اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان / تهیه و تنظیم: عزیزه لطفی

اخبار
June 05, 2019

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱۵ خرداد  ١٣۹۸،  ۵  ژوئن  ۲۰۱۹

تهیه و تنظیم: عزیزه لطفی

 

آزادی ناهید خداجو و حسن سعیدی

بدنبال کارزاری گسترده ناهید خداجو عضو هیات مدیره اتحادیه آزادی کارگران ایران و حسن سعیدی عضو سندیکای شرکت واحد از دستگیر شدگان روز جهانی کارگر بعد از ٣٣ روز حبس به قید وثیقه آزاد شدند. حزب کمونیست کارگری ضمن ابراز خوشحالی از آزادی آنها، خواستار بسته شدن پرونده قضایی تشکیل شده برای این کارگران است. پرونده های امنیتی تشکیل شده برای کارگران، معلمان و تمامی فعالین سیاسی باید فورا بسته و احکام حبس. آنان لغو شود.

 

کمپین در حمایت از زهرا محمدی

فعالان مدنی کردستان با انتشار بیانیه‌ای از راه‌اندازی کمپینی برای حمایت از زهرا محمدی، عضو بازداشت شده انجمن فرهنگی – اجتماعی نوژین خبر دادند.

در این بیانیه آمده است: در ادامه بازداشت فعالان مدنی، چند روز قبل، سه تن از فعالان شهر سنندج بازداشت که دو تن از آنان بطور موقت آزاد شدند و تا کنون سرنوشت زهرا محمدی، یکی از این بازداشت‌شدگان نامعلوم است.فعالان مدنی کردستان در این بیانیه اعلام کردند: ما به عنوان فعالان مدنی کردستان با راه‌اندازی کمپینی برای حمایت از فعالان مدنی به ویژه زهرا محمدی اقدام به جمع‌آوری امضا کردیم.

فعالان مدنی کردستان جمع‌آوری امضا برای حمایت از زهرا محمدی را گام اول این کمپین عنوان کردند و تأکید نمودند که در صورت عدم آزادی این عضو انجمن فرهنگی – اجتماعی "نوژین" مواضع خود را اعلام خواهند کرد.

روز دوشنبه ششم خردادماه، اعضای انجمن فرهنگی اجتماعی نوژین در مقابل دادگستری سنندج تجمع اعتراضی را برگزار و خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط زهرا محمدی عضو بازداشت شده این انجمن شدند. نیروهای اطلاعاتی از دادن پاسخی مشخص در رابطه با سرنوشت و محل نگهداری زهرا محمدی، عضو بازداشت شده انجمن فرهنگی اجتماعی نوژین خودداری می‌کنند.

روز یکشنبه پنجم خردادماه، دو عضو بازداشت شده انجمن فرهنگی اجتماعی نوژین به نام‌های ادریس منبری و ریبوار منبری اهل سنندج آزاد و زهرا محمدی دیگر عضو بازداشت شده این انجمن همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

 

ملاقات ناهید خداجو با خانواده

روز پنجشنبه ۹ خرداد ماه، پس از ۳۰ روز بیخبری، خانواده ناهید خداجو عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران با وی ملاقات کردند. به گفته خانواده که موفق به ملاقات کابینی با ناهید شده بودند وی از روحیه بسیار خوبی برخوردار بوده است. برای ناهید خداجو که در تجمع روز جهانی کارگر در مقابل مجلس دستگیر شده بود پیشتر قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی صادر شده بود که مورد مخالفت ناهید قرار گرفت اما علیرغم مخالفت ناهید خانواده اقدام به معرفی وثیقه می نمایند اما بازپرس پرونده با تغییر رأی اعلام کرده بود ناهید فعلاً باید در بازداشت بماند.

لازم به ذکر است که فرهاد شیخی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران، و همچنین عاطفه رنگریز، ندا ناجی، مرضیه امیری، حسن سعیدی و کیوان صمیمی از دستگیرشدگان روز جهانی کارگر هنوز در بازداشت به سر میبرند.


