چند خبرو گزارش کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت

عزیز آجیکند
May 18, 2019

چند خبرو گزارش کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت

 

تهیە و تنظیم : عـــــزیز آجیــکند

 

اخبارو گزارشات کارگری این هفتە را با اخراج کارگران کارخانە خوش نوش همدان آغاز میکنیم .

طی روزهای اخیر کارفرمای کارخانه خوش نوش همدان با حمایت رئیس بازرسی اداره کار و رئیس شوراهای اسلامی کار استان ٥٢ کارگر این کارخانه را از کار اخراج کرد.بە گفتە کارگران اخراج شده کارخانه خوش نوش همدان ، قرارداد آنها در کارخانە تمام شده است  زیرا مدیرعامل از کارگران قراردادهای سفید امضا می‌گرفت و به‌دلخواه خود، زمان آن را تعیین کردەاست و حقوق‌ها را هم دو یا سه ماه یک بار پرداخت کردەاست. بە گفتە آنها ، شوراهای اسلامی کار استان هم از وجود قراردادهای سفید امضا و سایر مشکلات شرکت پیش از اخراج کارگران اطلاع داشتەاست ، اما هیچ اقدامی در این خصوص انجام ندادە است و کارگران را بە حال وضع خود رها کردەاست و هیچ درخواستی را از کارگران تقاضا نکردەاند.

 

حوادث کار باز قربانی میگیرد

روز شنبه ٢١ اردیبهشت ماه، درجریان وقوع چهار حادثه جداگانه در شهرهای صومعه سرا، تهران، بهبهان و خراسان رضوی دستکم هفت کارگر کشته و زخمی شدند. در حادثه نخست، یک کارگر زن حین کار در شالیزاری واقع در روستای "اسفند" از توابع صومعه‌سرا براثر صاعقه جانش را ازدست داد و کارگر زنی دیگرمصدوم وبه بیمارستان منتقل شد. در حادثه دوم نیز یک کارگر جوان تبعه افغانستان در حین کار در یک چاه فاضلاب تالار عروسی در بهبهان به داخل چاه سقوط کرد جان خود را از دست داد. در حادثه سوم نیز یک کارگردر حادثه آتش سوزی یک سوپر مارکت واقع در اسکندری شمالی تهران دچار سوختگی شدید شد و یک آتش نشان مصدوم شد. همچنین در جریان واژگونی سرویس رفت و آمد کارگران شهرک صنعتی خیام در استان خراسان رضوی ٢ کارگر به شدت مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.همچنین طی روزهای گذشته، در سایه فقدان ایمنی محیط کار،  کارگری دیگر در گچساران جان خود را از دست دادە است  و ۲ کارگر دیگر نیز در تهران و مشهد مصدوم شدەاند.کارگر اول ۲۱ساله در گچساران حین خالی کردن بار از تریلی دچار حادثه شد وجان خود را از دست داد. کارگر دوم ۲۱ ساله‌در مشهد که در حال خالی کردن بار حامل دانه‌های روغنی از تریلی بود با باز کردن در تریلی و ریختن بار بر رویش مجروح و حین انتقال به بیمارستان بر اثر صدمات وارده جان خود را از دست داد. کارگر سوم نیز در حین کار در یک ساختمان در حال ساخت، به چاهی به عمق ۶ متر در قسمت پارکینگ این ساختنمان سقوط کرد و دچار مصدومیت شد.

 

در پی وقوع انفجار  دیگر در کارگاه ریخته گری "نگین ذوب" ابهر دستکم ٤ کارگر کشته و زخمی شدند. به گفته کارگران این واحد تولیدی، نبود امکانات ایمنی و نقص در یکی از دیگ‌های ذوب فولاد و پارگی زنجیر جرثقیل منجر به این حادثه شده است. در جریان این حادثه یک کارگر ۷۰ ساله به شدت دچار سوختگی شد و جان خودرا از دست داد و دو کارگر دیگر به دلیل شدت جراحات وارده به بیمارستان منتقل شدند. گفتنی است، سال گذشته نیز در این کارخانه یک حادثه کار منجر به مصدوم شدن سه کارگر شده بود.

