پیام تسلیت

جمعی از کمونیست های انقلابی افغانستان
June 24, 2020

پیام تسلیت
با تاسف اطلاع یافتیم که ضیاء صدر « حزب کمونیست (مائویست) افغانستان» بر اثر سکته قلبی درگذشت. این ضایعه را به اعضاء حزب و خانواده او تسلیت می گوییم. ضیا عمری را در مبارزه با اشغالگران سوسیال امپریالیسم روس و امپریالیستهای غربی به رهبری آمریکا گذراند و در این راه خدمات مهمی را به جنبش انقلابی افغانستان نمود. اما ضیاء توانست نقش مهمی را در بازسازی جنبش کمونیستی افغانستان در اواخر سالهای 60 و اوایل سالهای 70 شمسی ایفاء کند. تجربه پربار جنبش کمونیستی ( مائوئیستی) افغانستان به رهبری رفیق اکرم یاری که در سالهای 50 شمسی بعد از کودتای 7 ثور ضربه دیده بود، پس از اشغال افغانستان توسط سوسیال امپریالیست های روس عقب گرد ایدئولوژیک مهمی را طی کرد وبسیاری از جریاناتی که خود را ادامه دهنده جنبش مائوئیستی شعله جاوید می دانستند تحت عنوان عمده بودن مبارزه با اشغالگران روس هویت سیاسی – ایدئولوژیک و حتی تشکیلاتی خود را منحل کردند و عملا به زائده جریانات اسلامی – جهادی مبدل شدند. شکی نیست که شکست پرولتاریا در چین بر عمق بحران جنبش کمونیستی افغانستان افزود.
ضیاء با الهام از تشکیل جنبش انقلابی انترناسیونالیستی (ج اا) و قدرت گیری جنبش مائوئیستی و جنگ خلق در پرو توانست نقش مهمی را در بازسازی جنبش کمونیستی مائوئیستی افغانستان ایفاء کند. در همکاری با ج ا ا توانست از برخی از مهمترین انحرافات و اشکالات انحلال طلبانه ایدئولوژیکی  که گریبان جنبش منتسب به جنبش کمونیستی افغانستان را گرفته بود گسست کند و تحت رهبری خودهسته کمونیست های انقلابی افغانستان را تشکیل دهد که در تکامل خود به  حزب کمونیست افغانستان انجامید.
پس از اشغال افغانستان توسط اشغالگران آمریکایی و ناتو، تلاش او و دیگر نیروهای مائوئیستی در افغانستان با کمک جنبش انقلابی انترناسیونالیستی منجر به وحدت جنبش مائوئیستی افغانستان و تشکیل حزب کمونیست ( مائوئیست) افغانستان شد.
خدمات و تلاش های ضیاء در  زمینه گسست از انحرافات مهم ایدئولوژیک – سیاسی جنبش کمونیستی افغانستان و قدمهای عملی برای متحد کردن جنبش کمونیستی  قابل قدردانی است.  نقش مهم او در این مسیر در خاطره ها باقی خواهد ماند.
او در این راه  خود را بر تلاش ها و خدمات باب آواکیان صدر حزب کمونیست انقلابی آمریکا  و مبارزه ای که او  در مقابل رویزیونیست ها و مرتجعین برای شناساندن و تثبیت خدمات فناناپذیر مائوتسه  دون به علم انقلاب و تکامل کیفی کمونیسم توسط او در زمینه های مختلف انجام داده بود متکی کرد. شکی نیست که او در این راه زیر فشار حملات بسیاری از ناسیونالیست ها و رویزیونیست ها قرار گرفت.
اما ضیاء متاسفانه از ادامه گسست  از انحرافات عمیق جنبش کمونیستی افغانستان که شدیدا رسوب کرده بود باز ماند. هنگامی که جنبش انقلابی انترناسیونالیستی در اواسط دهه گذشته وارد بحران شد، او حزبش را در همسویی با جریانات رویزیونیست در سطح بین المللی  و جریانات تنگ نظر و ناسیونالیست داخلی در ضدیت و مقابله با سنتزنوین باب آواکیان که تکاملی کیفی در کمونیسم علمی است، قرار داد. این مسئله بی ارتباط با برخی جهت گیری های داخلی و دادن امتیازاتی به نیروهای مرتجع و بنیادگرای طالبان از جمله عنوان " مقاومت" نهادن بر جنگ مرتجعانه طالبان برای تحمیل خود به آمریکا نبود. انحرافی که عمیقا ریشه در انحرافات گذشته جنبش کمونیستی افغانستان در دهه 60 شمسی داشت.
آنچه جنبش کمونیستی افغانستان  به آن احتیاج دارد ادامه گسست هایی است که  ضیاء و همراهانش از انحرافات رویزیونیستی حاکم بر جنبش کمونیستی افغانستان در سالهای 70 شمسی آغاز کردند، اما در نیمه راه رها شد.
امیدواریم که رهبران ، کادرها و اعضای « حزب کمونیست (مائویست) افغانستان» در چنین راهی تلاش و مبارزه کنند تا حزبشان را از دشواری ها و انحرافاتی که از رسوبات گذشته است پاک کنند. بدون گسست از آن انحرافاتی که منجر به امتیاز دادن به نیروهای مرتجع و در نهایت دنباله روی از آنان می شود هیچ گونه تغییری در مناسبات استثماری و استعماری موجود ایجاد نخواهد شد چه رسد به اینکه انقلابی واقعی تحت رهبری پرولتاریای آگاه در جهت منافع توده های مردم، کوتاه کردن دست امپریالیستها و مرتجعین منطقوی وحاکمیت مردم بر مردم صورت گیرد.
امیدواریم که رهبران و کادرها و اعضاء حزب بر ادامه گسست هایی که در نیمه راه رها شد پای بفشارند و آنرا در جهت و مسیرکمونیسم علمی قرار دهند.
جمعی از کمونیست های انقلابی افغانستان
4 سرطان 1399 ـ 24 جون 2020


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com