اخبار اعتراضات کارگری ٢۵ بهمن ماه ١٣٩٧

اخبار کارگرى
February 15, 2019

اخباروگزارشات کارگری 25بهمن ماه1397

- ازپنج شنبه اعتراضی فرهنگیان کشور چه خبر؟

*تجمع فرهنگیان بازنشسته وشاغل مشهد مقابل اداره کل آموزش و پرورش  استان خراسان رضوی

*تجمع فرهنگیان شاغل وبازنشسته ارومیه مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی

*تجمع معلمان سنندج مقابل اداره کل آموزش وپرورش استان کردستان

- ادامه اذیت وآزار کارگران معترض کارخانه هپکو اراک

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه روغن جهان نسبت به نداشتن امنیت شغلی ،عدم پرداخت5ماه حقوق وماه ها حق بیمه و وعده های توخالی مسئولان طرازاول استان مقابل استانداری زنجان

- نامه سرگشاده ده ها هزارکارگر پیمانکاری صنعت نفت دراعتراض به قراردادهای حجمی  وعدم تبدیل وضعیت و وعده های توزرد بهارستان نشینان

- تجمع رانندگان تاکسی سیاهکل دراعتراض به نابسامانی شغلی مقابل فرمانداری

- تجمع اعتراضی در سنندج  نسبت به خشونت علیه زنان

اخباروگزارشات کارگری – بیست وپنجم بهمن ماه1397

-ازپنج شنبه اعتراضی فرهنگیان کشور چه خبر؟

*تجمع فرهنگیان بازنشسته وشاغل مشهد مقابل اداره کل آموزش و پرورش  استان خراسان رضوی

صبح روز پنجشنبه بیست وپنجم بهمن ماه،جمعی از فرهنگیان بازنشسته وشاغل مشهد دست به تجمع  مقابل اداره کل آموزش و پرورش  استان خراسان رضوی،زدند.

تجمع کنندگان با دردست داشتن پلاکاردهایی اعتراضشان رانسبت به وضعیت معیشتیشان بنمایش گذاشتند وخواهان یکسان سازی حقوق شاغلین و بازنشستگان و هماهنگی حقوق کارکنان دولت شدند.

*تجمع فرهنگیان شاغل وبازنشسته ارومیه مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی

صبح روز پنج شنبه بیست وپنجم بهمن ماه، جمعی ازفرهنگیان شاغل وبازنشسته ارومیه دراعتراض سطح پایین حقوق  وکیفیت پایین آموزش درمدارس مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی،تجمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده،فرهنگیان بازنشسته ارومیه با در دست داشتن دست نوشته هایی خواهان پرداخت دیون خود ، اعمال 20 درصد حق مناطق عملیاتی درگیر برای بازنشستگان و آموزش و پرورش رایگان و باکیفیت برای کودکان و نوجوانان شدند.

*تجمع معلمان سنندج مقابل اداره کل آموزش وپرورش استان کردستان

صبح روز پنج شنبه بیست وپنج بهمن ماه،جمعی از معلمان شهر سنندج برای افزایش حقوق ولغوخصوصی سازی آموزش مقابل اداره کل آموزش وپرورش استان کردستان،اجتماع کردند.

برپایه گزارشات رسانه ای شده،معلمان حاضر در تجمع با بنمایش گذاشتن پلاکاردهایی اعتراضشان را نسبت خصوصی سازی وسطح پایین حقوق بنمایش گذاشتند

تجمع کنندگان به رسانه ها گفتند: تا زمانی که بودجه‌های لازم برای آموزش و پرورش در نظر گرفته نشود، نمی‌توان امید داشت که دانش‌آموزان از آموزش کیفی و رایگان بهره‌مند شوند.

