اخبار و گزارشات مهم کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت

عزیز آجیکند
May 11, 2019

اخبار و گزارشات مهم کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت

تهیە و تنظیم :عــــــــزیز آجیکند

 

بدون شک و با نگاهی کوتاە  بە اعتراضات کارگری در سطح ایران و بە خصوص در روزهای گذشتە چە قبل از اول ماە مە و چە بعداز ماە مە در میابیم کە جنبش کارگری وارد عرصە دیگری از مبارزه خود شدە است.

این روزها و ماها را باید روزها و ماههای اعتراضات کارگری در ایران نام برد  .با توجه به آمار و ارقام در دسترس، با اطمینان می توان گفت که بعداز رویدادهای هفتم دیماه سال ١٣٩٦به این سو تعداد و ابعاد اعتراض های کارگری هیچگاه به این اندازه و دراین سطح نبوده است. حتی در مقایسه با سال گذشته که شاهد روند افزایش یابنده اعتراضات کارگری بودیم، باز هم سال ١٣٩٨ را می توان استثنایی در این میان بشمار آورد. در طول سال گذشته   ١٧٠٠ مورد اعتراض کارگری در مراکز تولیدی و خدماتی و توسط بازنشستگان در بخش های مختلف، به وقوع پیوست. این رقم در مقایسه با سال  ٩٦ که بیشترین تعداد اعتراض ها را در سالهای پیش یعنی حدود ١٣٤٠ مورد را به خود اختصاص داده بود، نشان دهنده افزایش حدود ٢٧ درصدی است. به بیان دیگر، در این سال بطور میانگین هر روز ٥/٤ اعتراض کارگری به وقوع پیوستە است. این رقم در سال ١٣٩٥  حدود ٣ مورد و در سال ١٣٩٦ حدود ٥/٣ مورد بودە است.

بدون شک اعتراض های کارگری فقط از لحاظ تعداد اعتراض ها نیست که شایسته این نام گذاری باید باشد .  بلکه به این دلیل هم هست که برای اولین بار طی چند دهه گذشته، فضای سیاسی جامعه تحت تاثیر مبارزه کارگران در ایران قرار گرفتە است و مسئله کارگران در سطح وسیع مطرح شدە است  و اقشار و نیروهای اجتماعی مختلف به آن واکنش نشان دادەاند . در اینجا سعی میکنیم نگاهی بە پارەای از این اعتراضات داشتە باشیم .

  مـــراسم روز کارگر در بسیاری از شهرها و شهرکها،  از طرف کارگران و با یاری و همراهی دیگر اقشار به جان آمده از فقر و بیکاری و گرسنگی، در گردهمایی هایی با جسارت و اعتماد به نفس و بدون توجه به هشدارها و احضارهای نیروهای سرکوبگر و بدون توجه به فضای امنیتی، برپا شد و شیپورش در سپیدە دم اول ماە مە  با تمام توان دمیدە شد . در این گردهمایی ها که مستقل از نمایشهای فرمایشی ریا کارانهٌ و خرافی رژیم، انجام شد، ضمن گرامی داشت اول ماه مه به اوضاع نابسامان معیشتی اعتراض نمودە شدو تودەهای زحمتکش و کارگران و زحمتکشان خواهان بهبود وضعیت زندگی خود و هم طبقه ای هایشان شدند.

 روز شمار اعتراضات در ایران در هفتەای کە گذشت...!

 

تجمع اعتراضی کارگران روغننباتی قو

روز دوشنبه ١٦ اردیبهشت ماه، شماری از کارگران کارخانه روغن نباتی قو در اعتراض به تعطیلی کارخانه و عدم پرداخت دو ماه دستمزد معوقه خود مقابل این کارخانه دست به تجمع  اعتراضی میزنند .

 

تجمع اعتراضی چغندرکاران نقده

روز دوشنبه ١٦اردیبهشت ماه، شماری از چغندرکاران نقده در اعتراض به عدم پرداخت یک سال مطالبات معوقه خود مقابل کارخانه قند این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند.این چندمین بار است که چغندرکارران نقده دست به اعتراض زده و خواهان پرداخت مطالبات خود میباسند. چغندرکاران معترض گفتند تا کنون چندین بار در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدهای خود مقابل نهادهای مختلف دولتی دست به تجمع زده‌اند ولی هیچ پاسخی به آنها داده نشده است.

