جا پای نامبارک پنجم !

جا پای نامبارک پنجم !

هنگ کنگ به مدت ۱۵۶ سال تحت تسلط بریتانیا بود. جزیره هنگ کنگ درسال ۱۸۴۲ و در پی جنگ بین دو کشور به بریتانیا واگذار شد، و چین درادامه اراضی جدید هنگ کنگ را نیز به مدت ۹۹ سال به بریتانیا اجارهداد. هنگ کنگ از دهه ۱۸۴۰ میلادی تحت حاکمیت بریتانیا بود اما درسال ۱۸۹۸، بریتانیا و چین معاهده‌ای را امضا کردند که براساس آن،هنگ کنگ به صورت اجاره ۹۹ ساله در اختیار بریتانیا قرار گرفت. بریتانیا در سال ۱۹۹۷، هنگ کنگ را با فرمول «یک کشور – دو نظام» بهچین برگرداند.

هنگ کنگ سی و پنجمین اقتصاد بزرگ جهان با تولید ناخالص داخلیتقریباً ۳۷۳ میلیارد دلار است.از دسامبر سال ۲۰۱۸ سرمایه ای معادل۳۰٫۴ تریلیون دلار دارد. هنگ کنگ دهمین شرکت بزرگ تجاری در زمینهصادرات و واردات است و کالاهای بیشتری را با ارزش نسبت به تولیدناخالص داخلی خود تجارت می‌کند…

سال ۲۰۱۴ میلادی هزاران معترض به دولت محلی هنگ کنگ، و طرفداردموکراسی غربی با تحصن در مقابل دفتر لئونگ چون یینگ، رئیس ایندولت، خواهان استعفای او شدند. رئیس دولت محلی هنگ کنگ منصوب دولتچین است، و معترضان از لئونگ چون یینگ به عنوان سیاست‌مداری یادمی‌کنند که «بیش از حد» به دولت چین نزدیک است . اعتراضات همیشهادامه دارد …

تقابلی آشکار از طرف آمریکا سالها دیده میشود تا مثلا دموکراسیدرهنگ کنگ پیاده شود …

قرارداد اخیر چین با حکومکت اسلامی ایران برای کرایه جزیره کیش بهمدت ۲۵ سال … آنقدر بزرگ هست که چین بدون چراغ سبز ارباب بی مروتخطایی نکند..آمریکا حتی ادعاهای چین درباره دریای چین جنوبی راکاملاغیرقانونی می‌داند چه رسد به نقش حضور مارمولکهای چینی درهزاران کیلومتر آنطرفتر…

هرگاه رقبای جهانی مشغول چانه زنی میشوند از این نوع قدمهابرداشته میشود . روسها دریا گیرشان آمد و حالا چینی ها جزیره وفردا هر کس دیگر باشد … این تیترها نمیتواند نگران کننده باشد . نقشه سیاسی دنیا عوض میشود ولی نه آنطور که نشان میدهند . روس وچین در استتراتژی همیشه کنار آمریکا هستند و میدانند نباید کاریکنند به خاطر یک جنگل و جزیره و دریاچه … چوب خشک عمو سام بهکونشان برود . ولی در تاکتیک همیشه حاضرند توهمات حکومت اسلامی درایران را جلا بدهند و شیتیل خشک بگیرند .

توهم اینکه با تکیه به مشاوران دست راست و چپ کدخدای جهانی کمیبیشتر بمانند ! غافل از اینکه ماندن و دوام حکومت اسلامی در ایرانبه خاطر دادن جزیره و دریا به این و آن نیست ، به خاطر رضایت خودکاخ سفید است !

در کنار انواع سناریوهای ناسیونالیستی و وطن فروشی روحانییت ،میشود به سناریوهای دیگری هم فکر کرد … والا از نظر فرهنگی وسابقه تاریخی چینی ها چیزی برای به دست آوردن در خاورمیانه ندارند . به خصوص در دوران پساکرونا…

یک قرارداد ۲۵ ساله اگر جدی باشد اولین معنی اش این است کهحکومت اسلامی در ایران تا ۲۵ سال آینده به همین شکل میتواند بماند ! اینجا حیاط خلوت غرب است که با ۱۵۰ میلیارد دلار پول نقد نظمموردنظر خودش را چیدمان میکند ! چین و ماچین و روس که جای خود داردبزرگترشان هم باشد باید از تور ریزبافت آمریکا در نظم نوین جهانیبگذرد !

حالا شما باور نکن که چین مشغول پیدا کردن جایی برای پای پنجماست تا اگر مجبور شد هنگ کنگ را ول کند… کجا فرو کند ؟ فقط مطمئنباشید که حکومت اسلامی در ایران قرار نیست ۲۵ سال آینده را به همینشکل و ورژن شاهد باشد ! این یک مجموعه به هم پیوسته است که هر کداماز اجزاء معنی و کارکردشان را میشود آنالیز کرد . روحانییت وحاکمان در ایران یا خیلی اسکولند که فکر میکنند مثلا مستقل عملمیکنند و یا مخاطب را خیلی احمق میبینند ! روحانیت و حاکمان درایران برای ماندن نهایتا باید حلقه وصلشان ارباب بی مروت باشد . ارباب بیمروت هم برای ماندن همین جانورحاکم در ایران تا حالا تلاشکرده است منتها باید کمی سرش را به میل خودش اصلاح کند !

چینی ها در جریان بحران کرونا ثابت کردند که در اندازه و فهم وشعورو مسئولییت جهانی نیستند و هنوز اصغرند . بی مسئولتر از هیئت حاکمهچین حکومت اسلامی در ایران است ، اینها گوز اصغر هم نیستند !

۱۴٫۰۷٫۲۰۲۰
اسماعیل هوشیار