دیدگاه چند جانبه گرا در موضوع بارش شدید ، سیل و مصائب "طبیعی" در ایران

سعيد صالحى نيا
March 31, 2019

salehinia@aol.com

مقدمه:

متاسفانه چند روز از ابتدای سال 98  شاهد بارشهای شدید در ایران و سیل و خانه خرابی هزاران هزار مردم در 10 استان ایران بودیم و 5 استان دیگر هم الان در معرض این بلایا هستند.مردم هم دچار شوک شدند و هم طبیعتا علل این مصیبتها را رژیم جانی سرمایه در ایران می نامند .

رژیم بیش از اینکه به فکر مردم باشد الان از این ترس دارد که همین بلایا هم اتش قیام مردم را دامن بزند.لذا خودروهای سرکوبگرش را هم وارد میدان کرده تا مبادا تنفر روبه فزون مردم این بارشها را زمینه سرنگونی رژیم بکند!

کاملا منطقی است جامعه دیکتاتور زده که همه ابعاد زندگیش را حکومت کنترل می کند حالا از همان حکومت انتظار داشته باشد که این اتفاقها نیفتد و الانهم به داد مردم برسد.یک روانشناسی عجیبی است بین مردم و حکومت دیکتاتوری .

چون حکومتهای دیکتاتوری قدرت اتکا به خود را از مردم گرفته اند لذا در مقابل هر مسئله اجتماعی نگاهها رو به همان دیکتاتورهاست و انتظار از همانها! این یکی از نتایج دیکتاتوریهاست که با درهم شکستن قدرت مردم ، حس خودگردانی را هم می کشد و بجای اینکه شاهد باشیم نهادهای مردمی در چنین شرایطی وارد صحنه شوند ، امنیتی کردن مناطق مصیبت زده را شاهدیم.

در این مقاله سعی می کنم از دید چند جانبه نگر به معضل بارشهای اخیر و مصائب ناشی از آن نگاهی بیندازم طبیعتا این مسیریست که کار تخصصی می طلبد و امید است بتدریج از دیدگاه کارشناسی بهش بیشتر پرداخت:

 

(1)پدیده تغییرات جهانی آب و هوا (که سابقا بهش می گفتند گرم شدن اب و هوای جهانی)

از دید من تغییرات اب و هوائی در ایران و بارشهای اخیر را باید در بستر تغییرات آب و هوای جهانی بررسی کرد.

این تغییرات که در سطوح مختلف مثل آب و هوا، تاثیرات ثانویه آن در محیط زیست و زندگی انسانی چند دهه است تشدید و تسریع شده ، موضوع بررسی دانشمندان جهانست.

تغییرات آب و هوائی در سطح جهان همواره در زمین اتفاق افتاده و عوامل طبیعی متعددی (1) در این تغییرات دخالت داشته اند اما به دید دانشمندان ، تحولات اخیر آب و هوائی مستقیما به فعالیتهای انسانی مربوط است و سرعتی بسیار بیستر از تحولات قبلی دارد. چنانکه در طی چند دهه دارد چهره اکولوژیک کره زمین را تغییر داده و بیم این می رود که زندگی را برای اکثریت مردم کره زمین بسیار مشکل بکند.

تاثیرات فعالیت انسانی که تحت کنترل نظام سرمایه جهانی به الودگی محیط زیست به رشد گازهای گلخانه ای مثل دی اکسید گربن یا ازت ، به رشد سرسام اور استفاده از سوختهای فسیلی که نهایتا باعث گرمایش زمین شده است، تعییرات وسیعی که کشاورزی تخریب جنگلها ، رشد فرسایش زمین، الودگی اقیانوسها و تسریع اب شدن منابع یخ قطبهای کره زمین نمونه هائی از این تحولات هستند ، بتدریج دارد اثرات عجیب خود را روی زندگی انسان می گذارد.

طی 10 سال گذشته توسعه طوفانهای مهیب قاره ای ، تغییرات اب و هوائی در زمستان و تابستان ، خشکسالیها و قحطیها و بارشهای سرسام آور، آتشسوزیهای وسیع ؛ دارد بتدریج امار تلفات و خسارات انسانی را بالا می برد.