- ادامه اذیت وآزار کارگران معترض کارخانه هپکو اراک

وکیل جمعی ‌از کارگران کارخانه هپکو:هفت کارگرکارخانه هپکو اراک، بابت اتهام «معاونت اخلال در نظم عمومی» و یک تن بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند که اجرای مجازات مذکور در متن رأی به استناد ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامی به مدت ۵ سال معلق و تعلیق شد که با اعتراض به رای صادره در دادگاه تجدید نظر تبرئه شدند و در خصوص اتهام برخی از آنها تحت عنوان تبلیغ علیه نظام که در دادگاه بدوی محکوم شده بودند، حکم‌نقض شده ولی این اتهام برای رسیدگی چون در صلاحیت دادگاه انقلاب است به این دادگاه ارجاع شده است.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ25بهمن،سید سعید میرمحمدی گفت: پانزده تن از کارگران شرکت هپکو اراک که در خرداد ماه سال جاری در اعتراض به معوقات مزدی و نامشخص بودن وضعیت شرکت دست به تجمع اعتراضی زده بودند، توسط شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری دو اراک جمعاً به ۲۴ سال و ۶ ماه حبس و ۱۱۱۰ ضربه شلاق محکوم شدند. احکام صادره که به صورت گروهی که در دادگاه بدوی صادر شده به مدت ۵ سال تعلیق شده بود.

میر محمدی بیان داشت: اسامی این کارگران، مجید لطیفی، بهروز حسنوند، حمیدرضا احمدی، امیر هوشنگ پور فرزانگان، مرتضی عزیزی، هادی فاضلی، ابولفضل کریمی، فرید کوهدانی، مجید یحیایی، امیر فتاح‌پور، یاسر قلمی، امیر فرید افشار، مهدی عابدی، علی ملکی و بهروز ولاشجردی اعلام شده است.

وی عنوان کرد: این کارگران در دادگاه بدوی به اتهام «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات و تظاهرات غیر قانونی» به یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم شدند.

وکیل برخی از کارگران هپکو گفت: علاوه بر آن هادی فاضلی، امیر فریدافشار و ابولفضل کریمی هر یک از بابت اتهام «معاونت در اخلال در نظم عمومی از طریق تحریک کارگران» به ۶ ماه حبس و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» هر یک به ۱ سال حبس محکوم شده بودند و همچنین بهروز حسنوند نیز از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

وی اضافه کرد: هفت تن از این کارگران، بابت اتهام «معاونت اخلال در نظم عمومی» و یک تن بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند که اجرای مجازات مذکور در متن رأی به استناد ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامی به مدت ۵ سال معلق و تعلیق شد که با اعتراض به رای صادره در دادگاه تجدید نظر تبرئه شدند و در خصوص اتهام برخی از آنها تحت عنوان تبلیغ علیه نظام که در دادگاه بدوی محکوم شده بودند، حکم‌نقض شده ولی این اتهام برای رسیدگی چون در صلاحیت دادگاه انقلاب است به این دادگاه ارجاع شده است.

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه روغن جهان نسبت به نداشتن امنیت شغلی ،عدم پرداخت5ماه حقوق وماه ها حق بیمه و وعده های توخالی مسئولان طرازاول استان مقابل استانداری زنجان

صبح روز پنج شنبه بیست وپنجم بهمن ماه، کارگران کارخانه روغن جهان دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی ،عدم پرداخت5ماه حقوق وماه ها حق بیمه و وعده های توخالی مسئولان طرازاول استان،برای باری دیگرمقابل استانداری زنجان جمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده،یکی از کارگران معترض کارخانه روغن جهان گفت: مشکلات روغن نباتی جهان به قوت خود باقی است و کارفرما هیچ اقدام مثبتی برای ادامه روند تولید علارغم مهیا بودن شرایط آن صورت نداده است.

وی درادامه گفت: منابع مالی کافی برای تهیه مواد اولیه تولید در این واحد وجود ندارد.

این کارگرافزود: یک سال است همه مسئولان وعده پیگیری می‌دهند؛ اما عمل نمی‌کنند. 5ماه معوقات حقوقی، مشکلات بیمه کارگران که ماه‌ها پرداخت آن به تاخیر افتاده و تامین مواد اولیه همچنان گریبان‌گیر این مجموعه است.

یکی دیگر از کارگران  اظهار کرد: قرار بود مسئولان استانی موضوع مطالبات مزدی‌مان را از طریق کارفرما پیگیری کنند و نتیجه را به اطلاع کارگران برسانند.

وی در ادامه درباره مشکلات خود و همکارانش گفت: طی چند روز گذشته سرویس ایاب ذهاب کارگران به دلیل معوق ماندن مطالبات راننده‌ها متوقف شده است. باتوجه به اینکه کارفرما برنامه‌ مشخصی برای پرداخت مطالبات معوقه مزدی و بیمه‌ای ما ندارد، با توجه به آنکه در آستانه سال نو قرار داریم، نگران افزایش معوقات مزدی و تامین هزینه‌های زندگی خود هستیم.

