اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان / تهیه و تنظیم: عزیزه لطفی

اخبار
May 15, 2019

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۵ اردیبهشت  ١٣۹۸،  ۱۵  مه  ۲۰۱۹ 

تهیه و تنظیم: عزیزه لطفی

 


خودکشی

با تاسف فراوان روز جمعه ۲۰ اردیبهشت ماه ۹۸ یک زن به اسم نسرین زمانی به زندگی خود پایان داد . علت خودکشی مشکلات خانواده گی عنوان شده است. نسرین در روستای دادانه در چم شار سنندج خاکسپاری شده است.


نه به خشونت علیه زنان

دو خواهر جوان اهل شهر سنندج توسط پدر و برادرشان بە طرز فجیعی بە قتل رسیدند.

برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، عصر روز چهارشنبە ١٨ اردیبشهت ٩٨ / ٨ می ٢٠١٩ دو خواهر بە نامهای شایستە و اسرا امینی بە دست پدر (فتح اللە) و برادرشان (عادل) بە قتل رسیدەاند.

خبرنگار هەنگاو در شهر سنندج اعلام کرد کە این دو خواهر در منزل پدریشان واقع در شهرک نایسر از توابع سنندج با ضربات چاقو بە قتل رسیدەاند.

شایستە ٣٣ سالە مادر ٢ فرزند می باشد کە مدتی پیش از همسرش جدا شدە و اسرا نیز ٢٢ سال سن داشتە است. تاکنون دلیل یا دلایل قتل این دو خواهر جوان روشن نشدە شدە است.

یکی از نزدیکان این خانوادە بە خبرنگار هەنگاو اعلام کرد، کە فتح اللە و عادل پس از قتل این دو خواهر خود را تحویل نیروهای پلیس دادەاند.

 

قتل زنان را به هر دلیلی نباید تحمل کرد

فعالین مدافع حقوق زن در شهر سنندج

جامعه آزادیخواه کردستان قتل زنان به دلایل ناموسی یا به هر دلیل دیگری را نباید تحمل کند. وظیفه همه انساتهای آزادیخواه و برابری طلب و مدافع حقوق زن است که در برابرتبعیض و تجاوزبه حقوق و قتل زنان سکوت نکند و از همه ابزارهای ممکن علیه فرهنگ مردسالاری و ضد زن به مبارزه بر خیزد. جامعه کردستان با وجود همه موانع و مشکلات ، نباید حیات خلوت و میدان تاخت و تازفرهنگ مرد سالار و زن ستیز باشد و از زنان قربانی بگیرد. به دنبال جندین مورد قتل زنان به دلایل ناموسی در ماههای گذشته در شهرهای کردستان ،عصر روز چهارشنبه ۱۸اردیبهشت دو خواهربه نامهای شایسته صاحب ۲ فرزند و اسرا خواهر او درشهرک نایسر سنندج توسط پدر و برادرانها با ضربات چاقووحشیانه به قتل رسیده اند و خود را تحویل پلیس داده اند.

ما فعالین مدافع حقوق زن در شهر سنندج ضمن محکوم کردن این اعمال جنایتکارانه ، نفرت و انزجار و اعتراض خود را به خشونت و قتل زنان به هر دلیلی اعلام می داریم و وظیفه خود می دانیم که ازهمه ابزارممکن علیه قتل و خشونت و تبعیض نسبت به زنان مبارزه کنیم و همه انسانهای شرافتمند و آزادیخواه را به مبارزه علیه زن ستیزی در جامعه کردستان فرا می خوانیم.

آزادی زن ، معیار آزادی جامعه است


هنگامه شهیدی در دادگاه تجدید نظر به حبس محکوم شد

روزنامه نگار، هنگامه شهیدی که به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از فعالیتهای اجتماعی و خروج از کشور محکوم شده بود، در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم صادره علیه این روزنامه نگار را عینا تائید کرد. این روزنامه نگار از تاریخ ۵ تیرماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد.

 

پروین محمدی آزاد شد

پروین محمدی در روز ششم اردیبهشت به همراه تعداد دیگری از کارگران در پارک جهان نمای کرج بازداشت شده بود که بدون هیچ نوع تفهیم اتهامی و همراه با هاله صفرزاده و علیرضا ثقفی از اعضای کانون مدافعان حقوق کارگر در بازداشت بسر میبردند.

برای هاله صفرزاده و علیرضا ثقفی نیز در دادسرای ناحیه یک کرج تأمین کفالت شده و چنانچه با پایان وقت اداری مواجه نشوند ایشان نیز از بازداشت آزاد خواهند شد.

