دستمزد سال ٩۵! سخنی کوتاه با کارگران در کردستان!

تا اواخر اسفند ماه سرنوشت دستمزده سال٩۵ اعلام میشود. بخشهایی از کارگران در شهرهای کردستان و از جمله انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد به مساله دستمزدها برخورد فعالی داشته اند. با ایلنا و روزنامه همشهری مصاحبه و موضع انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد را بیان کرده اند. مصاحبه با ایلنا و روزنامه همشهری مورد نقد من نیست. بیان نظر و انگیره های تلاش به منظور تحمیل خواست کارگران، برای افزایش پیدا کردن دستمزدها به بالای خط فقر و در دست گرفتن تریبون سایتها و روزنامه ها امری در خدمت تحمیل مطالبه افزایش دستمزدها باید باشد.
بخشهایی از اعلام موضع میکائیل صدیفی مصاحبه با روزنامه همشهری بیان ابژکتیو وضعیت کارگران، معیشت و موقعیت اقتصادی آنها است. میکائیل صدیقی گفته؛ “کارگران همیشه با وجود کار زیاد و سخت از دستمزد پایینی برخوردار بوده اند . کارگران از طبقات نسبتا محروم هستند که با توجه به نقش و جایگاه این قشر در توسعه و چرخه های اقتصادی جامعه، توجه چندانی به انها نشده است. جامعه کارگری در ایران ١٣ میلیون نفر است و از دغدغه های مهم آنان پایین بودن دستمزدها و بهرمندی از مزایای قانون کار است .با توجه به شرایط اقتصادی کنونی پایین بودن دستمزد کارگران باعث می شود قدرت خرید آنان کم می شود و از نظر دستمزد حتی توان تامین هزینه های ١٠ روز اول ماه خود را نیز نداشته باشند . و به اظهار بسیاری از کارشناسان اقتصادی و صاحب نظران، دستمزد واقعی کارگران با نرخ تورم و خط فقر فاصله ای زیادی دارد . تعیین دست مزد و افزایش آن در گفتگو و چانه زنی میان کارگران و کارفرمایان صورت می گیرد و اگر افزایش دستمزد را نداشته باشیم پیامدهایی مانند افزایش چند برابری بیکاری و پدیده چند شغله بودن در جامعه و به ویژه استان های کم توسعه یافته ای مانند کردستان که میزان بیکاری در آن زیاد است افزایش پیدا می کند . دولت در بودجه سال آینده کشور افزایش دستمزد کارمندان بخش دولتی را ١٢ درصد پیش بینی کرده است و اگر افزایش دستمزدها برای دیگر کارگران نیز این چنین باشد با افزایش فقط ٨۵هزار تومان مواجه می شویم، با توجه به میزان تورم اقتصادی، میزان افزایش کفاف زندگی کارگران را نخواهد داد و حتی اگر این روال طبق ماه های گذشته طی شود این احتمال وجود دارد که نرخ تورم در بهمن ماه به ١٠ تا ١١ درصد اعلام شود بنابراین وضعیت افزایش حداقل مزد بدتر خواهد شد. ماده ۴١ قانون کار تاکید دارد که حداقل مزد باید به گونه ای باشد که به طور متوسط هزینه زندگی یک خانوار چهار نفره را تامین کند .اما در مقابل یک سوم درآمد کارگران برای مسکن هزینه می شود و بخش های دیگر پر خرج بر معیشت کارگران مربوط به بهداشت و درمان، پوشاک، حمل ونقل، خوراک و … است و کارگران برای این بخش ها نیز بیشترین هزینه را پرداخت می کنند”.

فعالین کارگری و ٧ تشکل کارگری، “اتحادیه آزاد کارگران ایران، انجمن صنفی کارگران برق و فلز کار کرمانشاه، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، سندیکای نقاشان استان البرز، کانون مدافعان حقوق کارگر، کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری و کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری” در اقدامی جالب بیانیه ای بر سر خواست افزایش دستمزدها داده اند. در این بیانیه کارگران ضمن اشاره به تحمیل هر روز بیشتر فقر و فلاکت بر گرده کارگران و کل جامعه خواستار افزایش دستمزد به رقمی بالاتر از خط فقر یعنی بالاتر از رقم سه میلیون و پانصد هزار تومان شده اند..
تشکل های کارگری در بیانیه مشترک اعلام کرده اند که در صورت عدم تحقق خواستشان هر اقدامی را که ضروری باشد برای پیگیری این خواست و در دفاع از زندگی و معیشت خود انجام خواهند داد. در بخشی از این بیانیه چنین آمده است: “ما تشکل های مستقل در جنبش کارگری ایران، اعم از سندیکاها و اتحادیه ها وسایر تشکل های کارگری، برای افزایش دستمزد اعلام می داریم که: میزان دستمزد با اجرای بند ٢ ماده ی ۴١ قانون کار، باید متناسب با یک زندگی انسانی، مطابق با استانداردهای مدرن و متعارف و بالای خط فقر (٣۵٠٠٠٠٠ ) تعیین شود و فارغ از هر وضعیتی که اقتصاد سرمایه داری، خارج از اراده کارگران به آن دچار گشته و در آن دست و پا می زند، محقق گردد. ما کارگران همچنین حق خود می دانیم که در صورت تأمین نشدن چنین خواستی، هر اقدامی را که برای پیش برد این امر خطیر مناسب تشخیص می دهیم، در دستور کار گذاشته و برای آن تلاش و مبارزه نمائیم.”
بیانیه مشترک تشکل های کارگری بطور واقعی پرچم روشنی برای مبارزه بر سر خواست افزایش دستمزدها بدست همه کارگران میدهد. با گرد آمدن حول این پرچم، خواستهای مندرج در این بیانیه را به گفتمان مجامع عمومی کارگری در تمام کارخانه ها برویم. به استقبال اعتراضی سراسری بر سر خواست افزایش دستمزدها برویم و اجازه ندهیم که با تعیین دستمزد بازهم چند بار زیر خط فقر زندگی و معیشتمان را مورد تهاجم بیشتری قرار دهند.

پیگیری دستمزدها بالاتر از رقم سه میلیون و پانصد هزار تومان توسط کارگران در شهرهای کردستان و انجمن های کارگری برای مطالبه افزایش دستمزدها مطالبه همه گیر در ایندوره است. کارگران در شهرهای کردستان را به پیوستن و حمایت از خواست و افزایش دستمزد بالای خط فقررقم سه میلیون و پانصد هزار تومان فرا میخوانیم!

١١ اسفند ١٣٩۴
٢ مارس ٢٠١۶

ایسکرا ۸۲۱