اخبار و گزارشات کارگری ١١ شهریور ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
September 02, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١١ شهریور ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- تجمع اعتراضی خانوادگی کارگران کارخانه کنتورسازی نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بدنبال خصوصی سازی و وعده ها توخالی مقابل استانداری قزوین برای دومین روز متوالی

- تجمع اعتراضی کارگران شهرداری اردستان نسبت به عدم پرداخت 3ماه حقوق

- ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران کارخانه روغن نباتی جهان علیرغم وعده و وعیدها

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

وضعیت سخت معیشتی تبدیل به ابزاری برای سوء استفاده مدیران شرکت واحد از رانندگان زحمت کش خطوط بی آرتی شده است

- به بهانه 11 شهریور، روز صنعت چاپ

سایه شوم بیکاری بالای سر کارگران صنعت چاپ

- تجمع اعتراضی اهالی خشمگین روستای بارانگرد نسبت به کمبود آب ومسدود شدن جاده باغملک -ایذه محور اصلی اهواز به اصفهان

- در جریان تجمع دانشکده هنر دانشگاه آزاد تهران چه گذشت؟!

- جان باختن یک کارگر معدن سنگ پشت بیره کرمانشاه

- مرگ یک کارگرجوان در کارگاه سنگ شویی لباس و شلوار جنوب تهران براثرسقوط در چاه

- جان باختن راننده جرثقیل حین کار در بوکان

*تجمع اعتراضی خانوادگی کارگران کارخانه کنتورسازی نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بدنبال خصوصی سازی و وعده ها توخالی مقابل استانداری قزوین برای دومین روز متوالی

روز دوشنبه 11شهریور ماه برای دومین روز متوالی، کارگران کارخانه کنتورسازی در دور جدید اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بدنبال خصوصی سازی و وعده های پوچ مسئولان همراه با خانواده مقابل استانداری قزوین اجتماع کردند تا عزم راسخشان را برای دستیابی به مطالبتشان بنمایش بگذارند.

کارگران کارخانه کنتورسازی وخانواده هایشان با سر دادن شعار«عزا عزاست امروز  زندگی کارگر روی هواست امروز»ضمن یادآوری وضعیت بلاتکلیفی معیشتی دردناکشان بی تفاوتی مسئولان استان وکشور را خاطر نشان کردند.

یکی از کارگران حاضر در تجمع به خبرنگار رسانه ای گفت:هیچ یک از مسئولان استان قزوین پاسخگوی درخواست آنان نبوده و حتی به آنان گفته شده که مشکل آنها باید از سوی مسئولان کشوری  رسیدگی ورفع شود و استانداری در این خصوص نمی تواند کاری انجام دهد.

*تجمع اعتراضی کارگران شهرداری اردستان نسبت به عدم پرداخت 3ماه حقوق

بدنبال رسانه ای شدن خبر عدم پرداخت 3ماه حقوق کارگران شهرداری اردستان خبر تجمع اعتراضی کارگران شهرداری اردستان طی روزهای گذشته مقابل ساختمان این شهرداری علنی شد.

درهمین رابطه روز دوشنبه 11شهریور،درخبرها آمد:

در روزهای گذشته کارگران مجموعه شهرداری اردستان در اعتراض به معوقات مزدی مقابل ساختمان شهرداری دست به اعتراض صنفی زده بودند.

*ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران کارخانه روغن نباتی جهان علیرغم وعده و وعیدها

علیرغم وعده و وعیدها بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگران کارخانه روغن نباتی جهان ادامه دارد.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 11شهریور،80کارگر باقی‌مانده کارخانه روغن نباتی جهان که طی یکسال گذشته به دلیل متوقف شدن فعالیت تولیدی کارخانه وضعیت شغلی نامعلومی دارند، روز یکشنبه ۱10 شهریور، با طرح شکایت در اداره کار شهرستان زنجان، پیگیر مطالباتشان شدند.

این کارگران که بین 10تا 18سال سابقه کار دارند، یادآور شدند: با گذشت6ماه از سال جدید؛ ما کارگران که 80نفر هستیم؛ مطالبات مزدی مربوط به سال‌های93 تا شهریور98 خود را دریافت نکرده‌ایم. در عین حال موضوع شکایت ما مربوط به مطالبات سال 93 تا 30مهر ماه 97 می‌شود. البته پیش از این نیز (سال گذشته) در این خصوص به اداره کار طرح شکایت کرده بودیم. همچنین هریک از کارگران بیش از 30ماه مطالبات بیمه‌ای نیز طلبکارند.

