اخبار و گزارشات کارگری ۵ آذر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
November 26, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ۵ آذر ماه ١٣٩٨

بگیر،ببند،بکش    گور خود کنی بدست خود

- اعتصاب وتجمع دوباره کارگران پروژه مرمت ارگ قدیم بم دراعتراض به عدم پرداخت 4ماه حقوق و وعده های توخالی

- اعتراضات  دامنه دارکارگران پیمانکاری معدن چادرملو نسبت به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل

- تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه بین الملی خمینی قزوین نسبت به کالایی سازی و خصوصی سازی آموزش و بازداشت و سرکوب دانشجویان

- پیمان شجیراتی: اقدام معترضان خشونت نیست، واکنش به سرکوب است

- گزارشی ازاعتراضات بهبهان به بهانه افزایش قیمت بنزین

- در حاشیه اعتراضات هفته آخر آبان ماه 1398: آشنایی با ترکیب طبقاتی ساکنان شهرستان های شهریار،قدس(قلعه حسن خان) وملارد

- جان باختن یک کارگر ساختمانی جوان در تهرانپارس بدنبال سقوط بداخل چاهک آسانسور

*اعتصاب وتجمع دوباره کارگران پروژه مرمت ارگ قدیم بم دراعتراض به عدم پرداخت 4ماه حقوق و وعده های توخالی

صبح روز سه شنبه 5 آذر، کارگران پروژه مرمت ارگ قدیم بم برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت 4ماه حقوق و وعده های توخالی دوباره دست از کارکشیده و مقابل پایگاه میراث ارگ قدیم تجمع کردند.

کارگران پروژه مرمت ارگ قدیم بم بدنبال وعده پرداخت مطالباتشان در اواسط آذرماه،به اعتصاب وتجمعشان خاتمه دادند.

قابل یادآوری است که، این کارگران که تعداد آنها در حدود 120 نفر است، طی روزهای 18 و 19آبان ماه سال جاری برای اعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق دست از کارکشیدند وتجمعاتی را

در محوطه ارگ برپا ومقابل ساختمان پایگاه میراث ارگ قدیم بم برپاکردند.

این کارگران پس از دوروز،بدنبال وعده پرداختش تا پایان آبان ماه ، به اعتصاب وتجمعات اعتراضیشان خاتمه دادند وروز 20آبان ماه برسرکارشان بازگشتند.

*اعتراضات  دامنه دارکارگران پیمانکاری معدن چادرملو نسبت به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل

کارگران پیمانکاری معدن چادرملو که تعدادشان به 300نفر می رسد بدنبال مخالفت با طرح طبقه‌بندی مشاغل ناقص کارفرما  با ارسال نامه اعتراضی برای روابط کار وزارت کاربتاریخ 22آبان ماه،خواهان اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل بطور کامل شدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ5 آذر،طرح پیشنهادی کارفرمای معدن چادرملو برای کارگران پیمانکاری‌ها، مزایای کارگاهی نداشت و ضرایب، خوب اعمال نشده بود و در نتیجه، موجب ضرر و زیان کارگر می‌شد.

*تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه بین الملی خمینی قزوین نسبت به کالایی سازی و خصوصی سازی آموزش و بازداشت و سرکوب دانشجویان

ظهر روز دوشنبه 4 آذر، جمعی از دانشجویان دانشگاه بین المللی خمینی قزوین  در حالی که از صبح همان روز حضور افراد لباس شخصی و امنیتی را به وضوح در دانشگاه حس کرده بودند در اعتراض به روند پولی سازی آموزش و مصداق های آن همچون قانون سنوات و سرکوب و بازداشت دانشجویان دست به تجمعی کاملا به حق، قانونی و مسالمت آمیز زدند.

دانشجویان این دانشگاه در حالی که مشغول سر دادن شعارهایی نظیر

 "دانشگاه پول گردان/ تضعیف زحمت کشان"،

"دانشگاه پولی شد/ دانشجو زندانی شد"

بودند، نیروهای بسیج دانشجوییِ با یورش به تجمع کنندگان تحت الفاظی چون "این جماعت منافق اند" به درگیری فیزیکی و لفظی با تجمع کنندگان پرداختند .

با افزایش تعداد دانشجویان تجمع کننده، رئیس حراست با حضور در میان معترضان به گفتگو با آنان پرداخت و طبق هماهنگی های انجام شده جلسه ای باحضور نمایندگان دانشجویان معترض و معاونت آموزشی، رئیس دانشگاه و رئیس حراست حول محور قانون سنوات، تبعیض های جنسیتی و برخورهای امنیتی با دانشجویان صورت گرفت.

