در حاشیه عقب نشینی دیر رس رژیم اسلامی عقب نشینی رژیم اسلامی و حضور زنها در ورزشگاهها

سعيد صالحى نيا
October 12, 2019

salehinia@aol.com

بالاخره بعد از 40 سال ممانعت از حضور زنها در ورزشگاهها رژیم اسلامی به دلایل مختلفی عقب نشست و اجازه داد زنها در
بطور جدا از مردان در ورزشگاه ازادی حاضر شوند! از دید من این در همین حد یک عقب نشینی جدی بودو کاملا قابل پیش بینی.هر چند  به هیچ وجه نباید این حد را پذیرفت و سیاست جداسازی جنسیتی را نشانه گرفت.

اینجا تلاش می کنم در حاشیه ایر خبر مهم نکاتی را یاد اور شوم:

 

(1)عقب نشینی تحت چه شرایطی و با چه متدی؟

این عقب نشینی در شرایطی اتفاق افتاد که مدتی قبل خبر خودسوزی سحر خدایاری جهانی شده بود و فشار فدارسیون فوتبال جهانی و اولتیماتوم این فدارسیون روی سر رژیم اسلامی سنگینی می کرد. طی سالهای گذشته صدها زن بخاطر "حضور غیر قانونی" در ورزشگاهها دستگیر و شکنجه شده بودند و در این دوره رژیم اسلامی هم از فشا ر داخلی و هم فشار جهانی نگرانتر بود. فدارسیون جهانی فوتبال تهدید کرده بود که ایران را اخراج خواهد کرد اگر به زنان اجازه ندهد در ورزشگاهها حاضر شوند.

علاوه بر اینها رژیم اسلامی در استانه انتخاباتی دیگر است و تلاش دارد دوباره بشی از جامعه را فریب دهد و با نوعی گشایش فصلی ادمهای متوهم به این رژیم را به صف انتخاباتش بکشاند و از انها سیاهی لشکر درس کند و بدنیا بگوید که رژیمی قانونی و معمولی است!

عقب نشینی رژیم را در عین حال باید در بستر فشار جهانی و فشار وسیع داخلی جنبشهای اعتراضی بررسی کرد.

این عقب نشینی مثل همه عقب نشینی ها خودش برای رژیم ریسکهای زیادی دارد! حکومتهای دیکتاتوری خوب ریسک عقب نشینی را می دانند!

 

(2)ریسک عقب نشینی رژیم

این عقب نشینی رژیم ریسکهای متعددی برایش دارد. سنگر برابری طلبی برای زنها در ایران سنگر بسیار حساسی است.رژیم اسلامی ماهیتا رژیم ضد زن است و تنها حکومتی در دنیا بوده که رسما مخالف حضور زنها در استادیومهای ورزشی است.

ماجرای شرکت زنها فقط در استادیوم ازادی ختم نمی شود.بلکه مرحله بعدی گرفتن حقوق دیگر برای شرکت در تمامی استادیومهاست همینطور مبارزه با جداسازی زن و مرد در این استادیومها.

همانطور که جداسازی زن و مرد در اتوبوسها یا مکانهای عمومی باید لفو شود .خوب اینها سنگرهای بعدی است که طبیعتا چنبش برابری طلب زن دنبالش خواهد رفت.گرفتن هر سنگری از رژیم زمینه پیشروی را بیشتر می کند و فعالین ازادیخواه و برابری طلب را بیشتر تقویت می کند.

رژیم اسلامی در مقابل فشارهای بعدی قرار خواهد گرفت اونهم در شرایطی که بحران همه جانبه حکومت بحران سیاسی داخلی و خارجی نفسش را بریده . سدی که سوراخهای زیادی درش هست و هر سوراخ امکان شکسن سد را بیشتر خواهد کرد.

این معضل همه دیکتاتوریهاست وقتی می خواهند "فضا را باز کنند" رژیم اسلامی بخوبی می داند که در مقابل ریسکهای بیشتری خواهد بود.

