اعلامیه در باره:"مذاکره"سری احزاب ناسیونالیست کورد با جمهوری اسلامی، و تبرئه نقش منفی کومه له از جانب "نیروهای چپ و کمونیست"

حزب سوسیالیست انقلابی ایران
July 15, 2019

اعلامیه در باره:

"مذاکره"سری احزاب ناسیونالیست کورد با جمهوری اسلامی،

و تبرئه نقش منفی کومه له از جانب "نیروهای چپ و کمونیست"

 

 در باره بند و بست "و "مذاکره" سری اخیر چهار جریان تحت عنوان"مرکز همکاری احزاب کردستان ایران" و همچنین حضور و نقش کومله- سازمان کردستان حزب کمونیست ایران در این بازی جدید جمهوری اسلامی قبلا از کانل گفتگوی پخش شده با رهبری حزب، مواضع حزب سوسیالیست انقلابی بطور شفاف به اطلاع عموم رسیده بود. متن ترجمه فارسی آن گفتگوی تصویری نیز، تحت عنوان"معامله، بدو بستن، و "مذاکره" با حکومت اسلامی ممنوع!" در رسانه ها و شبکه های اجتماعی قابل دسترس شده است. در اینجا ضمن یاد آوری خطوط  کلی مواضع حزب، به دنبال اطلاعیه "نیروهای چپ و کمونیست" در قبال این رویداد و سکوت مطلق و معنی دارشان در رابطه با نقش و حضور "کومله- سازمان حزب کمونیست" در این مضحکه،  ضروری دانستیم  نظر خود را در این باره نیز به اطلاع عموم برسانیم:

 

١-همچنانکه پیشتر اعلام کرده بودیم، تن دادن نیروهای شرکت کننده در"مذاکراه" سری با جمهوری اسلامی نه تازگی دارد ونه باید با دید"خیانت" و "سازشکار" به آن برخورد نمود. ماهیت این نیروها و اهداف آنها  تنها از این طریق قابل  تعریف است. نه مذاکره و نه جنگ شان با حکومت مرکزی هرگز به منفعت و آزادیهای طبقه کارگر و به صف آزادی و برابری خواهی جامعه، از جمله در جامعه کردستان، ربطی نداشته و ندارد. "مبارزه"اینها هرگز به منظور پایان دادن به استبداد و استثمار و نابرابری و امر سرنگونی جمهوری اسلامی نبوده تا امروز از آشتی شان با آن حکومت هراسی داشته باشند. پایان دادن رفع ستم ملی در کردستان نیز هیچگاه ربطی به استراتژی سهم بری در اقتصاد و شراکت در قدرت دولتی اینها نداشته است و از طریق آنها  نیزحل نشده و حل نخواهد شد. گرفتن سهمی از جمهوری اسلامی و  شراکت در سیستم بورژوا-اسلامی به اسم "ستم ملی" و خلق کورد" و از راه توصل به سیاست"مذاكر،جنگ، مذاکره" و یا از راه دخالت نظامی و همکاری یک دولت ثالث، پرنسیب، اصول،  ماهیت و اهداف این جنبش و احزاب را بیان میکند. احزاب ناسيواليست و چپ ملیگرا درون جنبش ناسیونالیستی پشت پروپاگند "ملت كورد"، "جنبش کردستان"، جنبش انقلابی کردستان"، جنبش خلق کورد" و غیره پنهان میشوند تا مانند هر جنبش و حزب بورژوا-ناسیونالیستی و قومی- مذهبی دیگر در ایران و منطقه بتوانند با هزینه کردن از"مردم" و جان و مال شهروندان ، با حربه اینکه ‌"همه یک ملت هستیم" در جهت اهداف نهایی خود، که چیزی بیشتر از به قدرت رساندن و سهیم کردن یک اقلیتی از"مردم "، طبقه بورژواها، و یک جنبش خاص، جنبش عقب مانده و ضد آزادیخواهانه بورژوا-ملی و مذهبی کورد نیست، گام بردارند.

 