- نامه سرگشاده ده ها هزارکارگر پیمانکاری صنعت نفت دراعتراض به قراردادهای حجمی  وعدم تبدیل وضعیت و وعده های توزرد بهارستان نشینان

کارگران پیمانکاری صنعت نفت طی نامه ای سرگشاده خطاب به اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، اعتراضشان را نسبت قراردادهای حجمی  وعدم تبدیل وضعیت و وعده های توزرد بهارستان نشینان

،رسانه ای کردند.

دربخش های ازاین نامه که بیست وپنجم بهمن ماه رسانه ای شد،ازجمله آمده است:

اینجانبان قریب یکصد و بیست هزار نفر نیروی شرکتی (پیمانکاری یا ارکان ثالث) شاغل در شرکت‌های تابعه وزارت نفت اعم از شرکت ملی گاز، نفت، حفاری، پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و پتروشیمی‌ها؛ پس از آنکه طی مکاتباتی با معاونت پارلمانی و حقوقی وزارت نفت، ایشان دلیل عدم حمایت و توجه به مطالبات ما را تلویحاً ضعف قانون‌گذاری در حوزه نیروهای شرکتی عنوان کردند، از حدود دو سال پیش تاکنون در جهت برقراری عدالت سازمانی اینجانبان با مکاتبات متعدد مطالبات خویش از جمله تبدیل وضعیت و عقد قرارداد مستقیم با دستگاه متبوعه خود را طی ملاقات‌های حضوری، به بیش از هشتاد و پنج نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور انعکاس داده و از نمایندگان مذکور نیز قول مساعدت و همکاری گرفته‌ایم. لکن با کمال تاسف تاکنون به هیچ نتیجه عملی، قابل ملاحظه و ملموسی جز اظهارنظرهای متناقض برخی از نمایندگان در رسانه‌ها در مورد "طرح عقد قرارداد مستقیم با نیروهای خدماتی توسط دستگاه‌های اجرایی و حذف شرکت‌های پیمانکاری تامین نیروی انسانی"که آخرین بار در تاریخ۹۷/۰۹/۲۷ در دستور جلسه کمیسیون اجتماعی قرار گرفت، نرسیده‌ایم.

آنها در ادامه نامه از مجلس نشینان پرسیدند: آیا جای تعجب ندارد با گذشت تنها دو هفته از قرار گرفتن طرح مذکور در دستور جلسه، از آخرین وضعیت آن بی‌اطلاع بوده که در مورد سرنوشت آن در خبرگزاری‌ها اظهارنظرهایی متناقض بیان می‌کنند!؟ این طرح که شامل حال قریب پانصد هزار نیروی شرکتی شاغل در همه دستگاه‌های اجرایی در سراسر کشور می‌گردد، آنقدر کم اهمیت است که سرنوشتش ارزش به حافظه سپردن ندارد!؟

در ادامه این نامه طولانی ازجمله آمده است: جالب است بدانید وزارت نفت به جای پیشرفت دادن و ارتقای شغلی ما، اخیراً پیمان‌های تامین نیروی انسانی را حجمی نموده و هیچ گونه نظارتی نیز بر این موضوع علیرغم تذکرات مکرر ما صورت نپذیرفته است! جای سوال دارد که آیا در کل دنیا یک نیروی تحصیلکرده، با سابقه و با تجربه را بعد از سالیان سال خدمت، به لحاظ سازمانی ارتقاء می‌دهند و قراردادی یا رسمی نموده و به او ارج، بها و مسئولیت بیشتری می‌دهند یا اینکه وضعیت او را بدتر و او را حجمی می‌کنند و به جای پیشرفت، پسرفت می‌دهند؟

درادامه این نامه خطاب به مسئولان آمده است: لازم است تاکید کنیم پرسنل شرکتی با این قبیل تصمیمات هیچ امیدی به آینده ندارند و قطعا با این نحوه مدیریت و ترسیم آینده شغلی تاریک و فراهم شدن موجبات نا امیدی بین کارکنان شرکتی که بیش از ۸۰ درصد شاغلین در شرکت‌های تابعه وزارت نفت را تشکیل می‌دهند و عملا چرخ صنعت به دست توانمند آنها می‌چرخد، صنعت نفت چوب این بی‌تدبیری‌ها را در آینده خواهد خورد چراکه هیچ انگیزه و روحیه‌ای در نیروها برای بروز خلاقیت‌ها، نوآوری و تلاش مضاعف جهت بهبود وضعیت صنعت وجود ندارد. این سبک نوین مدیریتی مسئولین عزیز تنها مزیتش سرازیر نمودن کارگرانی سرخورده، عصبی، بی‌انگیزه و ناامید به جامعه خواهد بود که قطعاً اثری به شدت منفی بر جامعه به جا گذاشته و خواهد گذاشت.

