شاعر ناراضی ، سرگردان میان دو سیستم

  شاعر ناراضی ، سرگردان میان دو سیستم .


بیست و سه سال زندگی در استالینیسم .

wolf Biermann 1936 – ?
Falsaf@web.de

وولف بیرمن ، شاعر و ترانه سرای زمان حال آلمانی میگوید یک رابطه دیالکتیکی میان انتقاد سیاسی و زندگی شخصی وجود دارد ،و کسیکه خود را به خطر نیندازد ، زودتر کشته میشود ، بهترین تصمیم برشت ، کمونیست شدن او و بدترین تصمیم وی ، کمونیست ماندنش بود .
بیرمن ، شاعر،ترانه سرا، نویسنده ، خواننده و آهنگساز ، در سال ۱۹۳۶ میلادی در آلمان غربی بدنیا آمد . او در دانشگاه در رشته های اقتصاد سیاسی ، فلسفه ، و ریاضیات درس خوانده است . وی در نوجوانی عضو سازمان جوانان حزب کمونیست آلمان غربی بود .
“بیرمن” در سال ۱۹۵۳، در سن ۱۷ سالگی از آلمان غربی سرمایه داری به آلمان شرقی سوسیالیستی مهاجرت کرد چون پدر و ۳۰ تن از خویشاوندان او را فاشیست ها در سال ۱۹۴۳ به جرم کمونیست و یهودی بودن به قتل رسانده بودند .
بیرمن در آلمان شرقی نیز بعداز ۲۳ سال زندگی (میان ۱۹۵۳-۱۹۷۶ ) به دلیل انتقاد از دولت و حزب حاکم در سال ۱۹۶۳ از حرب کمونیست آن کشور اخراج و در سال ۱۹۶۵ ممنوع القلم و در سال ۱۹۷۶ اخراج و از وی سلب ملیت شد .
بعد از متحد شدن دو آلمان و انحلال سازمان امنیت آلمان شرقی فاش شد که پرونده امنیتی بیرمن به هشت هزار صفحه میرسد که درباره زندگی شخصی و فعالیتهای اجتماعی او بود ، در حالیکه مجموعه آثار این شاعر معترض و روشنگر آنزمان ۵۳ ساله ،به این حجم نبودند .
“بیرمن “از موضع چپ لیبرال مدعی بود که بین ادعاهای آرمان گرایانه  و واقعیات ملموس روزانه در کشورهای بلوک شرق سابق فرقی فاحش وجود دارد . وی بعداز اخراج از آلمان شرقی سوسیالیستی از حاکمان آن کشور پرسید چرا سلاح بدستان از گیتار بدستانی مثل او وحشت دارند ؟
“بیرمن” همیشه در اشعار،ترانه ها، و کنسرت های کارگری روشنفکری خود به انتقاد از نظام سرمایه داری ، فاشیسم پبشین و جدید ، و استالینیسم پادگانی پرداخته بود . رسانه های آلمان شرقی سالها به وی القابی مانند- دشمن سوسیالیسم ، فردگرای آنارشیست ، ضد کمونیست ، آلوده گر حزب کارگران ، شاعر دهن دریده ، و غیره داده بودند . آنان بیرمن  را متهم به شکاکی و آنارشیسم بورژوایی نمودند.
“بیرمن” در نوشته ها ، سخنرانی ها ، و مصاحبه هایش -،  مهاجم ، خشن ، و بی تعارف است . ترانه های صلح خواهانه و اشعار انتقادی اجتماعی او با انگیزههای شخصی تاریخی هستند . او بعد از اخراج از آلمان شرقی و زندگی در آلمان غربی به انتقاد از برنامه اتمی آلمان ،  و طرفداری از جنبش سندیکایی و سازمان های مستقل مردمی پرداخت .
اشعار و ترانه های اعتراضی هنرمندانه بیرمن در سنت اشعار هاینه ، برشت ، و ویلون هستند . آموزگاران او غیر از ژان پیره – ، هاینه ، برشت ، فرانسیس ، و ترانه های سدههای میانه می باشند . بیرمن تاکنون برنده جوایز ادبی بیشمار از جمله جایزه بوشنر ، هلدرلین ، فونتان ، شهر وایمار، و انجمن یهودیان آلمان ، بوده است .
از جمله آثار” وولف- بیرمن ” – نیمه زندگی ، دلقک صلح ، با زبان مارکس و انگلس ، منتظر روزهای بهتر نباشید ، یک زندگی پیش از مرگ وجود دارد ، تاریخ مسیر سوسیالیستی خودرا خواهد پیمود ، با وجود این ، مرگ فرشته به سبب سقوط از آسمان ، جهان زیباست ، یرشت!نسل بعد از تو، تار چنگ موسیقی ، آلمان یک قصه زمستانی ، نمایشنامه اژدها ، ترانه های عشق ، آوازهای تنفر، ارثیه ، ما و جنون امید ، از سلب ملیت تا انقلاب نوامر ، مجموعه اشعار، درباره آلمان ، در میان آلمانیها ، زندگی تلخ و شیرین ، برای رفقایم ، ایکاروس پرویسی ، جهان وارونه ، باریکادها و سخره میمونها، ۱۳سال در غرب ، تمام ترانه ها ، سقوط دادالوس ، بوتیقای هشت پله ای ، و بهشت روی زمین ، هستند .