 

اخراج یکصد و چهل کارگر حوزه پتروشیمی

در حالی که سال ۹۸ توسط خامنه ایی، سال «رونق تولید»، نام‌گذاری شده است، در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، تنها در سه بخش و ظرف یک ماه، حدود ۱۴۰ کارگر از کار اخراج شده‌اند.

در پتروشیمی بندر خمینی، شرکت مهندسی موجان که مجری طرح احداث تصفیه‌خانه مرکزی این شرکت است، در حالی که از زمستان سال ۹۵ تاکنون، تنها حدود ۵۰ درصد پیشرفت پروژه داشته است، ۵۰ کارگر خود را به بهانه زیان‌دهی اخراج کرده است. در شرکت لوله‌سازی سدید ماهشهر در فاز یک منطقه ویژه اقتصادی این پتروشیمی، نزدیک به ۸۰ کارگر به بهانه زیان دهی شرکت مذکور اخراج یا در آستانه‌اخراج قرار گرفته اند. در شرکت پتروشیمی فارابی نیزحدود ۸ کارگر از مجموع ۳۵ کارگری که در معرض بیکاری هستند، به بهانه‌تخلف اداری اخراج شده اند.

 

اخراج یکصد و پنجاه کارگر کارخانه کشباف صفا

کارفرمای کارخانه "کشباف صفا" تولید کننده انواع پارچه تریکو واقع در ٧ کیلومتر جاده مخصوص كرج به بهانه اختلاف با سهامداران کارخانه را تعطیل و یکصد و پنجاه کارگر این کارخانه را از کار بیکار کرد.

این کارگران که دارای ٢ تا ٧  سال سابقه کاری می باشند در این خصوص می گویند، به دنبال شکایت آنها به شورای تامین فرمانداری تهران، این شورای رای به باز بودن کارخانه و بازگشت کارگران به سر کار را داده و اعلام کرده بعلت خصوصی بودن این کارخانه، تا زمان واگذاری کامل و اجماع در فروش هیچ کارگری نباید بیکار شود. آنها می گویند کارفرما اکنون به بهانه اختلاف با سهامداران از بازگشایی کارخانه و بازگشت کارگران به سرکارهایشان ممانعت می ورزد.

 

کشته و مسمومیت ٩ کارگر در محل کار

در جریان وقوع سه حادثه جداگانه در شهرهای "تربت جام، مهران و قزوین" دستکم دو کارگر جان خود را از دست داده و ٧ تن دیگر دچار مسمومیت شده اند.روز یکشنبه ١٥ اردیبهشت ماه یک کارگر ٤٥ ساله بر اثر ریزش دیوار درروستای موسی آباد واقع در شهرستان تربت جام جان خود را از دست داد. در حادثه دوم، یک دستگاه لودر در حین کار و دپوی شن و ماسه در شهر ستان مهران از ارتفاع سقوط کرده و راننده آن در دم جان خود را از دست داد. همچنین، ٧کارگر کارخانه کریستال سازی بلورک واقع در شهرک صنعتی البرز استان قزوین براثر نشت گاز آمونیاک مسموم و به بیمارستان منتقل شدند.

همچنین روز چهارشنبه ١٨اردیبهشت ماه، در جریان وقوع دو حادثه کاری در کاشان و نیشکر هفت تپه ٤ کارگر به شدت مصدوم شدند.دو کارگر ٢٢و ٢٤ ساله نقاش که برای شهرداری کاشان کار می‌کردند، حین رنگ‌آمیزی یک مخزن آب، به علت بخار حلال تینر محیط بسته دچار بیهوشی شده و به درون این مخزن ٤٤ متری سقوط کرده و مصدوم شده‌اند. همچنین دو کارگر نیشکر هفت‌تپه نیز بر اثر انفجار دیگ بخار در کارخانه مصدوم شده‌اند. در همین خصوص خانواده های این دو کارگر میگویند بعد از مراجعه به درمانگاه هفت تپه هیچ گونه همکاری توسط پزشک معالج و درمانگاه صورت نگرفت و مصدومان با وسایل شخصی به بیمارستان اهواز اعزام شدند.

همچنین در خبر دیگری میخوانیم : روز سه شنبه ١٧ اردیبهشت ماه، در جریان وقوع چند حادثه کاری در شهرهای زنجان و تهران، نهاوند و سرابله دستکم چهار کارگر کشته و مصدوم شدند.

