مسعود نقره کار مخالفان بیانیه ١٤ نفره را حسود و خودخواه اعلام کرد لذا حرفش درست است!

سعيد صالحى نيا
August 31, 2019

مسعود نقره کار مخالفان بیانیه ١٤ نفره را حسود و خودخواه  اعلام کرد لذا حرفش درست است!

مقدمه:

طبیعی است با فرض راست بودن محتوی بیانیه 14 نفره که بر پایه حفظ نظام سرمایه داری و تلاش برای نگه داشتن تنه دستگاه حاکمیت در ایران نوشته شده با ماسک مخالفت با انقلاب، راستها حولش جمع شوند و سازمان بیابند.اما توی فرهنگ ایرانی حتی بسیاری راستها هم شم طبقاتیشان ایراد دارد و به فراخوانهای "کمیته حمایتی از بیانیه" پاسخ نمی دهند و یا بدتر مخالفت می کنندو لذا  کمیته حمایتی عصبانی می شود داغ می کند و به زمین و زمان می پرد!

کمیته حمایتی از قول مسعود نقره کار که از فعالین سابق سازمان اکثریت و حامیان کنونی بختیار است ، هزار نفر امضا در خارج کشور جمع کرده و من بعنوان یک مخالف کمونیست این بیانیه و خط سیاسی ؛ بسیار خوشحالم که حداقل راست سیاسی مرزش را با رژیم بکشد و از سنگرحمایت جناحی ان بیرون بیاید.سطحی از مدرنیته و مدنیت را حمایت کند.

از دید من بیانیه 14 نفره علامت اینست که راستها صدای انقلاب را شنیده اند و می خواهند سنگر دیگری جلوی انقلاب بکشند.و این کاملا طبیعی است و طبق قانونمندیهای مبارزه طبقاتی.

اما کاشکی موافقت و مخالفت با این بیانیه و اصولا همه اختلافهای سیاسی توی فرهنگ ایرونی بصورت متمدنانه و منطق پیش می رفت. طرفین توی سر هم مهمل پرتاب نمی کردند.متمدنانه منطق رد و بدل می کردند و به جاده خاکی نمی زدند.

کاشکی از مخالف خود یک  اسیاب بادی نمی ساختند و بعد مغرورانه شکستش نمی دادند.اینها لوازم زندگی متمدنانه است.

فرهنگ ایرانی از این انتظارها فاصله دارد و ما هنوز باید تاوان عقب ماندگیهایمان را بدهیم.مهم نیست در چپ ایستاده ایم یا راست.این عقب ماندگی از عوامل درجازدگی ماست.

از این مقدمه می گذرم و برمی گردم به متدهای دفاع مسعود نقره کار بعنوان عضو کمیته حمایتی بیانیه . تلاشم اینست که نشان دهم تا چه اندازه دفاعیه او ضعیف و احساسی است و بواقع نشان می دهد او سنش زیاد تر شده اما در تفکر رشد چندانی از دوران اکثریتی بودن نکرده. همان هوچی بازیها همان متدها و تازه به مخالفین خرده می گیرد !

 

(1)مسعود نقره کار چگونه از بیانیه 14 نفره دفاع می کند؟(1)

اولا:مسعود نقره کار مدعی است که مخالفین این بیانیه "عصبانی هستند و پرخاشگر" و طبیعتا او عصبانی نیست پرخاشگر هم نیست.حسود هم مخالفین هستند و او اساسا حسودی را نمی شناسد! او از درکش از روانشناسی فردی (ونه علم این رشته) می خواهد ابزار زدن مخالف بسازد. زدن این برچسبهای روانی اما منطقی نیست بلکه بلوای ایرونی ساختنست.این مدل بسیار شناخته شده و نخ نما.

 

دوما: مسعود نقره کار قسم می خورد که "این اتحاد همه با هم با اون اتحاد هم با هم سال 57 فرق دارد! اگر کسی مخالفت کند "عصبانی و پرخاشگر و حسود است"!

اونها که در سال 57 در ایران بودند می دانند که خمینی و حامیانش هم حول سرنگونی کامل پهلوی و ازادی و عدالت فراخوان می دادند. هیچ فرقی نیست بین اینها.همان اندازه هم حامیان بیانیه مخالفین را به خیانت به ملت ایران متهم می کنند که اونزمان!

