گلگشت ها اقدامی قابل تکثیر و موثر! و یک ملاحظه

گلگشت ها اقدامی قابل تکثیر و موثر! و یک ملاحظه

در چند سال گذشته توسط فعالین عرصه های اجتماعی،  گردهمایی گلگشت به سنتی برای دیدار و جمع شدن بدست گرفته شده. این اقدام و این ابتکار بسیار بجا و قابل تکثیر است.

درجه دخالت فعالین عرصه های اجتماعی در سازماندهی و متحد کردن جامعه تابعی از درجه نفوذ آنها در محل کار و زندگی در کارخانه و محله است. برپایی و تداوم برگزاری گلگشت ها خود نیز به بالا بردن میزان نفوذ و اتوریته فعالین اجتماعی، میفزاید.

گلگشت های جذاب، خود نیز برای تشویق و ترغیب کسانیکه بیش از یکبار در گلگشت ها شرکت داشته اند، موثر است. گلگشت وقتی جذاب است که برنامه های متنوع از جمله موزیک و شادی، بکارگیری ابتکاراتی هوشمندانه برای کودکان خانواده هایی که در گلگشت شرکت کرده اند را در برگیرد  و توام با اینها پوشش دادن مباحثی که موضوع روز هستند.

برگزاری گلگشت های تاکنون تجربه شده این واقعیت را تاکید کرده است که مباحث روز و زنده در جمع شرکت کنندگان در گلگشت جذاب بوده و امکان دخالت و تاثیرگذاری هر چه بیشتر از شرکت کنندگان را فراهم کرده است.
به نظر من گلگشت محل ارائه بحثهای پایه ای و سنگین نباید باشد.

برگزاری گلگشت های مقطعی و دوره ای مناسب نیستند. تاکنون بمناسبت روز جهانی کارگر و یا روز جهانی زن بیشترین  گلگشت ها برگزار شده اند. روتینی کردن برگزاری گلگشت بویژه در فصل هایی که امکان گردهمایی در بیرون از شهرها و در محل های تفریحی عملی است، هر ماه یک گلگشت به تداوم نزدیکی و همدلی و اشتراک عمل سیاسی کسانی که در گلگشت ها و یا میتینگ و حرکت های اعتراضی شرکت میکنند، کمک کرده و شبکه روابط پیرامونی را شکل میدهد.

فعالین عرصه های سازماندهی توده ای و اجتماعی اگر بتوانند برگزاری گلگشت ها را از اقدامی مقطعی به گردهمایی های روتین گلگشت تبدیل کنند، ادامه کاری این گردهمایی را بالا برده و شبکه های  اتحاد و همبستگی درون جامعه را تقویت کرده اند.

گلگشت ها امکانی برای رشد فعالیت های اجتماعی، بویژه در عرصه زنان، کارگری، معلمان و کودکان است! اگر در یک میتینگ اعتراضی یا در یک تحصن و اعتصاب برای مطالبه و خواست معینی میزان آگاهی و درجه رشد سیاسی برای تحقق خواستها منسجم میشود و بالا میرود، گلگشت ها امکانی طبیعی برای جمعبندی و استحکام بیشتر روش های اعتراض و مبارزه است.

و یک ملاحظه؛ در گلگشت ها صورتها را مخفی نکنید و یا بعبارتی روتوش و یا نپوشانید!
گلگشت ها دستاورد یک دوره طولانی تلاش فعالین عرصه های اجتماعی در شهرها است. از روابط طبیعی و عادی محافل و کانونهایی که با هم در محل های کار و محلات نزدیک بهم هستند، ایجاد شده است. انسانهایی حقیقی و با چهرهای باز و علنی در گلگشت ها شرکت کرده اند. سازماندهی میتینگ های چند دقیقه ای در گلگشت ها، مخفی نیست. روتوش کردن صورتها برای اعلام حمایت از جعفر عظیم زاده و یا  مثلا دفاع از خواستهای کارگران و معلمان هم خواستی علنی است که کارگران و یا معلمان برای این خواستها بشکل علنی اعتراض خود را فراخوان و سازماندهی کرده اند. در گلگشت علنی، دلیلی برای پنهان کاری برای حمایت از اعتراض و خواستی که بشکل علنی انجام شده، نباید موضوعیت داشته باشد.
پنهان یا پوشاندن صورت ها در گلگشت ها، از میزان حمایت و پشتنیبانی کسانی که ناظر این اعتراض هستند، میکاهد. برای کسانی که صورتهای پوشانده در میتینگ درون گلگشت را میبیند، سمپاتی ایجاد نمیکند. با این نوع حرکات نادقیق درجه امنیتی کردن محیط را بالا برده و حساسیتهای نالازم و بی موردی را ایجاد میکند.
در شرایطی که در نزدیک به دوماه گذشته بشکل علنی و گسترده از بیانیه عبدی ــ عظیم زاده حمایتهای علنی و طومار و قطعنامه های علنی صادر شده، ده ها نفر از فعالین عرصه کارگری و معلمان در داخل ایران از خواستها و بیانیه عبدی ــ عظیم زاده  حمایت کرده اند، ده ها نفر در تهران در مقابل مجلس اسلامی با حمل عکس جعفر عظیم زاده خواستار آزادی او شده اند، در گلگشت و میتینگی که قرار است از عظیم زاده و خواستهایش دفاع شود، ظاهر شدن با صورتهای پوشانده شده اقدامی ناسنجیده است. توصیه ما این است از این نوع تاکتیک استفاده نکید!

نسان نودینیان
۶ تیر ۱۳۰۵
۲۶ ژوئن

ایسکرا  ۸۳۸