 

تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به حجاب اجباری

نان، کار، آزادی،پوشش اختیاری، شعاری در پیوند جنبش کارگری با جنبش رهائی زن

دانشجویان دانشگاه تهران در روز دوشنبه ۲۳اردیبهشت١٣٩٨ طی اعلام فراخوانی که در اعتراض به قوانین سخت گیرانه حجاب اجباری ،صادر شده بود،تجمع مسالمت امیزی در مقابل پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار کردند که متاسفانه با ورود نیروهای بسیجی و ماموران امنیتی این تجمع به خشونت کشیده شد.

به گفته شاهدان در حالیکه دانشجویان معترض به حجاب اجباری که خواهان اختیار عمل در حق پوشش خود بودند به سمت سالن امفی تائتر دانشکده هنرهای زیبا می رفتندتا رئیس و معاون دانشگاه به آنها پاسخ دهند،بیرون درب امفی تائتر،درگیری و زد و‌خوردهایی از جانب نیروهای امنیتی و بسیج صورت گرفت.در ابتدا عده ایی لباس شخصی از بیرون دانشگاه به محیط آموزشی فراخوانده شده بودند تا فریاد حق طلبی دانشجویان را ساکت کنند اما با ادامه اعتراضات تعداد زیادی از افراد وابسته به حوزه علمیه و بسیج،برای مقابله و سرکوب دانشجویان وارد دانشگاه شدند و نیروهای امنیتی و بسیج به طرز وحشیانه به ضرب و شتم دانشجویانت پرداختند.

 

تجمع اعتراضی چغندرکاران مقابل کارخانه قند نقده

روز دوشنبه 23 اردیبهشت ماه، کشاورزان چغندرکار شهرهای نقده، پیرانشهر، اشنویه، بوکان و مهاباد که محصول خود را به کارخانه قند نقده تحویل می‌دهند، در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات خود مقابل این کارخانه دست به تجمع اعتراضی زدند.

به گفته کشاورزان معترض، کارفرمای این کارخانه هنوز بهای محصول سال ۹۷ آنها را پرداخت نکرده‌است.  بە گفتە معترضان عدم پرداخت کامل مطالباتشان، آن‌ها را با مشکلات اقتصادی روبرو کرده است. کشاورزان تا کنون بارها با خواست پرداخت مطالباتشان مقابل کارخانه تجمع کرده‌اند. کارخانه قند نقده در پی بارها تجمع اعتراضی کشاورزان، در نهایت بخشی از مطالبات سال گذشته آنان را پرداخت کرد اما از پرداخت ۳۸ میلیارد تومان باقیمانده مطالبات آنان سرباز زده است.

 

بیکاری بیش از سه هزار نفر در کارخانههای لرستان

افزایش بیکاری در استان لرستان تعطیلی و نیمه‌تعطیلی کارخانه‌های بزرگ لرستان، از جمله پارسیلون خرم‌آباد، فارسیت دورود، صدر فولاد لرستان، سامان کاشی بروجرد، ماشین‌سازی لرستان و کاشی جم بروجرد باعث بیکاری بیش از سه هزار نفر در این استان شده است.

 

تداوم تجمع کارگران شهرداری منطقه ٨ اهواز

روز دوشنبه ٢٣ اردیبهشت ماه، برای چندمین بار کارگران شهرداری منطقه ٨ اهواز در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود مقابل استانداری خوزستان دست به تجمع زدند.کارگران معترض با سردادن شعار خواستار پرداخت سه ماه دستمزد معوقه و ٢ ماه حق بیمه خود شدند. به گفته کارگران در شرایط سخت اقتصادی فعلی تامین مایحتاج زندگی با این حقوق کم نیز مشکل است و تاخیرهای چند ماهه در پرداخت حقوق ها باعث سخت تر شدن زندگی هم می شود. آنها افزودند، تاکنون وعده های بسیاری برای به روز پرداخت کردن حقوق ها داده اند اما تاکنون عملی نشده است.

