تجمع شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران و چند خبر اعتراضی دیگر

حزب كمونيست كارگرى ايران
November 19, 2020

اطلاعیه خبری

تجمع شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران و چند خبر اعتراضی دیگر

 

- روز  چهارشنبه ۲۸ آبان شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی با در دست داشتن شعارنوشته و سردادن شعارهایی از جمله "بازنشسته بیدار است، از تبعیض بیزار است" در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و پیگیر مطالباتشان شدند. در همین روز ١٣٠ نفر از بازنشستگان تامین اجتماعی خوزستان در مقابل اداره تامین اجتماعی تجمع کردند و طی نامه ای اعتراضی خطاب به شورای اسلامی و کانون بازنشستگان استان پیگیر مطالباتشان شده و خواستار افزایش مستمری شان بر اساس سبد هزینه زندگی و احتساب سنوات کارهای سخت و زیان آور در محاسبات همسان سازی حقوق خود شدند. افزایش حقوق ها به بالای خط فقر ده میلیونی و اجرای طرح همسان سازی مشاغل، درمان رایگان و بیمه کارآمد، تحصیل رایگان برای همه کودکان، حق مسکن و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و آزادی همکاران زندانی و تمامی زندانیان سیاسی از جمله خواستهایی است  که بازنشستگان بارها در تجمعاتشان بر آنها تاکید کرده اند.

 

- روز ۲۸ آبان جمعی از مربیان پیش‌دبستانی ایذه در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی خود در محوطه‌ آموزش و پرورش این شهرستان تجمع کردند. خواست فوری آنها استخدام در آموزش و پرورش است.

 

- روز ٢٧ آبان  ٨٥ نفر از کارگران شرکتی کارخانه قند اسلام آباد غرب از صنایع وابسته به سازمان تعاونی مصرف کادر نیرو‌های مسلح (اتکا) اعتراض خود را  به عدم تبدیل وضعیت قراردادها به دائم و  پرداخت مزدی نازل و حداقل، رسانه ای کردند. به گفته کارگران در این کارخانه نیرو‌ها با چند وضعیت شغلی کار می‌کنند که شامل رسمی، پیمانی، فصلی و شرکتی هستند. نیرو‌های شرکتی مانند بقیه کارگران در قسمت‌های مختلف از جمله فنی، تولید و حراست مشغول هستند. ساعت کاری کارگران شرکتی به صورت ۱۲ ساعته است؛ یعنی ماهیانه حدود ۱۶۰ ساعت اضافه کارمیکنند که ۱۵ روز آن روزکاری و ۱۵ روز دیگر شبکاری است. این درحالی است که هیچ مبلغی بابت ساعات اضافه کاری و شب کاری به آنها پرداخت نمی‌شود و فقط حداقل حقوق ثابت قانون کار بر اساس هشت ساعت کار در روز بدون تعطیلات و دیگر مزایا  به آنها پرداخت می‌شود. کارگران به این وضعیت اعتراض دارند. زیر فشار اعتراض کارگران مقرر شده بود که از ابتدای سال ٩٩ تمامی کارگران شرکتی با  سازمان اتکا قرارداد مستقیم داشته باشند و از سال ٩٨ جهت تکمیل پرونده از کارگران عکس و مدارک نیز گرفته شد، اما تا کنون اقدامی صورت نگرفته است و حقوق کارگران همچنان پایمال میشود.

 

- روز ٢٦ آبان  بدنبال اعتراضات متوالی ٤٨ کارگر اخراجی راهداری و حمل و نقل جاده ای قزوین دستمزدهای معوقه آنان پرداخت شد، اما خواست اصلی این کارگران مبنی بر بازگشت به کار عملی نشده است. این درحالیست که در حرکت اعتراضی ای که این کارگران در هنگام سفر نوبخت به قزوین داشتند، به آنها وعده بازگشت به کار داده شده بود.  این کارگران بین ٥ تا ٨ ماه مزد طلب داشته وهم اکنون خواستار بازگشت به کار خود هستند.

 

پیش بسوی اعتراضات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٨آبان۱۳۹۹، ١٨نوامبر ۲۰۲۰


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com