یک هزار و 900 کشاورز فعال در مناطق حمیدیه ، باوی ، کارون و اهواز تاکنون مطالبات خود ناشی از سیلاب بهار امسال را دریافت نکرده‌اند.

تجمع کنندگان خواستار تعیین تکلیف و پرداخت فوری خسارات باتوجه به پرونده های تشکیل شده در سازمان جهادکشاورزی شدند.

آنه به خبرنگار رسانه ای گفتند:پرونده های خسارت وارده را تشکیل داده اند ولی هنوز موفق به دریافت غرامت ناشی از سیلاب نشده‌اند.

این کشاورزان پس از سه ساعت ، بدون آنکه بتوانند با مدیران ارشد جهادکشاورزی خوزستان ملاقات کنند به تجمع خود پایان دادند.

*تجمع اعتراضی جمعی از معلولان کشور نسبت به عدم اجرای قانون معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه

روز سه شنبه 12آذر همزمان با روز جهانی معلولان، جمعی از معلولان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم اجرای قانون معلولان دست به تجمع مقابل سازمان برنامه و بودجه زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 12آذر، جمعی از افراد دارای معلولیت، همزمان با روز جهانی معلولان در اعتراض به عدم اجرای قانون معلولان و عدم تحقق بودجه اجرای این قانون و تخصیص بودجه برآورد شده برای اجرای قانون در لایحه بودجه سال99 مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند. 

به گفته آنها؛ اخیرا سازمان برنامه و بودجه از بودجه 1100میلیارد تومانی اجرای قانون معلولان در سال جاری درحالی‌که بودجه مورد نیاز 12500میلیارد تومان است، وعده پرداخت تنها کمتر از نیمی از آن یعنی 533میلیارد تومان را تا پایان سال داده است. سال گذشته نیز 200 میلیارد تومان از بودجه پرداخت نشد. همچنین بودجه مورد نیاز برای سال بعد 20 هزار میلیارد تومان است.

*تجمع اعتراضی تاکسی داران میناب  نسبت به سهمیه کم سوخت و نبود جایگاه سوخت CNG  مقابل فرمانداری ویژه میناب

صبح روز سه شنبه 12آذر،جمعی از تاکسی داران میناب  برای اعتراض به سهمیه کم سوخت و نبود جایگاه سوخت CNG   دست به تجمع مقابل فرمانداری ویژه ماین شهرستان زدند.

این رانندگان که اکثر خودروهایشان دوگانه سوز است، از سهمیه 250 لیتری در ماه گلایه داشتند و اعتراض خود را نسبت به نبود جایگاه سوخت CNG  اعلام کردند و خواستار رسیدگی و حل مشکلشان شدند.

یک نفر از تاکسی داران به نمایندگی از همکاران خود با حضور در فرمانداری، مشکلاتشان را به فرماندار اعلام کرد.

*محکومیت ندا ناجی به 5 سال ونیم زندان

ندا ناجی از بازداشت شدگان تجمع روز جهانی کارگر(11اردیبهشت 98)مقابل مجلس به 5 سال ونیم زندان حبس تعزیری محکوم شد.

شعبه 28دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، ندا ناجی را به اتهام  توهین به ماموران دولتی (ماده 609 قانون مجازات اسلامی) به 6ماه حبس و به اتهام اجتماع و تبانی (ماده 610 قانون مجازات اسلامی) به5سال حبس محکوم کرد که از این حکم 5 سال آن قابل اجراست.

*بازداشت جلیل محمدی در سنندج

روز سه شنبه 12 آذر، جلیل محمدی یکی از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌ های کارگری توسط نیروهای اطلاعاتی درشهر سنندج بازداشت شد.

*بازداشت روزبه پیری دانشجوی دانشگاه آزاد تبریز

روزبه پیری دانشجوی دانشگاه آزاد تبریز از تاریخ ۲۶ آبان ماه در جریان اعتراضات مردمی در واکنش به افزایش قیمت بنزین، در منزل خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه این شهر منتقل شده است.