به گفته کارگران، جدا از کارگران شاغل کارخانه روغن نباتی جهان، حدود 40 نفر از کارگرانی که طی سه ماه گذشته به مرور توسط کارفرما اخراج  شده‌اند نیز مطالبات خودرا دریافت نکرده‌اند. این تعداد کارگر نیز با طرح شکایت به اداره کار حکم توقیف اموال کارخانه را گرفته‌اند.

بنا به گفته آنها،کارگرانی که پس از پیگیری‌های حقوقی سرانجام توانستند حکم توقیف اموال کارخانه را برای دریافت طلب‌شان بگیرند به مرور اجازه ورود به محل کارشان از آنها سلب شد و این کارگران هم‌اکنون بیکار شده‌اند.

آنها گفتند: در این کارخانه بزرگ تولید روغن در حال حاضر 80کارگر مشغول به کار هستند که با وجود داشتن معوقات مزدی به دلیل متوقف شدن فعالیت خطوط تولیدی کارخانه، کاری برای انجام ندارند.

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

وضعیت سخت معیشتی تبدیل به ابزاری برای سوء استفاده مدیران شرکت واحد از رانندگان زحمت کش خطوط بی آرتی شده است

اخیرا مدیریت سامانه یک شرکت واحد در اقدامی نامتعارف از رانندگان خط یک بی آرتی (آزادی-تهرانپارس) درخواست کرده چنانچه در ساعت کاری شش نیم راه در خط مسافر جابجا کنند، یک ساعت اضافه کاری برایشان محاسبه خواهد شد.

متاسفانه وضعیت سخت معیشتی تبدیل به ابزاری برای سوء استفاده مدیران شرکت واحد از رانندگان زحمت کش خطوط بی آرتی شده است.

در روز شش نیم راه کار کردن به معنی این است که راننده باید سرعت اتوبوس را افزایش دهد، در پایان مسیر بدون اینکه استراحتی کوتاه نماید بی وقفه کار نماید در صورتیکه استاندارد رانندگی و توصیه پلیس راهور بعد از دو ساعت رانندگی استراحتی کوتاه برای راننده است. عجله کردن باعث استرس و اظطراب راننده می شود که با توجه به ازدحام جمعیت و شلوغی در خطوط، خطاهای راننده را افزایش داده و ریسک تصادف را به میزان قابل توجه ای افزایش می دهد.

سندیکای کارگران شرکت واحد از کلیه همکاران می خواهد بجای به خطر انداختن خود و شهروندان در ازای یک ساعت اضافه کار که حاصلی جز اضافه شدن مشکلات جدید و اختلاف در بین همکاران ندارد، با اتحاد و همبستگی در تلاش برای گرفتن مطالبات خود نظیر: اجرای طرح طبقه بندی مشاغل پیگیری لباس کار و بن های پرداخت نشده و امکانات مسکن که بزرگترین معضل همکاران می باشد باشند. تا به آنچه که حق و حقوق واقعی مان است و زندگی مان را تامین می کند برسیم.

مدیریت شرکت واحد می خواهد تمام مشکلات را اعم از کمبود راننده و نبود قطعات و فرسوده بودن اتوبوس ها را فقط و فقط از جیب رانندگان زحمت کش هزینه کند و به مدیران تحت امر خودهم اختیار تحت فشار گذاشتن رانندگان را برای بهره وری بیشتر صادرکرده است، درصورتی که کار عادی رانندگی در خطوط بی آرتی، از مشاغل سخت و زیان آور است.رانندگان و دیگر کارگران حق دارند بدون اضافه کار معیشت شان تامین باشد نه اینکه مجبور به تن دادن به بهره کشی از خود باشند.

*به بهانه 11 شهریور، روز صنعت چاپ

سایه شوم بیکاری بالای سر کارگران صنعت چاپ

اگر سکوت هولناک دستگاه‌های چاپ جدی نگرفته نشود، در مدت زمان کوتاهی شاهد نابودی این صنعت وبیکاری کارگرانش خواهیم بود.