بنا به گفته دانشمندان ، "این تازه اول مصیبت است" و در دهه های آینده جهان شاهد گسترش این طوفانها و مصیبتها خواهد بود ، با بالا آمدن سطح آب اقیانوسها ، میلیاردها انسان باید شکل زندگیشان را عوض کنند، سطح وسیعی ازخشکیهای مسکون در معرض هجوم آب خواهند بود. شهر نشینی و کشاورزی دجار تهدید جدی خواهد بود.

از این روست که کشورهای متروپل از هم اکنون مراکز دولتی تحقیق و بررسی را در این موضوعات سازمان داده اند و کارشناسانشان سالهاست برای بررسی این تحولات روانه دنیا منجمله قطبهای زمین شده اند.

تغییرات آب و هوا لزوما به معنی "گرم شدن آب و هوا و کره زمین" نیست.می تواند به شکل تشدید زمستانها، جابجائی درجه حرارات در فصول مختلف ، طوقانهای غیر قابل پیش بینی اتفاق بیفتد.

بارشهای کنونی در ایران بخاطر وسعتی که دارند و بی سابقه بودنشان ، باید در این اشل بررسی شوند.

 

(2)نقش منطقه ای ایران در تحولات منفی آب و هوائی جهانی و نقش حکومتها:

طبیعتا ایران بعنوان یک کشور پیرامونی سرمایه داری نه در دوران پهلوی و نه دوران رژیم جانی کنونی ، نقش مثبتی در این زمینه نداشته که هیچ منابع الوده سازیش تخریب محیط زیست ، نابودی جنگلها و تهاجم همه جانبه به طبیعت ، گسترش بی رویه شهرسازی فاقد برنامه، سد سازیهای بی رویه، زدن چاه های عمیق بی رویه عامل خشکی دریاچه اورمیه ، الوده شدن بی سابقه دریای خزر، فروش اب اشامیدنی به کشورهای دیگر، خشکسالیها در جنوب ایران ، فروش منابع دریائی به سایر کشورها به قیمت تحریب محیط زیست ..الودگی بی سبقه شهرها بخاطر استفاده از سوختهای فسیلی .همه و همه نمونه هائی است که نشان می دهد مدیریت سیاسی ایران کوچکترین اهمیتی به این معضل رو به رشد منطقه ای و جهانی نداشته و لذا رسما بخاطر نابودی زندگی باید در دادگاه بین المللی حقوق انسان پاسخگو باشد.

 

(3)نقش مردم و عقب ماندگی فرهنگی اجتماعی در توسعه بحران محیط زیستی

چرخه بین تاثیرات منفی بین حکومت دیکتاتوری و عدم رشد فرهنگی اجتماعی مردم از عوامل شناخته شده ای است که معضلات محیط زیستی را تشدید می کند. رژیم اسلامی حتی از نهادهای مدنی مردمی برای دفاع از محیط زیست می ترسد و نظام سرمایه داری حاکم بر ایران بدنبال سود بیشتر هر روزه به تجاوز به حریم محیط زیست به الودگی بیشتر با دستهای خود مردم مشغول است.

چامعه مستاصل فقر زده سب شده برای گذران زندگی دیگر نمی تواند به محیط زیست فکر کند . و لذا این چرخه مرگبار ادامه می یابد.

نمونه دروازه قران شیراز چه بود؟ "خانه سازی بی رویه در بستر رودخانه" "جاده سازی در بستر رودخانه " لذا ؟ اب جاری شده نتیجه بارشها امکان چذب در زمین نداشت و منطقا؟ سبل امد و مردم را به بدبختی کشاند.

مردم طی این سالها کجا بودند؟ بله! خودشان با دستهای خودشان با نا اگاهی های خودشان صحنه های امروز را به کمک رژیم جانی ساخته اندو بطور واقعی هم مظلوم این صحنه ها هستند هم شریک این صحنه ها.

اینست کاری که دیکتاتوری می کند! جامعه را به سطحی تنزل می دهد که خودش خودزنی می کند آرام آرام!