در حادثه نخست، یک کارگر٥٠ ساله حین کار جوشکاری در یک ساختمان در حال احداث واقع در "شهرک پونک" زنجان براثر سقوط از طبقه چهارم،جان خود را ازدست داد. در حادثه دوم نیز، کارگر جوشکار ٤٥  ساله حین کار بر روی اسکلت فلزی ساختمان در حال احداث واقع در خیابان "کوهسار" تهران از ارتفاع سقوط کرد و از ناحیه پا، سر و دست دچار مصدومیت شدید گردید و به بیمارستان منتقل شد. در حادثه سوم، در پی وقوع انفجار و آتش سوزی در کارگاه شارژ مخازن گاز "ال پی جی" یک کارگر به شدت دچار سوختگی شد و به بیمارستان منتقل گردید. همچنین یک کارگر، هنگام ساخت استخر در شهرستان سرابله دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد.

 

تجمع اعتراضی زنان کارگر سازمان پسماند شهرداری اهواز

روز دوشنبه ١٦ اردیبهشت ماه، شماری از زنان کارگر سازمان پسماند شهرداری اهواز در اعتراض به کاهش دستمزدهای خود، مقابل ساختمان شورای شهر اهواز تجمع کردند.

به گفته این معترضان، مسئولین شهرداری اهواز علاوه بر کاهش سطح دستمزدها و عدم پرداخت آن، چندین ماه است که حق بیمه این کارگران را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرده است. آنها می گویند تاکنون چندین بار به شهرداری مراجعه کرده و خواستار دریافت دستمزدهای خود شده اند ولی هر بار با تهدید به اخراج به تجمع خود پایان داده اند. این زنان که اکثرا، زنان بی‌سرپرست یا بدسرپرست می باشند می گویند با این اوضاع بد اقتصادی و عدم پرداخت دستمزدها،توانایی خرید ابتدایی ترین مایحتاج زندگی خود و فرزندانشان را هم ندارند.

 

اعتصاب و تجمع کامیونداران اردکان

روز دوشنبه ١٦ اردیبهشت، جمعی از کامیونداران اردکان دست از کارکشیده وکامیون هایشان را درامتداد هم پارک و تجمع کردند.

رانندگان معترض علت این تجمع را عدم توجه به خواسته‌های خود از جمله اعتراض به "افزایش نرخ قطعات و لوازم‌یدکی، گرانی قیمت لاستیک و عدم توزیع آن بین رانندگان، افزایش سرسام‌آور قیمت روغن و پایین بودن کرایه حمل‌ونقل" اعلام کردند. آنها همچنین نسبت به "نبودن سهمیه گازوئیل برای خودروهای خود، خرابی جاده‌ها ، نحوه توزیع بار، عدم نظارت بر ارائه خدمات و رسیدگی به مشکلات توسط انجمن صنفی رانندگان به کامیونداران" اعتراض کردند.

 

تجمع اعتراضی کارگران خطوط ابنیه فنی راهآهن اراک

روز چهارشنبه ١٨ اردیبهشت ماه، شماری از کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن نواحی نورآباد و شازند اراک در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی خود دست به تجمع زدند.

این کارگران که تحت مسئولیت یکی از شرکت‌های پیمانکاری راه‌آهن مشغول کارند در خصوص تجمع خود می گویند، پیمانکار این شرکت از پرداخت دو ماه دستمزد ماه های پرداخت اسفند ۹۷ و فرودین ۹۸ به بهانه نبود نقدینگی خودداری می ورزد. آنها با برپایی تجمع در محل کار خود خواستار دریافت دستمزدهای معوقه و همچنین پرداخت چندین ماه حق بیمه خود به سازمان تامین اجتماعی شدند.

 

تداوم تجمع کارگران روغن نباتی قو

صبح روز پنجشنبه ١٩اردیبهشت ماه، برای چندمین بار کارگران روغن نباتی قو در اعتراض به تعطیلی این کارخانه و بلاتکلیفی کارگران دست به تجمع زدند.به گفته کارگران معترض، با گذشت دو سال از تعطیلی کارخانه روغن نباتی قو، هنوز زمان دقیق راه‌اندازی مجدد آن مشخص نیست. در این مدت تعداد زیادی از کارگران این کارخانه بازنشسته شده و کمتر از ١٠٠ نفر دیگر بدون امید به بازگشایی مجدد کارخانه، در انتظار بازنشستگی هستند. آنها می‌گویند اغلب بازنشستگان هنوز سنوات خود را دریافت نکرده‌اند. آنها افزودند، مدیران کارخانه دستگاه‌ها و املاک را فروخته‌اند و این وعده که در حال آماده کردن

مکان جدید برای کارخانه هستند، وعده‌ای تو خالی است.