این‌روزها صنعت چاپ کشور به مثابه پیرمردی فرتوت با کوله‌باری از تجربه، با نفس‌های بریده‌بریده به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در حالی که تا یک دهه پیش این صنعت یکی از پررونق‌ترین و سودآورترین صنایع تولیدی کشور به‌شمار می‌آمد، اکنون اما به دلایل مختلف جایگاه خود را از دست داده و دستگاه‌های بیشتر چاپخانه‌های کشور هر روز در خاموشی وهم‌انگیزی به‌سر می‌برند. خبر تعطیلی چاپخانه‌ها یکی پس از دیگری به گوش می‌رسد و کارگران چاپخانه‌ها در‌حالی‌که هنوز ریه‌هایشان از بوی مرکب و الکل چاپ لبریز است، در بهتی عجیب از کنار دستگاه‌ها گذر کرده و با چاپخانه‌داران تسویه حساب می‌کنند.

صنعت چاپ این‌روزها از مشکلات بی‌شماری رنج می‌برد، مشکلاتی که هر روز بر تعداد آن‌ها اضافه می‌شود و کمر چاپخانه‌داران را خم می‌کند؛ دغدغه‌هایی از جنس افزایش قیمت مواد اولیه طی ماه‌های اخیر و کمبود مواد مصرفی اساسی مانند کاغذ و مقوا، زینک، لاستیک سیلندر، مرکب و الکل ایزوپروپیل.

 اگرچه برخی از این کالاها در بازار موجود هستند اما متاسفانه به دلیل ورود برخی افراد غیرحرفه‌ای به حوزه واردات، اجناس بی‌کیفیت به بازار وارد شده‌اند؛ کالاهایی که از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و همین موضوع دغدغه چاپخانه‌داران را برای گشتن و پیدا کردن جنس باکیفیت و اصیل چند برابر کرده است.

تا پیش از بر هم خوردن تعادل اقتصادی و نوسانات نرخ ارز در بازار؛ به‌خصوص در میان تولیدی‌ها، عرف بازار این بود که اصناف به صورت اعتباری خریدهای خود را انجام می‌دادند و در یک بازه زمانی مثل آخر ماه حساب و کتاب خود را انجام می‌دادند، اما این‌روزها امکان خرید اعتباری برای اصناف خیلی کمتر شده است و چاپخانه‌داران برای تهیه مواد اولیه مجبور به خرید نقدی اجناس هستند که به‌دلیل کمبود نقدینگی در این صنعت، استمرار آن آسیبی جدی به چاپخانه‌داران وارد می‌کند.

در کنار همه این موضوعات اما فرسودگی ناوگان صنعت چاپ کشور و سودده نبودن سرمایه‌گذاری برای خریداری دستگاه‌ها و ماشین‌آلات به‌روز، آسیب‌ دیگری است که آینده این صنعت را با هاله‌ای از ابهام روبه‌رو کرده است. در این بازه زمانی که سودآوری در این صنعت به پایین‌ترین حد خود رسیده و قیمت لاین‌های تخصصی و حرفه‌ای چاپ میلیاردها تومان ارزش دارند، بسیاری از چاپخانه‌داران به سمت ماشین‌های دست دوم رفته‌اند؛ ماشین‌هایی که عمر مفید آن‌ها گذشته و پس از مدتی کارکرد و کیفیت خود را از دست می‌دهند.

 این موضوعات در حالی مطرح می‌شود که از یک سو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران در طول این سال‌ها ورود قطعات یدکی ماشین‌ها به کشور را مشکل کرده و از سوی دیگر قدیمی شدن دستگاه‌ها و پایین آمدن قدرت خرید دستگا‌ه‌های جدید، آسیبی جدی برای چاپخانه‌ها به شمار می‌آیند.

این صنعت پررونق در طول دهه‌های مختلف، پرورش‌دهنده اپراتورها و ماشینچی‌های خبره و حرفه‌ای بوده است، افرادی که موی خود را پای ماشین‌ چاپ سپید کردند و با دست‌هایی رنگ‌آلود و گاه بریده از کار با دستگاه‌ همچنان عاشقانه به کارشان ادامه دادند. تجربه‌ای عظیم پشت همه این دستگاه‌های آهنین و تنومند قرار دارد؛ تجربه‌ای که متاسفانه با تعطیلی هر چاپخانه به گوشه خانه‌ها می‌خزد.

*تجمع اعتراضی اهالی خشمگین روستای بارانگرد نسبت به کمبود آب ومسدود شدن جاده باغملک -ایذه محور اصلی اهواز به اصفهان

صبح روز دوشنبه 11شهریور ماه، اهالی خشمگین روستای بارانگرد برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به کمبود آب باتجمع در جاده باغملک  - ایذه مانع تردد وسایل نقلیه  در محور اصلی اهواز به اصفهان شدند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده،بدنبال وساطت مسئولان و وعده تامین موقت آب روستا از چاه های اطراف تا اجرایی شدن طرح آب‌رسانی به این روستا تاپایان سال جاری، اهالی معترض روستای بارانگرد به تجمعشان خاتمه دادند وتردد وسایل نقلیه بروال عادی برگشت.

