تلاش جناح حاکم جمهوری اسلامی برای زیر آب کردن باند احمدی نژاد در “دموکراسی جمهوری اسلامی”!

تلاش جناح حاکم جمهوری اسلامی برای زیر آب کردن باند احمدی نژاد در “دموکراسی جمهوری اسلامی”!

salehinia@aol.com

۱۹ نوامبر ۲۰۱۷

مقدمه:

مدتهاست توضیح داده ام که رژیم اسلامی یک دموکراسی درونی دارد و از ابتدای بقدرت رسیدنش تلاش این بوده که به کمک “عمود ولایت فقیه” این دموکراسی حفظ شود و متوازن شود. نقش اصلی ولایت فقیه علاوه برای توجیه ایدئولوژیک نظام ، از زمان خمینی این بوده که “جناح های درون رژیم را کنار هم نگه دارد و در مقابل جامعه بطور موقت هم که شده متحد کند.

جناح بندیها ی درونی رژیم اسلامی تابع قوانین تکامل اجتماعی همواره بازتولید شده.این فقط رژیم اسلامی نیست.همه حکومتها در طی زمان دچار جناح بندیهای جدید می شوند. حتی وثای حکومت سوسیالیستی سازمان یابد مطمئنا یکدست نخواهد ماند و طی زمان گرایشات و جناح بندیها بروز می کنند و دستور روز یک حکومت همواره اینست که این جناح ها را در یک دینامیک صلح جویانه نگه دارد و از پتانسیلهاشان استفاده کند.

در نظامهای دیکتاتوری و پوپولیست این پدیده تولید جناح بندی مثل سایر پدیده ها بیشتر مشکلساز است. حکومت از یکسو توان دادن آزادی بیان ندارد از سوئی مجبور است در دوره هائی برای سازماندهی دموکراسی درونی اقدام کند .اینست داستان “دموکراسی پر تناقض رژیم اسلامی”! نتیجه اش انفجارهای درون حکومتی و ترورهای گاه و بیگاه می شود!

بحران “دموکراسی رژیمهای توتالیتر و دیکتاتوری” عبارتست از چرخه های حذف فیزیکی زمانی که کلیت حکومت ناتوان می شود از حفظ جناح هایش.

نمونه برخورد به موسوی را دیدیم قبلتر برخورد به بهشتی و باندش بصورت بمب گذاری! بعدش زیر اب کردن تدریجی جناح رفسنجانی! گاهی طرف را کاملا زیر اب می کنند گاهی مقداری فشار می اورند تا ادب شود! اما یواشکی بازم بازیش می دهند در قدرت. گاهی از قدرت بیرونش می اندازند اما منطقه ای اقتصادی براش می سازند تا از بساط بخور بخور بی بهره نشود! از “کادرهایش” در جای دیگر استفاده می شود! اینها را ما در تاریخ رژیم اسلامی دیده ایم.

الان  شاید بطور موقت نوبت احمدی نژاد و باندش هست! احمدی نژادی که سر پیکان مبارزه با موسوی و باندش بود و بعدها  از ابزارهای مهم سرکوب باند رفسنجانی! حالا مقداری گوش مالی لازم دارد! درگیر شده با “جناح لاریحانی” که هم در مجلس هم در قوه قضائیه حرف اول را می زند! اینست که پرده نمایشی را شاهدیم و برای درک بهتر دینامیزم حکومت اسلامی بد نیست این نمایش را زیر ذره بین قرار دهیم:

(۱)سابقه موج “ضد احمدی نژاد”

رژیم اسلامی همواره بین دو گرایش اصلی نوسان داشته.یکی گرایش پوپولیستی و دیگری گرایشی که بیشتر دنباله روی صندوق بین المللی پول و اربابان دنیا بوده. این گرایش دوم در ابتدای انقلاب توی باند نهضت آزادی مسکن داشت اما بعدها در اشکال پیچیده در باند رفسنجانی و بعد باند موسوی (رفرمیزم خط امامی) و بعد تا دوران روحانی ادامه یافته. گرایش پوپولیستی ارزش مصرف معینی داشته و دارد.وقتی قرار است رژیم “زیر ساخت عقب مانده روستائی و حاشیه شهری” را سر خط کند معمولا اون گرایش پوپولیستی سردمدار می شود!

موج احمدی نژاد را باید در بستر بحران خط رفسنجانی و شرکا  فهمید.موج احمدی نژاد آمد تا هم باند رفسنجانی را بنشاند سر جاش و هم باند موسوی را که بنوعی داشت با باند رفسنجانی متحد می شد. اینجا بود که “رهبر ولایت فقیه” اراذل سپاه و بسیج را صوت زد و همه یک عدد انتخابات ساختند و احمدی نژاد را گذاشتند توی ویترین!

رژیم اسلامی از دوران احمدی نژاد سودش را برد و دچار عواقبش هم شد. در عرصه بین المللی منزوی تر و در عرصه داخلی بحران حکومت سوبسیدی پوپولیست! لذا لازم داشتند دوباره به سمت دیگر “نوسان” کنند که نامش شد دولت روحانی!

از این زاویه بحرانهای جناحی حکومت اسلامی بواقع تغییراتی است که این حکومت مرتب درونش می دهد تا هم در مقابل مردم ایران و هم  حکومتهای دیگر بتواند بقا یابد. گاهی ماسک پوپولیست لازم دارد گاهی ماسک “میانه رو” که دنبال سیاست گشائی با دنیاست!