٢-حزب ما همکاری و یا امید بستن به سیاستهای امریکا، و همزمان هر نوع تلاش برای "مذاکره" و توهم پراکنی نسبت به ماهیت فاشیستی حکومت اسلامی را مخرب ارزیابی میکند، و هر دو رویکرد را خدمت به  بقای جمهوری اسلامی و علیه مبارزه آزادیخواهانه در ایران و کردستان میداند. به هربهانه ای چوب لای چرخ مبارزه جنبش طبقه کارگر و جنبش آزادیخواهی و برابری طلبی علیه حاکمیت سیاه جمهوری اسلامی و سرمایه داران  گذاشته شود باید با تمام قدرت افشا و ترد نمود‌. اصولا در مقاطعی با نفس"مذاکره"اپوزسیون بورژوائی با دولت مرکزی، که هیچ امر انقلابی در برنامه و سیاست شان وجود ندارد، امرسرنگونی دولت حاکم بورژوائی نیز در دستورش نبوده و نیست،  نمیتوان مخالفت نمود چنانچه چنین اقدامی پیامدهای سیاسی، مبارزاتی و اجتماعی مخرب و بازدارنده به دنبال نداشته باشد. اما مورد امروز این احزاب و دولت فاشیست اسلامی بدون تردید پیامدهای بسیار منفی و مخربی به دنبال دارد به همین دلیل ما  آنرا افشا  نموده و با آن مقابله خواهیم کرد. همانطوریکه به بند و بست  جناحهای رژیم برای فریب جامعه و کمک به تداوم عمر ننگین رژیم به درست بی تفاوت نبودیم و حقیقت ها را بر ملا و نمایندگی کرده ایم، ‌همچنانکه به  بند و بست و اهداف و عواقب دعوا و مذاکره دولتهای ایران و امریکا حول داستان هسته ای و دروغگوئی هر دو طرف مبنی بر "دفاع از مردم"، "دفاع از میهن" و در فکر "ملت" و "امنیت" شان هستند، آگاهگری و افشاگری نموده ایم و خواهان پرهیز جامعه از دنباله روی و امید بستن به سیاست  هر دو دولت ارتجاعی بوده و هستیم. به همان اعتبار موظف هستیم ماهیت و اهداف آشکار و پنهان پشت بند و بست و "مذاکره" احزاب ناسیونالیست را، که همواره در این نوع "مذاکره"ها به دلیل سیاست ارتجاعی که نمایندگی میکنند، هر بار این جنبش و  احزاب به این شیوه به سرنوشت یک جامعه بازی کرده اند، و با شکست و فرو رفتن خودشان در منجلاب  و باطلاق "حکومت مرکزی" متاسفانه  توانسته اند برای یک دوره طولانی کل جامعه و فضای مبارزاتی و انقلابی آنرا با خود به ناکجا آباد سوق بدهند، افشا و ترد نمائیم. از اینرو اکنون ما نباید اجازه تکرار این سناریو های ارتجاعی و ضد انقلابی یک مشت اپوزسیون نان به نرخ روز خور را بدهیم که به بهانه های مختلف در صدد تکرار بزدلانه همان تاریخ ورشکسته شان برآمده اند.  علل و مبنای مخالفت و حساسیت ما اساسا از این جا ناشی میشود و فکر میکنیم وظیفه هر نیرو و انسان مبارزی است این نوع اپوزسیون را در میان خود ترد و منزوی کند.

 

 ٣- بعلاوه،از نظر ما رهبری حاکم بر کومله کنونی،"کومله-سازمان کردستان حزب کمونیست ایران"، نه تنها در بخش اصلی این سناریوی سری ضد "مردمی" در یکسال و نیم اخیر سهیم و دخیل بوده بلکه به عنوان نیروی که ادعای چپ را در جامعه کردستان دارد بیش از احزاب رسمی بورژوازی کورد در این باره مقصر و مسئولیت دارد. توهم آفرینی  بسیار مخرب که حول این نوع رویداد و"رد نکردن اصولی مذاکره" نسبت به جمهوری اسلامی پخش گردید، پیام توهم آفرین ناسیونالیستی که در توجیه این رویداد پخش گردید، وپرهیز از هر گونه مخالفتی با سیاست احزاب بورژوا- ناسیونالیست شریک در پروژه "مذاکره"، اینکه گویا "احزاب کوردی" به دنبال "حل مسئله کورد هستند"، رژیم با  احزاب "فعال کردستان" تماس گرفته! و غیره را وقتی از زبان نیروی که خود را چپ می داند شنیده ایم، به مراتب  منفی تر و فاجعه آمیزتر باید تلقی نمود برای جنبش طبقه کارگر و جنبش سوسیالیستی و برای کل جامعه کردستان. نباید با هیچ بهانه و توجیهاتی این نوع سیاست ضد سوسیالیستی که معمولا دبیر اول آن سازمان در پوشش "دیپلماسی" بخورد سازمان شان و جامعه میدهد پذیرفته شود. ما کلیت سیاست "کومله -سازمان حزب کمونیست ایران" را در این رویداد منفی و غیرانقلابی ارزیابی نموده ، آنرا محکوم میکنیم، خواهان تجدید نظر شفاف و صریح در این سیاست ناسیونالیستی هستیم.