منبع اصلی خبر وتصاویر:کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*پیمان شجیراتی: اقدام معترضان خشونت نیست، واکنش به سرکوب است

پیمان شجیراتی، کارگر سابق گروه ملی فولاد خوزستان در اعتراضات کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز حضورداشته و اعتراضات دی ماه  1396 را از نزدیک دیده است.

او 27 آبان ماه گفت:اعتراضاتی که از دو روز گذشته در شهرهای مختلف ایران آغازشده، دنباله اعتراض کارگران، معلمان و بازنشستگان به وضعیت معیشت خود است.

وی افزود:تا پیش از 23 آبان هم فضای جامعه در اثر فشارهای اقتصادی غیرقابل‌تحمل و هم تا حد زیادی در یک فضای اعتراضی عمومی بود. این را در اعتراضات کارگران، معلمان و اخیرا اعتراضات بازنشستگان شاهد بودیم؛ اما گران شدن قیمت بنزین به‌مثابه یک جرقه در انبار باروت بود که به‌سرعت آتش خشم و اعتراض همه قشرهای جامعه را شعله‌ورتر کرد. این خشم و این سطح از اعتراض نه‌فقط به بالا رفتن قیمت بنزین بلکه به‌کل سیستم نظام حاکم است.

وی درادامه گفت:تنها در ساعات اولیه شروع اعتراضات شعارهایی علیه گرانی بنزین شنیده شد و دیدیم که به‌سرعت شعارهای اعتراضی تغییر جهت داده و کل موجودیت حاکمیت را نشانه گرفت. مردم سطح اعتراضات را از یک مطالبه و خواست صرفا اقتصادی فراتر برده و تنها راه تغییر وضع موجود و چاره را در خلاصی از شر سیستم ظالم؛ غارتگر و چپاولگر می‌بینند. این اعتراضات ادامه مبارزات مردم در سال‌های 1396و 1397  است که تبدیل به یک جنبش پایدار شده و به‌سرعت در حال گسترش به بقیه شهرهاست.

پیمان شجیراتی در پاسخ  به  سئوال ایران وایر «آیا فکر می‌کنید در این اعتراضات از تجربیات اعتراضات کارگری یا اعتراضات دی‌ 1396 استفاده شده است؟»،گفت:باوجوداینکه تنها 3 روز از شروع آن گذشته اما در همین مدت هم می‌توان نشانه‌هایی را از درس‌آموزی مشاهده کرد. برای مثال در دی‌ 1396 اغلب اعتراضات مردم در شهرهای مختلف محدود به یک یا دونقطه کلیدی و حساس شهرها بود. طبیعتا این مساله و ازدحام معترضین در یک نقطه، کار سرکوب را برای سرکوبگران آسان‌تر و ساده‌تر می‌کرد؛ اما این بار شاهدیم که معترضان در هر شهر اعتراضات را به محلات و نقاط مختلف شهر کشانده‌اند. آن‌ها با اجرای این تاکتیک، باعث پراکندگی نیروهای امنیتی و نظامی شده‌اند. این اتفاق عملا از قدرت عوامل سرکوب کاسته است.

وی افزود: در دور تازه از اعتراضات، رگه‌هایی از متشکل شدن مردم را می‌توان مشاهده کرد. چیزی که باعث تقویت اعتراضات خواهد بود. طی دو روز گذشته، ویدیوهایی منتشر شد که نشان می‌دهد در محلات و شهرهای مختلف، هسته‌هایی برای پشتیبانی و رساندن آب و غذا به معترضان هرچند ناچیز شکل گرفته است. این مساله نشان می‌دهد عده‌ای از مردم در حال انسجام بخشیدن و متشکل کردن اعتراضات و پشتیبانی از آن هستند. نظیر آنچه در قیام مردم عراق شاهد هستیم.

وی همچنین گفت:باید شوراهای محلی برای سازمان‌دهی گسترده اعتراضات در همه محله‌ها و شهرها ایجاد شود تا به‌صورت روزانه، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کرده و اعتراضات را روبه‌جلو تداوم بخشند.

پیمان شجیراتی درادامه گفت:با حکومتی که تنها با زبان زور و سرکوب، با مردم و مطالبات آن‌ها برخورد می‌کند باید دقیقا با همان زبان با آن روبرو شد. مردم حق دفاع از خود در برابر نیروهای سرکوبگر تادندان‌مسلح را دارند. مردم از این‌همه ظلم و استثمار و بیداد به‌جان‌آمده‌اند؛ بنابراین هرگونه عکس‌العمل آن‌ها در برابر عوامل سرکوبگر را باید به رسمیت شناخت. بااین‌حال، بسیار ضروری است تا مردم برای حفظ جان و امنیتشان تا جای ممکن از رودررویی مستقیم با عوامل سرکوب پرهیز کنند.