لذا پوپولیزم احمدی نژادی الان لازم نیست چون دورانی باید رژیم به سمت نئولیبرالیزم دوباره خیز بردارد. هر وقت نارضایتی مرد بالا گرفت باز یک پوپولیست دیگر  ارائه می شود و این نوسان ادامه می یابد تا زمانی که بتوانند!

یادتان باشد! همان سپاه و بسیجی که احمدی نژاد را از صندوقها در آوردند حالا افتاده اند تا او را بکشند پائین!

الحق که در ایران سیاست پدر مادر ندارد!

(۲) صحنه های اخیر درگیری بین باند لاریجانی و احمدی نژاد:

پائین کشیدن باند احمدی نژاد از مرکزیت قدرت کافی نبود. اینها وقتی بالا می روند کلی رگ و ریشه می دهند مثل سرطان. لذا باند لاریجانی امروز مامور است که مقداری رگ و ریشه احمدی نژاد و باندش را کوتاه کند. مدتهاست دارند برای احمدی نژاد که برای دیگران پرونده اختلاس می ساخت ، پرونده اختلاس می سازند!

ماجرای زلزله اخیر کرمانشاه و پروژه “ساختمانی مهر”(۲) و تلفات ناشی از ساختمان سازی فله ای و دزدیهای پشت پرده بهترین ابزار برای زدن احمدی نژاد است.انگار “از اسمان برای لایجانی فرصت افتاد”!

همانطور که در فازهای قبلی جناح حاکم به کمک ضمنی رهبر ولایت فضا را برای جناح مغلوب تنگ می کند اینبار هم سراغ احمدی نژاد و باندش رفته اند و اینها در یک مانور ابلهانه دیگر به مرقد شاه عبدلعظیم پناه اوردند!(۱). این یک خطای جدی سیاسی است.اینها را بیشتر منزوی می کند و توی تله می اندازد.این تحصن استیصال است.اعلام ضمنی است که اینها از حمایتهای پشت پرده “اقا” بهره ندارند!

در این “تحصن” باند احمدی نژاد خواهان سرنگونی برادران لاریحانی است! از سوی مخالف هم قوه قضائیه و واحدهای سپاه پاسداران آرام آرام دارند برای باند احمدی نژاد پرونده می سازمند حالا کشته شدن مردم در ساختمانهای مهر هم روغن این ابگوشت است!

خوانندگان ملاحظه بفرمایند این جناح های حکومتی با چه تردستی با چه ابزاهائی سر هم را می کنند زیر اب یا هم را به حاشیه می کشانند!

(۳)چرا تو سر احمدی نژاد می زنند؟

تو سر احمدی نژاد می زنند برای اینکه سیاستهای پوپولیستی را الان لازم ندارند. دارند به ترامپ و شرکا پیام می دهند . دارند اعلام می کنند که روحانی را برای جلو بردن سیاستهای نئولیبرال الان لازم می بینند. بواقع نشان می دهند که سطح نارضایتی مردم پائین است می شود فشار را به محرومین بالاتر برد.

احمدی نژاد ماسک رژیم اسلامی بود برای فریب طبقه پائین جامعه. وقتی توی سر او می زنند و او را دزد اعلام می کنند دارند اعلام می کنند قعلا تا اطلاع ثانوی به پوپولیزم نیاز ندارند!

“شهرک سازی برای مستضعین” بنام “شهرک سازی مهر” الان شده سمبل یک سیاست که بنام مردم محروم دزدی می کند و ساختمانهائی می سازد که با تکانی فرو می ریزد! پیمانکارهای دزد با حکومتیان دزد  بردند و خوردند و حالا مردم محروم باید تاوان پس دهند مثل همیشه!

اینست که حالا از زمین و زمان متخصص ساختمان پیدا می شود و عکسهای ستونهای مقوائی و چوبی را منتشر می کنند و “دزدبگیری” صحنه سازیست برای زندانی کردن رفقای احمدی نژاد و شاید خودش اگر پر رو بماند!

خلاصه کنم:

این درگیریهای درونی رژیم اسلامی از ابتدا بوده . همه حکومتها مرتب درونشان جناح بندی می شود.اما در حکومتهای توتالیتر و دیکتاتور این توان نیست که دموکراسی حکومتی رعایت شود.گاها با خشونت و حذف فیزیکی تکلیف روشن می شود.

الان حکومت اسلامی به پوپولیزم نیاز ندارد به مدل حکومت مستضعفین! به رئیس جمهور مردمی جوراب پاره! الان به اخوند شیک به دیپلماسی بین المللی به لاسیدن پشت درها با حکومت امریکا و اروپا نیاز دارند لذا تو سری احمدی نژاد می زنند تا دنیا بفهمد اینها توی چه خطی هستند.

توسری زدن به احمدی نژاد یک خط است یک بیانیه سیاسی است.مخاطبش حتما می فهمد این زبان را!

منابع بیشتر:

(۱)درگیری حامیان احمدی نژاد با “مخالفین حزب الله” در زمان تحصن در “حرم شاه عبدالعظیم”

https://www.youtube.com/watch?v=caALWm1j6Ts

https://www.balatarin.com/permlink/2017/11/15/4688127

(۲)پروژه “مسکن مهر”

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86_%D9%85%D9%87%D8%B1