ھشدار!!

چند وقت پیش بود که در یک نوشته کوتاه در رابظه با اینکه:” آیا بمب گذاریھای اخیرمناطق کردنشین، آینده کردستان خواھد بود” اشاره کرده بودم که خطر اینکه گروه ھا و باندھای مسلح اسلامی بعد از فروپاشی رژیم جمھوری اسلامی با توجه به اھداف و سابقه تاریخی خود و با توجه به حرکات و عملیات ھا و بمب گذاریھای اخیرشان در کردستان ، میتوانند جامعه را برای رسیدن به قدرت خود، به نا امنی و ھرج و مرج بکشانند .این شبکه ھای تروریستی می توانند از روند تشکیل ھر نوع دولتی که مورد دلخواه آنھا نباشد جلوگیری کنند و با توصل به چننین عملیاتھای تروریستی شیرازه جامعه را تحت عنوان جھاد به ھم خواھند ریخت . در مقابل ھر نوع آزادی و آزادیخواھی اولین کسانی خواھند بود که ایستادگی میکنند و دست به ترور شخصیتھا و انسانھا مدرن می زنند. بدتر از جمھوری اسلامی، ارتجاعی ترین قوانین مبتذل خود را به مردم با زور تحمیل خواھند کرد و خواست بر حق زنان را برای آزادی و برابری را سرکوب میکنند. آنجاھایی که بیشتر نفوذ دارند ، شیوه و رسم و یاسای مورد دلخواه خود راعملی خواھند کرد.
متاسفانه ھر روز که سپری میشود، این واقعیت را بیشتر میشود دید. اسم سیاسی و مذھبی این گروه سلفی است. میزان فعالیتھای آنھا چه در سطح نظامی و چه در سطح اجتماعی گسترش پیدا کرده است. برای اجرای عملکردھای خود لازم نیست که این گروه الزاما درقدرت باشد.سلفیھا ازھم اکنون در درون مردم پایه ھای تشکیلاتی خود را پی ریزی کرده اند و خود را برای آینده آماده میکنند. براحتی جوانھا را به خاطر نوع لبای پوشیدنشان تھدید میکنند و خط و رسم تایین میکنند. مساجد خاص خود را دارند و ازنوع حرف زدنھایشان میشود آنھا را شناخت. گسترش و وجود آنھا را کسی نمیتواند انکار کند.از طریق اجرای مراسم ھا و تقالید خود در برگذاری آیینھای مذھبی شان، فرق آنھا را با بقیه مردم که بطور عادی مذھب خود را پراتیک میکنند قابل تشخیص است.
یک عامل رشد آنھا، امکانات وسیع مالی تشکیلات القاعده و عربستان سعودی است که با اتکا به آن عرض اندام کرد ه اند. عامل دیگر ناشی از نارضایتی عمومی از جمھوری اسلامی و اختلافات فرقھای مذھبی سنی و شیعه و ھمچنین شرایط فقر و فلاکتی که در جامعه حاکم است این امکان را به آنھا داده است که طیفی از جوانان ساده را به طرف خود بکشند تا از نیروی مردمی برای پیش برد مقاصدحود برخوردار باشند. سلفی ھا از ھم اکنون برای مردم چه در کردستان و چه در مناطق دیگر ایران اسمی آشناست.عملیاتھای آنھا در اطراف سنندج جدید ترین حرکت آنھاست. در شھر سقز بنا به گزارش سایت ( ناوندی ھه والنیری سقز) علنا برای کشته شدن اسامه بن لادن نماز غایب وی را میخوانند. سی دی تبلیغاتی و نوشته ھای آنھا به فراوانی ھمه جا در دسترس است. ھمه اینھا این واقعیت را نشان میدھند که در آینده کردستان سلفی ھا وجود خواھند داشت و مانع بزرگی در مقابل بر پایی یک جامعه سکولار، مدرن و انسانی مردم در کردستان خواھند بود. وجود این شبکه مخوف ر ا در مناطق کردستان ایران و عراق و مناطق سیستان و بلوجستان را میشود به راحتی دید.
.اگر چه این گروه اساسا با ایده شیعه گری بشدت در تضاد است و لی جمھوری اسلامی از آنھا ھمیش ه برای سلطه نفوذ خود استفاده کرده است. ھر جا به نفع بوده است، از سلفی ھا استفاده برده است و ھر گاه احساس خطر میکند سرکوبشان میکند. جمھوری اسلامی سلفی ھا را در کردستان نیمه علنی گذاشته و بخصوص برای آنکه از نفوذ اپوزسیون در جنبش کردستان جلوگیری کند. دست این دارو دسته را برای رشد و نمایشان بازتر گذاشته است ، چونکه اینھا تندروتر و متعصب تر در اجرای خط و مشی اسلام محمدی ھستند. اساسان از طریق نفوذھای خود، مردم را بیشتر به مسائل اسلامی از نوع خودشان وادار میکنند. این آوانس جمھوری اسلامی به سلفی ھا در مقابل نفوذ اپوزسیون درمیان مردم بخصوص طیف چپ قابل تحمل تر بود و ھست. اکنون رابطه اینھا با جمھوری اسلامی وارد فاز جدیدی شده. چند و چون آن خود مبحث دیگری است .
سلفی ھا در کردستان عراق از تشکیلات عریض و طویلی برخوردارند. اگر چه در قدرت نیستند، ولی سنتھای آنھا در درون مردم عمل میکند و به شدت خود را گسترش داده اند و در اعتراضات اخیر کردستان عراق ھم خود را نشان دادند. یکی ا ز کارھای آنھا تاثیرشان بر نوع لباس پوشیدن زنان و گسترش دادن سنن و عادات کھنه پرستانه خود در میان مردم است . درجه نفوذ آنھا با دوران گذشته مردم در کردستان عراق قابل مقایست نیست.این شبکه خود را مداوما گسترش میدھد و اکنون در کردستان ایران ھمه جا حضور دارند.
این یک مشکل و یک واقعیت است. مشکلی برای آینده مردم کردستان است.مشکلی در راه نظم و ثبات جامعه خواھد بود . به این مشکل باید پرداخت. ما تجربه کشورھای زیادی داریم که ھم اکنون مبتلا به این آفت شده اند. انقلاب در مصر ھنور به سرانجام نرسیده، که عناصر سلفی در مقابل ادیان دیگر و خواستھای مدرن مردم وارد کشمکش کشنده ای شده اند. جریان بن لادن و نا آرامی و نھظتی را که در دنیا به راه انداختن ، دودش روزانه به چشم مردم بی دفاع میرود و در کردستان ھم از تشکیلاتھای خاص خو برخوردار است.
نکته مھم این است که این مسئله ھوشیاری مردم کردستان را در مقابله باآن می طلبد. شیوع این بیماری از ھم اکنون باید مھار کرد. آنھا باید از ھم اکنون با مخالفت عمومی مردم روبرو شوند. نباید اجازه دھیم دوباره مردم را، این باربه اسم سنی گری و سلفی گری تحت تاثیر خود قرار دھند. ھیچ جریانی وھیچ قدرتی ھیچگاه نخواھند توانست در مقابل اراده آگاه مردم ایستادگی کنند.
صالح گویلی ۸٫۵٫۲۰۱۱