نسرین جوادی عضو هیأت مؤسس شورای کارگری بستا آزاد گردید

اعظم خضری جوادی ( نسرین جوادی)  از اعضای هیأت مؤسس بستا که روز جهانی کارگر در تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی دستگیر شده بود با قرار وثیقه آزاد گردید.

گرانی و تورم و بدنبال آن فقر و فلاکت روزانه افزایش میابد و کمر خانواده های کارگری زیر بار این همه گرانی خم شده است و وضعیت خانواده های بازنشستگان بسیار وخیم تر نیز میباشد اما اگر بخواهیم خواهان خواست و مطالباتمان شویم با دستگیری و زندان روبرو میشویم.

ضمن محکوم نمودن دستگیری بازنشستگان و کارگران، آزادی نسرین جوادی را به ایشان و خانواده محترمشان تبریک میگوییم و اعلام میداریم که ما بازنشستگان با متشکل شدن در شورای کارگری "بستا" حقوق و مطالبات خویش را قدرتمندتر پیگیری خواهیم کرد.


بازداشت صبا کُرد افشاری

صبا کُرد افشاری ۲۰ ساله و از مخالفین حجاب اجباری۱۱ خردادماه  در پی یورش مأموران امنیتی به منزلش بازداشت شد و او را به مکان نامعلومی منتقل کردند. او پیش از این نیز به همراه یاسمن آریانی بازداشت شده بود. پیش‌تر، قوه‌ قضاییه جمهوری اسلامی برای صبا کردافشاری و یاسمن آریانی، بخاطر شرکت در اعتراضات مردادماه سال ۹۷، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران و به ریاست قاضی مقیسه یک سال زندان صادر کرده بود. آنها پس از گذراندن ۷ ماه از مدت زمان حبس خود، شامل عفو شده و از زندان آزاد شده بودند.

 

وخامت وضع جسمانی نرگس محمدی بدنبال محرومیت دارویی وی در زندان اوین

شنبه یازدهم خرداد ماه ۱۳۹۸ ، تقی رحمانی ، همسر نرگس محمدی از وخامت وضع جسمی همسرش و محرومیت دارویی وی در زندان ، پس از انجام عمل جراحی که در روزهای گذشته انجام شده بود، خبر داد 
نرگس محمدی محبوس در زندان اوین پس از عمل جراحی و بازگردانده شدن به زندان دچار عفونت پس از عمل شده است. این عفونت به دلیل محرومیت از داروهای آنتی بیوتیک بوجود آمده است. وی روز سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه جهت انجام عمل جراحی هیسترکتومی (خارج کردن رحم) ، تحت الحفظ نیروهای امنیتی به بیمارستان منتقل و تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، او پس از عمل به زندان برگردانده شد. 

انتقال وی به بیمارستان در حالی صورت گرفت، که دادستانی تهران علیرغم پیگیری و درخواست مکرر خانواده و وکیل او با مرخصی استعلاجی درمانی وی مخالفت کرده بود. وی نهایتا در تاریخ ۵ خرداد ۹۸، علیرغم نیاز به مراقبت های پزشکی به زندان بازگردانده شد

وکیل مدافع نرگس محمدی ، محمود بهزادی راد با اعطای مرخصی استعلاجی به وی خبر داد و گفته بود که موضوع برای اتخاذ تصمیم نهایی به دادستان تهران ارجاع شده است. محمود بهزادی راد در اسفندماه ۱۳۹۷، از مخالفت رئیس بهداری زندان اوین با اعزام نرگس محمدی به بیمارستان خارج از زندان خبر داده و اعلام کرده بود که این امر غیرقانونی است زیرا رئیس بهداری زندان در جایگاهی نیست که بتواند بر خلاف دستور دادیار ناظر زندان عمل کند. نرگس محمدی طی این سال‌ها سه بار تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

 

