اخبارو گزارشات کارگری در هفتەای کە گذشت

عزیز آجیکند
June 06, 2019

اخبارو گزارشات کارگری در هفتەای کە گذشت

 

تهیەو تنظیم : عــــزیز آجـــیکند

 

اخبارو گزارشات مهم کارگری را با تیراندازی به سوی کارگران معترض در بندر خمینی آغاز میکنیم ..

ظهر روز پنجشنبه ۹ خردادماه، در جریان درگیری در اداره پایانه‌های حمل‌و نقل بندر خمینی، دو نفر از کارگران با شلیک مستقیم افراد ناشناس به شدت زخمی شدند. مدت‌هاست که تعدادی از کارگران شاغل در شرکت‌های ضدعفونی تانکرهای حامل مواد سوختی بندر خمینی، به تصمیم اداره کل پایانه‌های استان خوزستان مبنی بر صدور مجوز جهت ساخت دو سایت ضدعفونی در اداره پایانه‌های این بندر اعتراض دارند. معترضین می‌گویند: چنانچه این دو سایت در محل پایانه‌ها احداث شوند، ادامه‌کار آنها با مشکل روبرو می‌شود و کارفرما ناچار به تعطیلی و اخراج کارگران خواهند شد. در روند این اعتراضات، وقتی کارگران شرکت‌های ضدعفونی متوجه اقدام به ساخت این دو سایت می‌شوند، به‌عنوان اعتراض به پایانه‌ها مراجعه کرده و بین آنان و طرف مقابل درگیری رخ می‌دهد که در این درگیری، دو نفر از معترضین به‌وسیله اسلحه‌ی شکاری به‌شدت مصدوم و راهی بیمارستان می‌شوند.

 

جانباختن یک کارگر در نیشابور

به دلیل نبود امکانات ایمنی لازم در محل کار روز پنجشنبه ٩ خرداد ماه یک زن کارگر در حین کار در انبار ضایعات واقع در روستای بوجخک در نیشابور دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد. این زن کارگر هنگام کار، لباسش بین دستگاه فشرده سازی ضایعات پلاستیک گیر کرد و دستگاه وی را به سمت خود کشاند. در جریان این حادثه این کارگر به شدت مصدوم و به بیمارستان منتقل شد ولی به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

 

جانباختن دو کارگر در خوی

روز شنبه ١١ خرداد ماه، به دلیل نبود امکانات ایمنی لازم در محل کار دو کارگر در شهرستان خوی دچار حادثه شده و جان خود را از دست دادند. دو کارگر ٤٤ و 51٥١ ساله اهل بناب که برای کار به شهرستان خوی رفته بودند در حین گودبرداری در بلوار "خویی" دچار حادثه شده و زیر آوار مدفون شدند. این دو کارگر به دلیل شدت جراحات وارده در دم جان خود را از دست دادند.

 

مرگ ۳ کارگر در سایه فقدان ایمنی کار

روز یکشنبه ١٢ خردادماه، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، ۳ کارگر در شهرهای آبادان و زاهدان جان خود را از دست دادند.کارگر اول ٣٢ ساله که در فاز ۲ پالایشگاه آبادان مشغول به کار بود به دلیل سقوط از ارتفاع و شدت جراحات ناشی از ارتفاع جان باخت. حادثه دوم در یک کارگاه شیرینی پزی در شهر زاهدان دچار حریق شد که در این حادثه ۲ نفر بر اثر شدت جراحت ناشی از سوختگی جان خود را از دست دادند.

 

پایان موفقیت آمیز تجمع کارگران معدن سرب کوشک

اعتصاب و تجمع ١٤ روزه کارگران معدن سرب کوشک پس دادن وعده پرداخت مطالباتشان از سوی فرماندار با فق روز شنبه ١١خرداد ماه به پایان رسید. کارگران در صورت عدم تحقق وعده های مسئولین در خصوص پرداخت دستمزدهایشان، دست به اعتصاب گسترده تری خواهند زد.

 

بیکاری هزاران کارگر صنعت قطعه سازی در ایران

به اعتراف دبیر انجمن قطعه سازان  ایران، از مجموع حدود ۵۵۰ هزار کارگر شاغل در صنعت قطعه سازی، اکنون تنها نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر آنان باقی مانده اند.

 

تداوم تجمع کارکنان متروی تهران

روز شنبه ١١ خرداد ماه، کارکنان متروی تهران برای چندمین بار در اعتراض به بی توجهی مقامات به خواسته هایشان مقابل ساختمان شرکت بهره برداری مترو تجمع کردند. آنها با برپایی تجمع و سردادن شعار نسبت به "فسخ قراردادها و برون سپاری شرکت" اعتراض کردند. به گفته معترضان، مدیرعامل این شرکت قصد دارد با فسخ قراردادها و واگذاری شرکت به بخش خصوصی تمامی پرسنل این شرکت را به شرکت های خصوصی یا انتظامی انتقال دهد.

تداوم تجمع کارگران معدن کانی سیب نقده

روز شنبه ١١ خرداد ماه کارگران معدن کانی سیب در بیگم قلعه نقده برای دومین بار در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود دست به تجمع زدند.

 

تجمع اعتراضی کارگران پروژه البرز مال کرج

روز یکشنبه ١٢ خرداد ماه، کارگران پروژه البرز مال کرج در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی مقابل ساختمان مرکزی بانک سامان واقع درخیابان ولی عصرتهران تجمع کردند.

 

پروژه البرز مال که در زیربنای ۲۳۳ هزار متر مربع در شهر کرج در حال ساخت بوده، حدود ۴ ماه است که به دلبل بدهی های زیاد توسط بانک سامان پلمپ و متوقف شده است. بنا به گفته معترضین، پروژه البرز مال اولین پروژه بزرگ تجاری در استان البرز حصارک می‌باشد در تاریخ دوم اسفند نود و هفت این پروژه به صورت کامل در اختیار بانک سامان قرار گرفت. گفتنیست کە کارکنان این پروژه به مدت یک سال و نیم است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.

 

اخراج ۱۰کارگر در پتروشیمی فارابی

روز یکشنبه ١٢ خرداد ماه، پتروشیمی فارابی دستکم ۱۰ تن از‌نیروهای قراردادی را اخراج کرده است.

این شرکت در مدت اخیر به بهانه مشکلات مالی اقدام به اخراج کارگران خود کرده است. گفتنی است، این کارگران در حالی از کار اخراج شده اند، که هر کدام دارای چندین ماه دستمزد معوقه می باشند و برخی از کارگران اخراج شده ممانعت شده است از دریافت بیمه بیکاری محروم شده اند.

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com