کامنتهای کارگری

به مناسبت سالگرد مرگ کارل مارکس

کارل مارکس روز ۱۴ مارس ۱۸۸۴ در شهر لندن چشم از جهان فروبست.  در هر فرصتی باید نام و زندگی مارکس را به جامعه یادآوری کرد. درباره زندگی و فعالیت سیاسی مارکس کتابهای زیادی نوشته شده‌اند. بسیاری از آنها روی یک جنبه از فعالیت او تأکید گذاشته و با این کار، در آخر خواننده را، به نظر من، گمراه می‌کنند. یکی از کتابهای فوق العاده خواندنی از زندگی مارکس و انگلس، کتاب KARL MARX and FREDERICK ENGELS, An Introduction to Their Lives and Work (مدخلی بر زندگی و آثار کارل مارکس و فردریک انگلس) از دیوید ریازانف است. ریازانف یکی از اعضای رهبری حزب بلشویک بود که کتاب مزبور از مهمترین کارهای او به شمار می رود. او همه جوانب زندگی سیاسی مارکس و انگلس (بخصوص مارکس) را بررسی می‌کند که در آخر هر مبارزه‌ای فعالیت سیاسی و سازمانی – حزبی مارکس برجسته می‌شود. در جنگش با لاسال، وایتلینگ، باکونین، پرودون، ناسیونالیستهای ایتالیا، فوئرباخ، وگت و غیره، این فعالیت سازمانی است که برجسته است. در هر گام و هر تاکتیکی این تلاش برای رهائی طبقه کارگر است که راهنمای فعالیتش است. تمام زندگی سیاسی مارکس جنگ و جدال برای متشکل و متحزب کردن است. چه آنجا که در رهبری اتحادیه کمونیستهاست، چه آنجا که جنگش با لاسال و طرفداران او در حزب سوسیال دمکرات کارگری آلمان است، و چه آنجا که باکونین و طرفدارانش را از انترناسیونال اول اخراج می کند، این تحزب طبقه کارگر است که این “فیلسوف، مورخ، اقتصاددان، ژورنالیست و سیاستمدار” را خار چشم دول اروپائی کرده است.

در سالروز مرگ این رهبر بزرگ طبقه کارگر، هر کارگری لازم است که مارکس را بهتر بشناسد. کتاب “سرمایه” و “مانیفست کمونیست” او را بخواند و در کنار آن برای شناخت بهتر، لازم است کتاب دیوید ریازانف را هم بخواند.

حداقل دستمزد سال ۹۵، جنگ ادامه دارد

نمایندگان جمهوری اسلامی در شورای عالی کار حداقل ستمزد سال ۹۵ را ۸۱۲ هزار تومان تعیین کرد. از طرف دیگر کارگران گفته بودند که کمتر از ۳ و نیم میلیون تومان حداقل دستمزد را نمی پذیرند و هر رقمی کمتر از آن دهن کجی به کارگران است. واضح است که رژیم اسلامی با آگاهی از مطالبه کارگران و با آگاهی از روحیه اعتراضی آنها، آنجا که نمایش مانور خود برای مقابله با اعتراضات کارگران را با آب و تاب در رسانه های خود منعکس کرد، می داند کارگران این رقم را نخواهند پذیرفت و سال ۹۵ را بدون دغدغه مبارزه و اعتراض کارگران نمی‌گذراند. هم اکنون که این یادداشت را می نویسم اتحادیه آزاد کارگران ایران و انجمن صنفی کارگران برق و فلز کار کرمانشاه در اعتراض به این حداقل دستمزد بیانیه داده و گفته اند که کارگران این رقم را نمی پذیرند. این حرف همه کارگران ایران است که جامعه آماده مقابله با تحمیل فقر و دستمزد بارها زیرخط فقر است.

فراخوان اعتصاب عمومی در شیکاگو

معلمان شیکاگو که یکی از رزمنده ترین اعتصابات کارگری چند سال گذشته در آمریکا را به پیش برده اند، در ادامه اعتصاب خود فراخوان اعتصاب عمومی برای اول آوریل ۲۰۱۶ داده اند (گرچه عنوان “اعتصاب عمومی به آن نداده اند). اتحادیه معلمان شیکاگو در فراخوانی از “کارگران، معلمان و همه مردم آزاده و نگران شیکاگو” خواسته است که روز ۱ آوریل در خانه بمانند و عملا شهر را تعطیل کنند. سخنگوی اتحادیه فوق، Stephanie Gadlin درباره این فراخوان گفته است که فقط چنین اعتصابی صدای مردم شیکاگو را به گوش بی اعتنای فرماندار، شهردار و رفقای میلیاردرشان می رساند.

