یاداشت سر دبیر ( شماره ۶ کانون کمونیسم )

داریوش نیکنام

در این شماره کانون کمونیسم همانند شماره هاى قبلی مطالبى را از منصور حکمت به چاپ رسانده ایم.لازم دانستم که توضیحات کوتاهى در باره این مطالب به اطلاع خوانندگان عزیز نشریه کانون کمونیسم   برسانم.

مقاله " ملت٬ ناسیونالیسم و برنامه کمونیسم کارگرى "   اولین بار از بهمن ۲۷۳۱ تا آذر ۳۷۳۱، فوریه تا نوامبر ۴۹۹۱، در شماره هاى ١١ تا ۶۱ انترناسیونال منتشر شد. این مطلب در سایت اثار منصور حکمت هم قابل دسترسى مى باشد. در این سلسله مقالات منصور حکمت با نقد مارکسیستى ناسیونالیسم٬ به تقابل تاریخى کمونیسم و ناسیونالیسم به عنوان دو جنبش متفاوت اجتماعى با افق ها و ارمانهاى مختلف مى پردازد وکشمکش کمونیسم و ناسیونالیسم بر سر مسئله ملى و جدائى ملل را بر سر جاى واقعى خود قرار مى دهد. راه حل کمونیستى در قبال مسئل ملى را از اسارت تبیین هاى ناسیونالیستى بیرون مى اورد ومستقیم و روشن و بدون ابهام تراشى سراغ معضل٬ آنطور که واقعا هست٬ مى رود. در این مقاله، پرده های افسانه ای و خرافی از مساله ملی کنار زده میشوند و به عنوان یک راه حل سیاسی برای مشکلات جامعه، حق جدائی و تشکیل دولت جداگانه و مستقل، نه به عنوان پاسخهائی که از "اصول مارکسیسم" استنتاج شده اند، که به عنوان یک انتخاب "تلخ" و در نتیجه تبدیل شدن شکافهای ملی به یک "مساله سیاسی" در نظر گرفته میشوند.  در نتیجه همین روشن بینى تئوریک و سیاسى مى باشد که راه حل کمونیسم کارگرى در قبال مسئله کرد را به یک موضع سر راست  و بدون ابهام  تبدیل مى کند.خواندن مجدد این نوشته را به همه یکبار دیگر توصیه مى کنیم.

در این شماره همچنین دو نامه را از منصور حکمت براى اولین بار به چاپ رسانده ایم. این نامه ها را رفیق ایرج فرزاد در اختیار ما گذاشته است. ما اسامى کسانیکه به عنوان مخاطب این نامه ها هستند را حذف کرده ایم. ما بر این باور هستیم که بخش زیادى از ادبیات کمونیسم کارگرى در قالب مکاتبات و رد وبدل نامه هاى منصور حکمت با رفقاى بسیار زیادى در صفوف کومه له٬ حزب کمونیست ایران و حزب کمونیست کارگرى ایران بیان گردیده اند.  منصور حکمت خودش بارها٬ و به ویژه در یکى از سمینارهاى انجمن مارکس در باره مبانى کمونیسم کارگرى٬ به اهمیت این مکاتبات در توضییح و بسط نگرش کمونیسم کارگرى اشاره مى کند. ما مطمئن هستیم که بخشهای زیادی از این نوع ادبیات منتشر نشده مارکسیستى منصور حکمت در آرشیو هاى شخصى بسیارى از رفقا موجوداند. در شرایطى که حمله به کمونیسم منصور حکمت از هر طرف شروع شده است و تلاشى بدون وقفه  براى به فراموشى سپردن  و مشمول تاریخ کردن ان در جریان است٬ از نظر ما هیچ ملاحظه اى سیاسى نمى تواند توجیه گر این غفلت بزرگ باشد که نسلى از انسانهاى مشتاق   کمونیسم کارگرى را از دسترسى به این محصولات فکرى و سیاسى محروم نمائیم. ما در کانون دفاع از کمونیسم آماده هر گونه مساعدتى براى چاپ و پخش این اثارگرانبها ى مارکسیستى مى باشیم. باید سایت ارشیو منصور حکمت را تکمیل تر کرد. 

ما در همین دو نامه به روشنى مى بینیم که چگونه بسیارى از پروبلماتیک هائى که در دوره بعد از منصور حکمت به عنوان نواورى و یا رمزاجتماعى شدن٬ در قالب اکس مسلم و  یا نشست و بر خاست با فلان شاعر ملى ویا قدم زدن در کریدورهاى پارلمانها وشرکت لیدر حزب "کمونیستى" به عنوان "مسلمان سابق" در سمینارها و مجامع   .. و هر چه بیشتر خاکسترى ظاهر شدن و پنهان کردن هویت کمونیستی به عنوان نقطه قدرت مطرح مى شوند؛ و یا اینکه میبینیم که چگونه بدون ملاحظه و با عبور از سی سال مبانی تحلیل سیاسی کمونیسم منصور حکمت،  مینویسند که "اسلامیت رژیم مهم نیست" و امکان "متعارف" شدن رژیم اسلامی برخلاف "احادیث و دگمهای ۰۳ سال قبل"  ممکن و عملی است و … مسائل و "ابهامات"ی که٬ قبلا از سوی بقایای ناسیونالیسم چپ و مدافعان سوسیالیسم تکاملی  در اشکال دیگر مطرح شدند و پاسخ خود را از کمونیسم پراتیک منصور حکمت گرفته اند. واقعا نباید گذاشت که در متن بى خبرى٬ حذف تمامی یک تاریخ سی ساله و ادبیات آن، دوباره انواع گرایشات حاشیه ای و بقایای چپ ۵۷ی و سوسیالیسم خلقی که  توسط  مارکسیسم انقلابی و کمونیسم کارگری منصور حکمت در سى سال گذشته، به نقد کشیده شده و آن بیان انتقادی و سلبی برای مدتهای طولانی به ذهنیت آگاه کمونیستها و تبیین کمونیسم تبدیل شدند، به عنوان راویت جدید از "کمونیسم" و  در تقابل و نفی مبانی کمونیسم کارگری و "عبور از منصور حکمت" به شیوه خزنده دوباره از حاشیه به متن بازگردند.

در انتشار نامه هائی که برای اولین بار منتشر میکنیم، عنوان مطلب " باید هواسمان باشد" از خود منصور حکمت مى باشد.عنوان مطلب " باید ضد اسلامیون را به میدان اورد" از متن نامه توسط ما انتخاب شده  است.  

  ٢١ نوامبر ٨٠٠٢