پیمان شجیراتی در پاسخ به این پرسش که معترضان چطور می‌توانند مطالبه عمومی و اتحاد خود را بدون خشونت پیش ببرند،گفت: مردم هیچ‌گاه دست به خشونت نبرده و نمی‌برند. این حکومت است که همواره با ابزار سرکوب و خشونت با مردم برخورد می‌کند. بنابراین نباید بر اقدامات معترضان نام خشونت گذاشت. این نوع نگاه و این نام‌گذاری تنها سبب خواهد شد که بهانه بیشتری برای تشدید سرکوب و قلع‌وقمع معترضان به حکومت داده شود.

وی می افزاید:معیشت مردم سال‌های بسیاری با فقر و نکبت و درماندگی تؤام بوده و اکنون‌که تحمل از دست ‌داده‌اند طبیعی است دست به اقداماتی بزنند تا روال عادی جامعه را مختل کند. اتفاقا این‌گونه اقدامات مردم، واکنش آن‌ها به سرکوب است. طبیعی است مردم هنگامی‌که با شلیک مستقیم گلوله مواجه هستند، تنها راه دفاع و تلافی را در دست زدن به این اقدامات ببینند.

*گزارشی ازاعتراضات بهبهان به بهانه افزایش قیمت بنزین

اعتراضات به افزایش سه برابری نرخ بنزین همانند دیگر شهرهای کشور در بهبهان از روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه آغاز شد و در روزهای بعد شدت گرفت.

گفته می‌شود طی اعتراضات این شهر ۱۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ده‌ها نفر زخمی و شمار زیادی بازداشت شده‌اند.

یکی از شهروندان بهبهان به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی می‌گوید: «خاک‌سپاری ۱۲ نفر از کشته‌شده‌ها روز سه‌شنبه ۲۸ آبان برگزار شده‌است و خانواده‌های آن‌ها در سوگ از دست دادن عزیزان خود هستند.»

در بهبهان ابتدا ورودی‌های شهر توسط شهروندان مسدود شد و در شهر نیز به گونه‌ای مسالمت‌آمیز مردم خیابان اصلی را با نشستن در مسیر بستند.

این شهروند اهل بهبهان که مایل نیست نام او افشا شود،می‌گوید: «در این منطقه اولین اعتراض‌ها با مسدود کردن جاده اهواز-امیدیه اتفاق افتاد، اما در خصوص بهبهان، این شهر یک خیابان اصلی دارد که از میدان بانک ملی شروع می‌شود تا میدان جوانمردی که منطقه اصلی این شهر است ادامه دارد. مردم روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه به صورت مسالمت‌آمیز روی زمین در این مسیر نشسته بودند و اعتراض خود را نشان می‌دادند که نیروهای امنیتی و انتظامی با خشونت با آن‌ها برخورد کرده و به این تجمع مسالمت‌آمیز حمله می‌کند.»

این منبع اضافه می‌کند: «برخی از مردم فقط نشسته یا ایستاده شعار می‌دادند شعارهایی از قبیل “نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران”. اما موضوع مهم این است که شروع کننده خشونت در بهبهان نیروهای امنیتی بوده‌اند. مردم بهبهان مردمی بسیار آرام، محترم و محتاط هستند. اما از همان لحظه که پلیس به مردم یورش برد، اوضاع تغییر کرد و فضا متشنج شد.»

 “وقتی وضعیت به این شکل شد، شدت اعتراض‌ها اطراف میدان‌های بانک ملی، جوانمردی و عدالت افزایش یافت.”

نیروهای امنیتی چند روز اول عملا امکان مقابله و سرکوب نداشتند، به همین دلیل از روز دوشنبه ۲۷ آبان نیروهای کمکی زیادی از خرم‌آباد وارد شهر شد.

بنا به گفته وی؛ “در بهبهان بیشتر دو قشر از مردم زندگی می‌کنند. یک عده از آن‌ها فارس و عده‌ای لرهای کهگیلویه و بویراحمد هستند. در همان شب اول یعنی در جمعه شب (روز اول اعتراضات) احسان عبدالله‌نژاد با شلیک مستقیم به ناحیه گردن کشته می‌شود و سه نفر از شهروندان از طایفه لرها کشته شدند و در روزهای بعد هم شماری کشته و عده‌ زیادی زخمی شدند.”

این منبع می‌گوید که نسبت به کشته شدن ۱۲ نفر از همشهریان خود اطمینان دارد، اما اضافه می‌کند که تعداد کشته شده‌ها ۱۵ نفر یا حتی بیشتر هستند.

در روز سه‌شنبه ۲۸ آبان خاکسپاری ۱۲ نفر از کشته شده‌ها در بهبهان برگزار شد. از خانواده‌ها تعهد و ضمانت گرفته‌اند که مراسم سوگواری را در سکوت برگزار کنند و با رسانه‌ها مصاحبه نکنند.

