اخبار وگزارشات کارگری ١٠ آذر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
December 02, 2019

اخبار وگزارشات کارگری ١٠ آذر ماه ١٣٩٨

بگیر،ببند،بکش    گور خود کنی بدست خود

- ادامه اعتراضات کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه برای دست یابی به مطالباتشان

- اعتراض 2 روزه کارگران کارخانه واگن پارس اراک نسبت به نداشتن امیت شغلی وسطح پایین حقوق

احضار 2کارگر حق طلب واگن پارس

- از سرگیری تجمع اعتراضی کارگران قند فسا نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بدنبال تعطیلی مجدد کارخانه

- اعتراض کارگران مشاغل اینترنتی  استان و بلوچستان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی بدنبال از قطعی اینترنت

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:سرکوب و کشتار خونین معترضین فرودست در سراسر کشور را محکوم می‌کنیم

- غلامرضا جعفری پدر ملیحه و مریم جعفری:حدود سیزده روز گذشته و فرزندانم هنوز آزاد نشده اند!

- بازهم واژگونی سرویس رفت وآمد کارگران ومصدویت 12کارگر کارخانه فرآوردهای لبنی کاله آمل

- جان باختن 2 کارگر شهرداری تبریز حین کار براثر تصادف

*ادامه اعتراضات کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه برای دست یابی به مطالباتشان

روز یکشنبه 10آذر،صدها کارگر کشت وصنعت نیشکرهفت تپه در راه دست یابی به مطالباتشان برای باری دیگر دست به تجمع مقابل دفتر مجتمع زدند وتعدادی از کارگران در«سنگر»سخنانی  درباره کارشکنی ها وتوهین ها واقدامات تفرقه اندازنه کارفرما وعواملش ونیز خواسته هایشان مبنی بر پرداخت دوماه حقوق عقب افتاده وبازگشت بکار کارگران اخراجی و...... ایراد کردند.

امروز همچنین رسانه ای، خواسته های 10گانه درج شده در طومار امضا شده از طرف جمعی از کارگران هفت تپه ارسال شده برای «مقامات»+ منجمله تشکل های قلابی کارگری واداره کار را بقرارزیر رونمایی کرد:

۱. بازگشت به کار کارگرانی که قراردادهایشان تمدید نشده است.

۲- کسر سهم حق بیمه کارگران از حقوق  توسط کارفرما و عدم واریز به موقع آن به حساب سازمان تامین اجتماعی، منجر به عدم صدور اعتبار و تمدید دفترچه بیمه و تحمیل هزینه‌های سنگین درمانی برای پرسنل گردیده است..

۳- اعلام تعطیلی گاه و بیگاه فعالیت کارکنان به بهانه‌های مختلف، مانند: تاسوعا، عاشورا، اربعین عید فطر، عید نوروز و اخیراً ایام تعطیلی بدون مناسبت. درصورتیکه تمام فعالیت‌های شرکت مرتبط با تولید بوده و نبود هریک از واحدها منجر به اختلال در چرخه تولید می‌شود که به طبع آن کارگران نیز متضرر خواهند شد.

۴- از آنجا که وفق ماده ۱۲ قانون کار، کارفرمای جدید قائم مقام تعهدات و حقوق کارفرمای سابق است باید عناوین شغلی به درستی در قراردادهای کار، لیست بیمه و... عنوان شوند. این امر از زمان واگذاری شرکت به بخش خصوصی یا به درستی محقق نشده و یا اینکه خیلی محدود صورت گرفته است. هچنین کارگران باید متناسب با عنوان شغلی خود مزد دریافت کنند که در این مورد دقت کافی صورت نمی‌گیرد.

۵- ایجاد تعاونی‌های مصرف و مسکن وفق ماده ۱۵۳ قانون کاراز تکالیف کارفرمایان است؛ حال آنکه عدم پرداخت پول‌های تعاونی مصرف کارکنان بابت اقساط موضوع بند (و) ماده ۴۵ قانون و سرمایه‌گذاری کارگران از طرف کارفرما منجر به خسارت و عدم رونق تعاونی مصرف کارکنان هفت شده و پرداخت به موقع آن به منظور شکوفایی تعاونی مصرف کارکنان به جهت تهیه اقلام مورد نیاز کارکنان ضروری است.

۶- با توجه به اینکه کارفرما موظف به دادن یک وعده غذای گرم به کارکنان است و این مبلغ به طور میانگین بالغ بر ۱۵۰۰۰ تومان است، خواهان تهیه‌ی یک وعده غذای گرم و یا معادل ریالی آن هستیم.

