اخبار و گزارشات کارگری ١٤ و ١۵ شهریور ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
September 07, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١٤ و ١۵ شهریور ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه :امروز پنج شنبه  تعدادی از کارگران رسمی نیشکر هفت تپه دست از کار کشیدند

- تجمع کارگران کارخانه کنتورسازی در پنجمین روز اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بدنبال خصوصی سازی و وعده ها توخالی مسئولان مقابل دانشگاه بین المللی خمینی  وبی اعتنایی وزیر کشور

- ادامه اعتراضات کارگران شهرداری کلاله نسبت به عقد قرار داد با شرکت پیمانکاری همراهان پردیس گلستان

- احضار ده ها کارگر بازداشتی گروه ملی صنعتی فولاد اهواز به دادگاه انقلاب

- ادامه بازداشت آرام زندی محکوم است

- گزارشی از وضعیت لیلا حسین زاده و مرضیه امیری دو فعال صنفی دربند دانشگاه تهران

- اهالی خشمگین شهر زازران و روستای جلال آباد  در اعتراض به وضعیت نامناسب جاده ورودی شهرستان فلاورجان ازسمت خمینی شهررا مسدود کردند

- تجمع  اعتراضی مال باختگان پالایشگاه صدرا نفت پارسیان مقابل استانداری اصفهان

- مرگ ومصدومیت 2کارگر در تهران براثر برق گرفتگی

*سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه :امروز پنج شنبه  تعدادی از کارگران رسمی نیشکر هفت تپه دست از کار کشیدند

کارگران رسمی شرکت نیشکر هفت تپه که تعداد آنان بیشتر از  ۴۰۰ نفر بود، امروز  پنج شنبه ۱۴ شهریور دست از کار کشیدند.

علت اعتراض کارگرا ن عدم پرداخت دستمزد تیر ماه میباشد.

لازم به یاد آوریست که این کارگران بعد از تجمع روبروی دفتر مدیریت بعد از گذشت چند ساعت، اقدام به رفتن به داخل دفتر مالی کرده  و در پی این اقدام کارگران با مسئول مالی شرکت درگیر شده اند.

در این ارتباط آقای اسد بیگی، از طریق عوامل خود، به کارگران گفته بود که تابعد از عا شورا  از پرداخت دستمزد تیر ماه خبری نیست.

درضمن سایر کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده اند  که از فردا به تجمع  کارگران خواهند پیوست.

زنده باد اتحاد و همبستگی کارگران

درهمین رابطه وبنقل از همین منبع:

مشاجره بین مدیرحسابداری شرکت نیشکر با یکی از کارگران باعث وخامت حال کارگرشد.

صبح امروز پنج شنبه(14شهریور) تعداد زیادی ازکارگران رسمی شرکت نیشکرهفت تپه بدلیل پرداخت نشدن حقوق تیرماه ؛ امضا نکردن احکام شغلی وپرداخت نشدن دوماه دیرکرد مابه التفاوت معوق مشاغل بندی مطابق آخرین حقوق درمقابل حسابداری شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند.

 کارگران جهت پیگیری این موضوع به مدیرحسابداری  شرکت عبدالنبی محول که فردی بازنشسته است مراجعه کردند که بدلیل جواب سربالای ایشان موجب مشاجره لفظی بین ایشان وکارگران گردید که یکی از کارگران بدلیل مشکل قلبی بی هوش شده وبه درمانگاه اعزام گردیدو محول نیز با کمک نیروی انتظامی ........

باورود امیراسدبیگی قائم مقام مدیرعامل به شرکت بین ایشان ویکی ازهمکاران که ازایشان درمورد حقوق معوق خود سوال کرده بود درگیری لفظی درگرفت که بدستور اسدبیگی و ریس حراست (شکوهی) به شرکت ممنوع الورود شدند.

پرداخت حقوق کارگران درحالی معوق شده است که محول مدیر حسابداری و صابریان با حقوقها ی بیش از ۳۰ میلیونی وحق ماموریت زیاد بارمالی زیادی برشرکت وارد کرده ودرکمال تعجب دم از کاهش هزینه ها واضافه کاریهای کارگران میزنند.

