کاراتپه یا موریای شماره ٢

مبارزه برای جهانی بدون مرز ( افغانستان – ایران)
October 20, 2020

کاراتپه یا موریای شماره ٢

 

گزارش زلمی نامور از جزیره لسبوس برای “مبارزه برای جهانی بدون مرز

کودکان بدون کفش یا با دمپایی پلاستیکی در آب راه می روند. زنی هنگام مراقبت از کودکان ، نوزادی تازه متولد شده را که در یک پتو صورتی ضخیم پیچیده شده است ، در دست دارد. به نظر نمی رسد دردیگر صحنه های جزیره لسبوس وضعیت بهتر از اینها باشد.

گودال های عظیم الجثه در مقابل صحنه های اردوگاه پناهندگان در کارا تپه در لسبوس به وجود آمده اند. ساکنان سعی می کنند آب گل آلود را پاک کنند – اما اغلب بی فایده است.

بعد از اردوگاه جنجالی و شلوغ پناهجویان در موریا ، فقط چند دقیقه رانندگی با کارا تپه ، که یک ماه پیش در آتش سوخت ، همه چیز باید متفاوت ، منظم و امن تر باشد.

فیلم ها و عکس ها در توییتر و سایر رسانه های اجتماعی تنها تصوری که از این صحنه ها می دهند این است که پس از باران های سیل آسا و سیل اخیر باید این شرایط بوجود آمده باشد. اما اردوگاه جدید در کارا تپه حتی قبل از وقوع سیل موریای شماره 2  نیز نامیده می شد. منتقدان آن را “غیرانسانی” خوانده بودند. اکنون آب حدود 80 چادر از 1100چادر را کلا از بین برده است  و زندگی را در بسیاری از چادر ها و برای بقیه پناهجویان بطور کل بیش از پیش مختل کرده است. طبق گفته دولت یونان ، تقریباً 10 هزار نفر امروز در کارا تپه زندگی می کنند.

 براساس وزارت مهاجرت یونان ، مقامات “بلافاصله” برای حل مشکلات اقدام کردند. اما در واقع به توجیه مسئله پرداختند، تا فشار افکار بین المللی بر روی خود را کم کنند.

وزارت صالح ادعا می کند که این مسئله با توجه به  ساخت مسکن موقتی که ظرف چند روز برای مواجهه با مشکل ایجاد شده امری است طبیعی.

مقامات افزودند ، علاوه بر این ، تنها بخش کوچکی از اردوگاه تحت تأثیر سیل قرار گرفت و برخی از پناهندگان به طور موقت منتقل شدند.

ماریون مک گرگور از طرف اینفو مایگرنت که در روزهای اخیر به جزیره لسبوس رفته بود، در مورد وضعیت اردوگاه می گوید: “واقعاً افتضاح است.” ساکنان خوب نیستند ، به خصوص تاثیرات روانی آن بسیار زیاد است. او همچنین اضافه می کند که: “آنها نمی خواهند در این شرایط جان خود را از دست بدهند.”

آنها فقط می خواهند درخواست پناهندگی آنها بررسی شود تا بتوانند ادامه دهند. اما واقعیت برای بسیاری این است که با وجود زمستان پیش رو و بدون امکان دوش گرفتن و بدون غذای کافی باید در ارودگاه در انتظار بمانند. غذایی که داده می شود اصلا کافی نیست. فقط روزی یک بار به پناهجویان یک بسته غذایی می دهند، به همین دلیل برخی از پناهجویان برای خرید مواد غذایی سعی می کنند که دوره گردی و فروش اشیاء خرد مثل دستمال و یا بطری آب بپردازند.

آنچه که بیش از همه پناهجویان را رنج می دهد این است که در کنار این همه زجر و فشارهای بی مورد که برخلاف حقوق انسانی است، وقت شان و عمرشان تلف می شود، وضعیت شان روشن نیست و در حالت بلا تکلیفی قرار دارند و بچه هایشان نمی توانند به مدرسه بروند و یا تحصیل کنند و آینده آنها بطور جدی در خطر است.

 

خشونت ها و جنگ های میان باندها و یا ملیت ها کمتر شده است اما به نظر نمی رسد که این مسئله دائمی باشد. فعلا تعداد زیادی پلیس برای کنترل پناهجویان در جلوی اردوگاه وجود دارند، که باعث شده این اختلافات کمتر بوجود آید اما اگر اوضاع پناهجویان تغییر نیابد شرایط زندگی در آنجا پتانسیل درگیری های بعدی را فراهم می کند.

مارکو سندرونه از پزشکان بدون مرز نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد: “شرایط اردوگاه جدید یادآور اردوگاه موریاست. ساکنان می گویند برخی از چادرها هیچ گونه کف پوشی ندارند” قبل از باران آنها روی سنگ و خاک می خوابیدند ، اکنون کف چادر گِل است. بسیاری از خانواده ها مجبورند چادر خود را با خانواده دیگری تقسیم کنند. آنها در حدود هفت متر مربع به همین ترتیب می پزند ، می خورند و می خوابند.

خلاصه اینکه در مجموع شرایط زندگی در کمپ جدید کاراتپه به مراتب وخیمتر از موریاست، غذای کمتر و نا مناسبت تر، موقعیت بهداشتو مراقبت ها پزشکی فوق العاده کم و بسیار نامناسب تر، اوضاع گرمایی بدتر، مسکن کوچکتر و نا مناسبتر، و زندگی در گل و لای برای بچه ها. این موقعیت وخیم را اکثر سازمان های حقوق بشری گزارش کرده اند و بر سر آن توافق دارند و نگرانی خود را در مورد زندگی روحی روانی و جسمی پناهجویان ابراز داشته اند. همچنین خبرنگاران نیز گزارشهای دردناکی از زندگی نا مناسب در این اردوگاه تهیه کرده اند. اما دولت یونان و اتحادیه اروپا به خاطر تنبیه پناهجویان هیچ اقدام مناسبی انجام نمی دهند و پناهجویان را در فشار بیشتری قرار می دهند.

این شرایط نمی تواند ادامه یابد. با فصل سرمای طولانی و برف و بارانهایی که در پیش است زندگی به مراتب بسیار وخیمتر خواهد شد و زندگی بسیاری بخصوص کودکان و کسانی که از وضع جسمانی نا مناسب برخوردارند به طور واقعی در خطر خواهد بود.

مبارزه برای جهانی بدون مرز ( افغانستان – ایران)

19 اکتبر 2020

email: riawwb2017@gmail.com

                   Facebook.com/riawwb

website: www.ri-awwb.orgriawwb

Instagram: aworldwithoutborders

Youtube: www.youtube.com/channel/UCRVpQHnc2v-F8sTYAe7ddg

Related

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com