وضعیت جسمانی نامناسب ناهید شقاقی در زندان اوین

ناهید شقاقی از اعضای بازداشت شده ندای زنان ایران پس از گذشت ۱۶ روز کماکان در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین تحت بازجویی بسر برده و وضعیت جسمانی وی نامناسب گزارش شده است.
بنابرگزارشات، وضعیت جسمانی ناهید شقاقی مدافع حقوق زنان و از اعضای ندای زنان ایران محبوس در بند ۲۰۹ زندان اوین به‌دلیل سابقه بیماری از ناحیه ستون فقرات و بازجویی‌های طولانی مدت نامناسب گزارش شده است. کاوه شقاقی برادر ناهید شقاقی طی یادداشتی درصفحه شخصی خود در اینستاگرام با اعلام این خبر نوشت: "خواهرم ناهید شقاقی پس از گذشت دو هفته از بازداشت همچنان در بلاتکلیفی بسر می برد و مسئولان زندان پاسخگوی مراجعات مکرر خانواده نیستند و این در حالیست که ناهید دارای سابقه آسیب دیدگی در ناحیه ستون فقرات است و در تماس آخرش از زندان از درد شدید در محل مهره ها و دنبالچه بعلت نشستن طولانی در طی بازجویی‌ها شکایت داشت". مأموران وزارت اطلاعات صبح روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ناهید شقاقی، مدافع حقوق زنان و عضو «ندای زنان ایران» را در منزل شخصی‌اش بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند. سارا شقاقی مادر ناهید شقاقی، در ویدئویی که پیش‌تر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد گفته بود: "دختر من چه جرمی مرتکب شده که او را برده‌اند، به جز اینکه به سیل‌زده‌ها و زلزله‌زده‌ها و بی‌سوادها کمک کرده".

 

تعیین زمان دادگاه رسیدگی به اتهامات گلرخ ایرایی و آتنا دائمی در پرونده جدید

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آتنا دائمی و گلرخ ایرایی در تاریخ ۱۸ خردادماه ۹۸ در دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد. در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، هفتم و هشتم خردادماه ، کیفر خواست پرونده جدید گلرخ ایرایی زندانی سیاسی سابق وآتنا دائمی  زندانی محبوس در زندان اوین پس از حضور در دادگاه انقلاب تهران به صورت جداگانه به آنها ابلاغ شد. این کیفر خواست در رابطه با پرونده جدیدی است که در دوران حبس و در زندان اوین به اتهام اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری علیه آتنا دائمی و گلرخ ایرایی باز شده بود. گفتنی است که گلرخ ایرایی و آتنا دائمی، در اعتراض به اجرای حکم اعدام سه زندانی سیاسی ، رامین حسین پناهی، زانیار و لقمان مرادی، در حین خواندن سرود در سالن ملاقات این عمل را انجام داده‌اند.

 

بحران آب در چابهار؛ ۳ دانش‌آموز حین برداشت آب آشامیدنی از گودال جان باختند

رییس اداره آموزش و پرورش بخش دشتیاری چابهار از مرگ ۳ دانش آموز بر اثر غرق شدن در گودال آب خبر داد و گفت:"این دانش آموزان از روستای “کموبازار” یا “ولی محمدبازار” هستند که برای برداشت آب به داخل “هوتگ” افتاده و غرق شدند"

 

شورای نگهبان با اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی بصورت مشروط موافقت کرد

شورای نگهبان با لایحه اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی که پیشتر توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود بصورت مشروط موافقت کرد. سخنگوی این شورا علت مشروط بودن موافقت با این لایحه را نادیده گرفتن سوابق کیفری افراد متقاضی تابعیت ایرانی اعلام کرده است.

 

مرند؛ بازداشت پدری که دختر ۳ ساله‌اش را مورد ضرب و شتم قرار داده بود

پدری که هفته گذشته در یکی از روستاهای شهرستان مرند اقدام به ضرب و شتم دختر سه ساله خود کرده بود توسط پلیس این شهر بازداشت و تحویل مرجع قضایی شد. این کودک در پی ضرب و شتم از بیمارستان مرند به تبریز و سپس به شیرخوارگاه منتقل شده بود


گزارشی از دیدار شیرین شمس بنمایندگی انقلاب زنانه با عفو بین الملل و فراخوان نه به حجاب اجباری
روز سه شنبه 7 خرداد 98، برابر با 28 مه 2019، شیرین شمس بنمایندگی از انقلاب زنانه در یک هیات سه نفره، با نمایندگان سازمان عفو بین الملل در شهر استکهلم دیداری داشت که بلافاصله و کمتر از دو ساعت بعد از آن، سازمان عفو بین الملل (امنستی اینترنشنال) فراخوان حمایت از زنان ایران و دفاع از مبارزه علیه حجاب اجباری در ایران با هشتگ #نه به حجاب اجباری داد.

