رژیم اسلامی عقب نشست! اعدام کودکان در ایران متوقف میشود!

سخنگوی قوه قضائیه ایران روز سه شنبه ۱۵ اکتبر اعلام کرد که با حذف مجازات اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال، قوانین جاری ایران با قوانین کنوانسیون حقوق کودک مطابقت خواهد یافت.

جمال کریمی‌ راد، سخنگوی قوه‌ قضائیه از تدوین آئین دادرسی ویژه ای برای کودکان خبر داد که به صورت لایحه‌ ای پنجاه و سه ماده ای به مجلس شورای اسلامی فرستاده شده است و در صورتی که به تصویب برسد، برای افرادی که کمتر از هیجده سال سن داشته باشند مجازات شلاق یا اعدام در نظر گرفته نخواهد شد.

روزپنجشنبه ۱۷ اکتبر حسین ذبحی معاون قضایی دادستان جمهوری اسلامی به خبرگزاری دولتی ایران – ایرنا گفته است: "متهمانی که سن آنها کمتر از ۱۸ سال است با هر درجه از جرمی که مرتکب شوند، با استناد به قوانین موضوعه ایران، اعدام نخواهند شد بلکه به سایر مجازاتهای مقرر در قانون محکوم می شوند."

به گفته ذبحی، بر اساس بخشنامه ای که برای مراجع قضایی در سراسر ایران فرستاده شده، مجازات افراد زیر هیجده سال در مرحله نخست به حبس ابد کاهش خواهد یافت و در مرحله دوم نیز به ۱۵ سال حبس محکوم می شوند.

اینها یعنی اینکه جمهوری جنایتکار اسلامی که بیشرمانه کودکان و نوجوانان را به جو خه دار می سپرد، مجبور شده است زیر فشار اعتراض و نفرت مردم و اعتراضات بین المللی ، یک گام عقب نشینی کرده و اجرای احکام اعدام کودکان و نوجوانان را متوقف کند.

ایران تنها کشوری است که رسما کودکان را به قتل میرساند و در زندانهایش تا لحظه کنونی صدها کودک و نوجوان  در انتظار اجرای حکم اعدام بسر میبرند. اعتراض به این جنایات در ایران و در دنیا بسیار گسترده بوده است و آخرین نمونه این اعتراضات، قطعنامه های تجمعات روز جهانی کودک بود که در همه آنها به وضوح علیه اعدام کودکان صحبت شده و این جنایات شدیدا محکوم شده بود.

عقب نشینی جمهوری اسلامی ایران ، یک پیشروی مهم برای جنبش علیه اعدام است. ما نباید بگذاریم حکومت اسلامی ایران به هر بهانه ای به قتل انسانها دست بزند. اعدام قتل عمد دولتی است و باید با مقابله و مخالفت گسترده و متحدانه بیشترین بخشهای مردم در ایران و در دنیا مواجه شود.

من از طرف کمیته بین المللی علیه اعدام به خانواده هایی که فرزندان آنها در خطر اجرای حکم اعدام بوده و با این عقب نشینی حکومت نجات می یابند از صمیم قلب تبریک میگویم . این یک پیشروی بزرگ برای همه ما است.

ما میتوانیم با اعتراضات خودمان جان تعداد بیشتری را نجات دهیم. ما میتوانیم حکومت جنایتکار اسلامی را بیش از پیش عقب برانیم. باید متحدانه به پا خاست و علیه قتل عمد دولتی مبارزات گسترده تری را در پیش گرفت.

کمیته بین المللی علیه اعدام به همه فعالین علیه اعدام و به همه مردم در ایران و در سراسر جهان بدلیل  تحمیل این عقب نشینی به حکومت  جنایتکار اسلامی تبریک میگوید و دست همه این عزیزان را به گرمی میفشارد .

زنده باد جنبش جهانی علیه اعدام

مینا احدی مسئول کمیته بین المللی علیه اعدام

۱۶ اکتبر ۲۰۰۸