گفتنی است ماموران امنیتی پس از بازداشت وی، با تفتیش منزل برخی از وسایل شخصی ایشان را نیز ضبط کرده و با خود برده اند. بنا به اخرین خبری که به خانواده روزبه پیری منتقل شده، عنوان گشته که به زودی دادگاهی برای ایشان برگزار خواهد شد اما از زمان دقیق و نحوه ی برگزاری آن اطلاعی داده نشده است.

منبع کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*اطلاعیه کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشوردرباره دانشجویان بازداشتی درپی اعتراضات هفته آخر آبان ماه

با گذشت بیش از دو هفته از شروع اعتراضات آبان ماه و بازداشت شمار زیادی از دانشجویان، هنوز آمار رسمی و قابل اتکایی از مجموع بازداشت شدگان دانشگاه های سراسر کشور وجود ندارد.

همچنین گزارش هایی که از بازداشتگاه ها به دست رسیده در کنار بی اطلاعی از روند پرونده، محل نگهداری و وضعیت سلامت دانشجویانی که اسامی آنان در لیست بازداشت شدگان تایید و منتشر شده است، نگرانی ها از وضعیت آنان و علی الخصوص دیگر دانشجویانی  که هیچ اسم و مشخصاتی از آنان در دسترس نیست را دوچندان میکند.

لازم به ذکر است بسیاری از این دانشجویان از حق برقراری تماس تلفنی محروم بوده و با توجه به بی اطلاعی های مذکور و عدم دسترسی بازداشت شدگان به وکیل و راهنمایی های حقوقی امکان اعتراف‌های دروغین آنان علیه خود -که همواره دستاویز قوای امنیتی برای پرونده سازی و صدور احکام سبعانه بوده است- را فراهم میسازد.

تمامی این موارد ما را بر آن میدارد تا وزارت علوم را به سبب مسئولیت‌‌ مستقیم اش در خطراتی که متوجه این دانشجویان است، موظف به پیگیری آزادی بی قید و شرط آنان بدانیم. لیست پیش رو آخرین آمار از دانشجویان دانشگاه های تهران است که همچنان در بازداشت به سر میبرند. از دیگر بازداشت شدگان این دانشگاه‌ها نام و مشخصاتی در دست نیست.

سها مرتضایی _دانشگاه تهران/ علیرضا صفوی _دانشگاه تهران/ کامیار ذوقی _دانشگاه تهران / سعید احمدزاده _دانشگاه تهران/ سعید محبی _دانشگاه تهران/ ابولفضل نژادفتح _دانشگاه تهران/ یاشار دارالشفا _دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی/ محمد بابایی _دانشگاه تهران / حمید بینا _دانشگاه تهران/ حمیدرضا صفری _ دانشگاه تهران

همچنین مجددا از دانشجویان دیگر دانشگاه های کشور تقاضا میکنیم چنانچه اطلاعی از بازداشت شدگان دانشگاه خود دارند، جهت پیگیری اسم و مشخصات آنان را به آیدی @senfi_uni_ir_admin ارسال نمایند.

*آزادی سپیده قلیان باتودیع وثیقه 200 میلیون تومانی

روز سه شنبه 12 آذر، سپیده قلیان باتودیع وثیقه 200 میلیون تومانی آزاد شد.

*جان باختن 2کارگر مقنی در غرب تهران براثر برق گرفتگی

صبح روزسه شنبه 12 آذر،2کارگر مقنی حین کار درچاه ساختمان مسکونی واقع در احمد آباد مستوفی( غرب تهران)دچار برق گرفتگی شدند وجانشان را ازدست دادند.

*جان باختن یک کارگر در بابل حین کار با دستگاه برش سنگ

روز سه شنبه 12آذر،یک کارگر 41ساله حین کار با دستگاه برش سنگ در جاده گنج افروز بخش بابلکنار دراز کلا،  بدلیل خارج شدن تیغه دستگاه وبرخورد با گلویش در دم جان باخت.

*جان باختن یک کارگر اسکله بندر عامری تنگستان براثر برخورد لودر با وی

صبح روز چهارشنبه 13 آذر،یک کارگر 29ساله اکیپ خاکشناسی بندر عامری شهرستان تنگستان حین کار نمونه‌برداری خاک به علت برخورد ناخن پاکت لودر به قفسه سینه اش در دم جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com