اخبار و گزارشات کارگری ٧ آذر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
November 28, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٧ آذر ماه ١٣٩٨

بگیر،ببند،بکش    گور خود کنی بدست خود

- نامۀ اتحادیه معلمان انگلستان در مورد سرکوب معترضان در ایران

- گزارشی درباره اعتراضات هفته آخر آبان ماه 1398 شیراز به بهانه افزایش قیمت بنزین

- چند پزشک : دستور کشتن معترضان هفته آخر آبان ماه98 به بهانه افزایش قیمت بنزین را داده بودند

- دادگاه حکم آنیشا اسدالهی را صادر کرد

- آخرین گزارش درباره خالد حسینی

- دستور جلب شماری از روزنامه نگاران و شاعران خوزستانی

- گزارشی درباره آخرین وضعیت حمیدرضا صفری دانشجوی کارشناسی ر‌شته تاریخ دانشگاه تهران

- آزادی موقت کامران ساختمانگربا تودیع وثیقه 200میلیون تومانی

*نامۀ اتحادیه معلمان انگلستان در مورد سرکوب معترضان در ایران

عالی‌جناب،

من به‌ نمایندگی از اتحادیه معلمان انگلستان (NASUWT ) بدین وسیله از اقدام‌های خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی ایران علیه مردم در تظاهرات مسالمت‌آمیزشان در اعتراض به افزایش قیمت سوخت مراتب انزجارم را اعلام می‌دارم. شهروندان عادی ایرانی  برای ابراز خشم، ناامیدی، و مخالفت با تصمیم ناگهانی افزایش عظیم  قیمت سوخت، در ۲۳ استان کشور به خیابان‌ها آمدند. تصمیم به این افزایش به‌سختی معیشت، گرسنگی، و ناامنی بسیار میلیون‌ها ایرانی عادی منجر خواهد شد. اتحادیه معلمان انگلستان از اینکه اعتراض‌های مسالمت‌آمیز با خشونت شدید و برنامه‌ریزی‌شده به‌وسیلهٔ  پلیس و نیروهای امنیتی ایران مواجه شد و به کشته شدن صدها نفر و زخمی شدن هزاران نفر منجر گردید، ابراز تأسف می‌کند. گزارش شده است که عدهٔ  بسیاری از معترضان دستگیر و  ناپدید شده‌اند و هنوز از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست.

اتحادیه معلمان بیانیه مورخ ۱۹ نوامبر ۲۰۱۹ / ۲۸ آبان‌ماه ۹۸ کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در محکومیت اعمال دولت ایران و ابراز نگرانی عمیق سازمان ملل درباره میزان خشونت استفاده شده علیه معترضان شرکت کننده در اعتراض‌های مسالمت‌آمیز، ازجمله استفاده از سلاح گرم که ناقض قوانین و موازین بین‌المللی است، را کاملاً تأیید می‌کند.

اتحادیه معلمان از دولت ایران رعایت اکید مفاد زیر را بی‌درنگ خواستار است:

۱.‌ خشونت علیه مردم خود را پایان دهید، ازجمله خشونت علیه معترضان در تظاهرات مسالمت‌آمیز؛

۲.‌ همه بازداشت شدگان تظاهرات اخیر علیه تصمیم افزایش قیمت سوخت را آزاد کنید؛

۳.‌  دسترسی فوری به کمک‌های پزشکی مستقل برای همه کسانی که مورد تعرض  پلیس و نیروهای امنیتی ایران قرار گرفته‌اند اجازه دهید.

اتحادیه معلمان همچنین از هرگونه درخواست جامعه جهانی از دولت ایران که ثابت کند در خشونت علیه معترضان که به کشته، زخمی، و بازداشت شدن معترضان غیرمسلح منجر شده است، دست نداشته است، حمایت می‌کند.

با احترام کریس کیتس،‌ دبیرکل

*گزارشی درباره اعتراضات هفته آخر آبان ماه 1398 شیراز به بهانه افزایش قیمت بنزین

 “شلوغی‌های این شهر هم مانند شهرهای دیگر از همان روز اول [جمعه ۲۴ آبان] آغاز شد و بیشتر درگیری‌ها مربوط به منطقه صدرا بوده‌است.”

یکی از اهالی شهر شیرازبه کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی می‌گوید: «در همان منطقه صدرا چند نفر با شلیک مستقیم گلوله کشته‌شدند و بیشتر جان‌باختگان مربوط به همان منطقه است که با هلی‌کوپتر به متعرضان شلیک کرده‌اند.»

