آلمان – هامبورگ: رونمایی کتاب «فراتر از فاجعه»

آلمان – هامبورگ:

رونمایی کتاب «فراتر از فاجعه»

گزارشات روزانه از دادگاه حمید نوری‌(دادیار سابق جمهوری اسلامی در استکهلم)

چگونگی دستگیری و دادگاهی حمید نوری، از آغاز تا پایان در این کتاب مستند شده است.

حمید نوری ۱۸ آبان ۱۳۹۸ – ۹ نوامبر ۲۰۱۹ به ظن مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی مجاهد و چپ در دهه ۱۳۶۰، به محض ورود به فرودگاه استکهلم بازداشت شد. او به مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت در تابستان سال ۱۳۶۷ متهم است.

مرداد و شهریور ۱۳۶۷، هزاران زندانی سیاسی با دستور آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار و رهبر جمهوری اسلامی اعدام و به‌طور مخفیانه در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند.

C:\Users\ashena\Pictures\bahram-2.jpg

پنج‌شنبه ۱۴ ژوییه ۲۰۲۲ -۲۳ تیر ۱۴۰۱، دادگاه منطقه استکهلم در کشور سوئد حکم بدوی حمید نوری، معروف به «حمید عباسی»، دادیار سابق زندان گوهردشت را اعلام کرد. او به حبس ابد محکوم شد. برابر با قوانین کشور سوئد حبس ابد در این کشور معادل ۲۵ سال حبس است و محکوم به این مجازات بعد از گذراندن دو سوم از این میزان حبس می‌تواند تقاضای آزادی و بخشش کند. بر اساس حکم دادگاه، نوری علاوه بر حبس ابد، هم‌چنین به پرداخت غرامت به خانواده جان‌باختگان سال ۶۷ محکوم شد و پس از پایان دوران حبسش از کشور سوئد اخراج خواهد شد و هرگز اجازه بازگشت به این کشور را نخواهد داشت.

این تنها خلاصه‌ای از حکم دادگاه است که برای حمید نوری صادر شده است. این حکم دارای جزئیات زیادی است که دادگاه استکهلم بر پایه آن تصمیم گرفته به حمید نوری حکم حبس بدهد. هم‌کانون نیز دادگاه تجدیدنظر او در جریان است و احتمال دارد تا ماه‌های آخر ۲۰۲۳ ادامه یابد.

توماس ساندر و آنا لیلینبرگ گولسجو به‌عنوان قاضی پرونده و چهار نفر نیز به‌عنوان هیات منصفه در پرونده حمید نوری قضاوت را بر عهده داشتند.

در دادگاه حمید نوری ۳۴ شاکی که ۱۲ نفر از آن‌ها خانواده اعدام‌شدگان بودند، ۲۶ نفر شاهد و ۱۲ کارشناس در حوزه‌های حقوق بین‌الملل، تاریخ، ارائه شهادت و فقه شیعه حضور داشتند.

این نخستین بار است که یک ایرانی به اتهام شرکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷، در خارج از این کشور بازداشت و محاکمه شده است. اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه اعدام‌های فراقانونی در سازمان ملل متحد درباره این پرونده گفته است: «این اولین گام مهم به‌سوی عدالت درباره اعدام‌های سال ۱۳۶۷ است.»

زمان رونمایی کتاب «فراتر از فاجعه»: ۱۱ مارس ۲۰۲۳- از ساعت ۱۶ تا ۲۱

مکان: Uni-Hamburg

Von-Melle-Park 5

(WIWI-Bunker, Erdgeschoss)

ورود برای عموم عموم آزاد است.

آقای «بهرام رحمانی» نویسنده و تحلیل‌گر سیاسی ساکن سوئد که از نزدیک تمامی جلسات دادگاه را دنبال کرده و سرانجام همه بخش‌های روند دادرسی را به نگارش درآورده است. ما از وی دعوت کردیم تا درباره روند حقوقی این محاکمه تاریخی که مستقیما با شرایط سیاسی و اجتماعی کنونی ایران و سرنگونی جمهوری اسلامی ایران و محاکمه همه سران و مقامات جمهوری اسلامی مرتبط است، گفت‌و‌گویی داشته باشیم.

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate