گفتگوى سوسیالیسم امروز با سلام زیجی در باره ویروس کرونا و راههاى مقابله با آن

گفتگو با سلام زیجی در باره ویروس کرونا و راههای مقابله با آن

متن گفتگوی صوتی روز هفتم اسفند ١٣٩٨/٢٧ فوریه ٢٠٢٠)

 

 پرسش: ضمن تشکر از شرکت رفیق سلام زیجی در این گفتگو از ایشان میپرسم سیاست حزب سوسیالیست انقلابی ایران درباره ی شیوع بیماری کرونا در ایران در چند روز اخیر که در حال تبدیل شدن به فاجعه بزرگی است و حکومت اسلامی  ضمن اینکه درباره ی آن دروغ می گوید  در مقابله با آن نیز ناتوان است، چیست؟

سلام زیجی: واقعیت این است فاجعه ای که اکنون دامن سی الی چهل کشور را گرفته است، به نظر میرسد اگر با کنترل دقیق و زودهنگام  و هزینه کردن گسترده  در مقابله با این ویروس همراه نباشد میتواند جامعه ی انسانی را با مخاطرات  بسیارجدی روبرو کند.در ایران همانطور که شما نیز اشاره کردید واقعیت این است که عملا به یک فاجعه تبدیل شده است!و با یک حکومت فاشیست که خودش ویروس کشنده ی است که چهل سال است به جان مردم ایران افتاده  نمیتوان به مقابله  بااین مخاطره رفت. اکنون نه تنها توان مقابله با این قضیه را ندارند بلکه با اخبار متناقض مسئولیتی که هر دولت معمولی بورژوازی هم قاعدتاً باید در قبال شهروندان خود قبول کند در جمهوری اسلامی انرا نمیبینم.

به هر حال جنبه ی پرشکی قضیه و اظهار نظر درباره ی آن به عهده ی متخصصین این رشته است. ما امیدواریم جامعه پزشکی، که متاسفانه جامعه ی پزشکی نیز در این نظام جهنمی سرمایه داری اساسا به دنبال بیزنیس و پول سرما یه گذاری و کسب سود هستند،با این وجود انتظار و امید ما این است که  در بطن  اینجهان پزشکی،  متخصصین و انسانهای  شرافتمند بیشماری پیدا بشوند که داوطلبانه و با شجاعت و بدور از قید و بندها و منافع ضد انسانی نظام پزشکی بورژوائی، برای مقابله با این بیماری خطرناک برخیزند و هر کاری که در توان آن هاست انجام بدهند. جهان انسانی چشمش را به آنها دوخته است!

اما در مورد خود جمهوری اسلامی و این نظام منبع صدها ویروس کشنده در جامعه، باید گفت مانند هر نظامی وقتی تمام سرمایه و منابع جامعه را در اختیار دارد، حداقل در چنین فاجعه هایی بخشی از آنرا به خود جامعه برگرداند و به داد مردم برسند، بهتر بگویم باید مجبور ش کرد آنرا به جامعه برگرداند. تجربه این نوع وقایع نشان داده ما جمهوری اسلامی ای مواجه هستیم که بقا و منفعت خود را بر هر پدیده دیگری ترجیح میدهد. جمهوری اسلامی نه در دوران فجایع زلزله که بار ها گریبان مردم ایران را گرفته نه در فاجعه های سیل و دیگر موارد هیچ هزینه ای برای حل این معضل ها اختصاص نداده است.  هنوزهم زلزله زدگان و سیل زدگان چندین سال قبل بدون جا و مکان  وامکانات هستند.  ازین رو به نظرمن نباید انتظار عجیبی از یک حکومت فاشیست که هیچ مسئولیتی را در قبال شهروندان خود قبول نمی کند  داشت. حکومتی که در همین یک ماه اخیر دستش به خون هزاران انسان در آبان ماه و فاجعه ی سرنگونی هواپیمای مسافربری آلوده است چگونه به بازماندگان همین شهروندان کمک خواهد کرد!؟. این حکومت ضد انسانی در زمانی که مشغول بساط انتخابات مضحک خود بود. که در آن شکست هم خورد، و در دوره ای که سرگرم مراسم های ارتجاعی خود بودند، درست در این دوره بود که فاجعه ی این ویروس در ایران آشکار شد اما نه تنها به آن اهمیت ندادند و از همان روز اول انکار کردند تا پروأه های خود را دنبال کنند، بلکه آمار هایی ضد و نقیض را به جامعه نیز تحویل دادند. یک مشت آدم مفتخور و ارتجاعی و خرافی را حواله ی میدان کرده اند که از راه اقدامات مذهبی و شفا دادن احمقانه مذهبی و خرافی  با چنین پدیده هایی مقابله کنند!

متاسفانه تا جایی که مطلع هستیم  تا امروز آمار قربانیان به بیست الی سی نفر رسیده و صدها نفر دیگر آلوده شده اند. هنوز ابعاد این مسئله به درستی روشن نیست چرا که جمهوری اسلامی در همه ی موقعیت ها به جز دروغ  حقایق با مردم در میان نگذاشته است.  همینها مردم را عصبانی کرده و به نظر من مردم باید با شروع اعتراض و اعطصاب به این رژیم فشار وارد کنند تا امکانات کشور در اختیار مقابله با این فاجحه قرار بگیرد.  برای مراسمهای جنایت کارهای مثل قاسم سلیمانی نه تنها دها مرتجع خودشآن را قربانی کردند که میلیونها دلار در این رابطه و در منطقه هزینه میکنند و برایش بودجه تصویب میکنند، اما حاضر نیستند هزینه ای برای مقابله با این ویروس را فوراً تعینو اعلام کنند تحویل نهادهای پزشکی و کمک کنندگان بگذارند. باید درخواست اختصاص دادن همه امکانات رایگان کرد که فوراً در اختیار همه ی شهروندان   گذاشته شود.

 اما در کنار این فشار ها بر حکومت به نظر من باید اساس تلاش را از خود جامعه انتظار داشته باشیم. همان شهروندانی که به کمک زلزله زدگان استان کرمانشاه شتافتند، همان کسانی که به کمک سیل زدگان رفتند ما از همین مردم و جامعه و فعالین اجتماعی  و سیاسی و کارگری انتظار داریم که اقدام کنند و منتظر جمهوری اسلامی نباشند! باید شبکه های متعدد اجتماعی بوجود آورد و به عنوان نهاد های مستقل در محل کار و شهر و مدارس و دانشگاه ها شبکه های کنترل و راهنمائی و توضیح وسائل بهداشتی و غیره  را برای مقابله بااین پدیده سازمان داد .اطلاعات درست در اختیار جامعه قراردادن، تلاش برای پخش رایگان وسایل پزشکی در بین مردم و کمک به پزشکان و پرستاران فداکار، همه این ها کارهایی است که میشود به سرعت انجام داد. این وظیفه ی انسانی جامعه است. سپاه پاسداران چرند می گوید که میگوئید “حاضریم کمک کنیم” این نهاد فاسد و کشتار و دزد مانند کمک های که در سرپل ذهاب کردند و به آسیب دیدگان سیل انجام دادن همان کار را اینجا هم خواهند کرد. کار آنها ها کشتن ادم هاست، کمک انها کشتن ١۵٠٠انسان است در ابان ماه ، کار انها سرنگون کردن هواپیمای مسافربری است. کار آنها دزدیدن بخش اعظم کمکهای ارسالی جامعه و نهادهای بین المللی است!

وظیفه ی ما فشار آوردن به جمهوری اسلامی و تلاش برای تعطیل کردن همه ی مکان هایی که میتواند جلوی شیوع ویروس را بگیرد است، تعطیل کردن مکان های عمومی و مضحکه های مذهبی از مساجد گرفته تا نماز جمعه ها و اجازه نداد این ویروس مذهبی موجب گسترش ویروس کرونا نیزشود و جامعه را  بیش از پیش قربانی کند.

 همچنانکه پیشتر اشاره کردم لازم است فوری در هر سطح عمومی و تخصصی برای کمک رسانی، برای پخش رایگان نیازمندیهای پزشکی و بهداشتی ودادن آگاهی درست به مردم اکیب های داوطلبانه سازماندهی کنند و جاهایی که لازم به قرنطینه دارند را اطلاع دهند و هر کارضروری که برای مقابله با این ویروس لازم است  بنا به رهنمودهای پزشکی معتبر آموزش دهند. در هر جاهای  که متوجه شدیم  دولت و هر نهاد و شرکت و فرد سرمایه داری در حال انبار کردن مایحتاج و امکانات پزشکی است و میخواهند از این راه ضد انسانی کسب سود کنند  اقدام به مصادره  آنها کنیم و به طور رایگان و مرتپ در اختیار جامعه و مبتلایان به بیماری قرار داده شود.  اکنونبه نظر من بهترین کار در این موقعیت رایگان اعلام کردن تمام معاینات و در اختیار قرار دادن امکانات پزشکی است. هیچ مرکز دولتی  و پزشک و دارو خانه ای نباید از مردم پول بگیرد! یا از ترس هزینه برای معالجه نروند. این موارد باید وسیعاً  انتشار داده شود و حق بدیهی هر انسان بیماری  است که در معرض این بیماری است به طور رایگان معالجه بشود. در هر حال با این اقدامات می شود یک حرکت اجتماعی را بوجود آورد. جامعه باید از خود محافظت کند و با گسترش این ویروس مقابله کند و به دولت فشار آورد و امکاناتی که لازمه را از حلقوم دولت بیرون کشید و در اختیار جامعه و بیماران قرار داد.

 همینجا لازم میدانم به همه کسانی که عزیزانشان را از دست داده اند تسلیت خود را عرض کرده باشم و در این غم و اندوه سنگین آنها خود را شریک دانسته و در کنارشان هستیم.

 هیچ راهی برای حل این موضوع نیست مگر اقدامات اشاره شده  سه وجهی یعنی اعتراض کردن  و فشار آوردن به دولت، به تحرک در آوردن جدی جامعه ی پزشکی انسان دوست ومسئول و دلسوز و در رأس همه ی این ها  ضرورت یک حرکت اجتماعی و خود سازمان دهی شده جامعه در محلات و مراکز کار و تحصیل  به منظور حفاظت از جامعه، ممانعت از گسترش ویروس کرونا و نگهداری از کسانی که آلوده هستند. به این امید که این فاجعه در جامعه ایران و جهان خاتمه پیدا کند و همه به زندگی عادی و روزانه ی اجتماعی خود بر گردیم و حول انجام وظایفهای مبرم خود علیه دولت ویروس پرور و آدمکش حاکم  اسلامی و دیگر جنایتکاران مشابه تمرکز کنیم.

با تشکر از وقتی که در اختیار من گذاشتید!

( باتشکر از رفیق تینا .خ، متن گفتگوی صوتی با سلام زیجی در روز هفتم اسفند ١٣٩٨/٢٧ فوریه  با٢٠٢٠)

https://www.facebook.com/watchparty/190042208987521/?entry_source=USER_TIMELINE

منبع: شماره ١٢٠ نشریه سوسیالیسم امروز

١۵ اسفند ١٣٩٨

۵ مارس ٢٠٢٠