۲۸ شهریور: ادامه اعتراضات کارگران هپکو و گسترش همبستگی با آنها

حزب كمونيست كارگرى ايران
September 19, 2019

۲۸ شهریور: ادامه اعتراضات کارگران هپکو و گسترش همبستگی با آنها

راهپیمایی کارگران آوانگان اراک در حمایت از هیکو

علیرغم یورش وحشیانه روز بیست و پنجم شهریور به صف اعتراض کارگران، اعتراضات کارگران هپکو ادامه دارد. کارگران در دو روز گذشته با جمع شدن در مقابل شرکت اعتراض خود را به سرکوبگریها و به بازداشت همکارانشان اعلام داشته و پیگیر خواستهایشان شدند. ادامه اعتراضات کارگران هپکو و به حرکت درآمدن دیگر کارخانجات شهر در همبستگی با این کارگران فضای شورانگیزی از اتحاد کارگری را در این شهر بوجود آورده است.

 روز ۲۷ شهریور کارگران واگن‌سازی پارس در اعتراض به ضرب و شتم کارگران هپکو و در حمایت از آنان حدود ساعت یک ظهر از محل کارخانه هپکو تا بلوار واگن پارس راهپیمایی کردند. عصر روز قبلش نیز کارگران شیفت شب کارخانه آذرآب به نمایندگی از دیگر همکارانشان به  هپکو رفتند و با نصب بنر و شعار همراهی و هبستگی خود را با آنان اعلام داشتند.

از سوی دیگر تشکلهای مختلف کارگری از جمله سندیکای واحد، سندیکای نیشکر هفت تپه، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، سندیکای نیشکر هفت تپه و نهادهای مختلف در تلگرام در بیانیه هایی جداگانه با تاکید بر اعتراض سراسری این سرکوبگری ها را محکوم کرده اند. همچنین گروههای  ۱۹ اسفند، اتحاد بازنشستگان ایران، شورای بازنشستگان ایران، اتحاد کارگر و معلم در این رابطه بیانیه مشترکی داده و به یورش وحشیانه رژیم به کارگران هپکو و بازداشت تعدادی از کارگران این کارخانه اعتراض خود را  اعلام کردند. در بخشی از این بیانیه چنین آمده اند. "ما کارگران، معلمان، بازنشستگان ، دانشجویان، بیکاران و سایر اقشاری که منفعتی در ادامه این وضعیت فلاکتبار ندارند در این صف آرائی بین صاحبان قدرت و ثروت علیه کارگران شرکت هپکو، کنار این کارگران معترض و مطالبات حق طلبانه اشان ایستاده و این تهاجم وحشیانه به این کارگران را بشدت محکوم میکنیم و خواهان پیگیری حقوقی علنی و تنظیم کیفر خواست علیه رفتار پلیس و آمران پشت پرده آن و جبران خسارت به مصدومین و آزادی فوری و بیقیدو شرط بازداشت شدگان هستیم.

اعتراضات کارگران هپکو و در کنار آن آذر آب و آوانگان و همبستگی های کارگری یک اتفاق مهم در شرایط سیاسی امروز و یک پاسخ درخور به سرکوبگریهای حکومت است. با گسترش اعتراضات سراسری این همبستگی ها را باید گسترده تر کرد. بنا بر گزارشها امروز  ۲۸ شهریور تعدادی از کارگران آذرآب بعد از حمایت از کارگران هپکو احضار و تهدید شده‌اند.

 در دل چنین کشاکشی است که اعتراضات کارگران هپکو و در کنار آن آذر آب ادامه دارد و زمزمه های اعتراض در میان کارگران دیگر کارخانجات در این شهر از جمله در کارخانجات آوانگان و آلومنیوم بالاست. دستمزدهای به سرقت رفته و دزدی های پشت پرده و به بحران کشیده شدن کارخانجات و بیکارشدن کارگران از کار محور مشترک اعتراضات همه این کارگران است. کارگران هپکو پنج ماه است که مزدشان پرداخت نشده است. در حالیکه فضای شهر اراک امنیتی شده است، کارگران در کنار هم ایستاده اند و به سرکوبگری های حکومت اعتراض دارند و همبستگی ها گسترش می یابد. 

تا کنون فقط سه نفر از بازداشت شدگان هپکوآنهم با قید وثیقه آزاد شدند، تمامی بازداشت شدگان باید فورا و بدون قید و شرط و وثیقه آزاد شوند. ادامه بازداشت کارگران هپکو و احضار و تهدید کارگران آذرآب باید با اعتراضی سراسری پاسخ گیرد.  باید امنیت شغلی و تامین زندگی کارگران هپکو، آذر آب و کارگرانی که زندگی و معیشتشان چنین در چنگال بساط دزدسالاری حاکم دارد له میشود،  تضمین شود و دستمزدهای به سرقت رفته کارگران فورا پرداخت شود. 

حزب کمونیست کارگری به کارگران آذرآب و آوانگان اراک درود میفرستد و بر گسترش همبستگی سراسری کارگری با مبارزات کارگران هپکو تاکید میکند. ما مردم اراک را به حمایت وسیع از مبارزات کارگران هپکو و در کنار آن آذرآب و آوانگان فرامیخوانیم. حضور فعال خانواده ها در این اعتراضات بسیار مهم و ضروری است.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۸شهریور ٩٨،  ۱۹سپتامبر  ٢٠١٩


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com