اخبار و گزارشات کارگری ٦ شهریور ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
August 28, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٦ شهریور ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- ادامه اعتراضات کارگران کارخانه هپکو نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی با تجمع مقابل دادگستری کل استان مرکزی

- ادامه اعتصاب کارگران شهرداری سی سخت دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق برای پنجمین روز متوالی

- تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات استان فارس نسبت به اعدم اجرای کامل دستورالعمل‌ها و مقررات استخدامی وپرداخت نشدن مطالبات

- تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته کارخانه کاشی نیلونسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل استانداری اصفهان

- صالح نيكبخت: موج صدور احكام سنگين قضايي عليه كارگران

- ادامه اعتراضات نسبت به نحوه برگزاری آزمون سردفتری اسناد رسمی و اعلام نتایج با تجمع مقابل دادستانی تهران

- تجمع اعتراضی اهالی شهرمیداوود نسبت به کمبود آب شرب مقابل استانداری خوزستان

- کشته وزخمی شدن 3کارگر درشهرستان بهار بر اثر ریزش آوار

- جان باختن یک کارگر کارخانه گچ سرخه براثر سقوط از ارتفاع

- گیر کردن دست کارگر 18 ساله زیر دستگاه پرس

- مرگ 159 نفر درسال 97براثر حوادث ماشین های کشاورزی

*ادامه اعتراضات کارگران کارخانه هپکو نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی با تجمع مقابل دادگستری کل استان مرکزی

روز چهارشنبه 6شهریور،کارگران کارخانه هپکو در پنجمین روز اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی دست به تجمع مقابل دادگستری کل استان مرکزی در اراک زدند.

براساس گزارشات منتشره،کارگران کارخانه هپکو  علاوه بر پرداخت حقوق معوقه خواهان تعیین تکلیف با سهامداران شرکت و رسیدگی به تخلفات سهامداران، سازمان خصوصی سازی و هیات مدیره منتخب این سازمان در روند واگذاری بمنظورادامه تولید وتامین امنیت شغلیشان هستند.

روز گذشته(5شهریور)همزمان با تجمع این کارگران درمسیر راه آهن شمال جنوب استاندار استان مرکزی با حضور در تجمعشان از سفرپنج شنبه وزیر صنعت،معادن وتجارت به این استان جهت رسیدگی به مشکلات شرکت هپکو خبرداد.

بنا بهمین گزارشات، روز گذشته بخشی از حقوق تیرماه کارگران کارخانه هپکو به حسابشان واریز شده است.

*ادامه اعتصاب کارگران شهرداری سی سخت دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق برای پنجمین روز متوالی

روز چهارشنبه 6شهریور برای پنجمین روز متوالی، کارگران شهرداری سی سخت مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد به اعتصابشان در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق ادامه دادند و از جمع آوری زباله های سطح شهر خود داری کردند.

برپایه گزارشات رسانه ای شده،حدود 80کارگرتحت مسئولیت مستقیم شهرداری سی سخت در سطح شهر مشغول کارند. شهرداری به‌رغم اینکه نیمی از حقوق اسفند ماه و عیدی سال 97کارگران را پرداخت نکرده، دستمزد ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد ماه سال جاری را نیز به آنها پرداخت نکرده است.

آخرین حقوقی که کارگران دریافت کرده‌اند مربوط به نیمی از دستمزد اسفند 97 بوده که آن را با چهار ماه تاخیر حدودا دو ماه پیش دریافت کرده‌اند.

*تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات استان فارس نسبت به اعدم اجرای کامل دستورالعمل‌ها و مقررات استخدامی وپرداخت نشدن مطالبات

روز سه شنبه 5شهریور، جمع کثیری از بازنشستگان شرکت مخابرات استان فارس برای اعتراض به اعدم اجرای کامل دستورالعمل‌ها و مقررات استخدامی وپرداخت نشدن مطالبات دست به تجمع مقابل شرکت مخابرات این استان واقع در خیابان قصردشت شیراززدند.

تجمع کنندگان در گفتگو باخبرنگار رسانه ای دلیل حضور خود در این تجمع را احقاق حقوق و عمل نکردن شرکت مخابرات به تعهداتش پس از واگذاری عنوان کردند و افزودند:با وجود توافق در زمان واگذاری شرکت، برای اجرای آئین نامه پرسنلی و استخدامی وپرداخت مطالبات و دیون شرکت نسبت به بازنشستگان و درخواست اجرای عملی آئین نامه سال 89 تا کنون مدیران و مسئولان بد عهدی کرده و هیچ اقدامی در این خصوص به عمل نیاورده اند.

*تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته کارخانه کاشی نیلونسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل استانداری اصفهان

کارگران بازنشسته کارخانه کاشی نیلوبرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل استانداری اصفهان تجمع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 6شهریوربنقل از کارگران بازنشسته کارخانه کاشی نیلو: «کاشی نیلو که متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی بود در سال 91 به بخش خصوصی واگذار شد و بعلت سوءمدیریت پس از 4 سال با 170 میلیارد (ریال) بدهی تقریبا تعطیل شد. جهت پرداخت مطالبات، کارخانه وارد مرحله فروش اموال توسط دادگستری گردید و با فروش بخشی از اموال مقداری از بدهی‌ها پرداخت شد. تا اینکه جهت احیای مجدد آن صاحبان قبلی آن طی صلح نامه‌ای که در فرمانداری تنظیم شده بود کارخانه با تمام بدهی‌هایش را فردی به نام علیرضا احمدی به همان قیمت معادل بدهی‌ها با صطلاح می‌خرد و متعهد می‌شود حداکثر بعد از یک سال از تاریخ صلحنامه در فروردین 98 بدهی‌ها را به خصوص بدهی به کارگران را پرداخت نماید».

کارگران سابق این کارخانه که اخیرا در مقابل استانداری اصفهان هم تجمع کرده بودند، تصریح می‌کنند: «دادگستری تنها با این صلح‌نامه و بدون دریافت هیچ‌گونه وثیقه‌ای و با استناد به نظر شورای تأمین نجف‌آباد اجازه ورود و تصرف کارخانه را به آقای احمدی می‌دهد. حال جهت وصول مطالبات‌مان به دادگاه که مراجعه می‌کنیم می‌گوید چون کارخانه راه‌اندازی شده اجازه توقیف اموال را نداریم و چنانچه آقای احمدی قادر به پرداخت دیون نمی‌باشد باید فرمانداری به ما ابلاغ نماید تا مانع ورود ایشان به شرکت شویم. خلاصه کسی جوابگوی مطالبات ما کارگران نمی‌باشد. با توجه به تورم موجود ارزش مطالبات ما روز به روز کمتر و در مقابل ارزش کارخانه آقای احمدی که بدون پرداخت وجهی صاحب آن شده روز بروز بیشتر می‌شود. آیا در این جامعه فریادرسی هست که صدای ما را بشنود. ما کارگران دستمان از پایگاه‌های قدرت و ثروت در جامعه کوتاه است و مظلوم واقع شده‌ایم».

*صالح نيكبخت: موج صدور احكام سنگين قضايي عليه كارگران

صالح نيكبخت طی گفتگویی بتاریخ 6شهریوربا روزنامه ای گفت:در روزهاي اخير موج صدور احكام سنگين قضايي عليه كارگران كشور روند فزاينده‌اي پيدا كرده است. علاوه بر محكوميت گروهي از كارگران شركت نيشكر هفت تپه در دادگاه‌هاي انقلاب اهواز و غيره در تهران نيز دادگاه انقلاب احكام سنگيني را عليه بعضي از كارگراني كه اخيرا محاكمه شده‌اند و اتهام آنها شركت در اجتماع روز اول ماه مه ‌(11 ارديبهشت) سال جاري صادر شده است. از جمله اين احكام صدور حكم عليه آقاي سيد رسول طالب مقدم و حسن سعيدي، كارگران سنديكاي شركت واحد است كه در آن علاوه بر اينكه به مجازات‌هايي با اتهام تباني عليه امنيت ملي و تبليغ عليه نظام محكوم شده‌اند به جهت شركت در اين اجتماع هم به مجازات شلاق و تبعيد به يكي از شهرهاي خراسان جنوبي نيز محكوم شده‌اند. افزون بر اين به مجازات تكميلي محروميت از شركت در سنديكاها و احزاب و گروه‌ها و همچنين ممنوعيت از داشتن لوازم ارتباطي مانند موبايل نيز محكوم شده‌اند. علاوه بر اين خانم نسرين جوادي نيز يكي از اعضاي هيات مديره سنديكاي كارگران آزاد به هفت سال زندان به اتهام تباني عليه امنيت ملي و نيز تبليغ عليه نظام و اخلال در نظم عمومي محكوم شده است. همين وضعيت در مورد كارگران در ساير نقاط كشور وجود دارد در حالي كه صرف نظر از اينكه مطابق قانون اساسي كشور (اصل 27) شركت در اجتماعات و راهپيمايي‌ها بدون حمل سلاح و به شرط اينكه مخل مباني اسلام نباشد آزاد است و تقريبا هرماه چندين مورد اجتماع مردم در مقابل مجلس شوراي اسلامي يا نقاط ديگر و در برابر سازمان‌ها و نهادهاي دولتي صورت مي‌گيرد و در هيچ يك از موارد اجتماع‌كنندگان را محاكمه و محكوم نمي‌كنند.