 

تجمع اعتراضی کارگران معادن زغال سنگ البرز شرقی

روز چهارشنبه ٢٥ اردیبهشت ماه، کارگران معادن زغال سنگ البرز شرقی در اعتراض برآورده نشده خواسته هایشان دست به تجمع زدند. معترضان با برپایی این تجمع خواستار پرداخت چندین ماه دستمزد معوقه، حق اضافه کاری فروردین ماه خود شدند. آنها همچنین با در دست داشتن پلاکاردهایی نسبت به سطح نازل دستمزدهای خود اعتراض کردند. به گفته معترضان درحالی که کارگر در معادن جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شود ولی این کارگران از هیچ امکانات و تسهیلاتی برخودار نیستند و دستمزدهای آنها با این شرایط اقتصادی کفاف زندگی آنها را نمی دهد.

 

در مـــــــــــیان خــــبرها

برپایی تجمع در اعتراض به قتل زنان در شهر سنندج

صبح روز سه شنبه ٢٤ اردیبهشت ماه، در پی فراخوان به برگزاری مراسمی بر مزار دو خواهر مقتول در بهشت محمدی سنندج شمار زیادی از زنان و مردان آزادیخواه این با برپایی تجمع بر مزار این دو خواهر به قتل افزایش خشونت علیه زنان دست اعتراض کردند. معترضان با برپایی تجمع و در دست داشتن پلاکاردهایی و همچنین در دست داشتن عکس قربانیان ضمن محکوم کردن این عمل شنیع نسبت به کشتار زنان و دختران اعتراض کردند. در پی این تجمع نیروهای انتظامی رژیم بلافاصله در محل حاضر شده و سعی داشتند با تهدی به بازدشت زندان تجمع کنندگان را پراکنده کنند. ولی جمعیت حاضر با ادامه تجمع و سردادن شعار خشم و نارضایتی خود علیه قتل و کشتار زنان را به نمایش گذاشتند.

 

تجمع معلمان مریوان در حمایت از معلمان زندانی

روز سه شنبه ٢٤ اردیبهشت ماه، شماری از معلمان شهرستان مریوران با برپایی تجمع حمایت خود از معلمان بازداشتی را اعلام کردند.این معلمان با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضامین "جای معلم کلاس درس است نه زندان"، "لغو تمامی احکام ناعادلانه علیه فعالین صنفی" و " یاسر امینی آذر و دیگر معلمان دربند را آزاد کنید" نسبت به بازداشت معلم مهابادی "یاسر امینی آذر" سایر معلمان دربند اعتراض کردند.

 

مراسم گرامیداشت یاد قربانیان قتل های ناموسی در مریوان

روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه، مراسم گرامیداشت یاد قربانیان قتل های ناموسی, با حضور جمع کثیری از زنان و مردان آزادیخواه مریوان در قبرستان بهشت محمدی این شهر برگزار گردید. بنا به فراخوان فعالین کارگری و اجتماعی مریوان، ابتداء قرار بود این مراسم در قبرستان کولان برگزار شود ولی به علت ایجاد فضای امنیتی و میلیتاریزه کردن محل و ایجاد چندین پست ایست و بازرسی، مراسم در قبرستان بهشت محمدی این شهر برگزار گردید. در جریان این مراسم نیروهای رژیم بلافاصله در محل مستقر شده و با تهدید و زور سعی در متفرق کردن جمعیت داشتند. به دنبال بی اعتنایی تجمع کنندگان به تهدیدات ماموران و ادامه اعتراض، شماری از آنان ازجمله "دیمن فتحی، سمیه روزبه، محمد دانش، مژده مردوخی، هیمن کانی سانانی و حمید قبادی" بازداشت شدند.

 

حکم هجده سال زندان برای سه عضو کانون نویسندگان ایران

روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه، رای شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب به ناصر زرافشان و راضیه زیدی وکلای سه عضو کانون نویسندگان ایران ابلاغ شد.رضا خندان "مهابادی" و بکتاش آبتین دو عضو هیئت دبیران کانون و کیوان باژن عضو سابق هیئت دبیران به اتهام "تبلیغ علیه نظام" و "اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور" هر یک به شش سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند. در محکومیت این حکم‌ها کانون نویسندگان ایران امروز بیانیه‌ای منتشر کرد. در آن بیانیه، خواهان " لغو بی‌قید و شرط این حکم‌ها و مختومه اعلام کردن پرونده" شدند.

منبع: شماره ١٠٠ نشریه سوسیالیسم امروز

٢٨ اردیبهشت ١٣٩٨

١٨ می ٢٠١٩

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com