 

٤- در باره اطلاعیه مشترک"نیروهای چپ و کمونیست" به این مناسبت، که امضای"حزب کمونیست ایران"، همان کومله، را هم زیرش دارد!، شاهد یک موضع گیری  کاملا غیر سوسیالیستی و یک سکوت معنی دار کاسب کارانه غیر سیاسی هستیم. در برخورد به  نقش یک سال و نیم کومله و مواضع کنونی آنها در این باره، که خود رهبری کومله علنا اعلام کرده اند در این"مذاکر"سری حضور داشته اند، اول به آنها مراجعه شده، در دو جلسه اش حضور داشته اند، "شروط گذاشته اند برای جمهوری اسلامی"، یک کلمه هم ننوشته اند. نمیتوان اطلاعیه "مشترک" علیه پدیده ای مهمی منتشر کرد، که بخش اصلی و"توده ای"جبهه "آلترناتیو سوسیالیستی" همان "نیروهای چپ و کمونیست" در آن شریک و دخیل بوده و نقش منفی داشته اند، اما هیچ موضعی در قبال آن گرفته نشود و به مردم هم بگوئید شتر دیدی ندیدی!.  این سیاست و موضع نگرفتنها عملا در راستایی منافع خط راست و ناسیونالیستی بند و بست سری با جمهوری اسلامی است که ظاهرا بخاطر حفظ "اتحاد" فرقه ی خود منافع طبقه و جنبش سوسیالیستی  آشکارا نادیده گرفته شده است. این سیاست، یک سیاست "چپ و کمونیستی" نیست!، شتر سواری دولا دولا است. نفعش برای طبقه کارگر و جنبش کمونیستی به اندازه  سیاست کومله- حزب کمونیست در این رویداد غیر انقلابی و ضد سوسیالیستی همسو با احزاب بورژوا- ناسیونالیست است.

 

 بنظر میرسد فشار اتحاد خط سیاسی راست حاکم بر رهبری جدید "حزب حکمتیست" که با کومله و حزب کمونیست  یک پیوند عمیق سیاسی- فرهنگی و جنبشی دارند چنان سنگینی کرده است بر بقیه "نیروهای چپ  و کمونیست" که حاضر باشند با جریاناتی اطلاعیه مشترک بدهند که بخشی از تشکیلات و یاران آنها در "جبهه کردستان" فعال و دخیل در داستان "مذاکره" با جمهوری اسلامی بودند. همین خط التقاطی فکری- جنبشی در بین این طیف از نیروهای " چپ" چنان عمیق است که علاوه بر موضوع مذاکره در تفسیر اوضاع سیاسی ایران نیز به کجرا میروند و مشخصا آشکارا سیاست ارتجاعی"... تنگ تر شدن حلقه تحریم های اقتصادی و تشدید انزوای بین المللی، بحران سیاسی­... جمهوری اسلامی را بیشتر در تنگنا قرار داده است..." را به عنوان عامل مثبتی در کنار دیگر فاکتورهای مبارزاتی در داخل کشور قرار داده اند و از آن نتیجه تسریع مبارزه سرنگونی جمهوری اسلامی گرفته اند، موضع  متوهم آمیز وراستی که مکمل سکوت راست روانه شان در قبال عملکرد رهبری کومله است. همین خط سیاسی  بخشا به دلیل "سازشکاری" خواندن احزاب مذاکره کننده در قبال "جنبش مردم کردستان" (انگار احزاب کورد از  مریخ آمده اند و تعلقی به "جنبش مردم کردستان" ندارند.!) به مخالفت با "مرکز همکاری احزاب کوردستان ایران" پرداخته اند. این سیاست نیز در چهارچوب مواضع راست و پوپولیستی  و ملی گرایانه خط ناظر بر کلیت این چپ است. ما  این سکوت هدفمند غیر کمونیستی "نیروهای چپ و کمونیست" را در قبال سیاست و نقش رسمی کومله حزب کمونیست ایران را محکوم می کنیم. این نوع سیاست و "معامله" و سکوت ها را به اسم چپ و کمونیست، که  این هم  نوعی دیگری از بند و بست است، زیانبارتر از"مذاکره" سری احزاب بورژوازی و ناسیونالیست کورد به حال خودآگاهی طبقاتی جنبشمان و به حال تداوم  مبارزه انقلابی و سوسیالیستی در راه سرنگونی کلیت جمهوری اسلامی و نظام سرمایه داری میدانیم. سیاست کمونیستی یعنی شفافیت، صداقت و در نغلتیدن در دیپلماسی بازی و "اتحاد" بازیهای بورژوائی!

 

کارگران و آزادیخواهان جامعه کردستان و ایران را فرامیخوانیم  با تمام قدرت کلیه نیروهای که در یکسال و نیم اخیر بطور مخفیانه با حکومت فاشیست اسلامی وارد معامله و "مذاکره" شده اند رسوا نمایند و سرنوشت خود را از آنها جدا نمایند.  همه را فرامیخوانیم برای تحقق اهداف و مطالبات سرکوب شده چهل ساله خود هر چه بیشتر به سیاست و صف سوسیالیستی کارگران و ازادیخواهان به پیوندن!، این  تنها راه رهائی قطعی از جمهوری جانی اسلامی و رسیدن به یک جامعه بری از ستم و تبعیض و نابرابری، و یک جامعه واقعا آزاد، برابر، مرفه و سوسیالیستی است!

 

حزب سوسیالیست انقلابی ایران

Iransocialist2017@gmail.com

٢٢ تیر ١٣٩٨ – ١٣ جولای ٢٠١٩

 

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com