پیامدهای برکناری جان بولتون مشاور امنیتی دولت ترامپ / گفتگوی نشریه سوسیالیسم امروز با زاگرس ابراهیمی

مصاحبه
September 22, 2019

گفتگوی نشریه سوسیالیسم امروز با زاگرس ابراهیمی

در باره پیامدهای برکناری جان بولتون مشاور امنیتی دولت ترامپ

 

 

سوسیالیسم امروز: به نظر شما آيا بركناري جان بولتون از طرف ترامپ و بر روي كار آمدن رابرت اوبرايان كه به شخصي "ميانه رو" مشهور است تغييري در سياست برخورد آمريكا در قبال ايران خواهد داشت ؟ 

 

زاگرس ابراهیمی: ابتدا ميخوام گذري سطحي بر دوران بر سركار بودن جان بولتون بر منسب مشاور امنيت ملي آمريكا بيندازم. همانطور كه شاهديم جان بولتون طي سخنراني هاي متعددي كه در رسانه هاي اجتماعي داشت آشكارا خواهان سرنگوني رژيم ايران و بر باور تاثير گذار بودن سياست فشار حداكثري در مقابل رژيم ايران بود كه در هر دوي اين نظريه هاي جان بولتون تا اين لحظه ، اداره ترامپ نه شاهد پيشرفتي در سياست سرنگوني رژيم ايران و نه تاثير گذار بودن اعمال فشار حداكثري بر سياست مداخله جويانه ايران در منطقه بوده است. بلكه برعكس به نظر من حتي نسبت به قبل رژيم ايران دخالتهایش را بیشتر کرده است.اگر چه در داخل کشور جمهوری اسلامی راه سرکوب و به فقر کشاندن هر چه بیشتر جامعه بنا به ماهیت ضد مردمی خود و همچنین در سایه سو استفاده از سیاست  "فشار حداکثری" امریکا دنبال کرده و همواره با موجی از اعتراضات مواجه است، اما همچنان هزینه زیادی برای  گسترده تر کردن نفوذش درمنطقه دنبال کرده و سیاستهای امریکا تا امروز نتوانسته مانعش گردد.

 

 براي مثال از تشكيل نيروهاي حشد شعبي تا شركت آنها به عنوان يك جريان سياسي در پارلمان عراق و از همه مهمتر سفر و حضور مقتدي صدر به تهران را ميتوان نام برد، یا حتی حمله به مراکز نفتی عربستان هر چند ایران تکذیب کرده اما همه می دانند دست ایران در این کارها هست، یا ادامه کمک به جریانات تروریستی دیگر در لبنان و منطقه. ترامپ نیز به خاطر اينكه به شروع دور جديد انتخابات رياست جمهوري نزديك ميشود، قصد دارد با سران رژيم به توافقي برسد و اگر هم نتوانست به توافقي دست يابد با طولاني كردن نشست هاي مابين دو كشور تا زمان برگزاري انتخابات از عكس هاي يادگاري گرفته شده در ديدار ها به نفع انتخابات و تاثير بر اذهان عمومي استفاده كند. در هر حال به نظر من سياست خارجه آمريكا در مقابل ايران در همه دوره ها هميشه يكي بوده است و چه جان بولتون و چه رابرت اوبرايان مشاور امنيت ملي باشند تأثيري در تغيير سياست خارجه آمريكا نخواهند داشت زيرا به باور من سياست خارجه امريكا از طرف سازمان هاي ديگري برنامه ريزي ميشود و با گذشت اين همه سال و تغيير چهره هاي حاكمان آن سياست خارجه آنها هميشه به دنبال كنترل خاورميانه و به خصوص رام کردن دولت اسلامی  ايران بوده است و تنها با تغيير چهره ها نوع ترفندها براي دستيابي به اين هدف تغيير خواهد كرد .

 

سوسیالیسم امروز: سياست رژيم ايران در قبال اين تغيير در كابينه دولت ترامپ را چگونه ارزیابی يابي ميكنيد؟ آيا آن را چراغ سبزي از طرف دولت ترامپ ميداند ؟ 

 