*تجمع کارگران کارخانه کنتورسازی در پنجمین روز اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بدنبال خصوصی سازی و وعده ها توخالی مسئولان مقابل دانشگاه بین المللی خمینی  وبی اعتنایی وزیر کشور

روز پنج شنبه 14شهریور، کارگران کارخانه کنتورسازی در پنجمین روز اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بدنبال خصوصی سازی و وعده ها توخالی مسئولان،به بهانه حضور وزیر کشوربرای بنمایش گذاشتن عزم راسخشان در راه دستیابی به مطالبات برحقشان مقابل دانشگاه بین المللی خمینی تجمع کردند.

اما وزیر کشور که برای مراسم تودیع و معارفه استاندار قزوین در سالن اجتماعات این دانشگاه حضور پیدا کرده بود بی اعتنا به کارگران معترض پیش وبعد از مراسم از کنارشان گذاشت وبه خبرنگاران محلی گفت:حوزه کارگری متولی دارد.

*ادامه اعتراضات کارگران شهرداری کلاله نسبت به عقد قرار داد با شرکت پیمانکاری همراهان پردیس گلستان

در هفته گذشته جمعی از کارگران شهرداری کلاله با ارسال نامه ای به رئیس شورای شهر، شهرداری و فرمانداری مخالفت خود در خصوص عقد قرارداد با شرکت همراهان پردیس را با توجه به مشکلات ایراد شده در نامه، اعلام کردند.

سرنوشت کارگران به تصمیم دادستان و فرماندار کلاله گره خورد/ کارگران با امضای نامه ای خواستار عدم عقد قرارداد با شرکت شدند + تصاویر و فیلم

به گزارش یک منبع خبری محلی، مشکلات کارگران با شرکت پیمانکار شهرداری از زمانی شروع شد که با شکایت کارگران به اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان کلاله  خواهان پرداخت مطالبات برحقشان شدند.

براساس شنیده ها،با قول هایی که پیمانکاران و شهرداری در خصوص پرداخت مطالبات دادند قرار شد تا پایان شهریور ماه، پیمانکار کلیه مطالبات را تسویه کند.

در کنار عدم پرداخت مطالبات کارگران که بنا به گفته کارگران هر یک بالای 10 میلیون تومان طلبکار هستند وعدم رضایت کارگران و زجر هایی که طی این سال ها متحمل شده اند باعث عدم پذیرش شرکت سابق و شرکت های وابسته به آن شد؛ تا جایی که شاهد اعتراضات مختلف آنها در فرمانداری و مکان های دیگر بودیم.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری کلاله با خانواده نسبت به عدم پرداخت حقوق واخراج از کار مقابل فرمانداری

روز سه شنبه 15مرداد،جمعی از کارگران شهرداری کلاله با خانواده دراعتراض به عدم پرداخت حقوق واخراج از کار مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی، چند وقتی است که تعداد زیادی از کارگران شهرداری کلاله نسبت به پرداخت کم حقوق خود معترض شده بودند که همین اعتراض طبق گفته این کارگران موجب شده که شرکت مقرر پیام اخراج به آنان دهد.

برخی از این کارگران تا 15 سال سابقه کار دارند و اخراج آنان در این وضعیت اقتصادی موجب آسیب زدن به کانون خانواده ها خواهد شد.

اعتراض خانواده های کارگران شهرداری کلاله نسبت به سطح پایین حقوق و شرکت پیمانکاری در فرمانداری

جمعی از خانواده های کارگران شهرداری کلاله برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به سطح پایین حقوق و شرکت پیمانکاری راهی فرمانداری شدند.

این زنان معترض در گفتگوباخبرنگار یک رسانه محلی گفتند: شرکتی که با پشت پرده پیمانکاران قبلی باشد را نمی خواهیم؛ این پیمانکاران حق و حقوق کارگران را پرداخت نکردند.

آنها همچنین خطاب به مسئولین گفتند: آیا مسئولین با حقوق یک میلیون و 400هزارتومان می توانند زندگی کنند؟

*احضار ده ها کارگر بازداشتی گروه ملی صنعتی فولاد اهواز به دادگاه انقلاب

 دادگاه انقلاب اهواز طی پیامکی بیش از پنجاه نفر از کارگران معترض گروه ملی صنعتی فولاد را که در اعتراضات شرکت داشته و بازداشت شده بودند برای ابلاغ رأی نهایی صادر شده علیه آنها به شعبه بیستم دادگاه انقلاب اهواز فراخوانده است.