 به نظر مي‌رسد در شرايط كنوني كشور كه مردم زير فشار مشكلات اقتصادي قرار گرفته‌اند همه انگشتان به سوي كارگران دراز مي‌شود و آنان را مسوول اين شرايط مي‌دانند. در حالي كه كارگران اولين قرباني چنين وضعيتي از لحاظ معيشتي و بيكاري هستند. جالب اين است كه در بعضي از مراجع قضايي قضات شريفي با اين نوع رفتارها و اتهاماتي كه به كارگران منتسب مي‌شود عكس‌العمل نشان داده و در مورد اجتماع كارگران در روز كارگر، در برابر مجلس عنوان كردند آنها عليه امنيت ملي اجتماع و تباني نكرده‌اند و بلكه آنها براي مقابله با وضعيتي كه در شرايط كنوني پيش از همه و بيش از هر كس گريبان‌گير آنها شده است در اين اجتماع شركت كرده‌اند.

 لازم به توضيح است هيچ‌گونه گزارشي از سوي نيروي انتظامي و حافظ نظم عمومي در مورد اينكه اين اجتماع در مقابل مجلس باعث بي‌نظمي شده، منتشر نشده و از طرف ديگر حق شركت در اجتماعات و راهپيمايي‌ها مطابق اصل 27 قانون اساسي آزاد است و در تقويم رسمي كشور هم روز اول ماه مي ‌و تا يك هفته ، هفته كار و كارگر ناميده شده و اين روز به عنوان روز كارگر مورد احترام است و كارگاه‌هاي دولتي و خصوصي هم حتي تعطيل است.

در خاتمه توضيح اين نكته ضروري است اين روز هم در روزنامه‌ها عنوان شده ‌است. خانم مرضيه اميري به 10سال و نيم زندان و 148 ضربه شلاق محكوم شده است. باز هم يكي از اتهامات او تجمع در روز كارگر بوده است.

*ادامه اعتراضات نسبت به نحوه برگزاری آزمون سردفتری اسناد رسمی و اعلام نتایج با تجمع مقابل دادستانی تهران

روز چهارشنبه 6شهریور، اعتراضات نسبت به نحوه برگزاری آزمون سردفتری اسناد رسمی و اعلام نتایج با تجمع مقابل دادستانی تهران ادامه پیدا کرد.

بنابه گزارشات رسانه ای شده،آزمون سردفتری اسناد رسمی تیرماه سال ۹۷ پس از وقفه‌ای ۱۱ساله برگزار شد ولی همزمان با اعلام نتایج، موج گسترده اعتراضات به نحوه برگزاری و اعلام نتایج به‌راه افتاد.

این حجم متقاضی (پذیرش ۹۵۰ نفر از بین ۷۵ هزار متقاضی) و سال‌ها برگزار نشدن آزمون سبب شد کسانی که در آزمون موفق نبودند ابهاماتی را در خصوص آزمون مطرح کنند.

اهم ابهامات و اعتراضاتی که داوطلبان به آزمون سردفتری داشتند به‌شرح ذیل بود:

۱. اعلام نشدن شهرهای محل برگزاری آزمون تا چند روز قبل از روز آزمون که مشکلاتی را برای داوطلبانی که باید به این شهرها سفر می‌کردند پدید آورد.

۲. سپرده نشدن برگزاری آزمون به سازمان سنجش که نهاد قابل اعتماد در برگزاری آزمون‌ها به‌شیوه استاندارد است.

۳. رعایت نشدن نکات امنیتی در برگزاری آزمون مانند پلمب نبودن دفترچه سؤالات و کدگذاری نشدن دفترچه‌ها.

۴. منتشر نشدن دفترچه سؤالات و پاسخنامه رسمی.

۵. تأخیر در اعلام نتایج و عدم اطلاع‌رسانی مناسب در این خصوص.

۶. قرار دادن نتایج بر سامانه‌ای ابتدایی و غیراستاندارد که از روز اعلام نتایج تاکنون با قطعی‌ها و اختلال مکرر و طولانی مواجه است و  پاسخگو نبودن درخصوص ایرادات این سامانه.

۷. عدم انتشار کارنامه، رتبه، تراز و هرگونه اطلاعاتی که تشریح‌کننده نتیجه علمی داوطلبان باشد.