۷- عدم پرداخت مزایایی همچون حق همسر، سختی کار، ایاب وذهاب، حق شیفت (کارکنان قراردادی) و نیز پاداش کشت و بهره‌برداری، حق رهبری، جیریه ماه مبارک رمضان، نوشت‌افزار و سایر حقوق و مزایایی که در زمان دولتی پرداخت گردیده و در حال حاضر پرداخت نمی‌گردد (کلیه پرسنل) طبق بند(ز) ماده۱۰ و مواد ۸ -۱۲-۲۶-۳۴و ۳۸ قانون کار که به صورت عرف و روال کارگاه درآمده است.

۸- پرداخت ۲۵درصد حق مناطق جنگی: در راستای اجرای بند الف ماده ۱۱۲ قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعیین مناطق عملیاتی دفاع مقدس، به‌ منظور جبران عقب‌ ماندگی استان‌هایی (که مورد تصرف یا به ‌شدت در حال بمباران و گلوله‌ باران بوده) و امنیتی درگیر در دوران دفاع مقدس (که حضور ضد انقلاب و درگیری‌های مداوم در این مناطق موجب عقب‌ ماندگی‌های آنها شده است) استان خوزستان محدوده مناطق (اندیمشک، دزفول، شوش، هفت تپه، سوسنگرد، بستان، حمیدیه، هویزه، اهواز، خرمشهر، آبادان، شادگان، اروندکنار، بندرامام خمینی، ماهشهر و هندیجان).

۹. عدم تهیه لباس کار و کفش و لوازم ایمنی کار (در سال۲ بار) نظیر عینک، ماسک و غیره موضوع مواد ۸۵و۹۱و۹۲ قانون کار و سهمیه شیر نفرات شاغل در اداره دفع آفات و اداره انبارها مانند سنوات گذشته.

۱۰. پرداخت سریعتر دستمزدهای مهر و آبان سال ۹۸.

+قابل یادآوری است که  در تجمع روز سه شنبه 30 مهرماه سال جاری کارگران هفت تپه ، هیکی از کارگران باایراد سخنانی درسنگراز کارگران خواست دونامه در ارتباط با بازگشت بکار 3همکار اخراجی ، ومطالبات کارگران را برای ارسال به مقامات امضا کنند.

*اعتراض 2 روزه کارگران کارخانه واگن پارس اراک نسبت به نداشتن امیت شغلی وسطح پایین حقوق

احضار 2کارگر حق طلب واگن پارس

کارگران کارخانه واگن پارس اراک برای دو روز پی در پی دست به اعتراض نسبت به نداشتن امیت شغلی وسطح پایین حقوق در این واحد صنعتی خودروهای ریلی زدند.

روز یکشنبه 10آذر،کارگران معترض واگن پارس به خبرنگار رسانه ای گفتند: با وجود اینکه شرکت مپنا سهام واگن‌پارس را خریداری کرده است، هنوز بحث‌های مالی و مدیریتی آن در واگن پارس انجام نگرفته است. این درحالی است که نمایندگان شرکت مپنا تاکنون فقط یکبار قبل از خرید سهام واگن‌پارس به شرکت آمدند و بعد از گذشتن بیش از یک ماه هنوز نمایندگانشان را به شرکت نفرستاده‌اند و مسائل مالی و مدیریتی بلاتکلیف است.

آنها افزودند: در صورتی که انتقال سهامداری به درستی صورت نگیرد، شرکت‌های سفارش‌دهنده نیز اعتماد نخواهند کرد.

این کارگران درادامه گفتند:در عین حال حقوق کارگران شرکت‌های ریلی مشابه واگن‌پارس بیش از ما است و ما درخواست افزایش حقوق دادیم که به ما قول بررسی دادند اما هنوز نتیجه بررسی‌ها به ما اعلام نشده است.

محمدتقی آبایی،مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی درباره احضار 2کارگر حق طلب واگن پارس به خبرنگار همین رسانه گفت:الان هیچ بازداشتی‌ای نداریم و مواردی که بوده شاید تعدادی سوال پرسیده شده است.

*از سرگیری تجمع اعتراضی کارگران قند فسا نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بدنبال تعطیلی مجدد کارخانه

روز یکشنبه 10آذر، کارگران قند فسا با تجمع مقابل کارخانه بدنبال تعطیلی اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی از سر گرفتند.

