نعمیق و گسترش جنبش اعتراضی امریکا از مخالفت با نژاد پرستی به جنبش اشغال بر علیه کل نظام

سعيد صالحى نيا
June 14, 2020

نعمیق و گسترش  جنبش اعتراضی امریکا از مخالفت با نژاد پرستی به جنبش اشغال بر علیه کل نظام

مقدمه:

بیش از دو هفته از قتل جورج فلوید توسط پلیس جانی می گذرد.جنبش اعتراضی از منطقه او به تمامی امریکا گسترش یافته و از جوان و پیر ، سفید و سیاه و قهوه ای را کنار هم در سطح صدها هزار نفره به خیابانهای امریکا کشانده.مجسمه های نژاد پرستان و حاکمان در ایالتهائی که برده داران متمرکز بودند به زمین کشیده می شود. این چنبش اعتراضی از امریکا به انگلیس به فرانسه به کشورهای اسکاندیناوی کشیده شده و انجا هم مردم مشفول پائین کشیدن سمبلهای نژاد پرستی و نابرابری هستند.

به نظر می رسد انفجاری وسیع جهانی در حال وقوع است که مرزها را در می نوردد.دیگر دعوا فقط نژاد پرستی نیست.بنظر می رسد مردم خسته از نظام سرمایه داری خسته از فقر و بی ایندگی که زیر فشار بحران کورونا زمین گیر شده اند و اینده تیره تری را جلوی خود می بینند قتل جورج فلوید را پرم اعتراضی جهانی بر علیه نظم موجود کرده اند. اتفاقی بسیار عمیقتر و وسیعتر دارد شکل می گیرد که حاکمان را بشدت دچار ترس کرده.صف بندیهای جدیدی را شاهدیم.زمین لرزه ای که هنوز ابعادش شناخته شده نیست.

در امریکا فقط ترامپ نیست که دچار لرز و ترس شده و در زیر زمینهای کاخ سفید مخفی می شود! تنها او نیست که مردم را تهدید به استفاده از سرکوب و نیروی نظامی می کند! جناح مقابل او یعنی حزب دموکرات هم بدست و پا افتاده تا مردم را از کورونا بترساند به خانه ها بفرستد .انها را قانع کند که صدای انها را شنیده و فرماداران و شهردارهای دموکراتش مدیایش را به صف کند تا من را قانع کند که جورج فلوید شهید نژاد پرستی است و باید "تغییراتی در قوانین پلیس باشد اما پلیس را باید حفظ کرد و روی سر کردم نگه داشت"!

انچه ماجرا را بیشتر حالب می کند اینست که همانطور که کورنل وست گفت، امریکا بعنوان مرکز دموکراسی تا کنونی نشان می دهد که شکست خورده و این شکست سرمایه داریست .شکست پلیس نیست حتی ناتوانی نظام در بعد پایان نژاد پرستی هم توجیه خوبی برای وضع موجود نیست! اینست که صحنه ها در حال تغییر است و پرده های دیگری در حال جلو امدن.

در این مقاله من به تحولاتی که در انعکاس به قتل فلوید شاهد بودیم نگاهی می اندازم:

 

(1)چرخش مبارزات اعتراضی در امریکا از مبارزه بر علیه نژاد پرستی به تعمیق جنبش اعتراضی به جنبش اشغال و خودگردانی

طی دو هفته راهیپائیها و گاها زد و خورد با پلیس و تکرار خواست دستگیری پلیسهای قاتل فلوید ، خواستهای مردم گسترش یافت به تحول در مقررات رابطه پلیس با مردم انجامید.دیگر فقط دگسترش یابد.ستگیری قاتلان کافی نبود.خواستها به انحلال واحدهای پلیس کشید .به بازسازی اساس نظام پلیسی در امریکا.

در خواست برای استعفای شهردارها کشیده شد.یورشها به مراکز شهرها به سمت اشغال و نهایتا به بیرون کردن پلیس و ایجاد مناطق اوتونوم ! سیاتل امریکا (ایالت واشنگتن)اولین محلی بود که این تجربه را اغاز کرده و این نمونه ممکنست به سرعت به سایر مناطق گسترش یابد.

در شهر سیاتل که سابقه  طولانی مبارزه از دهه 90 میلادی دارد، در حال حاضر 6 منطقه مرکز شهر توسط مردم ازاد شده و مناطق خودگردان نامیده شده.پلیس را بیرون کرده اند و پاسگاههای پلیس را اشفال کردند.شهرداری سیاتل به اشغال در امده و مردم در خواست شهردار  سیاتل را دارند.(1و2)

تا همینجا بنظر می رسد پتانسیل جنبش اعتراضی کنونی بسیار فرارتر از جنبش "زندگی سیاه مهم است" می باشد که گرایشات راست اعتراضی دوست دارند انرا معرفی کنند.