او اضافه می‌کند: «سمت شرق شیراز درگیری‌ها زیاد بوده و مردم چون بلوار را بسته‌بودند به سمت مردم تیراندازی کردند و یک‌نفر به نام محمدحسین داستان‌خواه که دانش‌آموز ۱۵ ساله آموزشگاه فردوسی بوده‌است، کشته شده و یک نفر دیگر که جوانی ۲۶ ساله‌ به نام امیر الوندی‌مهر اهل شهرک گویم یکی از روستاهای اطراف شیراز است که توسط نیروهای بسیج سلمان فارسی کشته شده و مراسم خاک‌سپاری او در تدابیر امنیتی شدیدی برگزار شد و بیشترین جان‌باختگان مربوط به این مناطق است.»

بنا به گفته شاهدان عینی در مناطق زرهی و مالی‌آباد (معالی‌آباد) هم درگیری‌ها شدید بوده: «از کلانتری مالی‌آباد به مردم تیراندازی کردند و مردم با سنگ به دفاع از خود پرداختند و یک‌نفر هم همان‌جا مورد اصابت گلوله قرار گرفت.»

“در فرعی‌های اطراف منطقه زرهی نیز درگیری زیاد بوده و در واقع بیشترین درگیری‌ها مربوط به مناطق مالی‌آباد، زرهی و شهرک صدرا بوده‌است.”

این فرد در مورد تعداد زخمی‌ها آمار درستی ندارد، اما می‌گوید که “تعداد زخمی‌ها خیلی زیاد است و به چشمان آن‌ها تیر ساچمه‌ای اصابت کرده‌است.”

بنا به گفته وی: «بیشتر بازداشتی‌ها به ساختمان پلاک ۱۰۰ در بلوار ارتش و یک ساختمانی دیگر در خیابان زند منتقل می‌شوند و خبر دارم که بازجویی‌های سختی می‌شوند و حتی شنیده‌ام برخی مردم معترض روستای گویم و شهرستان کازرون را از ویدئوهای منتشر شده شناسایی کرده‌اند.»

وی در آخر به نقل از یکی از دوستانش که کازرون را به منطقه عسلویه تشبیه کرده‌بود می‌گوید: «کل شهر کازرون را شعله‌های آتش، پوشانده‌بود.»

*چند پزشک: دستور کشتن معترضان هفته آخر آبان ماه98 به بهانه افزایش قیمت بنزین را داده بودند

 سرکوب در شهرهای اطراف تهران و کرج مثل شهریار، قلعه حسن‌خان و تمام شهرک‌های بین تهران و کرج بسیار شدید بوده است.

 «در بیمارستان فیاض‌بخش پیرزنی را آورده بودند که از پنجره بیرون را تماشا می‌کرده است و تیر خورده بود به قلبش.»

این را یک پزشک می‌گوید در روزهایی که حکومت هیچ آمار رسمی از تعداد کشته‌ها و مجروحان اعتراضات خیابانی اخیر به گران شدن ناگهانی بهای بنزین ارایه نمی‌دهد. جمعی از پزشکانی که در بیمارستان‌های مختلف ایران مشغول به کار هستند و هویت‌ آن‌ها از سوی «ایران‌وایر» تایید شده است، از وضعیت بیمارستان‌های مختلف در روزهای اعتراضات گزارش می‌دهند.

آن‌ها که خود را با عنوان «پزشکان گم‌نام حقوق انسانی» معرفی می‌کنند، می‌گویند در جریان سرکوب این اعتراضات، هم از گلوله‌های جنگی و هم از گلوله‌های ساچمه‌ای استفاده شده است و بیشتر جمجمه و قلب معترضان هدف قرار گرفته‌اند.

یکی از آن‌ها می‌گوید: «انگار فقط به قصد کشت شلیک کرده بودند. حتی به آن‌هایی که از لب پنجره یا از روی پشت‌بام بیرون را نگاه می‌کردند هم شلیک شده بود؛ مثل پیرزنی که به بیمارستان فیاض‌بخش منتقل شد و تیر به قلبش خورد.»