برپایه گزارش رسانه شده بتاریخ 10آذر،بیست و هشتم آبان سال جاری اعلام شد که کارخانه قند فسا فعالیت مجدد خود را پس از وقفه از سرگرفته است اما کارگران این کارخانه می گویند فقط چند روز تولید داشتیم و اینک این کارخانه به دلیل نداشتن مواد اولیه تعطیل شده است.

جمعی از کارگران کارخانه قند فسا یکشنبه با تجمع در مقابل این کارخانه، خواستار پیگیری مطالباتشان توسط مسوولان شدند.

کارگران خواستار تامین چغندر قند و یا شکر خام برای راه اندازی مجدد کارخانه شدند.

کارگران معترض کارخانه قند فسا گفتند: کهتنها برای چند روز چغندر قند داشتیم و پس از پایان آن مجددا چرخ های این کارخانه خوابید اما مدیران این کارخانه برای پنهان کردن خلف وعده های خود از کارگران خواسته اند که بدون انجام کار فقط ورود و خروج خود را به کارخانه ثبت کنند.

یکی ازکارگران گفت: ورود و خروج اختیاری کارگران به کارخانه و دریافت حقوق آذرماه بدون انجام کار را فقط یک مسکن می دانیم و نگران آینده و تبعات ناشی از کارنکردن کارخانه هستیم.

آنان در اعتراض به وضعیت کنونی و مشکلات ذکر شده در نامه ای به فرماندار فسا که امضای شماری از آنان را به همراه داشت خواستار پیگیری مطالباتشان توسط مسوولان شدند.

*اعتراض کارگران مشاغل اینترنتی  استان و بلوچستان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی بدنبال از قطعی اینترنت

کارگران کسب و کارهای اینترنتی در سیستان و بلوچستان اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی معیشتی بدنبال قطعی اینترنت گوشی‌های همراه بعد از گذشت نزدیک به دو هفته پس از اعتراضات هفته آخر آبان ماه به بهانه افزایش قیمت بنزین رسانه ای کردند.

روز یکشنبه 10آذرآنهابه خبرنگار رسانه ای گفتند: عمده مشاغل سیستان و بلوچستان سوخت‌بری و راه‌اندازی کسب و کارهای اینترنتی است که با قطعی اخیر اینترنت کارگران دچار مشکل شده‌اند. ما محروم‌ترین استان کشور هستیم. سوخت‌بری مشکلات زیادی دارد و ممکن است خیلی‌ها در این شغل جانشان را از دست بدهند؛ از این رو مشاغل اینترنتی در این استان طرفدار بیشتری دارد.

آنها افزودند:اینجا یک بازار به نام چهارراه رسولی داریم که از شهرستان‌های دیگر به دلیل ارزانی و خارجی بودن اجناس برای خرید به اینجا سفر می‌کنند؛ با گرانی بنزین عمده سفارشات ما اینترنتی شده است اما قطعی اینترنت این مدت آسیب زیادی به ما زده است. تنها راه فروش ما اینترنتی است و چاره دیگری جز این نداریم.

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:سرکوب و کشتار خونین معترضین فرودست در سراسر کشور را محکوم می‌کنیم

با اعلام افزایش۳۰۰ درصدی نرخ بنزین، اعتراضات مردم جان به لب رسیده که عمدتا از خانواده‌های کارگری و فرودستان هستند، فوران یافته است. درحدی نارضایتی‌ها در جامعه گسترده می‌باشد که در ظرف ۴۸ساعت تجمعات اعتراضی مردم به بیش از صد شهر در سراسر کشور کشانده شد.

