اعتراضات کارگری در چند مرکز نفتی

حزب كمونيست كارگرى ايران
October 02, 2020

اعتراضات کارگری در چند مرکز نفتی

 بنا بر خبرهای دریافتی کارگران پیمانکاری در برخی از مراکز نفتی از جمله در شرکتهای جندی شاپور در فار یک،  پتروشیمی سبلان،  شرکت تناوب واقع در فاز ۱۴ در کنگان،  شرکت های فاز ۲۲ و ۲۴ ، شرکت آزمون فلز،  پارس کنگان فاز ١٣ و  شرکت اکسیر علیرغم وعده های پیمانکاران هنوز به مطالباتشان نرسیده اند. در برابر اعتصاب گسترده کارگران پیمانکاری پایپینگ و جوشکاری در شمار بسیاری از شرکت ها در نفت و پتروشیمی و نیروگاهها، پیمانکاران از ترس گسترش دامنه این اعتراضات عقب نشینی هایی کردند و وعده و وعید هایی دادند. اما در خیلی جاها این وعده ها عملی نشد و بعد از بازگشت کارگران به سرکار پیمانکاران برای شکستن صف متحد اعتراض، اعلام کردند که کارگران برای گرفتن مطالباتشان تک به تک مراجعه کنند. بدین ترتیب در برخی شرکت ها مبلغی به مزد کارگران پایپینگ و جوشکار اضافه شد  و یا  طلب کارگران تسویه گردید. اما در بسیاری دیگر افزایش مزدی صورت نگرفته است و هنوز بخشی از کارگران حتی دستمزدهای معوقه خود را نگرفته و بعضا تا ٤ ماه مزد طلب دارند.  این درحالیست که کوچکترین اقدامی برای بهبود وضع خوابگاهها و غذاخوری ها و وضعیت کاری و معیشتی کارگران صورت نگرفته است.  و وقتی کارگران به این وضعیت اعتراض میکنند به اخراج و قرار گرفتن نامشان در لیست سیاه  تهدید میشوند.

 

 در مقابل این خلف وعده ها و ترفندهای پیمانکاران بخشی از نفتگران حاضر به مذاکره فردی نشده و همچنان سر کار نمیروند. بسیاری از کارگرانی هم که مراجعه کرده اند اکنون پشیمانند.  این چنین است که زمزمه های اعتصاب و اعتراض در میان کارگران پیمانی در شرکت های مختلف نفت و موسسات وابسته به آن دوباره بالا گرفته است. بعلاوه اینکه اعتصابات اخیر یک نقطه عطفی در فضای مراکز نفتی و موسسات وابسته به آن ایجاد کرد و اکنون دیگر صدای اعتراض نفتگران از جاهای مختلف شنیده میشود.  چند نمونه از اعتراضات در مراکز نفتی و وابسته به آن در چند روز اخیر به قرار زیر است:

- روز ٩ مهر جمعی از کارکنان نیروگاه گازی سیکل ترکیبی آبادان در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی خود در مقابل درب ورودی این نیروگاه دست به تجمع زدند.

- روز ٩ مهر  در ادامه اعتراضات قبلی، کارگران بخش خدمات شرکت پتروشیمی اروند در اعتراض به محرومیت از امنیت شغلی و  اقدام پیمانکار جدید به انعقاد قرارداد‌ حجمی دست به تجمع زدند. با این شکل از قرار داد کارفرما بدون در نظر گرفتن تعداد مورد نیاز از کارگران کار سنگینی را میکشد. و بطور مثال در جایی که نیاز به ٤ کارگر است پیمانکار میخواهد با یک کارگر کار خود را به پیش برد. کارگران پتروشیمی اروند به این بساط بردگی و چپاول اعتراض دارند.

 

-  روز ٨ مهر کارگران بخش های مختلف شرکت برق ویس ( رامین) در اعتراض به تعویق پرداخت حقوق و سایر مزایای شغلی، چندین ماه حق بیمه و به اجرا گذاشتن طرح خصوصی سازی در این نیروگاه و  اخراج ها بار دیگر در مقابل ساختمان شرکت در اهواز تجمع کردند. همانطور که قبلا نیز گزارش کردیم واگذاری ۴۹ درصد از سهام این نیروگاه به بخش خصوصی از چندی پیش آغاز شده است. پشت این واگذاری ها چپاول و دزدی و تعرض به زندگی و معیشت کارگران قرار دارد و کارگران تجربه آنرا دارند و به آن معترضند. کارگران خواستار توقف این خصوصی سازیها و پرداخت فوری طلبهایشان هستند. کارگران میگویند در صورت انجام این واگذاری ها باید حقوق آنها ٦٥ درصد افزایش یابد و مطالبات دیگر آنان چون حق مناطق جنگ‌زده و حق مسکن پرداخت شود.  به گفته کارگران با توجه به اینکه تعداد نیروی پیمانکاری در این نیروگاه بیش از نیروهای رسمی است  با واگذاری سهام به بخش خصوصی، شمار زیادی از آنها شغل خود را از دست خواهند داد و خواستار رسمی شدن قراردادهایشان هستند.  تعداد کل کارکنان پیمانکار نیروگاه رامین ۹۵۲ نفر است.

 

-  روز ۵ مهر کارکنان نفت عضو پروژه ۲۰۰۰ واحد مسکن مهر نفت اهواز در اعتراض به بلاتکلیفی ۱۰ ساله تحویل مسکن هایشان همزمان با بازدید نمایندگان مجلس اسلامی با همراهی مدیر کل راه و شهرسازی استان خوزستان از محل این پروژه، تجمع کرده و خواهان به سرانجام رساندن بیش از ۷۰۰ واحد نیمه کاره و بی سرانجام شدند.

 

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

١٠ مهر۱۳۹۹، ١ اکتبر ۲۰۲۰


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com