در این جلسه، از طرف انقلاب زنانه به موضوع جنبش رهایی زن در ایران، مبارزه علیه حجاب اجباری و بازداشت فعالین حقوق زنان، همچنین مبارزات دانشجویان علیه وضع موجود و بازداشت فعالین این عرصه پرداخته و به سوالات نمایندگان امنستی درخصوص دلیل روند رو به افزایش بازداشت فعالین پاسخ داده شد.

همچنین لیستی از فعالین حقوق زن و عرصه نه به حجاب اجباری که در زندانند، فعالین دانشجویی دربند، اعضا نشریه گام در زندان و نیز بازداشت شدگان اول ماه مه با آخرین جزئیات وضعیت بازداشت، به نمایندگان امنستی ارائه شد.

خواسته ای که انقلاب زنانه از سازمان عفو بین الملل مطرح کرد، محکومیت جمهوری اسلامی در خصوص سرکوب فعالین و خشونت های قانونی و قضایی علیه فعالینی است که به دلیل حق خواهی، پشت میله های زندانند. شیرین شمس از امنستی خواست که طی مکاتبات کتبی با قوای سه گانه حکومت و رونوشت به مراجع بین المللی، جمهوری اسلامی را بدلیل نقض آشکار حقوق انسانی محکوم کرده و حکومتی که مسئولانش در مجامع بین المللی ادعا میکنند "در ایران زندانی سیاسی نداریم" را ملزم به پاسخگویی کنند.

همچنین خواسته شد که این سازمان برای آزادی فوری این فعالین اقدامی در دستور کار خود قرار دهد و در برابر وثیقه های سنگین که برای آزادی فعالین تعیین می شود واکنش نشان دهد؛ چرا که بسیاری از خانواده ها امکان تهیه وثیقه های سنگین ندارند، ضمن اینکه این وثیقه های سنگین به نوعی ضمانت گرفتن توسط حکومت است تا در هر زمان و هر مکان و به بهانه ای امکان بازداشت مجدد این فعالین را توسط نیروهای امنیتی فراهم میکند. در این دیدار فرامرز قربانی بنمایندگی از "کارزار پشتیبانی از کارگران ایران" و هوشیار سروش از طرف نهاد "فری دم نو/ الان آزادشان کنید" نیز ضمن اطلاع رسانی درباره کارگران و معلمان و فعالین این عرصه ها که در زندانند، این خواسته مشترک را مطرح کردند.

شیرین شمس از عفو بین الملل خواست قاطعانه از مبارزه علیه حجاب اجباری که امروز یک مبارزه فراگیر و تعیین کننده نه فقط در سرنوشت زنان بلکه در سرنوشت اکثریت جامعه است حمایت کند، همچنین خواست از مبارزات زنان در ایران که نیروهای قوی و محرکه، در صف مقدم و جزء سازماندهندگان و رهبران اعتراضات علیه وضع موجود بوده و هستند، با تمام قوا و امکاناتی که دارند دفاع کند.

فراخوان عفو بین الملل به حمایت از زنان در ایران با هشتگ #نه_به_حجاب_اجباری یک دستاورد مهم تاثیر گذار این دیدار بود. این سازمان قبل تر گزارشاتی در مورد مبارزه علیه حجاب اجباری در ایران تهیه و منتشر کرده بود، اما این اولین بار بود که سازمان عفو بین الملل (امنستی اینترنشنال) این فراخوان مهم را رو به جامعه جهانی اعلام کرد.


7خرداد98
28مه2019

ایسکرا ۹۹۱

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com