زاگرس ابراهیمی:همانطور كه ميدانيم سران رژيم به خاطر تحريم هايي كه بر جامعه مدني ايران صورت گرفته است از داخل تحت فشار هستند و در سال هاي گذشته اعتراضاتي از طرف مردم نيز صورت گرفت كه به هر دليلي كه نميخوام حال به آن بپردازم سركوب شد و البته اکنون در مراکز کارگری دوباره اوج گرفته است. اما اگر اين اعتراضات ادامه مي يافت به نظر من سياست فشار حداكثري امریکا شاید آن زمان ميتوانست اثر گذار باشد و تغييري در سياست رژيم ايران ايجاد نمايد. اما به دليل سركوب و مهار اين اعتراضات که گفتیم تحریم اقتصادی امریکا خود توجیهات سرکوب حکومت ایران را فراهم تر کرده،  و فعلا رژيم ايران توانسته سايه ترس را از آن قالب جدي اعتراضات داخلی كه بر روي شانه هاي آن رژيم سايه افكنده بود را بكاهد و دست به مقابله به مثل با سياست امريكا هم بزند. از اين روي چه با بر سركار بودن جان بولتون و چه با تغيير جديدي كه در كابينه دولت ترامپ صورت گرفته است هيچ گونه تغييري در سياست رژيم ايران  نیز اتفاق نخواهد افتاد. ما به مناسبتهای دیگری پیشتر اعلام کرده بودیم که این دو حکومت ضد مردمی دنبال معامله ای با هم هستند که هر دو در آن ذینفع باشند نه مردم گرسنه و بی دفاع منطقه، تا این منفعت طرفین تامین نگردد سیاست دو طرف بر اساس تقابل متقابل کش پیدا خواهد کرد. دركل رژيم ايران خواهان برداشتن تحريم ها و  بازگشتن آمريكا به توافق برجام است، اما به نظر من آمريكا نيز در نهايت به يك توافق جديد به اسم ترامپ نياز دارد كه در ظاهر هم كه شده است نشان دهد فشار حداكثري كار خودش را انجام داده است و چهره اقتدار امريكا حداقل در ميان كشورهاي عربي حفظ شود .

 

سوسیالیسم امروز:در نهايت وضعيت خاورميانه با وجود اين تنش هاي مابين آمريكا و ايران را چگونه ارزيابي ميكنيد و به نظر شما خاورميانه به چه سويي ميرود ؟

 

به نظر من جهان در حال تغييراتي در نظم جهاني است به گونه اي كه در حال حاضر قدرت هاي منطقه اي و فرا منطقه اي جديدي در حال شكل گيري هستند  و تمامي كشور ها نيز اين را به خوبي درك كرده اند. مسئله خاورميانه تنها سلطه طلبي هاي رژيم ايران نيست بلكه كشورهاي ديگري مانند تركيه و روسيه و چین و عربستان و اسرائیل و غیره نیز  در حال گسترش نفوذ خود در منطقه هستند. اما تنش مابين امريكا و رژيم ايران بر سر مالكيت اين كشورهايي است كه رژيم ايران در سایه روسیه وهمکاری با چین و روسیه و بخشا ترکیه در آن نفوذ پيدا كرده است و امريكا منافع خود را در اين كشورها در خطر ميبيند. به نظر من تا بحال آمريكا براي جلوي گيري از رژيم ايران هرآنچه كارت فشار داشته است را برعليه رژيم  به كار برده است و نتيجه اي جز به گروگان گرفتن زندگي مردم ايران در مقابل به زانو در آوردن اين رژيم نداشته است. از اين روي رژيم ايران سياست پافشاري براي حفظ تثبيت اين نفوذ خود در منطقه را در پيش گرفته است و تنها مشكل امريكا با ايران نيز توافقي براي تقسيم امتيازات كشورهاي تحت نفوذ است و همه اين تنش ها را از اين بُعد بايد ديد نه آن بُعدي كه امريكا به عنوان عدم هسته اي شدن ايران و دفاع از دمكراسي و حقوق بشر عنوان ميكند.

 

همچنين زماني اين تنش ها نيز از بين خواهند رفت كه مابين اين دو كشور یا بهتر است بگوئیم بین امریکا و روسیه و حتی چین نیز بر سر منافع منطقه اي توافقي صورت گيرد، در غير اين صورت تنش ها ادامه خواهند يافت و مردمان اين منطقه همچنان در ميان تنش هاي مابين اين دو دولت جنايتكار گرفتار خواهند ماند. و اگر توافقي ما بين اين دو كشور نيز شكل گيرد اين به معناي طولاني تر شدن عمر اين رژيم میتواند باشد.  از همين روي اپوزسيون بايد كاملا هوشيارانه با اين شرايط موجود برخورد كند و هرآنچه كه ميتواند در اين لحظه حساس تاريخي براي ايجاد يك همبستگي مبارزاتی در ایران علیه جمهوری اسلامی و حتی در ميان احزاب نزدیک به همدیگر در جهت سازماندهي مردم آزادیخواه براي سرنگوني اين رژيم انجام دهد. در آخر هر دو دولت آمريكا و رژيم ايران  خواهان توافق  با هم هستند اما هر كدام به نوع خود و برای کسب امتیازات مورد نیاز دولت حاکمه خود !

منبع: نشریه سوسیالیسم امروز،  شماره ١٠٩

١ مهر ١٣٩٨- ٢٣ سپتامبر ٢٠١٩

Iransocialist2017@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com