جنبش اعتراضی امریکا در حال پوست انداختن به جنبش وسیع اشغال است و نه فقط ترامپیزم بلکه کلیت نظام فاسد امریکا را زیر سوال برده.مهم اینست که این تحولات را بشود تعمیق کرد و سراسری کرد.

 

(2)راست درون جنبش اعتراضی و راست در مقابل جنبش اعتراضی امریکا

درون جنبش اعتراضی امریکا گرایشات وابسته به حزب دموکرات مثل سالهای قبل تلاش سیستماتیک خود برای انجراف جنبش را اغاز کرده اند.می خواهند با حداقل رفرمها مردم را به خانه بفرستند.

گرایشی راست است که می خواهد اعتراضات را در سطح دفاع از سیاهان Black lives matter

تقلیل دهد .این جنبش در رقابتهای انتخاباتی هم به جنبش برنی سندرز نپیوست .

از بیرون جنبش اعتراضی هم ترامپیستها و جمهوریخواهان هم در حال تهدید هستند و استفاده از سرکوب را تبلیغ می کنند.ترامپ با مهملات هر روزه خود مرتب دارد اتش خشم مردم را بر علیه خود بیشتر شعله ور می کند و اینده سیاسی خود و حامیانش را بیشتر زیر سوال می برد.

از دید من یکی از ثمرات جنبش اعتراضی موجود این خواهد بود که پایه های حکومت ترامپ را بیشتر بلرزاند و امکان پیروزی انتخاباتی او را بخشکاند هر قدر که جناح مقابلش در حزب دموکرات نیز برنده نهائی جنبش اعتراضی نیستند و نخواهند توانست براحتی روس دوش این جنبش سوار شوند.

 

(3)تجربه گذشته جنبش اشغال و نگرانیها:

در سالهای قبل جنبش اشغال امریکا در صدها شهر تکان بزرگی به جامعه و حکومت بود اما فرونشست.هر چند تاثیراتش هنوز هست و متدهایش را امروز دارند تکرار می کنند.انارشیزم درونی این جنبش یک پاشنه اشیل مهم این جنبش است.انارشیزمی که مانع سازماندهی سیاسی سراسری می شود .چیزی که امریکا بسیار به ان نیاز دارد.

جنبش اشغال سالهای پیش با مدیریت حکومت و پلیس با خسته کردن فعالین به خانه فرستاده شد.انارشیستها و لیبرالهای حزب دموکرات متحدانه مانع سازماندهی حزب سراسری الترناتیو شدند.

امید اینست که اینبار همان چرخه دنبال نشود زیرا همان نتیجه را دنبال خواهد داشت!

 

(4)پایان ترامپیزم در گروی توسعه جنبش اعتراضی امریکا

ترامپیزم را حزب دموکرات با کاندید عقب مانده و زامبی یعنی بایدن نمی تواند عقب بزند.بر عکس نا امیدی مردم و طبقه کارگر از دموکراتها و خانه نشینی بخش وسیع مردم در انتخابات توانست و خواهد توانست بار دیگر به پیروزی ترامپ بینجامد.

از دید من تنها امکان برای بیرون اندختن ترامپ از کاخ سفید توسعه و تعمیق جنبش اعتراضی امریکاست.این جنبش باید در خیابانها بماند و مرتب خواستهای خود را عمیقتر جلوی جامعه بگذارد.مشارکت وسیع مردم و خصوصا طبقه کارگر شرط مقدم پایان دادن به دنیای سیاه ترامپیستی است .این تحول فقط ترامپیزم را به زمین نخواهد زد بلکه بخش حاکم حزب دموکرات را که نئولیبرال و فاسد است را هم نشانه می گیرد.

مهمترین نقطه صعف جنبش اعتراضی امریکا همانطور که گفتم عدم سازماندهی سیاسی انست.اگر این ضعف با فراخوان به کنگره سراسری حل شود تاریخ امریکا و جهان صفحه جدیدی را شاهد خواهد بود که بسود کلیت بشریت است.

 

(5)نگاهی به موضغ گیری و سکوت معنی دار راست سیاسی در "اپوزسیون "ایرانی:

مدتهاست تاکیید دارم که راست "اپوزسیون ایرانی" اساسا اپوزسیون نیست بلکه پوزسیون در تبعید است.

رجویستها و پهلوی چی ها دو سر اصلی راست "اپوزسیون" هستند که عموما در مقابل زلزله موجود امریکا سکوت کرده اند. بخشی از اینها که ترامپیستهای داغتر از ترامپ هم هستند رسما دارند جنایت پلیس را حمایت می کنند و به بهانه حمایت رژیم اسلامی از "شهید فلوید" در ذهن خام خود به جنبش اعتراضی امریکا خاک می پاشند.