 اما این اعتراضات به حق فرودستان و دردمندان با شدت تمام و با بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن، سرکوب و به خون کشیده شد. طبق گزارشات موجود، صدها تن از جمله نوجوانان ۱۳ و ۱۴ ساله با گلوله کشته شده، بیش از هزار تن زخمی و بیش از هشت هزار تن بازداشت شده‌اند. مقامات حکومتی با روشی بی سابقه در جهان، اینترنت کل کشور را قطع کردند و حتی در بعضی مناطق تلفن های همراه را نیز از دسترس خارج کردند و با اتکا به نیروهای نظامی و امنیتی و لباس شخصی‌‌ها و با تیراندازی مستقیم به مردم با خشونت بی‌پایان به خیال خود صدای اعتراض فرودستان را خاموش کرده‌اند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه کشتار و سرکوب خونین مردم که عمده‌ی آنان از فرودستان و خانواده‌های کارگری می‌باشند را به شدت و قاطعانه محکوم می کند. هیچگونه توجیه‌ای برای این سرکوب‌ها وجود ندارد و قابل قبول نیست. نظام و دستگاه امنیتی‌ای که سالهای سال هرگونه اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم منجمله اعتراضات کارگران و معلمان را سرکوب و کارگران، معلمان، دانشجویان و ... را ضرب و شتم و شلاق زده و به حبس‌های طویل‌المدت محکوم کرده است و فریاد آنان را نشنیده با فریب‌کاری مدعی می‌شود که اعتراضات مسالمت‌آمیز را به رسمیت می‌شناسد. در حالیکه رئیس جمهور توقف خودروها در خیابان را اعتراض مسالمت‌آمیز نمی‌داند! پس منظورشان چگونه اعتراضی است؟ مگر کارگران خاتون آباد چه می خواستند به جز حق اشتغال که از زمین و آسمان به گلوله بسته شدند و کشتار شدند؟ مگر تجمع مسالمت آمیزکارگران و حامیان طبقه کارگر در روز جهانی کارگر سرکوب نشد؟ و دهها فعال کارگری از جمله اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد با حبس ‌های طولانی تنها به دلیل یک تجمع اعتراضی ساده کارگری مواجه نیستند؟

واقعیت این است که اعتراضات سراسری آبان ماه امسال دنباله اعتراضات دی ماه سال ۹۶ می‌باشد که بر بستر بیش از سه دهه تهاجم لجام گسیخته و مستمر سرمایه داری ایران و دولت‌های آن به طبقه‌ی کارگر و مردم محروم و تهیدست صورت گرفته است. سیاستهای نولیبرالی حاکمیت و ریاضت اقتصادی، تغییر قوانین کار به نفع سرمایه‌داران و محروم نمودن میلیون‌ها کارگر از حقوق ابتدایی مندرج در قوانین کار، تبعیت از نسخه‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی از جمله طرح تعدیل ساختار اقتصادی و "آزاد سازی قیمت‌ها"، خصوصی سازیهای گسترده، کالایی کردن سیستم آموزش و پرورش، مناطق آزاد تجاری، پایین نگه داشتن سطح دستمزدها، بیکار سازیهای میلیونی، حذف یارانه‌ها و گرانی سرسام‌آور و همزمان اختلاس و فساد گسترده و غارت بی‌سابقه سرمایه‌ها و منابع عمومی و سازمان تامین اجتماعی، پرداخت حقوق و مزایای نجومی به کارگزاران حکومت و مسئولین دولتی، انتقال میلیاردها دلار به خارج از کشور از طرق مختلف و بدون هیچگونه پاسخگویی، همگی به ایجاد یک شکاف عمیق طبقاتی در ایران منجر شده است؛ به نحوی که با وجود تحریم‌های اقتصادی در سال‌های اخیر، ما شاهد یک طبقه سرمایه‌دار استثمارگر و فاسد و ثروتمندان وابسته به حاکمیت با زندگی‌های فوق‌العاده اشرافی و تجمل‌گرایی بی‌سابقه و پدیده‌هایی از جمله "بچه پول دارهای ایران" هستیم و از سوی دیگر شاهد سفره خالی بیش از ۵۰ میلیون خانواده‌های کارگری، میلیون‌ها کودک‌کار، کارتن خوابی، حلبی نشینی، بی‌خانمانی، کولبری، دست فروشی، تن‌فروشی، زباله گردی، اعتیاد گسترده و میلیون‌ها جوان بیکار بدون هر گونه حمایت دولتی را پیش رویمان داریم. در همین بستر حتی ابتدایی ترین حقوق مدنی و شهروندی از جمله حق آزادی بیان و ابراز وجود را از مردم عادی و دانشجویان و زنان و اقلیت‌های ملی و مذهبی و فعالین اجتماعی و سیاسی و فرهنگی سلب کرده اند. و تلاش عظیمی به خرج داده‌اند که با سرکوب‌ و ممنوع کردن ایجاد سندیکاهای مستقل کارگری و دیگر تشکلات مستقل کارگری و فدراسیون‌ها و احزاب سراسری کارگری و دیگر تشکلات اجتماعی و سیاسی در حوزه‌های مختلف راه پیشروی برای مردم محروم و اعتراضات منسجم موثر را سد نمایند.