۸. اعلام اسامی برابر با ظرفیت تعیین‌شده، در حالی که با عنایت به وجود مرحله مصاحبه و گزینش، سازمان قانوناً موظف به اعلام اسامی داوطلبان بیش از ظرفیت بوده است.

۹. تغییر در ظرفیت شهرها و حذف یا اضافه شدن برخی شهر در مقایسه با جدول ظرفیت‌هایی که در زمان ثبت‌نام از سوی سازمان ثبت منتشر شد بدون صدور اطلاعیه و اصلاحیه.

۱۰. عدم توضیح درباره فرایند جایگزینی افرادی که در مرحله مصاحبه علمی و عقیدتی حذف خواهند شد. ۱۱. پذیرش هم‌زمان چند نفر از اعضای یک خانواده در آزمونی با بیش از ۷۵هزار داوطلب و حدود ۹۵۰ نفر ظرفیت.

همچنین معترضان معتقد بودند اعلام نتایج به‌شیوه‌ای غیرمعمول صورت گرفته و سکوت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باعث ایجاد ابهاماتی برای جامعه حقوقی کشور شده است.

پس از این اعتراضات رییس سازمان بازرسی کل کشور از ارسال پرونده مربوط به این آزمون به دیوان عدالت اداری خبرداد.اکنون این شکایت در دیوان در حال بررسی است.

*تجمع اعتراضی اهالی شهرمیداوود نسبت به کمبود آب شرب مقابل استانداری خوزستان

روز چهارشنبه 6شهریور،جمعی ازاهالی شهر میداوود شهرستان باغملک  در اعتراض به بحران آب شرب و قطعی‌های آب در چند روز اخیر،مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

فرماندار باغملک به خبرنگار رسانه ای گفت: در چند روز گذشته چاه تیغن؛ یکی از سه چاهی که آب شرب شهر میداوود و بیش از ۱۲ روستای کوچک و بزرگ را تامین می‌کرد به دلیل سوختن تلمبه خانه از مدار خارج شد و باعث افت فشار آب در شبکه شد.

وی افزود: عصر دیروز این چاه وارد مدار شد و با توجه به تعمیر شکستگی‌های مسیر، به زودی مشکل آب برطرف می‌شود.

*کشته وزخمی شدن 3کارگر درشهرستان بهار بر اثر ریزش آوار

عصر روز سه شنبه 5شهریور،بر اثر ریزش آوار یک ساختمان در منطقه گنج تپه از توابع شهرستان بهار یک کارگرجان باخت ودوکارگر دیگر زخمی وبه بیمارستان منتقل شدند.

*جان باختن یک کارگر کارخانه گچ سرخه براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر44ساله کارخانه گچ واقع در شهرستان سرخه حین کار از ارتفاع 8 متری سقوط وبه علت شدت جراحات در دم جانش را از دست داد.

*گیر کردن دست کارگر 18 ساله زیر دستگاه پرس

صبح روز چهارشنبه 6شهریور، دست یک کارگر 18 ساله حین کار در یک کارگاه صنعتی واقع در خیابان کریمخان زند تهران زیر 2 قطعه صفحه فولادی قدرتمند با میله های فولادی مابین آن گیر کرده و متاسفانه 2 میله فولادی وارد دست این کارگرجوان شد.

این کارگر آسیب دیده پس از رها سازی دستش توسط آتش نشانان جهت مداوا بوسیله امدادگران اورژانس به بیمارستان منتقل شد.

مصدومیت 9کارگر معدن زغال سنگ همکار درپی واژگونی وانت حاملشان

ظهر روز چهارشنبه 6شهریور،یک دستگاه وانت پیکان در40 کیلومتری محور راور - کوهبنان واژگون و10 نفر منجمله 9کارگر(28 تا 40 ساله) معدن زغال سنگ همکار مصدوم  و به بیمارستان علی ابن ابیطالب راورمنتقل  شدند.

*مرگ 159 نفر درسال 97براثر حوادث ماشین های کشاورزی

هرچند در ارائه آمار تلفات تصادفات کمتر به حوادث غیرترافیکی پرداخته می شود، ‌اما آمارها بیانگر آن است که در سال گذشته 159 نفر در حوادث رانندگی ماشین های کشاورزی به ویژه تراکتور جان باختند که تعداد قابل توجهی از این حوادث در مسیرهای خارج از راه و جاده (غیرترافیکی) اتفاق افتاده است.