 

(4)مصائب طبیعی ادامه خواهند یافت و تشدید خواهند شد چه باید کرد؟

 

آیا هنوز وقت هست که تحولات منفی آب و هوائی را در سطح جهان کنترل کرد؟ کارشناسان می گویند احتمالا ده تا بیست سال! اگر انسانیت نجنبد ، تحوالات موجود تشدید خواهند شد و برگشت پذیر نخواهند بود. از یکسو خشکسالیها از سوی دیر سیلابها ، بحران جهانی سرمایه با خودش دارد بحران جهانی محیط زیستی را به یدک می کشد.

نظام سیاسی اقتصادی اجتماعی دنیا عامل درجه اول رشد و تداوم این تعییرات دست ساخته انسان است. ابتدا این را باید نشان جامعه داد! اگر دنیا دور سود اندکی سرمایه دار بگردد نتیجه اش همینست که می بینیم!

لذا هرگونه تلاش برای بهبود وضعیت به افزایش سازماندهی مردم در سطح دنیا بر علیه نظام سرمایه بر علیه انحصارات بر علیه حکومتهای سرمایه گره خورده است.

اگر در اروپا و کشورهای متروپل(منهای امریکا!) حکومتها دارند در این معضل بازنگری می کنند دلیلش فشار مردم دنیاست.

از دید کارشناسان ، مجموعه فعالیتها و اسناد و توافقهائی که حکومتها الان برای کند کردن اثرات منفی اب و هوائی امضا کرده اند به هیچ وجه پاسخگوی معضل کنونی نیست و متاسفانه ساعت درد و بدبختی مردم مرتب دارد به دقیقه صفر نزدیک می شود.

در سطح منطقه ای، رژیم اسلامی از عوامل مهم تخزب محیط زیست است و به حق باید بعنوان عامل درچه اول انچه در سطح منطقه روی می دهد بازخواست شود. اهمیت سرنگونی انقلابی این رژیم و پایان نظام سرمایه داری همینجاست!

 

(5)پیوند دادن چنبش برای دفاع از محیط زیست برای حمایت از مصیبت زدگان حوادث کنونی با جنبش برای سرنکونی نظام سرمایه داری و اسلامی:

از دید من جنبش انقلابی و سیوسیالیستی باید روی پیوند مبارزه برای حفظ محیط زیست و منابف طبیعی برای هماهنگ کردن فعالیتهای انسانی با طبیعت و ایجاد زندگی موزون طبیعت گرا و انسانگرا با پایان نظام سرمایه داری تاکیید کند.

دنیای کنونی را نظام سرمایه داری سازمان داده و الودگی محیط زیست و تغییرات شدید اب و هوائی بدون این دستکاریها امکان پذیر نبود.

اگر گرایشات راست "اپوزسیون" تلاش دارند که اخوندها را عامل همه این بلایا بدانند باید ئروان را بر ملا کرد.تغییرات اب و هوای جهانی را با تعدادی اخوند عقب مانده در ایران نمی شود توضیح داد!

سازماندهی گروههای مردمی امداد به مصیبت زده ها را باید بعنوان بخشی از مداخله گری کمونیستی دید.این گروهها باید بتوانند به هسته های همیشگی دفاع از محیط زیست و منابغ طبیعی ارتقاع یابند.

جامعه باید از درون خودش هسته های خودگردانی را بسازد و هر حکومتی که بیاید این هسته های خودگران را باید برسمیت بشناسد و به حق نظارت و اعمال نظرشان گردن نهد.

 

امیدوازم این مباحث ابزاری باشد که جامعه درک همه جانبه نگر را بهتر بشناسد و در همه عرصه ها بکار گیرد.به امید روزی که شاهد این مصیبتها نباشیم.

 

منابع بیشتر:

 

(1)تعییرات اب و هوا در سطح جهان

https://www.globalchange.gov/climate-change

https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_change

(2)تغییرات آب و هوائی در ایران:

https://www.nationalgeographic.com/environment/2019/01/drought-climate-change-turn-iran-sistan-and-baluchestan-into-dust-bowl/

(2)نقد برنامه دنیای بهتر در موضوع حفاظت محیط زیست

http://monazere-siasi.com/%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1/447-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9-%D8%AD%D9%81%D8%A7%D8%B8%D8%AA-%D9%85%D8%AD%DB%8C%D8%B7-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%DA%86%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%DA%AF%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%9F-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%87%D8%B4%D8%AA%D9%85-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com