خلع‌ید از اسدبیگی یک موفقیت برای کارگران هفت‌تپه است

حزب كمونيست كارگرى ايران
October 01, 2020

خلع‌ید از اسدبیگی یک موفقیت برای کارگران هفت‌تپه است

جدال کارگران برای دیگر خواستها ادامه دارد

 

روز ٩ مهر پنجمین نشست کمیسیون ویژه مجلس اسلامی بر سر مالکیت نیشکر هفت تپه و بررسی وضعیت این مجتمع ٥ هزار نفره کارگری برگزار شد. نشست روز نهم مهر ماه  با حضور  علی نیکزاد نایب رئیس مجلس، علی خضریان نماینده تهران و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، سید نظام‌الدین موسوی نماینده مجلس از تهران و عضو کمیسیون اصل ۹۰، علی موسوی نماینده مجلس در شهر ملکان و عضو کمیسیون صنایع مجلس، رئیس سازمان خصوصی سازی، نمایندگانی از وزارت کار و اقتصاد، و نماینده استاندار خوزستان و همچنین جمعی از نمایندگان کارگران هفت تپه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این نشست سرانجام دولت و مجلس و نمایندگان ریز و درشت حکومتی از قوای سه گانه حکومتی و مسئولان استان بعد از توی سر هم کوبیدن بسیار ناگزیر به تسلیم در برابر خواست کارگران شدند و رای به خلع ید از اسدبیگی و باند مافیایی او از  نیشکر هفت تپه دادند. قرار است این کار نهایتا تا یک ماه و نیم دیگر انجام گیرد. بعلاوه مقرر شد که تا ۱۵ مهرماه تمام طلبها و حقوق و اضافه کاری تیرماه و مردادماه  کارگران پرداخت شود. 

 

این تصمیمات یک موفقیت مهم برای کارگران نیشکر هفت تپه است. بیش از سه ماه اعتصاب قدرتمند کارگران نیشکر هفت تپه و  مبارزات چند ساله آنان علیه باند دزد و چپاولگر اسد بیگی بالاخره آنها را به تسلیم واداشت.  امروز دهم شهریور کارگران نیشکر هفت تپه این پیروزی را به عنوان اولین سنگر فتح شده خود جشن گرفته اند.  حزب کمونیست کارگری این موفقیت بزرگ را به کارگران نیشکر هفت تپه تبریک میگوید

 

در همین جلسه تاکید شده است که تا نیمه آبان ماه حداقل ۳ هزار هکتار نیشکر کشت شود تا کارخانه ادامه حیات پیدا کند. کارگران قبلاً این بهانه را هم از حکومتی‌ها و باند اسد‌بیگی گرفته اند و علیرغم اعتصاب، موافقت کرده بودند که کارگران بخش کشت به کار خود ادامه دهند و مانع به حراج گذاشتن زمینهای شرکت شدند. بنابراین تاکید مجلسیان روی ادامه کشت فقط برای گرفتن یک پز تعرضی علیه کارگران است. پیگیری امر کشت به استاندار سپرده شده است که البته خود همدست باند اسدبیگی است و یک سر اختلاس ها در هفت تپه بوده است.  وعده دیگری که داده شده است تمدید دفترچه های بیمه کارگران تا آخر سال است که قبلا قولش داده شده بود و هنوز اجرایی نشده است.

 

قابل توجه است که در حالیکه مجلس و حکومتیان ناگزیر به چنین عقب نشینی هایی در برابر اعتراضات کارگران شده اند، با احضارها و تهدید کردن ها و حتی بصورت تعرض به  کارگران معترض تلاش دارند، فضای این مجتمع ٥ هزار نفره را تحت کنترل داشته باشند. از جمله امروز دهم مهرماه دو نفر از کارگران به اسامی عظیم کثیر و قاسم کثیر جهت بازجویی و با اتهامات راه اندازی اعتصاب به پاسگاه احضار شدند. در روزهای قبل نیز ٥ نفر از کارگران به اسامی  محمد امین حجازی، محمد عبدالخانی، میلاد لطیفی، رحیم حمدانی ( از بخش داخلی کارخانه ) و احمد شلاگه از بخش کشاورزی و غیرنیشکری به پاسگاه احضار شده اند.  در برابر این احضار ها و اینگونه تشبثات کارگران با تاکید بر اتحاد همه بخش های نیشکر هفت تپه،  اعلام کرده اند که از همکاران خود با تمام قدرت حمایت میکنند و  تصمیم به اعتصاب نه از سوی یک نفر یا چند نفر بلکه تصمیم شورایی و متحدانه همه آنها بوده و بر حق اعتصاب به عنوان حق مسلم و قطعی خود تاکید کرده اند. کارگران اعلام کرده اند که در صورت ادامه احضارها  تجمعات اعتراضی خود را از سر خواهند گرفت. 

 

خلع ید از اسدبیگی و باندش در راس خواستهای کارگران نیشکر هفت تپه قرار داشت. اما در این رابطه کارگران اعلام کرده اند که کلا با هیچ نوع خصوصی سازی و سپردن شرکت به دست یک دزد دیگر موافقت نخواهند کرد. باید دولت کسی را به شرکت گسیل کند و تحت نظارت کارگران شرکت اداره شود. فعلا سرنوشت چگونگی مالکیت شرکت هنوز روشن نیست. به گفته کارگران حتی اگر حقوق تیر و مرداد هم پرداخت شود آنها مزد شهریور را هم طلب دارند. ضمن اینکه یک خواست مهم دیگر آنها بازگشت به کار تمامی کارگران اخراجی از تمام بخش های شرکت است. همچنین کارگران خواستار بازگشت به کار  اسماعیل بخشی و سه همکاردیگرشان  هستند که در جریان اعتراضات سال ٩٧ بازداشت شده بودند و بعد از اعتراضات وسیع آزاد شدند و پرونده هایشان مسدود شد. بدین ترتیب جدال هفت تپه بعد از این موفقیت نیز ادامه خواهد یافت و کارگران متحدانه بر سر خواستهای خود ایستاده اند. 

 

 

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

١٠ مهر۱۳۹۹، ١ اکتبر ۲۰۲۰
--


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com