(3)شگردهای رژیم اسلامی برای کنترل صحنه حضور زنها  در ورزشگاهها

 

بررسی تصاویر منتشر شده از اولین حضور زنها در ورزشگاه ازادی نشان می دهد که رژیم اسلامی تلاشهای بامزه ای کرده تا این عقب نشینی را "خودی" کند! یعنی ؟ تعدادی ابجی بسیجی با چادر را گذاشته جلوی ویترین که قران بخوانند! یا تعدادی "زیباروی خودی" همانها که در دوران انتخابات عکس خامنه ای می چرخانند را اجیر کرده تا بیایند پرچم رژیم اسلامی را بچرخانند!

این صحنه ها نشان می دهد که رژیم اسلامی می خواهد "صاحب عقب نشینی شود" یعنی اعلام کند که حضور زنها در ورزشگاه حضور حامیانش می باشد! می خواهد جامعه را فریب دهد و با تکان دادن زنهای "خودی" صاحب بخش زنانه ورزشگاهها شود!

این متد رژیم .عین همین متد را در سایر موارد هم نشان می دهد.

وقتی راه حل مسئله کارگری ایران را "دولتی کردن" اعلام می کند بواقع دارد زور می زند که به مسئله کارگری را خودی کند.ادعا می کند راه حل اینست که مالکیت کارخانه ها و مراکز تولیدی را اگر خودش بدست بگیرد مسئله کارگری حل می شود.چرخه فریب را کامل کند!

 

(4) چپ مداخله گر و سوسیالیستی چه باید بکند؟

از دید من چپ مداخله گر و سوسیالیستی باید پیروزی برابری طلبی را در همین حضور زنها حمایت کند و تبریک بگوید و تکرار کند که این سنگر تازه اغاز راهست.سنگر بعدی توسعه حضور زنها در تمام ورزشگاههاست و شکستن سیاست جداسازی زن و مرد.

چپ نباید اجازه دهد که این عقب نشینی را رژیم اسلامی بدزدد و مردم را فریب دهد.باید سیاست خودی سازی رژیم را با ابزارهای "زنهای خودی" تکان دادن پرچمهای کثیف رژیم اسلامی و فاطمه بسیجی های زباله را توی سرشان خراب کرد.

ورزشگاهها را از ننگ حامیان رژیم پاک کرد. این مرحله بعدیست سنگرهای بعدیست.

رژیم اسلامی عقب نشینی همی کرد این عقب نشینی را باید به مردم توضیح داد و نشان داد که مبارزه برای برابری زن بخش جدائی ناپذیر مبارزه برای برابری انسانها و پایان نظام سرمایه داریست. همپیندی طبقاتی بین این محدرهای مبارزاتی را شفاف کرد و راه را برای سرنگونی انقلابی رژیم هموار کرد.اینست راه مداخله گری انقلابی.

بقول معروف "هنوز اول عشق است"!

 

منبع دیگر:

پروژه مناظره شماره ١٨٦ ... موضوع: در حمایت از سحر خدایاری و حاشیه حمله به مراکز نفتی عربستان صعودی

سعيد صالحى نيا
September 23, 2019

پروژه مناظره شماره186

موضوع: در حمایت از سحر خدایاری و حاشیه حمله به مراکز نفتی عربستان صعودی

با شرکت : سعید صالحی نیا

با مدیریت سیمین مجد

 

تهیه از سامان دری

https://www.youtube.com/watch?v=quiOXF_7anA&feature=youtu.be&fbclid=IwAR006DszJehZgDgD8_Mth6xMT06shCnoZei1qpfs1ISV3L-SDaXOiXUG-iM&app=desktop

 

 

کلیپ فشرده 186 برای ایران

 

https://www.youtube.com/watch?v=GVxLjc5m_Pg&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3SskdqAIyWbLF1tsj0dTgU7rAZHYj-AzWGwfC_BEVoNJ3anEgC2vlhD_o

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com