تعدادی از این پزشکان که در بیمارستان‌های اطراف تهران کار می‌کنند، آماری را از کشته‌شدگان در بیمارستان‌های تامین اجتماعی در سه روز اول اعتراضات، یعنی تا روز دوشنبه ۲۷ آبان  ۱۳۹۸ تهیه کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که در بیمارستان‌های وابسته به تامین اجتماعی در اطراف تهران، در سه روز نخست اعتراضات ۱۰۴ نفر جان باخته‌اند که جزییات آن به این صورت است: «بیمارستان تامین اجتماعی شهریار ۱۵ نفر، بیمارستان سجاد شهریار ۳۶ نفر و بیمارستان فیاض‌بخش ۱۴ نفر. در بیمارستان‌های اسلام‌شهر ۹ نفر، رباط کریم ۱۰ نفر و قلعه حسن‌خان نیز ۲۰ نفر کشته شده‌اند.»

یکی از این پزشکان که در بیمارستان کوچکی در شهر قدس کار می‌کند، می‌گوید: «در یک شیفت کاری، ۱۲ نفر کشته شده را خودم دیدم که از بین آن‌ها ۱۰ نفرشان با شلیک گلوله به سر جان داده بودند. یک نفر گلوله به قلبش اصابت کرده بود و یک نفر هم به گردنش.»

به گفته این پزشک، سرکوب در شهرهای اطراف تهران و کرج مثل شهریار، قلعه حسن‌خان و تمام شهرک‌های بین تهران و کرج بسیار شدید بوده است.

آمار کشته‌های بیمارستان‌های «طالقانی»، «امام رضا» و «امام خمینی» کرمانشاه نیز از سوی این پزشکان در سه روز نخست اعتراضات ۱۶ نفر اعلام شده است: «در کرمانشاه در بیمارستان طالقانی هشت نفر، بیمارستان امام رضا سه نفر و بیمارستان امام خمینی پنج نفر کشته شده‌اند. توجه کنید که این آمار شامل بیمارستان‌های ارتش، سپاه و نیروی انتظامی نمی‌شود.»

به گفته این پزشکان، بیمارستان‌های تابع «دانشگاه علوم پزشکی ایران» که برخی مناطق تهران و بیمارستان‌های «امام سجاد» شهریار و «مرکز درمانی حضرت فاطمه» رباط کریم را نیز در برمی‌گیرند، ۶۴ کشته و بیش از ۶۰۰ نفر زخمی را به عنوان آمار قطعی اعلام کرده‌اند.

یکی از پزشکان می‌گوید: «تعداد زخمی‌هایی که گلوله‌های ساچمه‌ای به آن‌ها اصابت کرده بود، بسیار زیاد بودند. ما از اندام‌ها عکس می‌انداختیم و اگر گلوله به استخوان نرسیده بود، به آن‌ها می‌گفتیم بروند و خودشان بعدا برای در آوردن ساچمه به پزشک جراح مراجعه کنند. چون اگر ساچمه در بافت نرم باشد، فقط خطر عفونت بافت نرم را دارد که با آنتی بیوتیک مداوا می‌شود.»

به گفته این پزشکان، بیمارستان‌های جوانرود، بوکان و مریوان بیش از ۳۰ کشته داشته‌اند: «جوانرود ۱۵ نفر، مریوان حداقل ۱۰ نفر و بوکان حداقل هفت نفر کشته شده‌اند.»

یکی از پزشکان می‌گوید: «سرکوب، شدیدتر از آن‌چه دیدید و شنیدید، بود. این بار از روز اول دستور کشتن صادر شد؛ حکم تیر برای این که قلب و جمجه مردم معترض را هدف بگیرد.»

*دادگاه حکم آنیشا اسدالهی را صادر کرد

حکم بدوی آنیشا اسدالهی از بازداشت شدگان روز کارگر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران صادر و ابلاغ شد.

آنیشا اسدالهی از اتهامات تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی تبرئه شد و به جرم اخلال در نظم عمومی به یکسال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است که ۶ ماه از مدت حبس و ۷۴ ضربه شلاق به صورت تعلیقی در آمده و ۳ ماه حبس تعزیری قابل اجراست ؛ ۳ ماه باقیمانده نیز به مجازات های جایگزین تبدیل شده است که مواردی از قبیل ۲ ماه خدمت به جانبازان و رونویسی از چند کتاب مورد نظر دادگاه مصادیق این مجازاتهای جایگزین هستند.

*آخرین گزارش درباره خالد حسینی

بر اساس خبر دریافتی سه روز از بازداشت خالد حسینی از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به تشکل‌های کارگری، توسط پلیس امنیت سنندج می گذرد.

