دستگیری حمید نوری، هشداری به دیگر جنایتکاران: دیگر جای امنی وجود ندارد

سازمان فدائیان (اقلیت)
November 15, 2019


دستگیری حمید نوری، هشداری به دیگر جنایتکاران: دیگر جای امنی وجود ندارد

روز ۹ نوامبر ۲۰۱۹، در فرودگاه استکهلم، حمید نوری، دادیار سابق جمهوری اسلامی و از عاملان قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ در زندان گوهردشت بازداشت شد. دادستانی کل سوئد، اتهام حمید نوری را "نقض قوانین بین‌المللی از طریق جنایت علیه بشریت و قتل" عنوان کرده است. چند روز بعد، در ۱۳ نوامبر، در اولین جلسه دادگاه، قرار بازداشت وی تمدید شده و قرار است تا ۱۱ دسامبر تحقیقات تکمیلی انجام شده و مدارک لازم برای بررسی قضایی به دادگاهی در سوئد ارائه شوند.

هر چند هنوز روشن نیست که آیا این بازداشت به محاکمه این فرد خواهد انجامید یا نه و در صورت محاکمه چه حکمی صادر خواهد شد، اما فرجام این پرونده هر چه باشد، بایستی دستگیری یکی از جنایتکاران رژیم به اتهام "جنایت علیه بشریت و قتل" را گام مهمی دانست. چرا که این اولین باری است که یکی از قاتلان هزاران زندانی سیاسی به این اتهام دستگیر می‌شود. هم‌اکنون تنها انتشار این خبر، بار دیگر، قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ را در سطح وسیعی در افکار عمومی جهان مطرح کرده است.

جنایتی که ۳۱ سال پیش، توسط رژیم جمهوری اسلامی روی داد و تمامی سران و دست‌اندرکاران رژیم جمهوری اسلامی یا در آن مشارکت مستقیم داشتند یا همدست در توطئه سکوت. از آن زمان تاکنون، بخشی از پایه‌گذاران رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی و اعضای مؤثر و برجسته در بنای دستگاه‌های سرکوب رژیم از جمله سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات توسط رقبای خود از دایره مرکزی قدرت به حاشیه رانده شده‌اند؛ تعدادی به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند؛ از اینان هستند کسانی که در خارج از کشور، مدعی "دفاع از حقوق بشر" شده‌اند، اما هیچ کدام حاضر نیستند حتا گوشه کوچکی از دانسته‌ها و اطلاعات خود درباره جنایات دهه شصت و به ویژه تابستان ۶۷ را در اختیار افکار عمومی بگذارند تا راز دست‌های خون‌آلودشان برملا نگردد.

تعداد دیگری از این باند تبهکار هنوز در رده‌های بالای حکومتی بر مسند قدرت‌اند، همچون ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه. رئیسی نه تنها در تابستان ۶۷ از اعضای گروه چهار نفره موسوم به "هیئت مرگ" بود، بلکه هنوز دست در دست اوباشی چون محمد مقیسه به جنایت‌های خود ادامه می‌دهد. محمد مقیسه، معروف به ناصریان، دادیار زندان گوهردشت در سال ۶۷ و مانند حمید نوری از عاملان اصلی قتل‌عام تابستان ۶۷ است. این باند تبهکار اگر آن روز، با دست باز و همکاری مستقیم و غیرمستقیم سران رژیم، در پناه سکوت مجامع حقوق بشری بین‌المللی طی چند دقیقه احکام اعدام کارگران، کمونیست‌ها و آزادی‌خواهان را صادر می‌کردند، امروزه هم‌چنان مشغول محاکمه، شکنجه و صدور احکام سنگین علیه اسماعیل بخشی‌ها کارگران و مدافعان کارگران ایران هستند.

دستگیری یکی از جنایتکاران رژیم در سوئد حادثه‌ای ناگهانی نیست، بلکه ادامه روندیست که از سوی خانواده‌های زندانیان سیاسی جان‌باخته، زندانیان سیاسی جان به دربرده از شکنجه‌گاه‌های رژیم و نیروهای چپ و کمونیست و  آزادی‌خواه آغاز شد. آنان هستند که با گذشت ۳۱ سال، اجازه نداده‌اند خاک فراموشی بر این فاجعه بزرگ بنشیند و برای دادخواهی از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند. آنان هستند که سرانجام این جنایت را به عنوان "جنایت علیه بشریت" در نزد سازمان‌های حقوق بشری به ثبت رساندند. آنان هستند که تا دستگیری و محاکمه تمامی این تبهکاران از پای نخواهند نشست. دستگیری حمید نوری، هشداری است به تمام جنایتکاران رژیم که در این اندیشه‌ی باطل هستند که می‌توانند با فرار به خارج، خود را مخفی کنند و به زندگی ننگین‌شان در آرامش ادامه دهند. آنان باید بدانند که هیچ کجا برای آنان جای امنی نخواهد بود.

کمیته خارج کشور سازمان فداییان (اقلیت) ضمن قدردانی از اقداماتی که به دستگیری این جنایتکار انجامیده است، بر این باور است که برای روشنایی بخشیدن به تمامی زوایای تاریک این جنایت عظیم و تمامی جنایت‌های رژیم جمهوری اسلامی در دهه‌های گذشته، برای محاکمه تمامی قاتلان و شکنجه‌گران و سرکوب‌گران، راهی جز سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی وجود ندارد. تنها با سرنگونی این رژیم و نظم طبقاتی موجود، تنها با برقراری حکومت شورایی برخاسته از مردم است که تکرار چنین جنایت‌هایی در آینده ناممکن خواهد گشت.

سرنگون باد جمهوری اسلامی – برقرار باد حکومت شورایی

زندانی سیاسی آزاد باید گردد

کمیته خارج کشور سازمان فداییان (اقلیت)

۱۵ نوامبر ۲۰۱۹


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com