اعتراضات کارگران اخراجی پروژه ساخت ٢ پالایشگاه آبادان و زمزمه های اعتراض در عسلویه

حزب كمونيست كارگرى ايران
November 15, 2019

اعتراضات کارگران اخراجی پروژه ساخت ٢ پالایشگاه آبادان و

 زمزمه های اعتراض در عسلویه

روز ٢١ آبان شماری از کارگران بیکار شده پروژه ساخت فاز ۲ پالایشگاه آبادان در اعتراض به معوقات مزدی و قراردادهای نامشخص و برده وار کاری و استخدامهای گزینشی  بر اساس روابط دست به تجمع زدند. این درحالیست که زمزمه های بر پایی تجمعات اعتراضی در میان کارگران منطقه اقتصادی عسلویه شنیده میشود و این کارگران نیز با مشکلاتی از همین دست در تدارک تجمعات اعتراضی خود هستند. زیر فشار  فضای گسترده این اعتراضات در همان روز ٢١ آبان نشست اضطراری کمیسیون موسوم به "کمیسیون کارگری" در سالن اجتماعات فرمانداری با حضور مدیریت پروژه فاز 2، رئیس اداره کار و شماری از کارگران برگزار شد. در این جلسه سید زین العابدین موسوی (فرماندار آبادان) بر اینکه هر گونه اخراج و کاهش یا افزایش نیرو در فاز ۲ پالایشگاه باید با اطلاع فرمانداری انجام شود و با کارگران مطابق "قوانین کار" قرارداد بسته شود تاکید کرد.

یک موضوع دیگر عدم استخدام کارگران بومی است. این سیاست که عینا در عسلویه نیز اجرایی میشود به عنوان ابزاری در دست کارفرمایان برای ایجاد تفرقه بین کارگران بومی و کارگرانی که از دیگر شهرها برای کار به این مناطق می آیند، استفاده میشود. کارگران بومی خواستار استخدام خود در این پروژه ها هستند و میگویند سهم ما از مراکز کارگری در محل فقط آلودگی محیط زیست است. کارگران برای گرفتن ابزار تفرقه افکنی از دست مدیریت و مقامات مسئول خواستار تعیین سهمیه ای برای استخدام از میان کارگران بومی و غیره بومی شده اند. در جلسه این روز فرماندار بر رعایت سهم ۸۰ درصدی به‌ کارگیری نیروهای بومی تاکید کرد و موضوع به کارگیری مجدد کارگران اخراجی در دستور قرار گرفت.

در ادامه این وعده و وعید ها  فرماندار آبادان با چهره اصلی و سرکوبگرانه خود ظاهر شده و تحت عنوان اینکه با کسانیکه با "سوءاستفاده از وضعیت کارگران و تلاش برای ایجاد جوسازی و متشنج کردن اوضاع" برخورد جدی خواهد شد، کارگران معترض را مورد تهدید قرار داد. کارگران اخراجی پروژه ساخت فاز ۲ پالایشگاه آبادان خواهان پرداخت فوری طلبهایشان، بازگشت به کار و روشن شدن وضعیت شغلی شان هستند. کارگران اعلام کرده اند که در صورتیکه وعده های داده شده، اجرایی نشود اعتراضات خود را از سر خواهند گرفت.

پیش بسوی شوراها

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٢ آبان  ٩٨،  ١٣ نوامبر  ۲۰۱۹


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com