این در حالی است که روز گذشته، چهارشنبه ششم آذر ماه ۹۸، قرار بر این بوده که این فعال کارگری با وثیقه سی میلیون تومانی آزاد شود؛ اما دادسرا قرار را تبدیل به بازداشت موقت یک ماهه کرده است. خالد حسینی هم‌اکنون در بازداشتگاه وزارت اطلاعات سنندج بسر می‌برد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری

*دستور جلب شماری از روزنامه نگاران و شاعران خوزستانی

شعبه دوم بازپرسی دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان آبادان برای داریوش معمار، کوروش کرمپور، ماندانا صادقی، سید حسن موسوی و هدی کریمی صدر دستور جلب صادر کرد.

پس از چند ماه تحقیق، بازداشت و بازجویی از شاعران، نویسندگان و روزنامه نگاران خوزستانی، روز گذشته، پنجم آذر، قرار نهایی توسط شعبه دوم بازپرسی دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان آبادان با صدور حکم جلب 5 تن از این افراد صادر شد.لازم به ذکر است در طول ماه‌های گذشته تعدادی از شاعران و روزنامه نگاران خوزستانی توسط قرارگاه امنیتی حضرت ابوالفضل سپاه ولیعصر خوزستان دستگیر و پس از بازجویی‌های مکرر با قرار وثیقه آزاد شده بودند. حال با توجه به شکایت این قرارگاه، شعبه دوم بازپرسی دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان آبادان در خصوص پرونده شماره ۹۷۰۹۹۸۶۳۱۴۹۰۱۱۳۹ طی حکمی دستور جلب پنج نفر را صادر و جداگانه به آنان ابلاغ کرده است.کوروش کرمپور، ماندانا صادقی، سید حسن موسوی، هدی کریمی صدر و داریوش معمار نویسندگانی هستند که دستور جلبشان توسط بازپرسی صادر شده است. تاکنون در تاریخ فرهنگی استان خوزستان سابقه نداشته است که حکمی به صورت جمعی برای جلب قضایی شاعران و نویسندگان و روزنامه نگاران خوزستانی صادر و به ایشان ابلاغ گردد. کوروش کرم پور شاعر و روزنامه نگار، ماندانا صادقی شاعر و روزنامه نگار، سید حسن موسوی شاعر و روزنامه نگار، داریوش معمار شاعر، روزنامه نگار و عضو کانون نویسندگان ایران و هدا صدر کریمی فعال فرهنگی هستند.

برگرفته از کانال تلگرام کانون نویسندگان ایران

*گزارشی درباره آخرین وضعیت حمیدرضا صفری دانشجوی کارشناسی ر‌شته تاریخ دانشگاه تهران

حمیدرضا صفری دانشجوی کارشناسی ر‌شته تاریخ ورودی ٩٨ دانشگاه تهران که روز دوشنبه ٢٧ آبانماه هنگام خروج از دانشگاه تهران بازداشت شده، هم اکنون در زندان فشافویه در بازداشت موقت به سر می برد.

بازداشت موقت وی در شرایطی ادامه دارد که طی روزهای گذشته به دلیل فشارهای روانی حاصل از جو زندان فشافویه چندین بار دچار حمله عصبی شده و با این وجود تا به امروز اجازه هیچگونه پیگیری راجع به روند بازپرسی اش داده نشده است!

برگرفته از کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*آزادی موقت کامران ساختمانگربا تودیع وثیقه 200میلیون تومانی

روز چهارشنبه 6 آذر،کامران ساختمانگرفعال کارگری سنندج با تودیع وثیقه 200میلیون تومانی آزادشد.

روز پنج شنبه 7آذر،مهرداد امین وزیری، فعال کارگری اهل سنندج در این رابطه به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفت: «شعبه دوم بازپرسی دادسرای سنندج به ریاست قاضی «موسی شاه گلدی آل باقر» برای آزادی این فعال کارگری وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی صادر کرده بود که روز گذشته با تأمین آن توسط خانواده آقای ساختمانگر از زندان سنندج آزاد شد.»

امین وزیری پیش‌تر نیز به نقل از منابع آگاه گفته بود: «بر اساس تحقیقات انجام‌شده از سوی افراد نزدیک به آقای ساختمانگر متوجه شدیم که علیرغم تأمین وثیقه از سوی خانواده این فعال کارگری محبوس در زندان سنندج با آزادی وی مخالفت شده و به خانواده نیز گفته‌شده که طی هفته‌های آینده حکم آقای ساختمانگر صادر می‌شود و نیازی به سپردن وثیقه برای ایشان نیست.»

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com