اسلامیون علیه آزادی بیان در کردستان عراق

طی چند روز گذشته به بهانه انتشار مطلبی در شماره ١۴ نشریه «چرپه» در کردستان عراق، که در آن مطلبی از «هه لمه ت گوران» درج شده، تحرکات زیادی در شهر «هه ولیر» (اربیل) توسط جریانات اسلامی با حمله به تعدادی از مغازه های مشروب فروشی و بارها صورت گرفته و تظاهراتهایی به راه افتاده است. اسلامی ها ادعا میکنند که در مطلب هلمت گوران که فردی لائیک است و در نروژ زندگی میکند، به خدا و سایر مقدسات اسلامی ها توهین شده است.

مقامات حکومت محلی کردستان عراق نیز همگام با جریانات اسلامی در چند کنفرانس مطبوعاتی علیه نویسنده این مطلب و آته ئستها سخنرانی نموده و فرمان بستن نشریه «چرپه» و دستگیری سردبیر آنرا صادر کرده و هم اکنون تعدادی از مسئولین این نشریه را زندانی کرده اند. طی این اقدامات، یکی از اعضای وزارت اوقاف کردستان عراق در مصاحبه با صدای آمریکا مدعی شده است که مقاله منتشر شده در نشریه چرپه، نه فقط توهین به عقاید مسلمانان که توهین به تمامی ادیان آسمانی است و خواستار برخورد شدید با آن شده است.

پیرامون این وقایع، سندیکای روزنامه نگاران کردستان عراق طی بیانیه ای، مدعی شده است که تعطیلی این نشریه به دستور هیچ نهادی نبوده است بلکه خود مدیران نشریه چنین تصمیمی گرفته اند. در این بیانیه آمده که رئیس سندیکای روزنامه نگاران کردستان شاخه اربیل در جلسه ای پیشنهادی به مسئولین این مجله داده تا برای آرام کردن اوضاع، در اولین گام به خواست و انتخاب خودشان مجله را برای مدتی تعطیل کنند.
این در حالیست که طبق اخبار منتشر شده، سردبیر و تعدادی دیگر از روزنامه نگاران عضو این نشریه هم اکنون بازداشت و روانه زندان شده اند و در موضعگیریهای بعدی نیز، نچیروان بارزانی رییس حکومت اقلیم کردستان با انتقاد از آزادی بیش از حد مطبوعات و روزنامه ها در اقلیم اعلام کرد: به شدت با هر گونه توهین به مقدسات دین اسلام برخورد خواهد شد. نچیروان بارزانی با بیان اینکه نباید به بهانه آزادی بیان خطوط قرمز را زیرپانهاد و به عقاید و باورهای مسلمانان توهین شود اظهار داشت: حکومت اقلیم کردستان آماده است برای جلوگیری از تکرار دوباره ی این حرکت شنیع، طبع قانون درخواست علمای دینی را اجرا کند. #

اما این باورهاى مذهبى مردم و قدرت اسلام به مثابه یک دین نیست که در کردستان عراق علیه مدرنیزم و چپ قدم علم می کند، بلکه نیاز حکومت اقلیم کردستان و عراق براى ادامه سیاست سرکوب مردم و مخصوصا چپ در این کشور است که اسلامِ در حال اضمحلال و منزوى خاورمیانه را به جلوى صحنه می کشانند. مدتی پیش نیز در روز جهانی کارگر، عباس کامیل، سخنگوی اتحاد علیه بیکاری، به هنگام رسیدن به میدان تحریر بغداد برای شرکت در اعتراضات روز جهانی کارگر دستگیر شده بود.

دوره حاضر دوره تعیین کننده اى در عراق است. کشمکش نیروهاى سیاسى و اجتماعى هنوز به یک تعیین تکلیف دراز مدت تر نه در ساختار حکومت مرکزی عراق و نه در اقلیم کردستان منجر نشده است. اوضاع سیاسى بى ثبات است و نیروهاى بورژوایى، از جمله احزاب قومی و مذهبی کردستان هر چند با حمایتهای دولتی، اما قادر به کنترل قطعى اوضاع و تحمیل تمام و کمال برنامه خود به جامعه نیستند. کل عراق در یک بحران و بلاتکلیفى سیاسى بسر میبرد. در این اوضاع است که خطر چپ و کمونیسم باعث شده تا هم حکومت اقلیم کردستان و هم حکومت مرکزی عراق، در یک برنامه ریزی هماهنگ علیه قدرتگیری یک کانون چپ و سوسیالیستی به میدان بیایند.