سومین روز اعتصاب کارکنان میدان نفتی آزادگان شمالی و اعتصاب کارگران پتروشیمی جم

حزب كمونيست كارگرى ايران
November 16, 2020

اطلاعیه خبری

سومین روز اعتصاب کارکنان میدان نفتی آزادگان شمالی و اعتصاب کارگران پتروشیمی جم

 

- روز ٢٤ آبان  اعتصاب کارکنان میدان نفتی آزادگان شمالی از  میادین غرب کارون در اعتراض بە پایین بودن حقوق و اجرایی نشدن طبقه بندی مشاغل و  دیگر وعده های داده شده وارد سومین روز خود شد.

 

شرکت ملی نفت چین پیمانکار اصلی این میدان نفتی است  و این  پروژه را از مهندسی و توسعه نفت (PEDEC) بە پیمانکار ایرانی شرکت ایران افق واگذار نموده است.  بنا بر خبرها  پیمانکار چینی سعی دارد با وعده های بی پایه کارگران را مجبور بە امضای قرارداد کاری با این شرکت بکند و در ماه گذشته طی پیامی به کارگران اعلام کرده بود که با توجه به شرایط بد اقتصادی ایران بهتر است این قرارداد را امضاء کنند. اما  کارگران زیر بار قرار داد برده وار پیمانی با این شرکت نرفته و پیگیر خواستها و مطالباتشان هستند. 

 

- روز ٢٤ آبان کارگران مجتمع پتروشیمی  جم در اعتراض به سطح نازل دستمزدها و شرایط کاری نامناسب و با خواست افزایش دستمزدها  و کوتاه شدن دست پیمانکاران دست به تجمع زدند.

 

فضای اعتراض در مراکز نفتی گسترده است. اعتراض کارگران نفت عمدتا به سطح نازل دستمزدها و پایین آمدن هر روز بیشتر قدرت خریدشان، قراردادهای موقت کاری و استخدامهای پیمانی، بیکارسازیها، تعویق پرداخت دستمزدها و عملی نشدن وعده های داده شدن مقامات مسئول بعد از اعتصابات گسترده مرداد ماه است.

در دو هفته اخیر از جمله شاهد این اعتراضات و اعتصابات بوده ایم: اعتصاب کارگران ميدان نفتی آزادگان شمالی در غرب کارون در شهرک هویزه، اعتراض کارگران پیمانی شرکت توسعه انرژی پتروالکتریک شاغل به حضور سرکوبگران حراست در شرکت، تجمع اعتراضی کارگران تلمبه خانه نفت غرب کارون اهواز، تجمع جمعی از کارگران پیمانکاری عسلویه در اعتراض به شرایط نامناسب شغلی خود، از سر گیری تجمعات کارگران اخراجی نفت هفتگل از ابتدای آبان ماه سال جاری و چندین تجمع آنان در مقابل نهاد‌های دولتی، اعتصاب کارگران واحدهای تعمیراتی شرکت پتروشیمی فناوران در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، تجمع اعتراضی عده ای از کارگران بیکار در دوازدهم آبانماه با خواست اشتغال و در اعتراض به پارتی بازی در استخدام ها به کار مقابل  مدیریت کار و اشتغال سازمان منطقه ویژه پارس. ‎

 

اعتراضات و اعتصابات کارگران بخشهای مختلف صنعت نفت زمینه های یک اعتصاب هماهنگ سراسری در این صنعت را فراهم آورده است. از مبارزات و خواستهای این کارگران باید وسیعا حمایت کرد.

 

پیش بسوی اعتراضات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٤ آبان۱۳۹۹، ١٤ نوامبر ۲۰۲۰
--


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com