 برخلاف رویه معمول که احکام صادره در سامانه ای موسوم به سنا ثبت و ابلاغ میگردد دادگاه انقلاب از کارگران گروه ملی فولاد خواسته است تا طی روزهای آتی با مراجعه حضوری حکم و رأی صادره را دریافت دارند.

*ادامه بازداشت آرام زندی محکوم است

 نزدیک به ده روز از بازداشت آرام زندی از فعالین کارگری و خوش نام شهر سنندج میگذرد.

آرام تا کنون  هیچ ارتباطی تلفنی با خانواده خود نداشته و همچنین  علت بازداشت نامبرده مشخص نشده است.

 روز ۶ شهریور ۹۸  نیروهای لباس شخصی به خانه مادری این فعال کارگری یورش برده وخانه را کاملا بازرسی کرده اند .

 آرام که از سرکار باز گشته بود برای دیدار و احوال پرسی به مادر پیرش  به خانه ی مادرش میرود که همانجا  بوسیله نیروهای لباس شخصی با ضرب و شتم بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل می شود.

بعد از چند روز با  پیگیری خانواده آرام زندی،  اداره اطلاعات سنندج  بازداشت وی را تایید میکند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری، ادامه بازداشت آرام زندی را محکوم کرده و خواستار آزادی او و دیگران کارگران و زندانیان سیاسی  می باشد.

*گزارشی از وضعیت لیلا حسین زاده و مرضیه امیری دو فعال صنفی دربند دانشگاه تهران

بیش از یک ماه از بازداشت لیلا حسین زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد انسان شناسی دانشگاه تهران می گذرد. بنا به اظهارات امیر رئیسیان، وکیل وی، پرونده جدیدی با اتهام اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در جشن تولد محمد شریفی مقدم مقابل دانشگاه شریف، برای این فعال صنفی دانشجویی گشوده شده است. فارغ از بی سابقه و مضحک بودن مصداق این اتهام، خلاف اظهارات مسئولان دادسرای اوین مبنی بر تبدیل قرار بازداشت او به قرار وثیقه، از پذیرش وثیقه تا زمان اجرای حکم پرونده پیشین او سر باز زدند. به نظر می رسد این اقدام در راستای تداوم بازداشت ها تا زمان اجرای احکام قضایی باشد. 

 این فعال صنفی در حال گذراندن 30 ماه حبس تعزیری خود در بند زنان زندان اوین است که برای اتهامات اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام صادر شده بود. درحالیکه وی مشغول به تحصیل بوده و پیش از این مسئولان دانشگاه تهران، قول پیگیری برای عدم اجرای حکم قضایی تا پایان دوره تحصیلی را داده بودند. از این رو، تداوم حضور وی در زندان می تواند وضعیت تحصیلی وی را به مخاطره بیندازد و انتظار می رود مسئولان دانشگاه این موضوع را پیگیری و موانع تحصیلی پیش روی این فعال صنفی را رفع کنند.

اخیرا 500 تن از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به احکام سنگین قضایی هم دانشگاهیان خود ازجمله این فعال صنفی و بازداشت مجددش، به منصور غلامی، وزیر علوم نامه ای نوشتند و خواهان توقف روند امنیتی شدن دانشگاه ها شدند. در بخشی از این نامه آمده است:«امروز به‌خاطر مداخله‌‏ی آشکارِ انواع و اقسام نهادهای امنیتی و شبه‌نظامی در داخل دانشگاه، جهت سرکوب این صدا، عملاً مفهومی تحت عنوان "استقلال نهاد دانشگاه" به شوخی تلخی بدل شده؛ شاید مهم‌تر از این نمونه‏‌ی آشکار و سرکوب برای نابودی "استقلال دانشگاه" این نکته باشد که "انتقاد از انتصاب جنابعالی به‌عنوان وزیر علوم" به‌عنوان مصداق اتهام در احکام دانشجویان درج شده است که بی‏‌تردید از باتوم خوردن در دانشگاه هم دردناک‏‌تر است» .

گفتنی است، برخی گروه ها و جریانات نزدیک به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور پیشین که تیم منصوب به وی در وزارت علوم بنای بسیاری از سرکوب ها را در نهاد دانشگاه گذاشته اند، بنا داشتند از بازداشت این فعال صنفی دانشجویی بهره برداری سیاسی کنند. البته این اقدام با واکنش وکیل وی مواجه شد و صراحتا در صفحه توئیتر خود اعلام کرد:«لیلا حسین زاده، موکلش از اقدام جریان عدالتخواه مبنی بر نگارش نامه به رئیس قوه قضائیه بی اطلاع است و از آن رضایت ندارد».

