در باره فضاهای آموزشی و وضعیت تحصیل کودکان در مدارس ایران / مصاحبه شهلا خباززاده با فراز آزادی

مصاحبه
October 04, 2019

در باره فضاهای آموزشی و وضعیت  تحصیل کودکان در مدارس ایران!

مصاحبه شهلا خباززاده با فراز آزادی سردبیر سهند،  نشریه کمیته آذربایجان حزب کمونیست کارگری ایران

 1-شهلا خباززاده : اول مهر ماه روز بازگشایی مدارس است. با توجه به فلاکت اقتصادی جامعه ایران، که مردم با معضل گرانی ، بیکاری ، دستمزدهای چندین برابر زیر خط فقر و دستمزدهای پرداخت نشده مواجه هستند و در ایران هم که خبری از تحصیل رایگان وجود ندارد، برای بازگشایی مدارس، خانواده ها با چه مشکلاتی روبرو هستند؟  نگرانی از وضعیت اقتصادی خانواده چه تاثیری روی دانش آموزان دارد؟

فراز آزادی: واقعیت اینست که در جامعه ای که بیش از 80 درصد مردم ( بنا باعتراف آمارهای رسمی دولتی) زیر خط فقر زندگی میکنند، اکثریت قریب باتفاق داشن آموزان با مشکل فضای آموزشی ، عدم تغذیه مناسب و مکفی و عدم تامین نیازهای آموزشی مانند لوازم تحریر و کتاب، عدم وجود معلم کافی در مدارس روبرو هستند. بنا به آمارهای رسمی بیش از 60درصد فضاهای آموزشی   در ایران، فرسوده و عملا غیر استاندارد هستند. بخشی از نظام آموزشی تحت عنوان غیر انتفاعی به بخش خصوصی واگذار شده است که بدلیل گرانی شهریه ها، برای اکثریت قریب باتفاق زیر خط فقر جامعه قابل استفده نمیباشد. همه اینها یعنی مشکلات عدیده برای خانواده ها. قطعا خانواده هایی که تحت فشار اقتصادی زندگی میکنند، قادر به تامین شرایط نرمال برای فرزندانشان نیستند و از این بابت دارند عذاب میکشند. نتیجه چنین وضعیتی افت تحصیلی دانش آموزان در ایران میباشد که تبعات ان برای آینده جامعه ایران، مشکلساز خواهد بود.  

2-شهلا خباززاده - فکر می کنید امسال چه تعداد از کودکان از تحصیل باز خواهند ماند؟  کودکانی که دین رسمی ندارند یا اقلیتهای مذهبی وضعیت تحصیلشان چگونه است؟ و یا کودکانی که تبعه ایران نیستند، چرا از تحصیل محروم می شوند؟

همین امسال بدلایلی که ذکر شد، در حدود چهار میلیون کودک از تحصیل محروم شدند. به این تعداد باید کودکانی که فرزندان خانواده های دارای ادیان غیر  اسلام شیعی ، مانند یهودیان و بهاییان را بیافزاییم، که از تحصیل در سیستم آموزشی ایران محروم هستند. در کنار اینها کودکانی که والدینشان از تبعه کشور افغانستان هستند نیز بدلائل فاشیسم سیاسی- اجتماعی رژیم، از تحصیل محروم اند. این راسیسم آشکار و عیان علیه افغانی های ساکن ایران و کودکانشان، دلیل اصلی این محرویت ضد انسانی میباشد.

3-شهلا خباززاده - به نظر شما وضعیت ایمنی مدارس چگونه است؟ و چرا خانواده ها علاوه بر هزینه های تحصیلی نگران امنیت کودکان خود در مدارس نیز هستند؟

وضعیت ایمنی مدارس در سرتاسر کشور از رقم 70درصد مدارس غیر استاندارد کاملا روشن و قابل فهم است. این عدد شامل ساختمان های مدارس فرسوده، تخریبی و کانکسی میباشد. در بخشی از این مدارس هنوز سیستم گرمایش در فصل زمستان با بخاری های نفتی و گازوییلی خطرناک صورت میگیرد که فجایعی مانند آتش سوزی کلاس درس در روستای شین آباد پیرانشهر در آذربایجان غربی در آن اتفاق میافتد.