به گزارش6شهریور اداره کل روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، در آمار تلفات حوادث رانندگی، عمده اطلاع رسانی مربوط به حوادث ترافیکی و خودروهای عمومی و شخصی است که مورد استفاده همگان است و در مسیرها و جاده های بین شهری یا درون شهری اتفاق می افتد. اما بخشی از این آمار نیز که از آن به عنوان غیر ترافیکی (محل وقوع آن خارج از راه و جاده است مانند زمین های کشاورزی، پارکینگ ها و ...) یاد می شود، تلفاتی را در بر می گیرد که توجه به آن ضروری به نظر می رسد.

یکی از این موارد تلفات ناشی از حوادث ماشین های کشاورزی است که در دو بخش ترافیکی (در حریم راه و جاده) و غیرترافیکی (خارج از حریم راه و جاده) اتفاق می افتد. بر اساس آمارهای موجود در سال گذشته (1397)، 159 نفر در حوادث ماشین های کشاورزی جان خود را از دست دادند؛ از این تعداد 85 نفر در خارج از راه و جاده و 74 نفر در جاده ها جان باخته اند.

واژگونی علت اصلی مرگ در حوادث ماشین های کشاورزی

علت اصلی مرگ افراد در حوادث ماشین های کشاورزی، واژگونی است. بر اساس آمارها از کل تلفات سال گذشته ماشین های کشاورزی، 74.3 درصد به دلیل واژگونی و 18.9 درصد به دلیل تصادف با خودروی دیگر جان خود را از دست داده اند.

سه چهارم فوت شده ها راننده هستند

آمارها نشان می دهد که سه چهارم کشته های ماشین های کشاورزی رانندگان این ماشین ها هستند. در سال گذشته از کل تلفات ماشین های کشاورزی، 119 نفر راننده، 32 نفر سرنشین و 8 نفر نامعلوم گزارش شده است.

بیشترین تلفات در آذربایجان شرقی

بیشترین تلفات ماشین های کشاورزی در سال گذشته در استان آذربایجان شرقی با 18 متوفی ثبت شده است. پس از آن استان های لرستان با 16 و خراسان شمالی با 14 متوفی در رتبه های بعدی قرار دارند.

مطابق این آمار استان های تهران، خراسان جنوبی، قم، هرمزگان و یزد طی این مدت هیچ تلفاتی از حوادث ماشین های کشاورزی نداشته اند.

عمده تلفات ماشین های کشاورزی مرد، متأهل و مسن هستند

از کل تلفات ماشین های کشاورزی در سال گذشته (159 مورد)، 148 نفر مرد و 11 نفر زن بودند. سه چهارم از این کشته شدگان (119 نفر) نیز متأهل بوده اند.

همچنین عمده این افراد در سنین بالای 50 سال قرار داشتند چنان که بر اساس آمارها 40.9 درصد از این تلفات بالای 50 سال و 35.3 درصد بین 30 تا 49 سال بودند.

نیمه اول، تلفات ماشین های کشاورزی بیشتر است

در سال گذشته 65.4 درصد از کل تلفات حوادث رانندگی ماشین های کشاورزی در نیمه اول سال جان باخته اند.

عوامل موثر در حوادث مربوط به تراکتور

تراکتور ها پر مصرف ترین ماشین ها در تمام مزارع هستند و بیشتر از هر عامل دیگری باعث صدمات کشنده در مزارع می شوند . گردش تراکتور و حرکت محور آن باعث بیشترین حوادث کشنده در کشاورزی می شود.

انواع حوادث تراکتور که استفاده کنندگان با آن مواجه می شوند عبارتند از:

1- واژگون شدن تراکتور

2- سقوط از تراکتور

3- له شدن زیر تراکتور (به غیر از زیر گرفتن)

4 - زیر گرفتن

5- تصادف با وسایل موتوری دیگر

بنا بر آنچه در آمارهای پزشکی قانونی دیده می شود، واژگونی، علت اصلی مرگ در حوادث ماشین های کشاورزی به ویژه تراکتور است که عمدتاً نیز راننده ماشین را به کام مرگ می کشاند بنابراین با توجه به اینکه دست پاچگی و خستگی از جمله عمده ترین علل بروز حادثه یا مرگ در این موارد به شمار می رود لذا به همه استفاده کنندگان ماشین های کشاورزی توصیه می کنیم ضمن آگاهی از خطرات کار با تراکتور، نسبت به استفاده از این ماشین آلات از مهارت کافی برخوردار باشند و در زمان خستگی بر میزان احتیاط خود حین رانندگی با این ماشین آلات بیفزایند و در عین حال از دستکاری ابزار ایمنی این وسایل نظیر ساختار حفاظتی در مقابل برگردان شدن اجتناب کنند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com