 

عدم پرداخت ٩ ماه حقوق ویکسال حق بیمه کارگران شهرداری هندیجان

٩ ماه حقوق ویکسال حق بیمه کلیه کارگران شهرداری هندیجان،استان خوزستان،پرداخت نشده است.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ١٨ اردیبهشت،پرداخت نشدن حق بیمه کارگران شهرداری هندیجان  موجب تمدید نشدن دفترچه‌های تامین اجتماعی این کارگران وعدم بهره گیری از خدمات درمانیشان شده وبرای بازنشستگی تعدادی  ازاین کارگران ایجادمشکل کرده است.

 

در میان خبرها

قتل دو خواهر جوان توسط پدر و برادرشان در سنندج

دو خواهر جوان اهل سنندج توسط پدر و برادرشان به طرز فجیعی در نایسر سنندج به قتل رسیدند.

روز چهارشنبە ١٨ اردیبهشت سال ١٣٩٨ خورشیدی، دو خواهر با هویت "شایسته و اسرا امینی" به دست پدر و برادرشان به قتل رسیدند. این دو خواهر که یکی از آنها ٣٣ سال سن دارد و دیگری ٢٢ ساله می باشد، مدتی ست از همسر خود جدا شده و دارای یک فرزند بوده و دیگری ٢٢  سال سن دارد. این دو خواهر در منزل پدریشان واقع در شهرک نایسر از توابع سنندج با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده اند.بر اساس آمار صندوق جمعیت سازمان ملل سالانه حدود ٥٠٠٠ زن در قتل‌های ناموسی در جهان کشته می‌شوند.

 

قتل یک کولبر توسط نیروهای مسلح در نوسود از توابع کرمانشاه

براساس خبرهای منتشرشده، شب پنجشنبە یک کولبر در "نوسود" توسط نیروهای نظامی رژیم جمهوری اسلامی به قتل رسید.

در این شب نیروهای مسلح رژیم به دسته ای از کولبران در بلندی های سنگر در منطقه نوسود یورش برده و در جریان ضرب و شتم وتیراندازی، یک کولبر باهویت "هادی موسی زاده" ٥٠ ساله اهل روستای کلاش از توابع جوانرود، به سبب سقوط از صخره توسط نیروهای نظامی ایران جان خود را ازدست داد.

 

در سال گذشته خورشیدی ٦٧٨ نفر در حوادث حین کار جان خود را ازدست داده اند

براساس داده های مرکز آمار و وزارت کار، در سال گذشته ٩ هزار و ٩٩٦ کارگر دچار حادثه شده اند که از این تعداد ٦٧٨ نفر جان خود را از دست داده اند.

طی بررسی گزارش های کارگری منتشر شده در ١٢ ماه اخیر (١٠ اردیبهشت ١٣٩٧تا ١٠  اردیبهشت سال ١٣٩٨)، مرگ دست کم ٨٥١ کارگر در این مدت در پی حوادث کار ناشی از فقدان ایمنی محیط یا شرایط کار توسط رسانه‌ها یا سازمان‌های فعال در این حوزه مخابره شده است.

علاوه بر ٨٥١ حادثه منجر به فوت، تعداد ١٤٦٥  مورد مصدومیت ناشی از حوادث کار نیز به همین ترتیب توسط رسانه‌ها مخابره و توسط بخش آمار این نهاد گردآوری شده است.

برای درک بهتر این موضوع توجه کنید که سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد که ١٥ هزار و ٩٩٧ نفر در ١٠  سال گذشته (١٣٨٧ تا ١٣٩٧)، در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که ١٥ هزار و ٧٦٧ نفر از این افراد مرد و ٢٣٠ نفر زن بوده اند. بدین معنی که به طور متوسط در ده سال گذشته سالانه ١٦٠٠ نفر بر اثر حوادث کار جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس این آمار در حوادث کار عمده علت مرگ افراد سقوط از بلندی است. در ده سال گذشته ٤١.٥ درصد از کل تلفات حوادث کار ده ساله را کسانی که بر اثر سقوط از بلندی جان خود را از دست داده‌اند؛ در بر می‌گیرد.

ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ١٠٢  را به خود اختصاص داده که رتبه بسیار پایینی است.

منبع: شماره ٩٩ نشریه سوسیالیسم امروز

٢١ اریبهشت ١٣٩٨

١١ می ٢٠١٩

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com