سوما: مسعود نقره کار مخالفین را ریش سفید و جاسنگین می نامد.معنیش اینست که هم ایشان و هم حسن اعتمادی که در کمیته حمایتی هستند ، ریش سیاه دارند و جایشان بسیار سبک است.مثل پرقو!

بواقع مسعود نقره کار مدعی است که حامیان این بیانیه مثلا فرح پهلوی ریش سیاه است و جاسبک! یا شهرام همایون که

ارزویش بوسیدن کفش ترامپ است ادم پروزنی است! اینها سطح استدلالت مسعود نقره کار!

 

چهار: مسعود نقره کار مدعی است که بیانیه "بازتاب منافع یک طبقه نیست بلکه ملی است"! بد نبود ایشان همین مسیر را می رفت بجای "پاسخهای بالا!" مقداری در مورد مضمون ملی این بیانیه بیشتر می نوشت!

ما می دانیم او از سازمان فدائی وارد سیاست شده.چپ نسل دومی هنوز توهمی داشت روی کلمه ملی.با اینکه از طبقات هم حرف می زند.مرز درستی نداشت با بازی راستها در ایران و لذا هم نسل اول چپ توده ایزم و هم فدائیزم مصدق را قهرمان ملی می نامیدند و تختی را ورشکار ملی!

خوب اینجا که شاید جدی ترین بخش دفاعیه نقره کار باشد باید ازش پرسید که این ملی جز نظم سرمایه داری و تداوم استثمار اکثریت مطلق جامعه مزدبگیر ایرانست؟ جز اینست که ملی بازی کلاه بزرگ راست است برای حفظ نظام و تفییر فرم حکومتی؟

پنج: مخالفین مسعود نقره کار فرقه گرا هستند.

از حامیان این بیانیه فرقه رجویست! خوب این را چه می گوید جناب نقره کار؟ بله منهم قبول دارم که هم در کمپ موافق و هم مخالف گرایشات فرقه ای زیادند.اساسا توی سازمانها و احزاب ایرانی پیدا کردن گرایش غیر فرقه ای جایزه دارد!

اما این درک مسعود نقره کار که مخالف ایشان فرقه ای است از مصداقهای درک فرقه ای است!

فرقه ایزم جدا کردن خود و مخالف خود با مرز حقیقتی متعالی است و پرتاب همه مخالفان به اعماق جهنم!مسعود نقره کار دقیقا متد فرقه ای را در مقابل مخالف دنبال می کند.

از دید من کمونیست، گرایشات حامی بیانیه همان اندازه می توانند دچار فرقه ایزم باشند که گرایشات مخالفشان.

 

شش: 14 معصوم نیستند بلکه 16 تا معصوم بودند اما شدند 14 معصوم!

مسعود نقره کار برای رد نقد "14 معصوم" ادرس می دهد که 16 تا بودند دو تا امضا نکردند شدند 14 تا! او با این پاسخ دارد از اتفاقی بودن عدد 14 دفاع می کند!

در مذهب و خصوصا شیعه گری برای هر عددی می شود تاریخی پیدا کرد یا ساخت! فردای ازادی ظاهرا باید اعدادی را بکار نبرد تا مبادا سوء تفاهم شود! مثلا عدد 14 را حذف کنیم! یا عدد دو (دوطفلان مسلم) یا عدد 72 ! یا دوازده و خلاصه هی برویم به جنگ اعداد تا مشکل سیاسی پیدا نکنیم!

مسعود نقره کار اما توی دام "نقادان عقب مانده" و لیچار گو می افتد و تلاش می کند ثابت کند که اینها 16 بودند نه 14! اینهم ایراد دیگر اقای نقره کار!

هفت: بیانیه 14 نفره  "نهیب بیداری است"!

خوب من تایید می کنم که برای راستها این بیانیه نهیب بیداری بود! تلنگری زد که بشتابید انقلاب بعدی در راهست.جلویس سدی بگیرید تا سیلاب نشود باران ببارد! اما برای جنبش چپ و طبقه کارگر این بیانیه بسیار ابکی بسیار عقب مانده است.چنبش چپ و طبقه کارگر سالهاست دارد سرنگونی نظام سرمایه و حکومت شورائی را از زبان فعالینش چه در محیط کارگری و چه دانشجوئی اعلام می کند.قبل از انتشار بیانیه شعار مرگ بر جمهوری اسلامی بیش از 100 شهر ایران را لرزاند حالا مسعود نقره کار توسط بیانیه 14 نفره بیدار شده! اغور بخیر!من اما بخیل نیستم .بیداریش را تبریک می گویم!