این فعال دانشجویی در دادگاه بدوی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمدزاده، به شش سال حبس تعزیری(پنج سال به اتهام اجتماع و تبانی و یک سال به اتهام تبلیغ علیه نظام) محکوم شده بود. دادگاه تجدیدنظر اول او در ۳۰ مهر ۹۷ و دادگاه تجدیدنظر دوم او در ۲۴ اردیبهشت ۹۸ در شعبه ۳۶ تجدیدنظر دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی زرگرنژاد برگزار شد و به صدور رأی نهایی یعنی تأیید اساس حکم و کاهش مجازات به ۳۰ ماه حبس تعزیری انجامید.

مرضیه امیری، دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی رفاه اجتماعی دانشگاه تهران و خبرنگار روزنامه شرق 11 اردیبهشت ماه سال جاری در حین انجام وظیفه حرفه ای خود _ پیگیری وضعیت بازداشت شدگان روز کارگر_ مقابل پلیس امنیت بازداشت شد. بیش از 120 روز از بازداشت موقت این دانشجو می گذرد و تاکنون درخواست تبدیل قرار بازداشت وی به قرار وثیقه با عدم موافقت قاضی مقیسه، رئیس شعبه 28 دادگاه انقلاب همراه بوده است. این در حالی است که مرضیه امیری طی این مدت دچار حمله صرع شده و به سبب مشکلات گوارشی در مدت بازداشت به بیمارستان منتقل شد و حدود یک هفته در بیمارستان بستری بود. همچنین، با توجه به اشتغال او به تحصیل و قرار داشتن در بازه ثبت نام ترم تحصیلی آینده، تداوم بازداشت موقت، وضعیت تحصیلی وی را در بلاتکلیفی و خطر قرار داده است.

هفته گذشته، آرش دولتشاهی، وکیل این دانشجو و فعال صنفی در مصاحبه ای با انصاف نیوز اعلام کرد: «موکلش مجموعا به 10 سال نیم حبس تعزیری و 148 ضربه شلاق به اتهام اجتماع و تبانی، اخلال در نظم عمومی و تبلیغ علیه نظام محکوم شده است که از شش سال و نیم آن قابل اجراست. ما هم قرار است تجدیدنظرخواهی کنیم.»

تاکنون انجمن صنفی روزنامه نگاران، تحریریه روزنامه شرق طی بیانه های جداگانه ای به این حکم اعتراض کردند. پیشتر نیز بیش از 500 تن از روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای و گروهی از اساتید دانشکده علوم اجتمای دانشگاه تهران طی نامه های جداگانه ای خواهان آزادی هرچه سریعتر این دانشجوی روزنامه نگار شدند.

هفته گذشته خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی، طی گزارشی مدعی شده است مرضیه امیری خبرنگار نبوده و بازداشت او، نه به دلیل انجام رسالت روزنامه نگاری بلکه به دلیل فعالیت و اقدام علیه امنیت ملی بوده است. در حالیک

محمد رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق در دیدار مسئولان رسانه ها با رئیس قوه قضائیه اعلام کرده بود این روزنامه نگار، برای تهیه گزارش در آنجا حضور داشته و بازداشته شده است و خواهان مساعدت قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده او شده بود.

از این رو، به نظر می رسد گروه یا جریانی در پی پرونده سازی برای این دو دانشجو و فعال صنفی با نیت برخورد شدید با فعالان صنفی و رسانه ای هستند. چراکه فعالیت مرضیه امیری برای پوشش اخبار روز کارگر نه تنها غیر قانونی نبوده، بلکه بنا به اصل 24 قانون اساسی و ماده 9 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی سیاسی که جمهوری اسلامی مکلف به اجرای آن است، قانونی و در راستای رسالت حرفه ای اش بوده است.

بازداشت مجدد لیلا حسین زاده و طرح اتهامات عجیب و بی سابقه علیه او، علی رغم قول های مکرر مسئولان وزارت علوم برای رفع برخورد امنیتی با فعالان دانشجویی و صنفی، گواهی بر امنیتی تر شدن نهاد دانشگاه و ایجاد فضای رعب و وحشت میان فعالان صنفی دانشجویی است. اظهارات اخیر وزیر اطلاعات مبنی بر «توسعه چتر اطلاعاتی، رصد و اشراف اطلاعاتی و حفظ و صیانت از اساتید، دانشجویان و نخبگان در برابر نفوذ دشمنان، به عنوان اقدامات ضروری مجموعه‌ حراست دانشگاه‌ها» را نیز می توان در راستای همین رویکرد و اجرای این سناریو تعریف کرد.

