سوالات پیچده تر می شوند

سخاوتمندی دولتهای امریکا و اروپا ، برای یاری رساندن به پناه جویان سوریه ؟ اولا بسیار خوشحالم از اینکه انسانهای زیادی توانستند به کشورهای اروپایی راه یابند این حق طبیعی خودشان است و هیچ منتی ندارد ، دولت امریکا باید بیشتر از سهمی که در نظر گرفته پناهنده بیشتری را بپذیرد . چرا ؟

چون مردم نبودند که جنگ براه انداختند ،جنگ دامنگیر مردم شد زندگیشان را به فنا برد . تعداد انسانهای که در این جنگ جان باخته اند به اقرار مدیها های اروپایی وامریکایی در حد جنگ جهانی دوم می باشد ، جنگ را نه برای منافع مردم بلکه برای سر وسامان دادن و تغیرات سیستم سرمایه برای نفع و سود بیشتر می باشد ، ساخت وفروش سلاح و هواپیماها ی جنگی به کشورهای آسیای میانه و آفریقا ،کش رفتن منابع طبیعی در این مناطق در ازای فروش تسلیحات نظامی یکی از منابع سود آوری غرب و بویژ آمریکا می باشد .

راستی سوال بر انگیز نیست که در عرض دو هفته دولتهای اروپا وآمریکا در مقابل مردم سوریه سخاوتمند شدند ،سخاوت مندی در حدی که در طول چند روز کل جامعه را بخط کردند که از پناه جویان استقبال نمایند .

تمام رسانه های جمعی و گروهی را سازمان دادند و در رابطه با پناه جویان با دید مثبت گفتگو کردند ،شخصیتها هنری .و فن آوری وغیره را در رسانه دعوت کردند تا جامعه را نسبت حضور پناه جویان خوشبین نمایند ،

اما همزمان لنگ های عیان نیز در این رابطه شنیده می دیده می شد ، از آخوندهای اسلامی که مساجد فراوانی را در اروپا در اختیار دارند دعوت بعمل آوردند که نقش ایفا کنند . مساجد را در اختیار پناه جویان قرار دهند ،انها نیز با کمال میل و بنا به اهداف اصلی شر شان در مساجد و امکانات دریافتی از این و آن را در اختیار جمعی از پناهندگان قرار داده اند .

رادیو کانا ۴ سوئد درسر کار گوش می دادم که با چند فعال دینی اسلامی در سوئد تماس گرفتند تا به بخشی از نیازهایشان ؟ جوابگو باشند .

استقبال مردم قابل فهم است انسان دوستی در آن نهفته است و قابل تقدیر است .

اما از طرف سیاست مداران و حاکمان چه منظور ؟ حتی احزاب فاشیستها و راسیستها که خارجی سیتزی را در کشورهای اروپایی دامن زده بودند امروزه در سکوت هستند .

چرا و شبه ها بوجود می آیند و در نهایت نگرانی . نگرانی از اهداف و عواقب کار سیاست مداران و حاکمان . به هر گوشه از شبه ها فکر می کنی سلامتی در آن نمی بینی .

شهری مانند کوبانی تقریبا با خاک یکسان شد و پیشبینی می شد که اینجوری شود ،شخصا در همان روزهای اول جنگ و نگرانی در کوبانی در همین فیس بوک بدان اشاره کردم و ضمیه نوشته ام را در تاریخ مذکور در زیر می آورم .

یکی از نگرانی ها این است که دولت آمریکا بخاطر منافع درازمدت خویش با دولت ترکیه توافقات پنهانی کرده باشند و در ازاه برخی گرفته ها به دولت ترکیه چراغ سبز نشان داه باشد که تحت لوای دفاع از منافع کشور بر علیه جریان فعال و موئثر در منطقه ( وابسته یا نزدیک به پ ک ک ) از هیچ جنایتی پرهیز نکند . پ ک ک جریان اصلی و مقاوم در برابر دولت سلامی ( داعش) است و برای دولت ترکیه قابل قبول نیست بیش از این در سطح جهانی مطرح باشد . به باور من این مورد بسیار با حقیقت نزدیک است ،

تخلیه مناطق تحت نفوذ پ ک ک به معنای بی اهمیتی و بی نقشی این جریان در این منطقه می باشد . دولت ترکیه خواهان این وضعیت می باشد که پ ک ک بی نقش و پراکنده شود .

این موضوع مهم است و بیش از این در این نوشته بدان نمی پردازم شاید کسان دیگری در تکمیل و بسط آن نقش ایفا کنند دستشان را بگرمی می فشارم .

نگرانی دیگر خطر جریان جنون داعش برای دنیا و منطقه می باشد ،وجود داعش امروزه برای غرب و امریکا نیز نا امنی بوجود آورده است ، دراین باره نیز شک و ابهامت زیاد است که بعد خروج مردم سوریه از آن کشور چه انجام می گیرد این موضوع نیز حساس و سنگین است و فعلا در همین حد بدان می پردازم .

نقش دولتهای روسیه ، ایران و کشورهای عربی در منطقه نیز نگرانی سوم است ؟ در منطقه خاور میانه برای جنگ و خون ریزی ضمینه های فکری عقب مانده دینی و قومی مساعد است ،نقش این دولتها در این منطقه نا امنی ها را صد چندان کرده است . هیچ کدامشان بخاطر منافع مردم و برای برقراری تمدن و صلح تلاش نمی کنند ،منافع اقتصادی و قدرت طلبی ، دینی ، توسط آنها آتش جنگ را شعله ور تر کرده است .

و در نهایت این مطلب خلا فکر و اندیشه ها انسانی که ٰعمق این فاجعه را بشکافد و به جهانیان تصویر و راه حل انسانی برای نجات از این جهنم بر پا شده نشان دهد متاسفانه در غیبت است . توفیق پیرخضری ۱۲ ماه سپتامبر ۲۰۱۵