لازم به تاکید است در ابعاد بین‌المللی نیز سیاست‌های نئولیبرالی و ریاضت اقتصادی طبقه‌ی کارگر و مردم تهی‌دست را به اعتراضات بی‌سابقه کشانده است و ما اینک شاهد موج عظیمی از اعتراضات توده‌ای از خاورمیانه، تا آفریقا و آمریکای جنوبی و حتی در قلب اروپا هستیم. طبقه کارگر و تهی‌دستان دنیا هر چه گسترده‌تر و یک صداتر در مقابل تهاجمات ضدانسانی سرمایه‌داران و دولت‌هایشان قد علم کرده اند. در کشورهایی همچون عراق شاهد کشتار وحشیانه صدها معترض بوده‌ایم، و در شیلی شاهد سرکوب معترضین و در بولیوی شاهد کودتای نظامی و سرکوب طبقه کارگر و مردم بومی آن کشور. با این‌وجود مقاومت و مبارزه فرودستان به ستوه آمده در جهان علیه این بی‌عدالتی‌ها متوقف شدنی نیست. سرمایه‌داران و حکومت آنها در ایران نیز بیهوده می‌پندارند که با سرکوب و کشتار می‌توانند اعتراضات سراسری در ایران را متوقف کنند. این یک جنبش عظیم جهانی برای عدالت اقتصادی و اجتماعی است که مبارزات کارگران و مردم محروم ایران نیز بخشی از آن است. 

سندیکای کارگران شرکت واحد تهران اعتراضات و تجمعات را حق مسلم تمام اقشار جامعه اعم از کارگران و معلمان و دانشجویان و مزدبگیران می‌داند و ضمن ابزار تاسف و همدردی با خانواده‌های جانباختگان اعتراضات اخیر، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط کلیه بازداشت‌شدگان و معرفی و محاکمه کلیه آمرین و عوامل کشتار مردم هستیم. ما از تشکل‌های کارگری مستقل و فعالین کارگری و مدنی داخل کشور و تشکلات کارگری و سندیکایی در سراسر جهان می‌خواهیم کشتار معترضین را قاطعانه محکوم کنند و از مبارزات کارگران و زحمتکشان در ایران حمایت کنند.

۱۰ آذر ۹۸

*غلامرضا جعفری پدر ملیحه و مریم جعفری:حدود سیزده روز گذشته و فرزندانم هنوز آزاد نشده اند!

طبق سخنان غلامرضا جعفری پدر ملیحه و مریم جعفری، این دو دانشجوی بازداشتی دانشگاه تهران هنوز آزاد نشده اند. پدر این دانشجویان طی ارتباطی با کانال شوراهای صنفی کشور، اظهار داشت: "بعد از گذشت حدود سیزده روز از بازداشت آنها در زندان اوین هنوز فرزندانم آزاد نشده اند و هر روز توسط دکتر سرسنگی(معاونت فرهنگی دانشگاه) و دکتر سلیمانی( رئیس حراست دانشگاه) وعده آزادی به فردا و پس فردا موکول می شود. من خود جانباز و رزمنده هشت سال دفاع مقدس هستم و همسرم نیز فرزند شهید میباشد."

گفتنی است ملیحه جعفری دانشجوی کارشناسی ورودی ۹۷ رشته نمایش عروسکی و مریم جعفری دانشجوی کارشناسی ورودی ۹۷ رشته مجسمه سازی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران روز دوشنبه ۲۷ آبانماه در خیابان پورسینا در اطراف دانشگاه تهران دستگیر شده و در حال حاضر طبق اطلاعی که به خانواده شان داده شده، در بازداشتگاه اوین هستند.

*بازهم واژگونی سرویس رفت وآمد کارگران ومصدویت 12کارگر کارخانه فرآوردهای لبنی کاله آمل

بامداد روز یکشنبه 10آذریک دستگاه مینی‌بوس حامل کارگران کارخانه فرآوردهای لبنی کاله آمل در مسیر تهران به آمل جاده هراز نرسیده به اکسین واژگون و12کارگر مصدوم وبه بیمارستان 17 شهریور آمل منتقل شدند.

*جان باختن 2 کارگر شهرداری تبریز حین کار براثر تصادف

بعد ازظهرروز شنبه 9آذر،2کارگر پاکبان شهرداری تبریز بنام حمید ملک زاده و موسی پاشازاده  حین کارنظافت در اتوبان پاسداران تبریزبراثر تصادف جانشان را ازدست دادند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com