منبع:کانال  شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*اهالی خشمگین شهر زازران و روستای جلال آباد  در اعتراض به وضعیت نامناسب جاده ورودی شهرستان فلاورجان ازسمت خمینی شهررا مسدود کردند

ساعت 15 روز پنج شنبه 14شهریور، جمعی از اهالی شهر زازران و روستای جلال آباد در اعتراض به تصادفات چندین‌باره و بی‌توجهی چندین ساله مسؤولان اجرایی نسبت به مشکلات جاده ورودی شهرستان فلاورجان ازسمت شهرستان خمینی شهر به شهرزارران را مسدود کردند.

اهالی معترض شهرزازران  حدود ۳ ساعت محورورودی شهرستان خمینی شهر -فلاورجان به جاده مرگبار زازران را مسدود کردند و خواستار رسیدگی مسؤولان اجرایی به وضعیت روشنایی ،زیرسازی تعریض و مناسب‌سازی آسفالت ودوبانده شدن این مسیر شدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،تصادفات متعدد در۶ماه گذشته که منجربه کشته شدن  ۳نفراز اهالی شهر زازران  گردیده موجب اعتراض مردم این شهر شده و معترضان اقدام به بستن این جاده کردند که با حضور مسؤولان انتظامی و امنیتی این جاده دوباره بازگشایی شده است.

گفتنی است  این مسیر۴کیلومتر ی درحوزه  مدیریتی  ۲شهرستان خمینی شهر وفلاورجان قرارداردکه مدیریت ۲گانه بر  این   پروژه  باعث بلاتکلیفی پروژه وسردرگمی اهالی گردیده است.

*تجمع  اعتراضی مال باختگان پالایشگاه صدرا نفت پارسیان مقابل استانداری اصفهان

روز پنج شنبه 14 شهریور،جمعی از مال باختگان پالایشگاه صدرا نفت پارسیان دست به تجمع مقابل استانداری اصفهان زدند.

یکی ازحاضرین درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: سه هزار نفر  با سرمایه‌ای بالغ بر 300میلیارد تومان در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما اکنون مالباخته شده‌اند.

وی افزود: این پالایشگاه نفت از سال 1390 برای سرمایه‌گذاری اقدام به پذیره نویسی کرد و ما نیز به دلیل اینکه گفته می شد شرکت یادشده، تولیدی است و از عواید تولید سود پرداخت می کند اقدام به سرمایه‌گذاری در این شرکت کردیم.

وی با اشاره به اینکه قراردادهای سرمایه‌گذاری در این شرکت بصورت مضاربه ای منعقد شده است، گفت:  مدیرعامل پالایشگاه از سال 96 بنا به دستور مقام قضایی بازداشت شده است و سرمایه گذاران در دو سال و نیم گذشته سودی دریافت نکرده اند.

یکی دیگر از سرمایه گذاران اظهار داشت: در سال 93 با 100 میلیون تومان در این شرکت سرمایه‌گذاری کردم اما مدیرعامل شرکت در سال 1396 اعلام کرد که برای پرداخت سود سرمایه‌گذاران دچار مشکل مالی است و نمی‌تواند سودی پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران خواهان پرداخت اصل پول و مطالبات خود هستند، گفت:  تلاش‌های زیادی برای بازگشت سرمایه و پرداخت مطالبات سرمایه‌گذاران انجام شده است اما تاکنون این تلاش‌ها بی‌نتیجه مانده است.

وی ادامه داد: هدف ما از حضور مقابل استانداری اصفهان تسریع در رسیدگی به پرونده شرکت و برطرف شدن مشکل سرمایه‌گذاران این شرکت است.

*مرگ ومصدومیت 2کارگر در تهران براثر برق گرفتگی

روز پنج شنبه 14شهریور،2کارگر حدود 30ساله حین کار بتن ریزی در ساختمانی درحال ساخت واقع درمحله جنت آباد تهران دچار برق گرفتگی شدند ویکی از آنها در دم جانش را ازدست داد و کارگر دوم بدلیل  مصدومیت شدید به مراکز درمانی منتقل شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com