نیروهای پیمانکاری صنعت نفت در ادامه آورده‌اند: آیا وقتی دو نفر همکار در یک اتاق در مشاغل هم ردیف و هم تراز فعالیت می‌کنند و عینا یک کار را نیز انجام می‌دهند، ولی یکی از آنها که رسمی یا قرارداد مستقیم است به چشم یک شهروند درجه چندم به دیگری که شرکتی است نگاه می‌کند، دیگر امیدی برای ما باقی می‌ماند که دستمان در کار نلرزد؟ این چه سبک مدیریت است که پیشرفت در آن بر اساس شایستگی نبوده و فقط باید شرکتی نباشی تا پیشرفت کنی؟ چرا با تبدیل وضعیت ما به قرارداد مستقیم ما را به پیشرفت سازمانی بر اساس شایستگی‌هایی که داریم امیدوار نمی‌کنید؟ چه دلیلی دارد نیرویی که در حال انجام فعالیتی مستمر در دستگاه اجرایی می‌باشد و به سی سال خدمت او در سازمان متبوعه‌اش نیاز است مستقیما با خود او قرارداد منعقد نگردد و با واسطه به او حقوقش را بپردازند؟

این کارگران در بخش پایانی یادآورشدند: ما می‌گوییم مبالغی را که به پیمانکار می‌دهید تا او به ما بپردازد را مستقیما به خودمان بپردازید، کجای این موضوع بار مالی برای دولت دارد؟ به این ترتیب هزینه‌های جاری دولت نه تنها بیشتر نمی‌شود بلکه کمتر شده وحقوق ما به دلیل حذف واسطه و دریافت مستقیم از سازمان متبوع خود، افزایش نیز می‌یابد.

- تجمع رانندگان تاکسی سیاهکل دراعتراض به نابسامانی شغلی مقابل فرمانداری

صبح روز پنج شنبه بیست وپنجم بهمن ماه،جمعی از رانندگان تاکسی سیاهکل دراعتراض به نابسامانی شغلی مقابل فرمانداری،اجتماع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده،رانندگان تاکسی معترض گفتند: شورای ترافیک سیاهکل چند ماه قبل مصوب کرد خودروهای پلاک شخصی خط سیاهکل - لاهیجان از ایستگاهی که برای آنها در ورودی شهر تعبیه شده مسافر جابجا کنند اما این رانندگان به این مصوبه بی توجهی کرده و در مناطق مختلف شهر سیاهکل مسافران را جابجا می کنند که این وضعیت موجب کسادی کار رانندگان تاکسی شده است.

- تجمع اعتراضی در سنندج  نسبت به خشونت علیه زنان

روزپنج شنبه بیست وپنجم بهمن ماه،جمعی از زنان ومردان با حضوربرسر مزارلیلا حسین پناهی و واقع درقبرستان بهشت محمدی سنندج اعتراضشان را نسبت به خشونت علیه زنان بنمایش گذاشتند.

فعالان حقوق زنان در سنندج خشونت علیه زنان را محکوم کردندآژانس کُردپا: جمعی از فعالان حقوق زنان در سنندج با حضور بر مزار "لیلا حسین‌پناهی"، خشونت علیه زنان را محکوم نمودند.

این تجمع با یک دقیقه سکوت به یاد همه زنان قربانی خشونت آغازشد و با ایراد سخنرانی وشعر خوانی دراعتراض به خشونت علیه زنان ادامه یافت.

این تجمع با قرائت بیانیه ای بپایان رسید.

قابل یادآوری است که لیلا حسین پناهی روز یکشنبه بیست و یکم بهمن‌ماه،درپارک کودک شهر سنندج توسط همسرش جلوی دیدگان حاضران با ضربات چاقو و آجر بە قتل رسید وازصحنه گریخت.

همچنین، سوما صلواتی روز دوشنبه بیست ودوم بهمن ماه، در منزل پدرش واقع در میدان نبوت شهرسنندج، دست به خودکشی زد و به زندگیش پایان داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com