تحصیل کودکان در چنین مدارسی قطعا همیشه دلنگرانی های والدین داشن اموزان را بهمراه دارد.    در کنار این موضوع سرویس های نا امن مدارس و یا راه های ارتباطی نا امن بین روستاهای فاقد مدرسه با روستاهایی مجاوری که مدرسه در آنها هست، که دانش آموزان برای تحصیل مجبور به استفاده از این جاده ها هستند، مشکل دیگری است که قربانیان زیادی تا کنون داشته است. برای روشن شدن این نکته مواردی که توسط خود مسئولین رژیم بازگو شده است را در اینجا برایتان میاورم :

-نماینده ایذه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدیدش از یکی از روستاهای این شهرستان و مشاهده وضعیت مدارس آنجا گفته است: "جای نگرانی دارد که پس از گذشت 40 سال از انقلاب دانش آموزان این شهرستانها در محل نگهداری حیوانات تحصیل می‌کنند و به همین سبب به وزیر آموزش و پرورش تذکر می‌دهم."

-یک کارشناس آموزش و پرورش گفته است که "۳۰درصد از مدارس ایران فرسوده هستند و حدود چهار میلیون دانش‌آموز در مدرسه‌هایی درس می‌خوانند که امکانات و ایمنی مناسبی ندارند."

 -رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اشاره کرد: وضعیت متوسط سرانه هر دانش آموز در کشور حدود 4.16 است؛ در صورتی که سرانه استاندارد و قابل قبول 8.39 است.

 وی گفت: در واقع به ازای هر دانش آموز 4 متر مربع فضا کم داریم و اگر ضربدر 15 میلیون دانش آموز امسال شود، بالغ بر 50 میلیون مترمکعب، فضای آموزشی در کشور کم داریم که البته این استان نیز از همان وضعیت بی نصیب نیست و مشکل فضای آموزشی را دارد.

 4-شهلاخباززاده - نقش مذهب در مدارس و تاثیر آن بر دانش آموزان چگونه است؟ حکومت اسلامی 40 سال است که می خواهد دانش آموزان را با آموزشهای اسلامی تربیت کند. مضمون کتابهای درسی، گرفتن جشن تکلیف، راهیان نورو تلاش بسیار برای جدا سازی جنسی نمونه هایی از این تلاشها هستند. آیا موفق بوده؟

فراز آزادی- رژیم جمهوری اسلامی از بدو روی کار آمدن اش تلاش کرده است که سیستم آموزشی در ایران را کاملا اسلامی کند. سیستم آموزشی مذهبی را تبلیغ ودر اصل مذهب را به عنوان یک واحد درسی در همه سطوح آموزشی، از پیش دبستانی گرفته تا دانشگاه رواج داده است. ولی نتیجه این تلاشها اینست که خود حضرات اذعان دارند که اکثریت قریب باتفاق جوانان دین گریز شده اند و باید به این مسئله چاره ای بیاندیشند.

5-شهلاخباززاده - با بازگشایی مدارس دانشگاهها نیز باز می شود. دانشجویان چگونه می توانند در شرایط سیاسی امروز جامعه نقش داشته و پیشروی کنند؟ و این پیشرویها برای جنبش دانشجویی چگونه می تواند باشد؟

فراز آزادی – جنبش دانشجویی در سالهای اخیر گامهای بزرگی به جلو برداشته است. خود مسئولین رژیم اذعان میکنند که دانشجویان به مارکسیسم روی اورده اند. جنبش دانشجویی در پیوند با جنبش کارگری به یک دستاورد تاریخی دست یافته است. بعد از اعتراضات دیماه 96 ، و بویژه بعد از اعتراضات باشکوه کارگران هفت تپه و قرار گرفتن دانشجویان چپ و آزادیخواه در کنار رهبران جنبش کارگری جنبش دانشجویی جایگاه واقعی خود را در جامعه بازشناخت. سخنرانی های پرشکوه اسماعیل بخشی و حمایت های بیدریغ یکی از فعالین دانشجویی بنام سپیده قلیان و سایر دوستان اش در نشریه گام از اعتراضات کارگران هفت تپه، نشان از یک تحول کیفی در جنبش دانشجویی در سال گذشته داشت. همین روحیه بعد از بازگشایی دانشگاهها در جنبش دانشجویی بیش از پیش دیده میشود. جنبش دانشجویی میتواند خود مظهر پیشرویهای بیشتری در جنبش سرنگونی طلبی مردم ایفا کند و واقعیت اینست که ظرفیت جنبش دانشجویی با خودآگاهی بالایی که در خود دارد، بیش از گذشته میباشد و من فکر میکنم که جنبش دانشجویی در اینده و تحولات سیاسی ایران نقش تعیین کننده ای خواهد داشت. رهبران عملی و جمع های دانشجویی موجود در این جنبش تضمین کننده این مهم هستند.  

اول اکتبر 2019


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com