لازم به یادآوری است که اعتراض یکی دو سال گذشته معلمان شیکاگو به کاهش خدمات عمومی است که بخش مدارس عمومی را نیز هدف گرفته و استفانی گادلین تأکید می‌کند اعتراضی را که معلمان شیکاگو پیشگام آن شده اند اعتراض کل جامعه است و انتظار می رود بخشهای هر چه وسیعتری از مردم زحمتکشی که با این کاهشها روبرویند، به فراخوان اتحادیه معلمان جواب مثبت بدهند.

از کارگران فرانسه به کارگران جهان

تغییرات دولت اولاند در قانون کار فرانسه اعتراضات وسیعی را در آن جامعه دامن زده. نیویورک تایمز نوشته است اعتراضات این دوره به تغییر قانون کار از جمله برای تسهیل اخراج کارگر است که طبق قانون کار ۳۴۰۰ صفحه‌ای قدیمی اخراج کارگر در فرانسه را بیش از حد سخت کرده بود و کارگران از این دستاورد خود دفاع می‌کنند. تغییرات فوق همچنین ساعات کار را، که با مبارزات رزمنده کارگران نسبتا کوتاه تر شده بود، می خواهد طولانی کند. ظاهرا، به گفته نیویورک تایمز، هوس برای تغییر قانون کار حزب سوسیالیست فرانسه را دچار مشکلات درونی زیادی کرده است. می‌نویسد از هر گوشه‌ای از حزب سوسیالیست صدای اعتراض برخاسته است. اتحادیه‌ها قول داده‌اند این طرح را به شکست بکشانند. یکی از رهبران اتحادیه‌ها از “بازگشت به مبارزه به سبک قرن ۱۸” گفته است. فیگارو هم نوشته است که “رهبری اعتراض به تغییر قانون کار در خود حزب سوسیالیست است.”

اعتراض کارگران فرانسه باید الگوئی برای مبارزه همه کارگران باشد. نباید حتی به کوچکترین تغییری که زندگی کارگران را از آنچه که هست هم سخت‌تر کند تن داد. نباید حتی ۵ دقیق افزایش بر ساعات کار را پذیرفت. نباید اخراج هیچ کارگری را پذیرفت.

آمریکا: دانش آموزان دبیرستان‌ها بر علیه کاهش خدمات

سایت http://usuncut.com/ در گزارشی نوشت که هزاران تن از محصلین دبیرستان‌های شهر باستون آمریکا، در اعتراض به بخشش مالیات از شرکتهای بزرگ و کاهش خدمات دبیرستان‌ها، دست به اعتراض وسیعی زده‌اند. شهرداری شهر باستون نه تنها مالیات شرکتهای بزرگی چون جنرال الکتریک را کاهش داده، بلکه این کمپانی سالانه ۱۵۱ میلیون دلار دیگر هم به عناوین و بهانه‌های مختلف از شهرداری می‌گیرد. در عین حال از بودجه مدارس عمومی شهر باستون تا ۵۰ میلیون دلار کاسته می‌شود.

اعتراض دانش آموزان دبیرستان‌های باستون چند نکته مهم را برجسته کرده است. معلمان و دیگر پرسنل آموزش و پرورش در سازماندهی این اعتراض پیشگام بوده‌اند. بخش عظیمی از دانش آموزان در این اعتراض شرکت کرده‌اند. اعتراضات این دوره در آمریکا را باید با برجسته شدن “سوسیالیسم” ضرب کرد. جامعه دیگر توانائی تحمل این همه تباهی را ندارد.

دهن کجی فریبرز رئیس دانا به کارگران

فریبرز رئیس دانا که گلایه داشت چرا کارگران از تخصص ایشان، “کارشناس مسائل اقتصادی”، برای احتساب حداقل دستمزد استفاده نمی‌کنند، رقمی حتی کمتر از رقم “کمیته مزد شوراهای اسلامی کار” برای حداقل دستمزد سال ۹۵ توصیه می‌کند. (کمیته مزبور سال گذشته گفته بود کارگران با حتی سه میلیون تومان هم نمی‌توانند هزینه‌های روزانه زندگی را بپردازند.) کارگران و نماینده‌های آنها در ۱۳ تشکل و نهاد کارگری خواهان حداقل دستمزد سه و نیم میلیون تومان شده اند، فریبرز رئیس دانا می گوید که نخیر، حداقل دستمزد کارگران باید یک و نیم میلیون تومان باشد. تمام پرخاشگری ایشان به فعالین و تشکل‌های کارگری در همین نکته نهفته است که ایشان با حرکت از معذورات سود سرمایه داران رژیم اسلامی حرکت می کند، اما کارگران و تشکل‌های آنها با در نظر داشتن سطح رفاه خانواده های کارگری.