*در جریان تجمع دانشکده هنر دانشگاه آزاد تهران چه گذشت؟!

برای چندمین بار پیاپی در روز چهارشنبه و پنجشنبه، ۶ و ۷ شهریور ۹۸ تعدادی از دانشجویان دانشکده هنر روبه‌روی درب اصلی ساختمان مرکزی دانشگاه هنرومعماری با پلاکاردهای «نه به سوهانک» دست به تجمع اعتراضی زدند. این جریان اعتراضی با هدف عدم انتقال دانشکده هنر و معماری به سوهانک و هم چنین با توجه به مشکلات عدیده‌ی دیگر این دانشکده از جمله؛ سیر صعودی افزایش شهریه‌ها، حذف اساتید باتجربه و خبره، نبود امکانات و شرایط نامناسب کارگاه‌ها، تفکیک جنسیتی و برخوردهای شدید حراست با دانشجویان برای پوشش آن‌ها شکل گرفته و علی‌رغم اعتراضات پیاپی، دانشجویان این دانشکده هیچ‌گونه پاسخی مبنی بر تغییر وضعیت‌شان دریافت نکرده اند.

انتقال دانشکده هنر به سوهانک با توجه به مسیر طولانی آن، موجب دوری از مرکز شهر و عدم دسترسی به پلاتو های تمرین و مراکز فرهنگی و سالن های نمایشی و گالری‌ها می‌شود و علاوه بر آن بسیاری از دانشجویان شهرستانی که در سال‌های قبل در این دانشکده پذیرفته شده بودند، محل سکونت و خوابگاه شان را در مرکز شهر انتخاب کرده‌اند که انتقال دانشکده برای آن‌ها، مشکلات فراوانی از جمله گرانی خانه و خوابگاه را در پی دارد.

در روز پنج‌شنبه ۷ شهریور برای چندین بار نیروهای انتظامی و امنیتی خواستار پایان یافتن این تجمع شدند اما دانشجویان به اعتراضات خود و سر دادن شعارهایی از جمله: «ولایتی؛ استعفا، استعفا» و «دانشجو میمیرد، ذلت نمی‌پذیرد»ادامه دادند. پس از پایان یافتن تجمع، نیروهای امنیتی عادل گرجی را بازداشت کردند. عادل گرجی پیشتر نیز در جریان اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۶ و روز جهانی کارگر به همراه چند تن از فعالین کارگری بازداشت شده بود. از نحوه بازداشت او و این که توسط کدام نهاد و به کدام مکان منتقل شده اطلاعی در دست نیست.

در جریان این تجمع سه دانشجو به نام های عادل گرجی، علی غلامی و دانیال جعفری بازداشت شدند و امروز در پنجمین روز بازداشت همچنان خبری از وضعیت ایشان در دست نیست.

برگرفته از کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*جان باختن یک کارگر معدن سنگ پشت بیره کرمانشاه

روز شنبه 9شهریور، یک کارگر معدن سنگ پشت بیره شهرستان اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه حین کارقواره کردن سنگ دچار حادثه شد و به دلیل شدت جراحات واردهجانش را ازدست داد.

*مرگ یک کارگرجوان در کارگاه سنگ شویی لباس و شلوار جنوب تهران براثرسقوط در چاه

ظهر روز دوشنبه 11شهریور،یک کارگر 22ساله اهل افعانستان حین کاردر کارگاه سنگ شویی لباس و شلوارواقع در جاده امین آباد، خیابان مدرس تهران به عمق یک چاه 30متری سقوط کرد وجانش را ازدست داد.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره علت سقوط این کارگر مقنی نیز گفت:‌ کارگران اعلام کردند که این کارگر به منظور فرستادن پمپ چاه در بالای چاه مشغول کار بوده که به یکباره این کارگر به انتهای چاه سقوط می کند.

*جان باختن راننده جرثقیل حین کار در بوکان

یک راننده جرثقیل حین کاردرساختمانی در شهرستان بوکان به علت نقص فنی و برخورد جک جرثقیل با وی وشدت ضربه در دم جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com