مرد سالاری خفته در زنان

مرد سالاری خفته در زنان
در تعریف مرد سالاری میتوان گفت مفهومی است که در آن مردها قدرت و حاکمیتی فراوان نسبت به زنها دارند.
مرد سالاری خفته در زنان را از جوانب گوناگون و در جوامع مختلف میتوان مورد بررسی قرار داد.
مرد سالاری از دیرباز تا به امروز وجود داشته است و در زمینه های اجتماعی اقتصادی و سیاسی همیشه زنان را زیر سلطه خود قرار داده است. به دست گرفتن حاکمیت در تمامی زمینه های ساختاری به دست مردان روز به روز زنان را ضعیف تر کرده و مانع رشد و شکوفایی آنان در جامعه شده اند. مرد سالاری در تمامی جوامع وجود داشته و امروزه هم شاهد آن هستیم.
مرد سالاری در جوامع اسلامی به مراتب بیشتر از جوامع پیشرفته به چشم میخورد. در اینگونه جوامع ساختار جامعه و قوانین موجود در آن به گونه ای است که بیشترین حق و حقوق شامل مردان می شود این موضوع خود زمینه را برای به وجود آوردن فضایی که مردان بیشترین فشار را بر زنان تحمیل کنند را به وجود می آورد. دلیل این امر وجود نظام استبدادی و قوانین اسلامی حاکم بر جامعه است که در تمامی موارد زنان را زیر دست مردان دانسته است. در جوامع اسلامی همچون ایران دولت با وضع قوانینی این اجازه را به مردان داده است که در مورد زنان تصمیم گیری کنند و سرنوشت آنان را به گونه ای که میخواهند رقم بزنند. در اینگونه جوامع به مراتب زنان تحت فشار بیشتری هستند. هر چند که مبارزات بسیاری در این زمینه انجام شد اما همچنان نا برابری بین زن و مرد در جوامع اسلامی به چشم میخورد.اینجا بحث بر سر دو جنس مخالف زن و مرد است. هر چند که بسیاری از زنان برای به دست آوردن حق و حقوق خود مبارزاتی را کرده اند اما همچنان جایگاه زنان پایین تر از مردان قرار دارد. در یک نگاه اجمالی زنانی که مرد سالاری در آنها نهادینه شده است در زندگیشان از آن در قبال اطرافیانشان اعمال میکنند و افسار عموم را در دست میگیرند. در این وضعیت زن خود احساس رضایت میکند و نظر خود را بر آنان تحمیل میکند. , در حالتی دیگر میتوان گفت مرد سالاری به اندازه ای در زن نهادینه شده است که حتی در مواردی با وجود داشتن آزادی عمل باز هم خود او مانع این می شود که تصمیمش را اجرا کند و یا انتخاب خود را عملی سازد در این حالت به نظر می آید زن خودش به تنهایی نمی تواند برای خود تصمیم بگیرد و همیشه این موضوع مد نظرش قرار میگیرد که حتما باید کسی او را کنترل کند و احساس این را دارد که ممکن است اشتباه فکر کند و یا تصمیم بگیرد. از آنجایی که همیشه کسی برای او تصمیم گرفته وخوب و بد را برای او تعیین کرده است دراین گونه شرایط مبارزه فرد با خودش روی میدهد گاهی پیروز میشود و گاهی هم نمی تواند بر این باور غلبه کند که او هم می تواند درست بیاندیشد و فکر کند. اینجا است که مرد سالاری خفته در زنان بیدار میشود و این باور را به او میدهد که او هم برابر جنس مخالف است.
در طرف دیگر جوامع پیشرفته قرار دارند که زنان مبارزات فراوانی را انجام داده اند تا به حقوق برابر با مردان برسند و تا حدودی هم موفق شده اند اما باز هم ما میبینیم که در اینگونه جوامع همچنان در مواردی زنان زیر دست مردان قرار دارند از دستمزد گرفته تا جایگاه اجتماعی برابری کامل هنوز بین زن و مرد به چشم نمی خورد. مرد سالاری چه در مرد و یا زن در هر زمینه ای که افراط به چشم بخورد باعث نا برابری در جامعه میشود.
نازنین محمدی
سوِِئد
۲۸/۱۲/۲۰۱۵