پروین محمدی نائب رئیس هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، نماینده سابق کارگران صنایع فلزی شماره ۲ تهران و از اعضای مؤسس شورای کارگری بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی ( بستا ) می باشد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران آزادی پروین محمدی را به خانواده ایشان و سایر کارگران و بازنشستگان شادباش میگوید و ضمن محکوم نمودن هر نوع دستگیری و بازداشت و تشکیل پرونده های امنیتی و قضایی برای فعالین کارگری و سایر فعالین اجتماعی خواهان آزادی سایر بازداشت شدگان تجمع روز جهانی کارگر میباشد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- بیست و یکم اردیبهشت نودوهشت

 

هاله صفر زاده شد

فعال مدنی هاله صفرزاده که از تاریخ ۶ اردیبهشت‌ماه در زندان گوهردشت کرج تحت بازداشت غیرقانونی بود از زندان آزاد شد.

 

در بازداشتگاه چه میگذرد؟ افشاگری پریسا رفیعی، فعال دانشجویی درباره دوران بازداشت؛ از تهدید به تست بکارت تا کشیدن ناخن

پریسا رفیعی، فعال صنفی و دانشجوی جوانی که شهریور سال گذشته از سوی دادگاه انقلاب به هفت سال زندان محکوم شده بود، در یک نامه سرگشاده به شرایط فعالان سیاسی ایران در بازداشت پرداخته است.

پریسا رفیعی نوشته است که ضابطین امنیتی، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه، اشکال غیرانسانی و خشونت آمیز آزار زندانیان را به ویژه بر زندانیان زن اعمال می کنند؛خشونت‌هایی که همراه با بازی های روانی به منظور اعتراف گیری و پرونده سازی برای فعالین سیاسی به طورگسترده به کار برده می‌شود.

بازداشت در سلول انفرادی بی‌نام و نشان، بی‌خبری از دنیای بیرون، شکنجه‌های روحی و نبود دسترسی به وکیل در دوران بازپرسی و بازجویی از جمله مواردی است که پریسا رفیعی در این نامه به آنها اشاره کرده است.

در بخشی از این نامه پریسا رفیعی از گرفتن تست بکارت اجباری در دوران بازداشت خود نوشته است: "بازجوی پرونده با تایید و همراهی بازپرس پرونده به صورت کاملا غیرقانونی مرا برای انجام تست بکارت به پزشک قانونی واقع در خیابان بهشت اعزام کردند که با مقاومت قاطعانه‌ام علی‌رغم تهدیدها و فشارهای فراوان موفق به انجام آن نشدند. همچنین درخواست مصرانه من مبنی بر طرح شکایت از چنین روند غیرقانونی را نپذیرفته و مسکوت گذاشتند."

به گفته پریسا رفیعی پس از طرح پیاپی اعتراض نسبت به مسئله تست بکارت اجباری به او گفته شده است: "میخواستیم مدعی نباشی."

در بخش دیگری از این نامه آمده است که کارشناس پرونده با رد و بدل کردن نامه‌هایی همراه با تهدید‌های شفاهی به اعدام و ضرب و شتم، حتی ناخن کشیدن سعی در افزایش فشارهای روانی بر روی پریسا رفیعی را داشته است.پریسا رفیعی، دانشجوی ۲۱ ساله دانشگاه تهران از سوی دادگاه انقلاب به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

 

جلسه دادگاه تجدید نظر لیلا میرغفاری ، فعال حقوق زنان، برگزار شد.

روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت، جلسه دادگاه تجدید نظر از بابت اتهام اخلال در نظم عمومی بدون اطلاع‌رسانی قبلی در شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

لیلا میرغفاری توسط هم ‌پرونده‌ای هایش از تشکیل دادگاه مطلع شد و به دادگاه انقلاب مراجعه کرد. اما ماموران حفاظت دادگاه انقلاب از ورود این زن شجاع و مبارز به دادگاه به دلیل اینکه به ناخن‌هایش "لاک" زده بود جلوگیری کرده و گفتند باید دستکش خریداری کند.

لیلا میرغفاری این شرط را بهانه و نقض حقوق تلقی کرده و از پذیرش آن امتناع کرد. به همین دلیل، ایشان موفق به ورود به دادگاه نشد و دادگاه در غیاب میرغفاری و با حضور وکیل ایشان، محمد مقیمی، برگزار شد.

لازم به ذکر است که لیلا میرغفاری آبان ماه ۱۳۹۴ در یک تجمع اعتراضی مقابل زندان اوین همراه با هفده تن از فعالان جنبشهای اعتراضی بازداشت شده بود.

 

ایسکرا ۹۸۸

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com