راست ایرانی همواره اویزان حاکمیت امریکا بوده و دالان قدرت را در گروی حکومت امریکا دانسته در حالیکه در دوران ما بیشتر از همیشه این حاکمیت و این نظام دچار ریزش و زوالست و دفاع از ترامپیزم و حاکمیت امریکا بسیار مشکلتر از گذشته.لذا بخش میانه راست مثل شازده پهلوی و راستهای دنباله روی او بجای دفاع از سرکوب مردم در امریکا فقط سکوت می کنند که این سکوت را هم باید افشا کرد!

 

(6)جکومت اسلامی و شهید سازی از جرج فلوید:

حکومت اسلامی با فلوید همان می کند که با مردم فلسطین و سایر مظلومین دنیا.از انها ماسک می سازد تا پچهره کثیف خود را بپوشاند!

این متد رژیم اسلامی بسیار نخ نماست.حکومتی که اعتراضات ملیونها انسان را در ایران به خون کشیده حالا دارد جنایت پلیس امریکا را محکوم می کند! این متد کسی را گول نمی زند.

جنگ سرد بین رژیم اسلامی و ترامپ نه دلسوزیست برای مردم ایران نه مردم امریکا.ترامپ هم هر چند وقت یکبار ادای دفاع از مردم ایران در می اورد اما حتی جلوی چرده تلاشهای او برای همکاری با رژیم ادامه دارد و زبان حامیان ایرانی او را هم با این کارهایش بسته است!

خلاصه کنم:

حکومتهای دنیا و طبقات حاکمه تلاش بی سابقه ای کردند که از کورونا ابزار سرکوب مردم بسازند و مردم را به عقب نشینی وادارند.افق فقر و بیکاری وسیع و بحران اقتصادی بی سابقه جلوی مردم دنیاست.قرار است بدبختی های ناشی از بحران کورونا روی سر مردم خراب شود و سرشکن شود.

میلیاردرها از کورونا سود برده اند و پولدارتر شده اند.مردم امریکا در این روزها پرچمدار مبارزات جهان ما هستند.قابت کرده اند که برای خواسهاشان از کورونا هم ترس ندارند.

افق تاریک دنیای بعد کورونا نگرانی به حق مردم زحمتکش است.اعتراضات مردم امریکا از حوزه محدود به نژاد پرستی دارد عبور می کند و کلیت نظام سیاسی را نشانه می گیرد.خواستها اضافه می شوند و مسئولین چه جمهوریخواه چه دموکرات ناتوانی خود را نشان می دهند.حکومت امریکا در مقابل این زمین لرزه بی لیاقت ترین و شارلاتانترین و نژاد پرست ترین حاکم خود را در کاخ سفید دارد .این "اتفاق تاریخی" را باید معتنم شمرد! حکومتها در زمان سقوظشان دچار احمقترین حاکمها می شوند.نگاهی به تاریخ دنیا و ایران ثابت می کند که اخر دوران قاجار  پادشاه ها کوتوله شدند و احمق.اخر ساسانیان همینطور! تاریخ همواره با دست احمق ترین حاکمان صفحه هایش تغییر می کند!

ترامپ علامت سقوط نظم امریکائی است بدستهای خودش دارد این سقوط را تسریع می کند!

امید من اینست که جنبش اعتراضی امریکا پله های تکامل خود را بردارد.فرصت سوزانی نکند.زمان را باید دریافت.دریچه فرصت برای جامعه فراهم شده اگر نجنبد دوباره درها بسته و اینده تاریکتر در انتظار مردم خواهد بود.

 

منابع بیشتر:

 

(1)گزارشها در اعتراضات وسیع مردم امریکا بعد از قتل جورج فلوید

https://www.foxnews.com/us/live-updates-protests-across-america-in-wake-of-george-floyd-death

(2)گزارش اشغال مرکز شهر سیاتل در ایالت واشنگتن توسط مردم در پاسخ به قتل جورج فلوید

https://news.yahoo.com/seattle-protestors-occupying-6-city-182651395.html

https://news.yahoo.com/chaz-no-cop-co-op-130721996.html

https://www.foxnews.com/us/seattle-city-hall-protesters-autonomous-zone

(3)پروژه مناظره شماره 206 در موضوع قتل فلوید و جنبش اعتراضی امریکا

 

مصاحبه با سعید صالحی نیا

با مدیریت سیمین مجد

تهیه از سامان دری

 

https://www.youtube.com/watch?v=sC-k3IXR7Zg&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1988sj-4LH5bdN79FmZ1bnA5Jm4uGRuHBKZKsemnMwVpcX2fE97hQ28e4

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com