در میان کشته‌شده‌ها نوجوان ۱۲ ساله هم دیده می‌شود و بیشتر آن‌ها جوان هستند.

این شهروند در خصوص اینکه چه کسانی به مردم شلیک کرده‌است گفت:‌ «تک‌تیر انداز‌ها از ساختمان چند طبقه مقابل میدان بانک ملی که اداره دارایی سابق است به مردم شلیک می‌کردند و این موضوع را ده‌ها شاهد گزارش کرده‌اند، اما بیشتر کسانی که کشته‌شده‌اند گلوله به گردن یا سر آن‌ها اصابت کرده‌ و به نظر می‌رسد که دستوری برای کشتار داشته‌باشند، وگرنه کجای دنیا اینطور به شهروندان خودشان شلیک می‌کنند.»

بنا به گفته این شهروند اهل بهبهان: «یکی ازاین همین تک‌تیراندازها فردی به نام احمدی‌فر است که از نیروهای بسیج بود. توسط مردم شناسایی شد و بلافاصله بعد از شناسایی با چند محافظ به همراه خانواده‌اش از شهر متواری شد. من دقیق نمی‌دانم که جزو تک‌تیراندازها بود یا نه اما از اینکه از شهر خارج شده و فرار کرده‌است، را مطمئن هستم.»

در بهبهان بانک‌های زیادی در سراسر خیابان اصلی شهر آتش گرفت.

شاهدان عینی گزارش داده‌اند؛ در کل شهر همه پمپ بنزین‌ها و بیشتر بانک‌ها به آتش کشیده شده، اما در میان شهروندان در اینکه چه کسانی مسبب این موضوع هستند، اختلاف نظر و شبهه وجود دارد که به عنوان نمونه بانکی که وسعت زیادی دارد و ۵ طبقه است چطور آتش از پشت پنجره و داخل بانک به کل ساختمان سرایت می‌کند خوب کمی شبهه برانگیز است و چون حکومت ایران سابقه خوبی در خصوص تخریب اموال مردم ندارد بیشتر مردم حدس می‌زنند که این کار توسط خود نیروهای امنیتی یا لباس شخصی باشد.»

او افزود: «اکنون موضوع این است که جان برخی از زخمی‌ها در خطر است چرا که پس از اصابت گلوله از ترس بازداشت به بیمارستان نرفتند. اما این را هم بگویم که پرسنل بیمارستان بعد از مداوای زخمی‌ها با آن‌ها همکاری می‌کردند. آن‌ها را فراری می‌دادند یا کمک می کردند که شناسایی نشوند و به همین دلیل یکی از مسئولان بیمارستان بازداشت شد.»

شهر اکنون به دلیل حجم بالای نیروهای یگان ویژه در فضای رعب و وحشت قرار گرفته و عملا امکان اعتراض نیست و نیروهای یگان ویژه و ضدشورش همه جای شهر مستقر شده‌اند و شمار بازداشت‌شده‌ها طی چند روز اعتراض به قدری زیاد است که عملا امکان ارائه آمار وجود ندارد.

اسامی برخی از کشته‌شده‌های بهبهان عبارتند از: (هویت برخی از این افراد که از سوی کمپین تایید نشده، کماکان در دست بررسی است)

محمدحسین قنواتی

مهرداد دشتی‌زاده

احسان عبدالله‌نژاد

محمود دشتی‌زاده

محمد حشم‌دار

شبنم دیانی

تدین (نام کوچک نامشخص)

فرزاد انصاری

علی (نام خانوادگی نامشخص)

*در حاشیه اعتراضات هفته آخر آبان ماه 1398: آشنایی با ترکیب طبقاتی ساکنان شهرستان های شهریار،قدس(قلعه حسن خان) وملارد

در شهریار بخشی از جمعیت کارگران کشاورزی هستند و ۵۰ درصد جمعیت هم کارگر خدماتی و صنعتی هستند که محل کار اکثر آنها، جاده قدیم کرج، جاده مخصوص و جاده ساوه است.

در قلعه حسن‌خان، ۶۵ درصد کارگر هستند؛

در ملارد ۳۰ درصد کارگر و باقی کشاورز هستند.

در سرآسیاب و مارلیک، ۶۰ درصد جمعیت، کارگر اعم از کارگر صنعتی و خدماتی و ساختمانی و بازنشستگان هستند.

در صبادشت ملارد باز بیش از ۶۰ درصد کارگر هستند.

*جان باختن یک کارگر ساختمانی جوان در تهرانپارس بدنبال سقوط بداخل چاهک آسانسور

صبح روز سه شنبه 5آذر،یک کارگر 25 ساله حین کار در یک ساختمان در حال ساخت واقع در خیابان بوستان دوم غربی تهرانپارس از طبقات بالایی ساختمان در قسمت چاهک آسانسور سقوط کرد و به دلیل شدت جراحت وارده در دم جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com