اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان / تهیه و تنظیم عزیزه لطفی

اخبار
February 14, 2019

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان / تهیه و تنظیم عزیزه لطفی

 

مهاباد

روز ۲۰ بهمن ۹۷ یک خودروی پراید در حالی که دو سرنشین داشت، زیر آوار ریزش دیوار در مسکن مهر محلی سیدآباد مهاباد محبوس شد.(جانباختگان مازیار علوی و بفرین بهزادی یک زوج جوان که به تازگی ازدواج کرده بودند. ) دقیقا ۶ ماه پیش یعنی ۲۰ مرداد ۹۷  هیات مدیرە تعاونی ١٧ سید آباد مسکن مهر مهاباد طی نامەایی از عدم امنیت جانی و روانی مسیر رفت و آمد بدلیل انحراف و ترک برداشتن دیوان حائل این تعاونی، از مسکن و شهر سازی درخواست اقدام کردە بودند کە هیچ اقدامی صورت نگرفت تااینکه این حادثه رخ داد.

 

بازهم خشونت علیه زنان

مردی با چندین ضربه محکم آجر همسر را به قتل رساند و‌‌ سپس با ضربات متعدد چاقو کاری کرد که از مردن وی مطمئن‌ بشود و کارش را تمام کند.... زمانیکە مردم به کمک زن بیچاره شتافتند مرد قاتل با تهدید و حرفهای رکیک از کمک مردم بە زن قربانی جلوگیری کرد و گفت کە زن خودم است بە هیچکس ربط ندارد. .

 

کودک همسری؛

ورود دادستانی به موضوع ازدواج اجباری دختر ۱۱ ساله در ایلام

رها متولد سال ٨٥ است. به عقد با مردی پنجاه ساله در یکی از روستاهای اطراف ایلام به عنوان زن دوم، که دارای ۷ فرزند است درآمده است. دادستانی مرکز این استان با اشاره به تشکیل پرونده قضایی با ورود مدعی العموم، گفت که این اقدام بر اساس ماده ۵٠ قانون حمایت خانواده جرم تلقی شده و مرتکبین این اقدام غیرقانونی تحت تعقیب قرار خواهند گرفت. ماه گذشته کمیسیون حقوقی قضایی مجلس طرح ممنوعیت کودک-همسری را رد کرد. علاوه بر صدمات شدید جسمی و روحی یکی دیگر از عواقب ازدواج کودکان مواجه شدن با پدیده طلاق در این سنین است. دختر ۱۱ سالە ایلامی کە در ازای ۱٥ میلیون تومان او را بە عقد یک مرد ٥۰ سالە درآوردەاند. مرد، همسری دیگر و هفت فرزند دارد.

رها هنوز عادت ماهانە زنانە را تجربە نکردە اما هر شب رابطە جنسی را تجربە میکند. 

سهم رها از کودکی، بازی نیست.. رابطە با مردی ٥۰ سالە و گریەهای پی در پی آن است.

 

متولد اوین 

فیلمی از مریم زارع که قرار است در برلیناله به نمایش در آید و انتظار میرود که جوایزی را از آن خود کند.

مریم در زندان اوین متولد شده، ٢ ساله بوده که به همراه مادرش به آلمان آمده و سپس وقتی بزرگ شده، کم کم شنیده که زندگی او نرمال آغاز نشد و پدر و مادرش به او گفته اند که آرمانخواه و مبارز بوده ا ند. علیه حکومت پهلوی و سپس علیه حکومت اسلامی ایران ، مریم در اولین مصاحبه ای که از او خواندم، میگوید، معلوم است که حکومت پهلوی با جمهوری اسلامی تفاوتهایی داشته، اما حکومت پهلوی هم دیکتاتور بوده و والدین من برای یک زندگی انسانی و شایسته بشر در این قرن مبارزه کرده اند و از روز اول مخالف حکومت اسلامی بوده و زندانی میشوند و مادرم در زندان مرا بدنیا می آورد و این واقعه ای است که زندگی مرا تحت تاثیر قرار داده است. 

چند روز پیش نامه و پستی از دوستم آنجلیکا کتلهاک گرفتم که برایم نوشته بود، مینا من عضو هییت داوران برلیناله هستم و فیلمی در مورد ایران به اسم " متولد اوین" امسال نمایش داده میشود که فکر میکنم برایت جالب باشد. عکس و پوستر این برنامه را هم برایم پست کرده بود. 

از امروز البته مصاحبه با فیلمساز و هنرپیشه این فیلم مریم زارع شروع شده و یک مصاحبه مفصل او با روزنامه دی تسایت را همین الان خواندم، داستانی بسیار جالب و مهم و درست در روزهایی که همه در مورد انقلاب ١٣٥٧ و روی کار آمدن حکومت اسلامی ایران و جنایات این حکومت حرف میزنند این فیلم در آلمان و امیدوارم بعدها در کشورهای دیگر، گوشه ای از واقعیات در ایران و همچنین نسلی مبارز را نشان دهد که هنوز هم مبارزه میکند برای آرمانهای والای بشری. به مریم زارع درود میفرستم و امیدوارم بزودی بتوانم او را از نزدیک ملاقات کنم. فیلم را حتما بزودی خواهم دید.

بر گرفته از صفحه مینا احدی

 

مجازات زنان شورشی زندان قرچک با گرسنگی

همراه کارگران: تعدادی از زندانیان زندان زنان قرچک در تماس های خود به خانواده هایشان گفته اند که از روز اعتراض به آنها غذا نداده اند و زندانیان هرچه غذا نزد خود داشته اند جمع کرده و برای بند مادران که با کودکانشان زندگی می کنند فرستاده اند.گفته اند گرسنه ایم و به دادمان برسید

امروز به زندانیان زندان قرچک اجازه دادند که یک دقیقه با خانواده هایشان تماس بگیرند. تعدادی از زندانیان اطلاع داده اند که پنجاه نفر از زندانیان قرچک را به اوین انتقال داده اند و از سرنوشت شان بی اطلاعند و 25 زندانی را هم به انفرادی های قرچک برده اند.

به گفته فعالین حقوق زنان و کودکان، پس از درگیری و آتش سوزی، همچنین قطع وسایل گرمایشی زندان از روز جمعه، جان تعدادی از کودکان در زندان قرچک در خطر است اما خبری از این کودکان اسیر در دسترس نیست. به تخمین کنشگران حقوق کودک بیش از دوهزاروسیصد کودک بهمراه مادران خود در زندانهای ایران بدترین شرایط را تحمل میکنند.

 

وضعیت پروین محمدی 

بعد از هفت روز بیخبری مطلق از وضعیت پروین محمدی امروز به زندان اوین رفتم و به عنوان خواهرش جویای حالش شدم و درخواست ملاقات و تماس تلفنی کردم ولی پاسخشان این بود که همچنان ممنوع الملاقات است و تماس تلفنی را هم نپذیرفتند و تنها به اصرار من پول و لباس را قبول کردند و روشن شد پروین محمدی در بند دویست و نه زندان اوین میباشد

این کدام امنیت است که با ارتباط پروین با خانواده اش که نگران سلامتی او هستند برهم میخورد؟

 

کنسرت ماریا کری برای اولین بار در عربستان

 ماریا کری برای اولین بار در عربستان در نزدیکی مکه، اما علیرغم درخواست فعالان حقوق زنان از وی مبنی بر عدم اجرای کنسرت در اعتراض به سرکوب زنان در عربستان، ماریا کری این کنسرت را برگزار کرد

ایسکرا ۹۷۵


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com