 

(2)بد نیست بلد بشویم سیاسی بحث و مناظره  کنیم!

یکی از معضلات فرهنگ ایرونی ناتوانی در ارائه مناظره و بحث منطقی و سیاسی است.مشکل نقره کار هم نیست.او ادامه نسلی است بالاخره که "پاسخ" داده نه پاسخ!

سیاسی بحث کردن و مناظره کردن چپ و راست ندارد.یک نیاز فراسیاسی است.

در موضوع بیانیه 14 نفره مرکز بحثها باید روی مضمون برنامه ای این بیانیه متمرکز شود.من در نوشته های خودم همینطور در مناظره با حسن اعتمادی(3و4و5) مضمون این بیانیه را راست دانستم .این یک برنامه سیاسی برای ایچاد سنگر جلوی انقلاب اتی ایرانست.

تا بحال هم صاحب این بیانیه عملا راستها بودند. خوب این را راست بپذیرد.چه ایرادی دارد که مالکیت بیانیه را راستها حامیان شاهپور بختیار و پهلوی و نظام شاهی رسما بپذیرند و بیمورد تلاش نکنند که با خاک هوا کردن انرا بنام "منافع فراطبقاتی و ملی" بفروشند؟

 

خلاصه کنم:

من بعنوان یک کمونیست و حامی الترناتیو سوسیالیستی با این بیانیه مخالفم و نظرات خود را در مورد امکان همکاری راست و چپ حول یک برنامه مشترک داده ام(6).از دید من راست و چپ نمی توانند حول بیانیه 14 نفره متحد شوند اما امکان همکاری در حوزه های بسیاری وجود دارد.

راه این نیست که مخالف این بیانیه را حسود بدانیم و لیچار پرتاب کنیم.راه اینست که منطقی بحث کنیم و تلاش کنیم بیانیه را انطور که هست معرفی کنیم.این بیانیه پرچم راست است اما می شود و باید زمینه های واقعی همکاری بین چپ و راست را در بستر درک مدرن پایه گذاشت.

مسعود نقره کار شاید برایش دیر باشد این مسیر را برود.توی این چند ساله بجای جلو رفتن به سنگر بختیار عقب  نشسته! اما این نوشته تغییر او را نمی چوید بلکه کمکی است برای شناخت بهتر نظرات ایشان و کانتکسی که ازش دفاع می کند.

 

منابع بیشتر:

 

(1)بیانیه ۱۴ کنشگر سیاسی، آینه ای در برابرِ اپوزیسیون -چهار شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۸ اوت ۲۰۱۹

مسعود نقره کار

https://www.facebook.com/hassan.etemadi/posts/10219415833487312

 

(2)مسعود نفره کار و اعلام برائت از انقلاب 57(سعید صالحی نیا تیر ماه 1395)

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=59434

 

(3)نامه ١۴ نفر برای استعفای خامنه ای و تلاش راست سیاسی برای مخفی شدن زیر پرچم عدم خشونت

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=74336

 

(4)ادامه “یپیوندید” بازی راستها حول “عبور مسالمت امیز از رژیم اسلامی”

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=74501

 

(5)پروژه مناظره شماره 184

موضوع: مناظره در موضوع بیانیه 14 نفر و تضاد راست و چپ سیاسی

 

با شرکت : حسن اعتمادی و سعید صالحی نیا

با مدیریت سیمین مجد

 

تهیه از سامان دری

 

https://www.youtube.com/watch?v=t-mKb0yR9cU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0SmG5TsLj1iCnk6GifYSxc6hLjtJsKLob8sSLFRTSVuy7le0zlgm8TaNM

 

کلیپ فشرده 184 برای ایران

 

https://www.youtube.com/watch?v=T8gYzQ62oKw&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0toInQTrv2xDU4N3luhRaogKAESFYoAkxkwfVV-EeqepygItQamaM06Bk

 

 

(6)بیانیه الترناتیو برای توسعه همکاری بین چپ و راست مخالف رژیم اسلامی

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=75193


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com