جایگاه بیانیه آزادی در کردستان / مصاحبه ایسکرا با نسان نودینیان

مصاحبه
September 18, 2019

جایگاه بیانیه آزادی در کردستان!

مصاحبه ایسکرا با نسان نودینیان

 

ایسکرا: در چند ماه گذشته "بیانیه آزادی" در سطح سراسری در محافل مختلف توسط  مردم در شهرها و  در میدیای اجتماعی مورد استقبال قرار گرفته است. تا کنون این بیانیه را نزدیک به ٢٠هزار نفر امضا کرده اند! در این شماره ایسکرا متن کامل بیانیه آزادی را منتشر میکنیم. در همین رابطه مصاحبه کوتاهی با نسان نودینیان در ارتباط با جایگاه بیانیه آزادی در کردستان انجام داده ایم. نسان نودینیان، اهداف بیانیه آزادی کوتاه و مشخص است. در کردستان مکانیسم بدست گرفتن این بیانیه را چطور ارزیابی میکنید؟

 

نسان نودینیان؛ خوشبختانه از همین تعداد نزدیک به ٢٠ هزار نفر امضا کننده بیانیه آزادی، صدها نفر از مردم کردستان از این بیانیه دفاع کرده اند و آنرا با امضاهایشان مورد تایید قرار داده اند. به همین دلیل آشنایی با بیانیه آزادی نکته تازه ای نیست. در ده ها محفل و میدیای اجتماعی در دسترس بوده است. با شناختی که بخشهایی از مردم در کردستان با بیانیه آزادی دارند کار را ساده و چگونگی بکارگری بیانیه را عملی هم کرده است.  فراخوان ما به مردم در کردستان  این است، این بیانیه را امضا کنند و مبنای اتحاد مبارزاتی برای تحقق خواستهای فوریشان قرار دهند.  تقویت و همه گیر شدن حمایت از بیانیه به این معنی است که راه حلهای انسانی، که صلح و آرامش و دستیابی به خواستهای فوری که متضمن اتحاد مبارزاتی است را تقویت میکند. حمایت گسترده از بیانیه آزادی و تبدیل کردن خواستهای ١٥ گانه این بیانیه به گفتمان اعتراضی و  عملی کردن اهداف این بیانیه گامی جدی در جهت تحقق خواستهایی است که مردم در سطح سراسری و در کردستان علیه جمهوری اسلامی قرار داده اند.

 

ایسکرا: آیا در کردستان زمینه های مناسب اجتماعی و مردمی برای تقویت و حمایت از این بیانیه وجود دارد؟

 

نسان نودینیان؛ در کردستان حضور فعال کمونیستها تاثیرات بنیادی و اجتماعی در جامعه گذاشته است، در اثر حضور ما (کمونیسم کارگری) بویژه در سه دهه گذشته  آگاهی طبقاتی و سیاسی کارگران و مردم به منافع خودشان بیشتر شده است و مطالبات فوری و اعتراضی تودهای مردم شفافیت پیدا کرده، کارگران و مردم تصویر بسیار روشن‌تری از محتوا و اهداف جنبش حاضر برای سرنگونی را دارند. از دی ماه ١٣٩٦ که اعتراضات توده ای علیه جمهوری اسلامی در خیابانها بمیدان آمده، در کردستان معلمان، کارگران و فعالین مدنی فعالتر و اعتصاب و مراسمهای باشکوه و راه پیمایی های قدرتمندی را تجربه کرده اند و به هر درجه آنها در اعتصاب و اعتراضات سراسری متحدانه عمل کرده اند، همسرنوشتی طبقاتی و سراسری محکمتر شده و  در عوض  ناسیونالیستها چه از نظر نفوذ و افق و دورنمای اجتماعی خویش و چه از نظر اقتدار سیاسی و عملی و حزبی در برابر آلترناتیو سوسیالیستی کارگران و معلمان  و سنت سوسیالیستی مبارزه که هزاران نفر از فعالین  عرصه های اجتماعی   نماینده آن در سطح جامعه کردستان هستند، تضعیف شده است و جنبش رهایی بخش انسانی و سوسیالیستی و سنت مبارزه سیاسی در اشکال اعتصاب و راه پیمایی و خواستهای رادیکال انسانی  به مشخصه اصلی مبارزات مردم در کردستان تبدیل شده است. در کردستان طیف وسیع و قابل توجهی از فعالین، کارگری، زنان، معلمان، زیست محیط  و فعالین  مدنی حضور دارند. آنها به هر میزان حول بیانیه آزادی و تقویت این بیانیه حضور داشته باشند دستاوردهای تاکنونی در جهت سرنگونی و حاشیه ای کردن ناسیونالیسم را تحکیم کرده اند.   

 

بیانیه آزادی

ما امضا کنندگان این بیانیه عاجل ترین و فوری ترین خواست مردم ایران را تحقق اهداف زیر میدانیم و همه مردم معترض را به مبارزه برای تحقق این اهداف فرامیخوانیم.

١ -خاتمه بخشیدن به فقر و فلاکت و بیکاری و گرانی و افزایش فوری دستمزدها وحقوقها متناسب با سطح هزینه ها

٢ -تامین طب و بهداشت و تحصیل رایگان برای همگان

٣-آزادی بی قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی

٤- لغو مجازات اعدام

٥ -لغو قانون قصاص و ممنوعیت شلاق و سنگسار و تعزیر و دیگر اشکال شکنجه

٦- لغو حجاب اجباری و جداسازی جنسیتی و کلیه قوانین تبعیض آمیز علیه زنان

٧ -انحالل همه نهادها و نیروهای امنیتی و سرکوبگر

٨-جدائی کامل مذهب از دولت، از سیستم قضائی، و از آموزش و پرورش

٩-آزادی کامل مذهب و بی مذهبی بعنوان عقیده و امر خصوصی افراد

١٠ -پیگرد و محاکمه آمرین و عاملین جنایات علیه مردم از جمله کشتارهای دهه شصت، قتلهای زنجیره ای، و ترور چهره های اپوزیسیون در داخل و خارج

١١ -مصادره اموالی که مقامات و موسسات از راه دزدی و غارت اموال مردم تصاحب کرده اند و صرف آن در خدمت رفاه همه افراد جامعه

١٢- آزادی بی قید و شرط عقیده، بیان، مطبوعات،اجتماعات، تظاهرات، اعتصاب، تشکل و تحزب

١٣ -برسمیت شناسی حقوق مساوی برای همه شهروندان ایران مستقل از مذهب، زبان، و یا قومیت و ملیت

١٤ -رفع هر گونه تبعیض علیه همجنسگرایان و کلیه شهروندان با هر نوع گرایش و تمایل جنسی.

١٥ -قطع فوری حمایتهای مالی و نظامی از نیروها و دولتهای اسلامی و تروریستی و تنش زدائی و برقراری روابط مسالمت آمیز با همه کشورها

این بیانیه اتحاد مردم برای آزادی است. آنرا امضا کنید و امضای آنرا به دوستانتان پیشنهاد کنید.

برای امضای بیانیه نام خود را به این کانال تلگرام بفرستید:

@BayaneyehAzadi

برای دیدن کل امضاها و روند پیشرفت بیانیه آزادی میتوانید عضو کانال تلگرام زیر شوید:

https://telegram.me/BayaneyehAzadi

لینک تلگرام بیانیه آزادی

https://telegram.me/BayaneyehAzadi

 

 

ایسکرا ۱۰۰۶

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com